K1300S sprutar kylvatten

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Senaste turerna har hojen börjat pissa ur sig kylarvätska ur en dräneringsslang, och jag får intrycket av att det blir värre och värre. Jag inbillar mig också att det har kommit mer varvtalsrelaterade vibrationer i närtid också. I övrigt går hojen som den ska, inga effekttapp vad jag kan känna med :arsele

Hojen har gått ca 3300 mil, i vintras kollade jag ventilspelet och den servades med ny olja, stift och kylarvätska. Innan hojen började bli inkontinent har det gått ca 100 mil utan problem efter service. Men då var det också lite svalare ute, den har gått varmare nu. Jag är också ganska säker på att jag hällde i rätt mängd kylarvätska i expansionskärlet, det är lögn att se nivån där, det är inte genomskinligt längre :huvet

Finns det några standardfel på dom här man ska börja med, eller är det kompprov som gäller som första steg? Jag har kollat runt lite på nätet, men det är mest läckage i packningar på utsidan folk har problem med verkar det som.
 
Kan inget om den modellen men symptomen är annars typiska för läckande topp-packning. Spår av olja i kylvannet kan vara en ledtråd
 
Bilbuttericks har ett testkit för 750.- spänn.

Screenshot_20240724-122215.png


"Lokaliserar ev. cylinderläckage genom att testa förekomsten av avgaser i kylsystemet. Komplett sats med handpump, adapter och indikeringsvätska. Levereras i formgjuten plastlåda."

 
Har ingen erfarenhet av just den modellen, så min tanke är av mer generell karaktär.
Min XT660 blev också inkontinent en sommar när den togs fram ur sitt förråd.
Det visade sig vara packningen till locket på expansionskärlet.
Eftersom kylsystemet ibland jobbar med övertryck, och ibland undertyryck, så har locket en ventilreglerande funktion.
När packningen var dålig, så byggde den inget övertryck, och kokpunkten sänktes för kylvattnet, vilket gjorde att den "spottade" vid vissa tillfällen när den blev ordentligt varm.
En ny packning dit löste det problemet.
 
Kanske korkad fråga. Men kylsystemet är riktigt urluftat efter bytet så inga luftfickor som kan spöka?
 
Har ingen erfarenhet av just den modellen, så min tanke är av mer generell karaktär.
Min XT660 blev också inkontinent en sommar när den togs fram ur sitt förråd.
Det visade sig vara packningen till locket på expansionskärlet.
Eftersom kylsystemet ibland jobbar med övertryck, och ibland undertyryck, så har locket en ventilreglerande funktion.
När packningen var dålig, så byggde den inget övertryck, och kokpunkten sänktes för kylvattnet, vilket gjorde att den "spottade" vid vissa tillfällen när den blev ordentligt varm.
En ny packning dit löste det problemet.
Samma fel hade jag på en Husaberg 650 (ett av oräkneliga fel på den skit motorcykeln)
 
Locket till kylaren kan vara en felkälla. Sitter inte dräneringsslangen vid det locket?
Kollade tuben efter mitt svar.
Killen kallar kylarlocket plugg och locket till expansionskärlet eller tanken för kylarlocket efter som funktionen sitter där. Likaså dräneringsslangen. Jag tror att det locket har gjort sitt.
Såg en bilgubbe som sa att kylarlock inte håller längre än 3-4 år på BMW. Min Passat har haft samma sedan jag köpte den i alla fall.
Locket har fyllt 25.

