Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.
Efter att ha sett reportaget tycker jag en intressant grej kom fram: hur nära var närmaste patrull?

Tydligen var det först en bil på platsen 50 sekunder efter att han dundrat in i bommen vid Årstalänken. Varför är detta intressant?

Låt säga att Polisen fortfarande höll sin makliga takt på omkring 150km/h. 150km/h är i runda slängar 45m/s. Bilen först på plats var där 50 sekunder efter olyckan var ett faktum. Låg dom i högre hastigheter så kan dom ha varit så långt som 3,5-4km bort.

s = 45 * 50 vilket ger oss en sträcka på inte mindre än 2,25km.

Även i 100km/h hade dom varit minst 1,5km bort.

Jag vet inte vad folk betraktar som ett avstånd där man känner sig hotad av någon i en bil men runt två kilometer tycker jag låter som ett rätt tryggt avstånd. Vid något tillfälle hade han varit så långt som upp emot 8km ifrån närmaste patrull (när han körde mot Södertälje).

Visst var det idiotiskt av polisen att inte avbryta med tanke på hur dom for fram i trafiken men samtidigt tycker man ju att killen själv hade rätt många tillfällen själv att stanna. Sen under jakten när tjejen ger fingret åt polisen tycker jag inte att det pekar på att man ångrar sig speciellt mycket utan är väl medveten om vad man håller på med. Nu ska jag inte säga att hon inte ångrar det inträffade men hon ångrar nog inte det som hände innan olyckan var framme. Att stanna och ta sitt straff tycktes ju aldrig vara något alternativ för varken hon eller han. Stockholm är mig veterligen en rätt stor stad, att gömma två personer och en motorcykel kan inte vara allt för svårt, även med en helikopter efter sig.

Hursomhelst, han hade inget som helst att göra på vägen utan körkort.

Sen tycker jag samma sak som i tråden som låg uppe i film-forumet. Vad är värst? Några tusenlappar i böter och inte kunna ta körkortet på några månader eller riskera liv och lem för att komma undan?

Last edited:
Polisen kunde ju stoppat mc,n inne i stan när han stod still vid rödljuset,varför gjorde man inte det.:va

Det verkar ju onekligen vara en som skriver här som oxå har dålig kontroll mellan Huvudet och hanleden men tanke på alla smörja du vräker ur dig. Att kasta bajs på någon som redan är död indikerar rätt tydligt om hur långt ens reflektionsförmåga rörande en situation sträcker sig. Att sedan sitta och skriva att en av hans anhöriga är snygg och dumförklara henne är rent osmakligt!

Att han har tagit risken och att han onekligen kör som han är mindre begåvad, eller om hans mamma skenar hojen är något som redan är utav ett lagt kort. SKIT SAMMA! Han lever inte längre, det viktiga att ta vara på i debatten är hur Polisen framför sitt utryckningsfordon i förhållande till situationen och framförallt efter att de fått veta att han kört omkull och "ligger på backen" FOKUS!!

Ställ er frågan..OM han hade klarat sig ..och kommit undan för at snute släppte honom...hur många ggr skulle han gjort om det och sedan skrutit om det på forumet ? Hur många fuckos och retards skulle tycka att de nu har carte blanche för att köra fort som fan, utan kort och visa finger för snuten och sedan bara vrida på rullen för att då får de löpa ?? Vilka signaler skulle det skicka ut ? Kör fort som fan och kom undan ?? Tyvärr är denna typ av händelser en väckarklocka för många retards som kanske...bara kanske fattar att de kommer att förföljas och att de KAN dö..kaske avskräcker det någon ?

Bara jag som undrar hur fan han kunde missa bommen??? Dåligt planerad körning och dåligt planerad flyktväg av förarn, å andra sidan var han väl inte så erfaren mc förare heller....

Vet någon vad det var för typ av vägbom, var det en permanent vägbom eller fälldes den ner när han kom åkande?

J
En klassiker var när en av dem argumenterade emot att man får överskrida hastighetsgränserna vid tävling.
Däremot får polisen köra hur fort de vill eftersom de har "specialutbildning".
Den "specialutbildning" som han själv vägrade ta till sig.
Förhoppningsvis fungerar det bättre på andra utbildningar.

