Kört två gånger, cirka 300 kilometer - Kommer krascha

Om vi ska svänga vänster ska jag alltså:
1. Flytta ut på den högra skinkan.
2. Ha ut mitt knä - Det har jag gjort innan, dock aldrig svängt så mycket.
3. Luta mig till vänster
4. Trycka på vänster sida av styret (motstyra)? - Antar att det är för att hålla balans.

EDIT: Till vänster

Last edited:
3. Luta mig till vänster
4. Trycka på höger sida av styret (motstyra)? - Antar att det är för att hålla balans.

Krångla inte till det.

Det viktigaste är att du använder benen för att förankra dig i hojen, händerna skall du styra, gasa, koppla och bromsa med - inte hålla i dig (testa och se hur lättstyrt det blir helt plötsligt, speciellt om man kör något plastraketigt..).

Slå ihop knäna runt tanken, det är det som håller dig vid hojen. Allt blir lite bättre om du ser till att inte sitta rakt mot tanken, utan har en knytnäven sisådär mellan tank och skrev.

Motstyrning gör du redan, utan att tänka på det. Det är impulsen som gör att hojen börjar svänga, åk med en hand på någon krokig väg så förstår du.
Trycker man framåt med högerhanden kommer hojen vilja lägga sig åt höger, och svänga höger.

Det är motstyrning. :) När man vet om det, kan man använda det lite mer effektivt...trycker man på hårdare så lägger sig hojen snabbare.

Men det viktigaste är blicken, dit du tittar, dit åker du.

3. Luta mig till vänster
4. Trycka på höger sida av styret (motstyra)? - Antar att det är för att hålla balans.

Nja, nästan.

1. Växla ner vid behov och bromsa medans du fortfarande kör rakt. Bättre för låg fart än för hög.
2. Blicken! Jätteviktig! Titta långt fram i kurvan dit du vill åka.
3. Att fälla ut knät är inte jätteviktigt om du nu inte kör fort. Men sträva efter att alltid ha minst ett knä tryckt mot tanken.
4. Motstyr genom att trycka vänsterhanden ifrån dig om du ska svänga vänster. Men häng inte på styret! Armarna ska vara avslappnade.
5. Börja ge gas när du vet att du kan gasa genom hela kurvan utan att behöva släppa på gasen. Det ska vara en jämn gasökning genom kurvan. På slutet/efter apex kan du gasa mer.

Ni som kan svänga bättre än mig, har jag glömt nåt?

3. Luta mig till vänster

Om du nu ens är på riktigt så ta o läs "full kontroll" finns på nätet som pdf bara söka. Sedan så tycker jag du skall ta en tur med en ordentlig handledare för det verkar mest vara high chaparall när ni är ute.
Kör inte med andra utan kör ensamma och se till att ha bra kontakt, inte fel att filma och har man tvåvägs kommunikation så är det en stor fördel, att direkt kunna korrigera felaktigt beteende istället för att vänta tills man stannar.
Hitintills verkar ni ju ha brustit i allt inklusive sunt förnuft.
Bara för att du får sätta dig på hojen så innebär inte det att du kan lämna hjärnan hemma.
ta kontakt med smc och gå en kurs om du har dem i närheten.

lycka till
som det gått hitintills så verkar du minst sagt behöva det.

Läser den "Twist a wrist" eller vad den heter, det löser sig nog. Jag är varken rädd eller dum. Kommer nog lära mig i sinom tid. I den boken skrev han att man alltid ska köra på 75% av sin förmåga så att man inte blir rädd och gör misstag, så det kommer jag nu också. På det rallyt var det väl snarare 110% :P

50 mil på cross, vurpat flera gånger,
600 mil på sporthoj, vurpat 0 gånger
600 mil på motard, vurpat 1 gång i 3 km/h

Så ja, lika bra att vurpa så får du det gjort :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph