Kallgarage

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå!

Helst vill man ju låta pärlan mysa i lägenheten under vintermånaderna, men vad är egentligen nackdelarna med att förvara hojen i kallgarage? Hur påverkar det hojen. Vi förutsätter naturligtvis att det är torrt och fint i övrigt, men alltså inte uppvärmt.

Nackdelen är att det inte går att meka. Iaf inte om det ser ut som mitt garage, där platserna är avskilda med hönsnät i sidled. Annars hade man ju kunnat köra en värmefläkt ett tag när det behövts.

berggren_martin skrev:
Nackdelen är att det inte går att meka. Iaf inte om det ser ut som mitt garage, där platserna är avskilda med hönsnät i sidled. Annars hade man ju kunnat köra en värmefläkt ett tag när det behövts.

Samma skit i mitt garage. Funderar på att sätta upp masonitskivor eller liknande, bra både för att förhindra insyn & hindra värmen att sprida sig alltför mkt

Nackdelen är ju att temperaturväxlingar över och under nollan ger kondens. En jämn temperatur (kall eller varm) är att föredra. När det gäller korrosion är kallt bättre än varmt. Se bara till att batteriet är laddat och kylaren inte fryser så är kallgarage lugnt.

Tja, allt mekande hade jag tänkt göra innan den åker in i garaget. Och lite svängningar i temperatur lär det ju bli...men det borde nog fungera att ha den i kallgarage alltså.

jo det där med korrosion är lurigt.
En polare hade sin hoj i ett föråd. Korrosionen äter up allt innifrån tror jag för en dag när han kom ner i förådet så var hela hojen borta, ja kåpor o däck med så tydligen äter rosten det med.
Men det konstigaste var att låsen hade klarat sig fast gått sönder lite, så det var bara de som låg kvar på golvet och lite spån antagligen det som var kvar av hojen.
Det kan ha varit temperaturväxlingar som orsakade det här.

Silwer skrev:
jo det där med korrosion är lurigt.
En polare hade sin hoj i ett föråd. Korrosionen äter up allt innifrån tror jag för en dag när han kom ner i förådet så var hela hojen borta, ja kåpor o däck med så tydligen äter rosten det med.
Men det konstigaste var att låsen hade klarat sig fast gått sönder lite, så det var bara de som låg kvar på golvet och lite spån antagligen det som var kvar av hojen.
Det kan ha varit temperaturväxlingar som orsakade det här.
Jepp. Helt klart. Det är fråga om en elektrolytisk reaktion och det enda sättet att gardera sig är att jorda den med en sjuhelvetes kätting till ett gjutet ankare som man grävt ned. 5-56 har inte en chans mot sådana angrepp.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park