Kört två gånger, cirka 300 kilometer - Kommer krascha

sicket skitsnack.. vadå vurpa för att bli en bättre förare?

Är ju inte riktigt det som menas med resonemanget. Det är inte vurpan i sig som gör någon snabb/skicklig.

Snarare är det som med alla andra aktiviteter att man blir bra på något genom att hela tiden flytta gränserna och gå utanför sin komfortzon. Och kör man hoj på det viset så kommer man förr eller senare passera gränserna och vurpa.

Att den sortens körning inte är lämplig i trafiken är en annan historia.

Jag har tappat min hoj från stödet och så köpte jag den klotad.
Räknas det :va

Sen att jag klotat för många gånger på moped borde räknas det med :D

Om du är orolig för att klota så ta och kör lite hyr-fiddy(på bana) så kommer du ramla under kontrollerade former, samt att det är väldigt bra sätt att lära sig köra på.

Haha tack för alla svar. Nja, jag är inte avskräckt. Vart ju faktiskt inte alls rädd när det hände eller efter. Körde ju vidare sen, det enda som jag har mycket mer respekt för nu är de satans kurvorna. Men hur fan lär man sig köra bra i kurvor? För att kunna hantera den kurvan hade jag behövt luta cykeln mer, men jag har ingen träning i det och för att kunna luta en cykel när man kör måste man ha kurviga vägar och framförallt hastighet...

Nu kör jag i lägre växlar innan kurvor och bromsar innan. Kommer nog tamifan aldrig att prova att inuti i en kurva bromsa mig ur den, iaf inte om jag inte har panik. Den andra saken som hände var att vi körde i en lång kedja kanske 50-100 pers där jag var med. Ju längre bak man är, desto mer måste man gasa för det blir ju en kedjeeffekt på bromsningen person A bromsar lite, person B måste bromsa lite hårdare osv. Därav var jag tvungen att köra rätt hårt långt bak. Efteråt så körde vi i min takt i lugn och ro.

Önskar jag hade känt min hoj så bra att jag vet hur långt ner man kan luta den och kunnat den riktiga tekniken...

Haha tack för alla svar. Nja, jag är inte avskräckt. Vart ju faktiskt inte alls rädd när det hände eller efter. Körde ju vidare sen, det enda som jag har mycket mer respekt för nu är de satans kurvorna. Men hur fan lär man sig köra bra i kurvor? För att kunna hantera den kurvan hade jag behövt luta cykeln mer, men jag har ingen träning i det och för att kunna luta en cykel när man kör måste man ha kurviga vägar och framförallt hastighet...

Nu kör jag i lägre växlar innan kurvor och bromsar innan. Kommer nog tamifan aldrig att prova att inuti i en kurva bromsa mig ur den, iaf inte om jag inte har panik. Den andra saken som hände var att vi körde i en lång kedja kanske 50-100 pers där jag var med. Ju längre bak man är, desto mer måste man gasa för det blir ju en kedjeeffekt på bromsningen person A bromsar lite, person B måste bromsa lite hårdare osv. Därav var jag tvungen att köra rätt hårt långt bak. Efteråt så körde vi i min takt i lugn och ro.

Önskar jag hade känt min hoj så bra att jag vet hur långt ner man kan luta den och kunnat den riktiga tekniken...

Om du ska gå efter statistik så föreslår jag att du kör bara på cykelbana. Väldigt låg statistik på krascher med mc på cykelbanor!

Om du ska gå efter statistik så föreslår jag att du kör bara på cykelbana. Väldigt låg statistik på krascher med mc på cykelbanor!

Bra ídé! Om man ska tänja på gränserna och verkligen utmana sig själv i kurvtagning så är cykelbanan perfekt! Man har iallafall statistiken med sig i ryggen :D

Jag skulle nog säga ut i skogen med en offroad. Kör lite stigar och sånt. Där lär man sig undvika stora stenar och när man stannar så måste man kolla djupet på marken så man når ner till backen t.ex.

Jag har lärt mig kontrollera hojen på så vis. Trafikregler och sånt är ju en annan femma att lära sig. Men just att ha kontroll över hojen är stort framsteg. Och sen en sån där SMC kurs folk gnäller om också.

Tänk aktivt på din körning och övrig trafik när du kör i stället för på vurpa. Vurpar du så vurpar du men inte satan skall du eftersträva att ha det avklarat!

Utgången av en vurpa handlar dock sällan om något annat än tur/otur. Vad det blir styr vi inte. Vissa av oss har haft tur andra inte. Det är det enda som skiljer mellan dem som idag inte lever och oss andra...tur!

Kör du med insidan OCH har tur kan du köra väldigt mycket hoj och ändå hålla dig på hjulen (om man inte räknar "parkeringsolyckor" där man tappar hojen).

Har avverkat ca. 50 000 mil på hoj och oräkneligt antal varv på olika banor och (peppar, peppar ta i trä) aldrig vurpat på gatan. Dock 4st. vurpor på bana. Allt sedan 1988.

Släpp tänker på vurpa och åk ut och KÖR hoj o njut! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

?

Handledare?är du blind?för då kan det ju sluta illa,eller så skaffar du en jävligt snabb ledarhund,eller ännu bättre en riktigt lång blindkäpp.:)

Last edited:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men kör man mc normalt så finns ingen anledning att krascha och framför allt inte för att bli bättre?

Sitter du däremot och kör på bana och jagar tider / vill utvecklas eller kör motocross så vill man ju ligga på och tugga på gränsen av vad som är möjligt för dig.
I detta fall kan jag tycka att uttrycket stämmer bra.

Det är lättare för nån som kör 110% att gå ner till 100% än att få en person som kör 90% upp till 100%.
Men 110% killen kör väll omkull oftare.

Hej, jag har kört två gånger. Cirka 300 kilometer totalt med handledare. Alla har sagt till mig att man kraschar förr eller senare så jag bara väntar på att det ska hända mig, det känns just nu nästan som om det är ett måste för att bli "bra". Fråga mig inte varför jag resonerar så :P Känner ni igen det?

Orkar inte läsa hela tråden .. men men peppar peppar tog lappen för 30år sedan på en Yamma 125a hållt mig på hjulen hittils :)

Inte tänka vurpa , tänk alla är idioter och är blinda ;)

Orkar inte läsa hela tråden .. men men peppar peppar tog lappen för 30år sedan på en Yamma 125a hållt mig på hjulen hittils :)

Inte tänka vurpa , tänk alla är idioter och är blinda ;)

Hehe, du borde läsa mina inlägg iallafall. Samma dag som jag startade tråden åkte jag ut, och mycket riktigt körde jag ner i diket :P

Har inte läst alla svar men mitt råd är kör inte om du känner att du kmr crasha! Man ska känna att man e odödlig när man kör annars smäller man! Jag drog ut o åkte en dag när jag inte kände mej odödlig o crasha:(

Har inte läst alla svar men mitt råd är kör inte om du känner att du kmr crasha! Man ska känna att man e odödlig när man kör annars smäller man! Jag drog ut o åkte en dag när jag inte kände mej odödlig o crasha:(

"Kör inte om du KÄNNER att du kommer att krascha":
Håller med - fokus på att "det KOMMER att gå illa" - inge bra...

"Man ska känna att man e odödlig när man kör "
Det mantrat måste vara det absolut sämsta man kan ha i skallen som rookie på gata. (kanske går att testa på bana, men där är det åtminstone ont om träd, bussar, packade lastbilschaffisar, hundvalpar och tanter som kastar gårdagens kanelbullar på dig) :dummer
Eller hade du bara otur när du formulerade dig? :näsblod

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!