:rofl:rofl:rofl

Intressant att Ekdahl kallar Christoffer för passionerad mcåkare. Han hade inte ens körkort och brukade köra olovligt. Vad sänder det för signaler egentligen...

Det är klart att polisen ska följa de regler som är uppsatta men utöver det går det ju inte skuldbelägga polisen i frågan. Polisen är ju inte direkt tränade att hantera situationer som dessa. En galning som denna i dessa hastigheter ska polisen helst inte tappa ur sikte oavsett fart. Det är polisens skyldighet att följa efter och med hjälp av sin närvaro även varna andra trafikanter med signal och ljus. Dock skedde ju inte det alla gånger i den här filmen. :rolleyes:

Vad hade hänt om polisen varit lite mer passiv och mc´n därmed råkat köra på någon som avlider???
Då hade polisen fått ännu mer skit för sitt passiva agerande. :näsblod

Tycker faktiskt att det är bådas fel. Att försöka smita med snuten med sin flickvän där bak är något som jag inte ens hade kunnat fundera på, hade hon avlidit och jag överlevt så hade jag inte kunnat leva med det. Tycker att hans beslut att försöka smita är jävligt egoistiskt och omoget för att vara 22år, som 22åring ska man ha mer vett i huvudet.
Även om Poliserna gör enhel del fel kör så fort utan blåljus och sicksackar trafiken utsätts andra för fara. Men om poliserna inte följt efter hade han kunnat köra över ett litet barn eller dylikt i slutänden hade han blivit tagen hade han lärt sig en läxa och antagligen inte upprepat det. Även som någon av dem interna utredarna nämnde att Polisen inte har en utbildning för dem hastigheterna så existerar det inte sådan utbildning då får du vara tankeläsare någon annan kan bara få för sig att byta fil i trafiken och då smäller det. Om det hade varit så att poliserna varit tvunga till att avbryta såfort någon drar i gasen så hade det inte varit lönt att ha dem där. Klart ska dem ha en rätt till att köra efter...
Men även om jag har dålig erfarenhet av Poliser och oftast är dem faktiskt svin så står jag mest på deras sida i detta fall.. Förstår inte att man kan utsätta sin flickvän för sådana risker.
Tragiskt slut men folk kanske lär sig något av det.

Och några saker jag lagt märke till, Duktig mc förare osv, erfaren, banlicense osv? Låter inte troligt för fem öre. Snubben hade inte ens körkort och hans felväxlingar hörde man ju i flera lägen, slirar med kopplingen rätt duktigt när han ska växla så det skriker och har sig...

Last edited:
Du kommer tydligen från Sthlm och borde veta att det finns ett par som åker runt utan skylt, mest för att verka balla, men för att veta det måste man ut och umgås med folk som kör hoj.
Kör du hoj för att det är tråkigt?

Skulle gärna besvara det här, men jag förstår inte vad du vill ha sagt och saknar all logik i att jag skulle tycka att det är tråkigt.

Att folk kör utan skylt betyder knappast att polisen ska acceptera det som ok. Gör man det valet får man ta konsekvensen också, precis som med allt annat i livet.

[Massa ologiska resonemang och exempel....]

Då har vi tagit bort den mänskliga faktorn ur den aspekten, lika bra att förbjuda sex också, det är farligt med sjukdomar och dessutom olagligt att sprida dom, så förbjud sex och lagstadga om provrörsbefruktning, kastrera alla män eftersom vi är potentiella våldtäktsmän och inte har någon nytta av dom grejorna då sex ändå är förbjudet...
Ursäkta mitt raljerande, men det handlar också om vilket samhälle vi vill ha!

Fredrik:hej

Precis, det handlar om vilket samhälle vi vill ha. Med ditt resonemang så ska vi acceptera våldtäkter eftersom dem finns? Låta bli att jaga dem eftersom???

Bryter man mot lagen ska man sättas dit, det är liksom polisens uppgift. Jag kör inte heller alltid lagligt, men inte fan kommer jag anklaga polisen om jag åker dit eller kraschar ut mig. Att dra istället för att stanna är ett aktivt val. I det här fallet körde han ju som ett svin redan innan han fick papa blå efter sig.

