Kallgarage

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hallå!

Helst vill man ju låta pärlan mysa i lägenheten under vintermånaderna, men vad är egentligen nackdelarna med att förvara hojen i kallgarage? Hur påverkar det hojen. Vi förutsätter naturligtvis att det är torrt och fint i övrigt, men alltså inte uppvärmt.

Nackdelen är att det inte går att meka. Iaf inte om det ser ut som mitt garage, där platserna är avskilda med hönsnät i sidled. Annars hade man ju kunnat köra en värmefläkt ett tag när det behövts.

berggren_martin skrev:
Nackdelen är att det inte går att meka. Iaf inte om det ser ut som mitt garage, där platserna är avskilda med hönsnät i sidled. Annars hade man ju kunnat köra en värmefläkt ett tag när det behövts.

Samma skit i mitt garage. Funderar på att sätta upp masonitskivor eller liknande, bra både för att förhindra insyn & hindra värmen att sprida sig alltför mkt

Nackdelen är ju att temperaturväxlingar över och under nollan ger kondens. En jämn temperatur (kall eller varm) är att föredra. När det gäller korrosion är kallt bättre än varmt. Se bara till att batteriet är laddat och kylaren inte fryser så är kallgarage lugnt.

Tja, allt mekande hade jag tänkt göra innan den åker in i garaget. Och lite svängningar i temperatur lär det ju bli...men det borde nog fungera att ha den i kallgarage alltså.

jo det där med korrosion är lurigt.
En polare hade sin hoj i ett föråd. Korrosionen äter up allt innifrån tror jag för en dag när han kom ner i förådet så var hela hojen borta, ja kåpor o däck med så tydligen äter rosten det med.
Men det konstigaste var att låsen hade klarat sig fast gått sönder lite, så det var bara de som låg kvar på golvet och lite spån antagligen det som var kvar av hojen.
Det kan ha varit temperaturväxlingar som orsakade det här.

Silwer skrev:
jo det där med korrosion är lurigt.
En polare hade sin hoj i ett föråd. Korrosionen äter up allt innifrån tror jag för en dag när han kom ner i förådet så var hela hojen borta, ja kåpor o däck med så tydligen äter rosten det med.
Men det konstigaste var att låsen hade klarat sig fast gått sönder lite, så det var bara de som låg kvar på golvet och lite spån antagligen det som var kvar av hojen.
Det kan ha varit temperaturväxlingar som orsakade det här.
Jepp. Helt klart. Det är fråga om en elektrolytisk reaktion och det enda sättet att gardera sig är att jorda den med en sjuhelvetes kätting till ett gjutet ankare som man grävt ned. 5-56 har inte en chans mot sådana angrepp.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back