Kört två gånger, cirka 300 kilometer - Kommer krascha

LIVETS IRONI

Skrev tidigare imorse att jag kommer krascha..
Here goes:

Jag körde ett sånt MC-rally med 500+ deltagare. Dom körde krokiga vägar och snabbt, jag försökte hänga på tills jag kom in i en brutal kurva. Sen vart det bara ut av vägen och krasch. Tur landade jag och MC:n i ett dike och jag tog inte stryk, MC:n har lite skevt inställt framdäck med en nertryckt kåpa med Calle lovade att fixa det. :P Men jag satte mig och fortsatte :D

Det som hände var att jag kom i en kurva i kanske 70/kmh. Så vågade jag inte lägga ner MC:n så mycket som krävdes samtidigt som jag hör hur motorn inte orkar med den höga växeln. Så jag ska växla ner (vilket jag gör) och då automatiskt bromsar jag med framhjulet. På vägen finns det grus och framhjulet (ingen ABS) låser sig och jag kan vackert säga hejdå till att vara kvar på vägen. Rakt av :P Fast när jag hade tvärnitat i typ 3 meter så var kanske hastigheten 20/30 kmh. Så det var inte så allvarligt. Tur hade jag att det inte var ett träd i vägen eller en sten, då hade jag nog kunnat säga hejdå till min MC. Sen så ställde jag mig upp, inte direkt i chock (kom typ 30 min senare) och tänkte bara "Fan vad pinsamt"... Haha, sen inom loppet av 10 sekunder hade typ 10 killar stannat och redan dragit upp min MC och pillade och hade sig. Körbar var den ju fortfarande även om jag nu hade kåpan över framhjulet tryckt mot hjulet och ett lite snett hjul.

För att sammanfatta allt, kan jag knappt bärga mig tills jag får komma ut och köra igen. Dock har jag mer respekt för kurvor och växlar ner innan kurvan inte inuti.

gjorde samma sak första säsongen, vågade inte lägga ner tillräckligt, stirrade mig blind på diket och brakade rätt av vägen. Hojen blev skit och ja bröt lite ben, men man lärde sig nått åtminstonde!

Jag passade på att vurpa under övningskörningen med skolans hoj på manöverbanan. Därefter gjorde jag en highsider på smc kurs på blöt bana. Bröt båbenet o gick med trasig hand i ett år. Lycka till :) :tummenupp

EDIT:polaren vurpade när han övningskörde i förra veckan. Bäst att ha det avklarat såattsäga

Last edited:
LIVETS IRONI

Skrev tidigare imorse att jag kommer krascha..
Here goes:

Jag körde ett sånt MC-rally med 500+ deltagare. Dom körde krokiga vägar och snabbt, jag försökte hänga på tills jag kom in i en brutal kurva. * * * *

Vänta lite nu.... Du har kört sammanlagt 300 kilometer på hoj... och ställer upp i ett "MC-rally"...? :va: skrämd

Missförstå mig inte nu - alla får absolut göra precis som dom vill och ta eget ansvar och allt det där, men att sätta sig i en situation där man mäter sig mot andra, dvs "försöker hänga på" när man är så pass grön i sadeln verkar ju inte särskilt fiffigt. Att döma av ditt första inlägg lät det ju varken som om du hade någon större tidigare erfarenhet eller knappt ens tagit lappen...
Eller har jag massuppfittat något? :krama

Vänta lite nu.... Du har kört sammanlagt 300 kilometer på hoj... och ställer upp i ett "MC-rally"...? :va: skrämd

Missförstå mig inte nu - alla får absolut göra precis som dom vill och ta eget ansvar och allt det där, men att sätta sig i en situation där man mäter sig mot andra, dvs "försöker hänga på" när man är så pass grön i sadeln verkar ju inte särskilt fiffigt. Att döma av ditt första inlägg lät det ju varken som om du hade någon större tidigare erfarenhet eller knappt ens tagit lappen...
Eller har jag massuppfittat något? :krama

Ett MC-rally är väl i princip samma sak som en stor gruppkörning, och det ska man ju få vara med i, även om man är färsk.

Rätt ansvarslöst som handledare att ta ut eleven på "grupp körning". Om jag förstått saken rätt så har inte trådskaparen något körkort. Huvudansvaret måste då falla på handledaren i det här fallet. Tur att inget värre hände än en liten avkörning. Det ska vi alla vara glada för.