Bara jag som undrar hur fan han kunde missa bommen??? Dåligt planerad körning och dåligt planerad flyktväg av förarn, å andra sidan var han väl inte så erfaren mc förare heller....

Utmattad efter att ha varit jagad i närmare en timme. Mörkt och 250km/h. Bara en simpel gissning.

Mörkt, det går fort och framförallt svänger det lite just där innan bommen, det är min gissning.

Det verkar ju onekligen vara en som skriver här som oxå har dålig kontroll mellan Huvudet och hanleden men tanke på alla smörja du vräker ur dig. Att kasta bajs på någon som redan är död indikerar rätt tydligt om hur långt ens reflektionsförmåga rörande en situation sträcker sig. Att sedan sitta och skriva att en av hans anhöriga är snygg och dumförklara henne är rent osmakligt!

Att han har tagit risken och att han onekligen kör som han är mindre begåvad, eller om hans mamma skenar hojen är något som redan är utav ett lagt kort. SKIT SAMMA! Han lever inte längre, det viktiga att ta vara på i debatten är hur Polisen framför sitt utryckningsfordon i förhållande till situationen och framförallt efter att de fått veta att han kört omkull och "ligger på backen" FOKUS!!

Nu är det ju så att hans mor valde att göra det här till en medial händelse och då är det ofrånkommligt att folk har uppfattning om hans agerande och omdöme..och också hennes faktiskt. Jag skulle VERKLIGEN vilja veta VEM som ägde knarren med lär ju herr Ekdahl inte fråga killens mamma om. Sedan tycker jag att det inte är smart att gå ut massmedia och kläcka ur sig saker i stil med "jag ville att han skulle köra men han ville inte" och " det gick i 285 och DÅ insåg jag att det gick fort" och förvänta sig något positivt respons. Han borde få vila i frid, men det låter inte Ekdahl och hans mor honom göra iom att de gör detta till en sensationsjournalistiskt stunt. Det SKULLE gå att anmäla detta diskret och tystnad, men neeej...det ska basuneras ut på TV.

Finns en grundläggande skillnad...De som kör drar bombarrepor på bulten eller vart det nu är och kanske druttar omkull gnäller inte sen och försöker lägga skulden på polisen. Ingen hade sågat den där snubben om inte hans mor hade gått ut och försökt att skuldbelägga polisen för att hennes son ville impa på cheyen och körde ihjäl sig på en hoj som....vi fortfarande inte vet vem som ägde.

Nej dom klarar sig med livhanken i behåll och kan själva välja vad dom vill beklaga sig över.

Skulle vilja se din kommentar om polisen lägger ut en spikmatta efter en skarp kurva och sedan talar om för bombaren att hade du kört i lagstadgade 70 km/h hade du sluppit diket och idag inte varit invalid från nacken och neråt.

ee jaja:D ska jobba på min stavning:tummenupp varför folk blir arga o sura i detta forum e för mig helt ??.. detta e ett forum o det e meningen att alla ska ha sin egen åsikt o dela med sig av den. Jag delar med mig av min åsikt o jag tycker fortfarande att det va fel av polisen att jaga han soppas länge.. Hadde det vart så att han kört ihjäl sig 30 min efter snutjaget så hadde vi ju inte suttit o diskuterat vems fel det va här eller?

Men måste ju säga skönt att tjejen klara sig.. verkade ju endå må rätt bra endå efter omständigheterna!

Händer det sånt där några ggr till med sånt mediauppbåd så kommer det nog lagar om hur fort hojjar får gå.
Sen får ingen av oss, ansvarsfulla eller inte, köra den hoj vi vill utan strypning. :(

Jag reagerade på en sak. Den enda efterföljande va helikoptern, men tog första polisbil 50 sek fram till olycksplatsen. Undrar vilken hastighet dom låg i om dom nu va flera km bort.

Sen anser jag att om man nu vill dra snuten så gör man det solo på hojen, och tar konsekvensen oavsett hur färden slutar.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP