Kört två gånger, cirka 300 kilometer - Kommer krascha

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej, jag har kört två gånger. Cirka 300 kilometer totalt med handledare. Alla har sagt till mig att man kraschar förr eller senare så jag bara väntar på att det ska hända mig, det känns just nu nästan som om det är ett måste för att bli "bra". Fråga mig inte varför jag resonerar så :P Känner ni igen det?

Ja, precis det jag menar. Hur kan folk resonera så? Är det för att när man väl har gjort det blir man inte lika rädd när det händer? - Personligen har jag oftast ett rätt lugnt trafiksinne och blev tex. inte rädd när en tupp sprang över gatan. Man borde väl vilja undvika sin krasch?

Man undviker att krascha så långt det går helt enkelt. Sen pekar väl statistiken på att man förr eller senare kraschar :crash

Har kört 1 år på anabol moppe och 400 mil på min hoj och inte kraschat ännu, peppar peppar :gnissla

Ta mountainbiken o krascha med den så har du det gjort ; )
Äh beror helt på körstil, sällskap o tur eller otur.

Det handlar väl om hur stora marginaler man kör med och var man kör. Jag tycker att jag varit väldigt försiktig men lyckats smaka asfalt iaf. Jag håller nog med om att man får räkna med att risken är rätt stor att man någon gång under sin MC karriär vurpar.

Som sagt, det hänger mycket ihop med körstil, medvetenhet, erfarenhet och lite tur/otur. Men att eftersträva en vurpa, och tro sig vinna något på det, är vansinne. Du kan aldrig styra vad som händer, du kanske bara hasar omkull och blir lite öm, eller så bryter du något och får men för livet.

Lär dig hålla dig på hjulen istället!

Nej!

Nu när du aktivt tänker på att hålla dig på hjulen, så kommer du inte krascha!

Kraschen kommer senare, då du fortfarande är nybörjare men tror att du är bättre än du är...

Kanske som för mig, ett framhjulssläpp...

/P

Fick höra detta med att krascha och sen bli en bättre förare, redan på slutet av 70-talet. Jag har klotat ett par gånger och lärt mig nåt nytt varje gång. Den stora frågan är ju dock - Hur stor tur har jag då jag kraschar?
Kan man prenumerera på änglavakt? - Tror inte det....

Jag har kört gathoj ett tag, ca 15 år, visst kommer du kanske att vurpa, men det är inget du måste, ha till och med borde undvika:D

Och sitter du och tänker på att du skall klota så gör du det garanterat..

Som så många gånger tidigare rekommenderar jag att du går en Smc kurs, detta hjälper dej orhört mycket i framtiden.:tummenupp

Det finns inget som säger att man måste krascha. Finns ett antal variabler som ställer till det. Ser du bara till att alltid vara 100% uppmärksam när du kör, och att alltid ligga lite under hastighetsgränser, aldrig flytta dina egna gränser, och framförallt, alltid försöka förutse vad andra sysslar med i trafiken, så finns det stora chanser att du kan hålla dig på hjulen hela tiden.
Men kör du hoj för det?
Jag har kraschat och trillat ett antal gånger, allt från att vara superstressad och dra iväg med skivbromslåset kvar, till att kasa iväg längs asfalten efter jag bromsat på mig.
Allt kan hända. Men handen på hjärtat, é de inte lite det som är tjusningen? Visst, ingen vill skada sig, men vi vill gärna att det ska vara lite farligt.
Men åter till det jag menar, du kan påverka det själv. Ta det lugnt, sluta tänka på att krascha, träna, träna, träna och gå utbildningar på SMC, så fixar det sig.

Last edited:
ärligt, 300 km/h på en gpz 500 från 88, eller har du annan hoj med???

Nä nu är du ute och cyklar. :mattias

Han skriver ju att han kört två gånger, totalt 300km.

Han körde med andra ord 150 per gång,
fullt möjligt både som hastighet och stäcka. :rolleyes:

/e

Fick höra det också "-Du kommer klota för eller senare". Typ tappa hojen vid trafiklyse, eller låsa framhjul vid grus på asfalt. Men ramla, det kommer du. Gick ungefär en vecka, ställde ifrån mig hojen på en gräsplätt. Kändes stadigt, men när jag kom tillbaka hade hojen lagt sig försiktigt. Sprucket blinkersglas och en lite spricka i kåpan. Men fick svaret. Sådärja nu var det avklarat. Så det var ju ruggigt lindrigt:D

Du har för lite rutin ännu, innan allt sitter som det skall och du har säkerligen så mycket tankar som snurrar i huvudet, man SKA inte åka omkring och vara rädd för att krascha eller tänka att du skall göra det, då blir risken att du kommer göra det för att du kommer instiktivt pga rädsla göra alla fel en hojåkare om det är på väg att gå åt h.e och kraschen är ett faktum..
Det finns inget som säger att du någonsin kommer krascha heller. Jag åkte omkring ibörjan och hade noja för djur skulle springa upp framför en och får väl någon flasch på det då och då.

Själv har jag inte kraschat med storhoj på gata hittils efter 5000+ mil, man kan aldrig garantera sig heller för sådanna saker som att bli påkörd bakifrån eller om någon svänger ut framför dig även med full bromsberedskap kan man dippa i backen.

Sluta fnula så mkt på det, SLAPPNA av och kör:tummenupp

Last edited:
Min första hoj välte under transport på ett släp. Hade spännt den galet. Hojen klarade sig bra, fick byta en backspegel men i övrigt var den redan så sliten att man inte kunde se någon skillnad...

Bättre mcförare vet jag inte om jag blev men nog lärde jag mig nått alltid!

Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”