 
Senaste turerna har hojen börjat pissa ur sig kylarvätska ur en dräneringsslang, och jag får intrycket av att det blir värre och värre. Jag inbillar mig också att det har kommit mer varvtalsrelaterade vibrationer i närtid också. I övrigt går hojen som den ska, inga effekttapp vad jag kan känna med :arsele

Hojen har gått ca 3300 mil, i vintras kollade jag ventilspelet och den servades med ny olja, stift och kylarvätska. Innan hojen började bli inkontinent har det gått ca 100 mil utan problem efter service. Men då var det också lite svalare ute, den har gått varmare nu. Jag är också ganska säker på att jag hällde i rätt mängd kylarvätska i expansionskärlet, det är lögn att se nivån där, det är inte genomskinligt längre :huvet

Finns det några standardfel på dom här man ska börja med, eller är det kompprov som gäller som första steg? Jag har kollat runt lite på nätet, men det är mest läckage i packningar på utsidan folk har problem med verkar det som.
Trodde när det hände en gång på Sprint RS att det var kört med "läckande topplockspackning". Men det var det inte. Sprutet upprepades inte.
Kan du inte se nivån så får du väl skicka ner nivåmätare i expansionkärlet. Det går bra med en vanlig träpinne som man tar upp och kollar vattennivån på. Gbg kommun kör med elektrisk för mäta grundvattennivån. De skickar ner "avklippt 2-ledare elsladd" i grundvattenrören och när motståndet minskar mellan ledarna så har sladden nått grundvattenytan. Med lite flax har du bara fyllt för mycket kylvätska och när det blev varmare måste vätskan ut.
Kanske lämna över expansionskärlet till en kompetent :) diskare ? Så det blir genomskinligt igen. Rubriken är oroande

K1300S sprutar kylvatten​

Du har väl 50 % glykol i kylvätskan ?
Så kylvätskan inte kokar för tidigt ?
Glykolprovare kan man låna på "bättre" bensinstation / bensinstation på landsbygden.
 
Last edited:
Kollade tuben efter mitt svar.
Killen kallar kylarlocket plugg och locket till expansionskärlet eller tanken för kylarlocket efter som funktionen sitter där. Likaså dräneringsslangen. Jag tror att det locket har gjort sitt.
Såg en bilgubbe som sa att kylarlock inte håller längre än 3-4 år på BMW. Min Passat har haft samma sedan jag köpte den i alla fall.
Locket har fyllt 25.

Och jag har fått ett par golf II att sluta koka när jag bytt lock. Inte alltid det man bytte till funkade heller, men kanske nästa.
 
Bara för att du ska göra det:
Kolla hur oljan ser ut, svart och len OK men om den är vitkletig så är det vatten i den.

Men ang vattenutkast, på bilar så sitter det en övertrycksventil i locket och det bör ju göra det på MC med trycksatt kylsystem oxå. Den där ventilen kan ju spöka och enklast är att byta till ett nytt lock såvida du inte hittar nåt annat tok.

Har du vägarna förbi Sugtina så kan vi trycktesta kylsystemet förhoppningsvis så har jag en adapter som passar för ditt kylsystem.
 
Min KTM var lite inkontinent men blev torr efter byte till nytt kylarlock.
 
Kanske korkad fråga. Men kylsystemet är riktigt urluftat efter bytet så inga luftfickor som kan spöka?
Det ska det vara, jag har kört med en sån där fiffig vakuum-pryl, och hojen har ju som sagt gått en del innan den blev inkontinent. Jag får också intrycket av att den blir mer inkontinent direkt efter att man har stannat, inte när man kör. Och troligen så blir ju kylarvattnet som varmast precis när man har stannat, när det fortfarande leds värme från blocket, men det inte finns någon fartvind som kyler.
Du har väl 50 % glykol i kylvätskan ?
Så kylvätskan inte kokar för tidigt ?
Glykolprovare kan man låna på "bättre" bensinstation / bensinstation på landsbygden.
Japp, det ska vara 49-51%, men det påverkar ju inte nämnvärt. Glykolprovare finns i garaget redan dessutom.
Bara för att du ska göra det:
Kolla hur oljan ser ut, svart och len OK men om den är vitkletig så är det vatten i den.

Men ang vattenutkast, på bilar så sitter det en övertrycksventil i locket och det bör ju göra det på MC med trycksatt kylsystem oxå. Den där ventilen kan ju spöka och enklast är att byta till ett nytt lock såvida du inte hittar nåt annat tok.

Har du vägarna förbi Sugtina så kan vi trycktesta kylsystemet förhoppningsvis så har jag en adapter som passar för ditt kylsystem.
Tack för erbjudandet! Resten av familjen har dock ansett att det här inte har högsta prioritet, och jag fick ju faktiskt egentid när jag körde hoj senast (för att åka och hämta en sko som ena ungen hade sulat ut genom fönstret på bilen utan att frugan märkte det), men så fort jag får en lucka så ska jag gå ner i garaget och undersöka hojen lite mer. Jag tog av locket till expansionskärlet dock, och det ser helt ok ut, inget är uppenbart trasigt, men i 99% av fallen syns det ju inget heller, så det säger inte så mycket.
 
Oljan ser ut som den ska, så inget vatten där. Jag ringde BMW i Upplands-Väsby, och att locken till expansionskärlet ger upp är ganska vanligt, och dom är dessutom uppgraderade numer. Blott 460kr om jag inte missminner mig :rolleyes: så jag beställde ett. Det ogenomskinliga expansionskärlet är dock oförändrat :huvet Hans förklaring till den designen var att dom inte hade tänkt alls :hihi
 
Alla kör ju JIT, så inget finns på lager, men idag var jag förbi och hämtade mitt nya lock, och glad i hågen öppnade jag förpackningen, och inser att jag garanterat har fått fel lock, jag har fått locket till kylaren istället för till expansionskärlet. Eftersom jag har ca 8 mil ToR så tänker jag inte bara svänga förbi och gnälla, i synnerhet som dom inte har något i lager som sagt, men nu får jag inte tag på dom på telefon heller :huvet
 
Alla kör ju JIT, så inget finns på lager, men idag var jag förbi och hämtade mitt nya lock, och glad i hågen öppnade jag förpackningen, och inser att jag garanterat har fått fel lock, jag har fått locket till kylaren istället för till expansionskärlet. Eftersom jag har ca 8 mil ToR så tänker jag inte bara svänga förbi och gnälla, i synnerhet som dom inte har något i lager som sagt, men nu får jag inte tag på dom på telefon heller :huvet
Finns locket på nån webbshopp?
Så slipper du ju en mänsklig felaktig mellanhand!
 
Alla kör ju JIT, så inget finns på lager, men idag var jag förbi och hämtade mitt nya lock, och glad i hågen öppnade jag förpackningen, och inser att jag garanterat har fått fel lock, jag har fått locket till kylaren istället för till expansionskärlet. Eftersom jag har ca 8 mil ToR så tänker jag inte bara svänga förbi och gnälla, i synnerhet som dom inte har något i lager som sagt, men nu får jag inte tag på dom på telefon heller :huvet
En fråga angående den hojen och det lock som du har fått:
Vilket lock är det som innehåller den tryckreglerande funktionen?
Det finns ju lite olika konstruktioner där.
På Teneren är det till exempel kylarlocket som har den funktionen, expansionskärlet har typ bara en gummiplugg, som inte har med tryckregleringen att göra.
På en del andra är det expansionskärlet som har det tryckreglerande locket.
 
Nu fick jag tag på dom, och det visade sig att locket består av två komponenter, lock och skal till lock. Locket har uppgraderats, bra så, men då passar inte det gamla locket, och det visste inte reservdelsmånglarna om, och inte jag heller för den delen :huvet Dom har ju förlorat 2 världskrig av en anledning tyskarna...

Men, dom hade ett lock hemma, och dom lägger det på lådan så slipper jag åka 8 mil ToR tvärs igenom Stockholm igen :tummenupp
 
En fråga angående den hojen och det lock som du har fått:
Vilket lock är det som innehåller den tryckreglerande funktionen?
Det finns ju lite olika konstruktioner där.
På Teneren är det till exempel kylarlocket som har den funktionen, expansionskärlet har typ bara en gummiplugg, som inte har med tryckregleringen att göra.
På en del andra är det expansionskärlet som har det tryckreglerande locket.
Jag minns faktiskt inte om det går någon dräneringsslang från kylarlocket, men jag vet att det är från expansionskärlets slang det läcker.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top