Ett gott råd är att övningsköra tillsammans med handledaren fortsättningsvis i lugnt och fint tempo utan några andra deltagare som stressar upp tempot det till en nivå som du som elev inte behärskar.

Skrivet i all välmening.

Ett MC-rally är väl i princip samma sak som en stor gruppkörning, och det ska man ju få vara med i, även om man är färsk.

Absolut får man det! Som jag ju också skrev... :tummenupp
Men tycker du verkligen att det - generellt sett (det varierar ju från person till person såklart, trafikvana, tidigare erfarenheter av tvåhjuliga motorfordon kan man ju ha innan man tar A-lappen, men nu verkar det inte som om TS har kört cross sen han var fem direkt) är en utmärkt ide att delta i gruppkörningar efter 300 km i sadeln?

Vet utifrån egen erfarenhet att det är allt för lätt att lockas med i tempon som man inte behärskar som gröngöling - vilket jag i stort sett betraktar mig själv som också.

Första läxan lärd:

Håll ditt tempo!

Det med växlingen ser jag inte hur det kan ha orsakat något problem (annat än att du kände dig tvungen att växla ner) sen är det bra att bromsa innan kurvan och inte mitt i ;)

Last edited:
Första läxan lärd:

Håll ditt tempo!

Det med växlingen ser jag inte hur det kan ha orsakat något problem (annat än att du kände dig tvungen att växla ner) sen är det bra att bromsa innan kurvan och inte mitt i ;)

Det är en klar fördel med driv ut ur kurvan.

Hörde talas om en Norrman som körde utan glasögon pga at då såg han inte allt grus utan körde som vanligt i kurvorna

sicket skitsnack.. vadå vurpa för att bli en bättre förare?

ja har lagt mig en gång på "vanlig" körning dvs i trafik på tusentals körda mil.. och då fick ja väja för en bil.
blev inte en bättre förare för de..
och de enda ja lärde mig var att hojen inte startar direkt efter ja hade lagt den på sidan.

Få ur de där ur huvvet å njut av körningen istället.. åka hoj är ROLIGT!

Haha. Aldrig kraschat i trafiken, men nog har man hunnit med en del nybörjarmissar.

1. Tappa hojen när man ska parkera.
2. Köra iväg med skivbromslåset i
3. Svänga och stanna är ingen bra kombo. Speciellt inte vid skjuts.

Det här var många år sedan, och jag har inte gjort om dessa missar, så visst lär man sig.

En krasch per sesong har jag hittils lyckats pricka in, där 66% av krascherna skulle ha undvikits om jag hade ABS bronsar. Min nästa hoj kommer fan att ha det.

Spänna bågen!

Var en förnuftig motorcyklist, då kommer du inte att krascha. Tänja
på gränserna är det som gör att man gör bort sig, kraschar. Är ju för det mesta självförvållat.

Vill du åka lite på bana och testa gränserna då kommer man ju någon gång till ytterkanten och det går galet, man kraschar. Har man tur.... kör man vidare igen och har lärt sig något.

Krocka, annan part inblandad. Var en förnuftig motorcyklist. Tappa inte focuseringen på det du gör, åker/kör hoj. Så behöver man inte alls krasha/krocka. På en del här på Sporthoj.com verkar det som att det hör till att krascha. Så skit i det! Kör hoj focuserad och njut. Köra nära gränsen, gör det på avseed plats, någon utav våra fina banor med lite säkra avåkningszoner och inge mötande trafik.

Mvh Toyman, kraschade på skolgården skulle stila med hjullyft! Och 2 gånger avkörning ut i terängen men blivit på hjulen. 1 avkörning på bana men ochså på hjulen. Tappat hoj på mc-parkering. Dåligt focus vart de alla gångerna.

1. Tappa hojen när man ska parkera.
2. Köra iväg med skivbromslåset i
3. Svänga och stanna är ingen bra kombo. Speciellt inte vid skjuts.

Va f-n är det du som satt denna standard!? :D Jag tappade hojen på en stig när jag skulle vända, skivbromslåset check, fast jag lyckades på något vis hålla hojen på hjulen men det var varken graciöst eller hälsosamt för mitt högra ben och publik hade jag... Slutligen svänga, stanna **#skrammel** satte jag klockrent på körskolans manöverbana när jag (i mitt ego) borde varit tillräckligt mycket kung på det här så det var nära att plasthjälmen flög ut i buskarna och jag gick hem.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka