Körning i stadstrafik?

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Frågan har säkert varit uppe en miljon gånger men jag ställer den igen då den kom upp i en annan tråd.

Får man passera ett annat fordon på vilken sida man vill? Underförstått att man smiter mellan bilarna vid köbildning?

Vad gäller i stadstrafik på 50 och 70 vägar när man passerar fordon oavsett sida?

Vad är tillåtet och vad är inte? Var går gränsen?

"Fritt att välja, men svårare att byta körfält på vägar där hastigheten är 70 km/tim eller lägre. Man får bara byta körfält vid omkörning, för att svänga av från vägen eller parkera."

Välj lämpligt körfält, kör om på höger eller vänstersida.

Code:
grund regeln säger ju omkörning på vänster sida men upp till 50km/h är det tillåtet på höger sida.

Vad gäller omkörning av bilar vid köbildning har jag för mig avhandlats i ett nr av SMC:s tidning. En polis som uttalde sig om att det inte fanns några regler som förbjöd detta, varesig höger eller vänster om fordonet. Dock skulle det, som så många andra redan skrivit, ske med god marginal och med god kontroll.

Avhandlas bl.a. i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=232680

Hittade mer ...

Fritt att välja körfält - men svårare att byta.
På vägar med minst två körfält i samma riktning och med högsta hastighet 70 km/tim eller lägre gäller följande:

- Man får fritt välja körfält och måste sedan hålla sig till detta.
- Man får köra om till höger.
- Man får byta körfält vid omkörning och när man ska stanna, parkera eller svänga av vägen.

Detta betyder att så länge man ligger kvar i sitt körfält behöver man i första hand hålla uppsikt på fordonen framför i samma körfält.

3 kap. 7 § (fjärde stycket)

"- - - På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." *

3 kap. 9 §

"- - - I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning." *

3 kap. 31 §

"Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. *
Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng. - - - "

• Gilla
Reaktioner: eha
Såvitt jag läst så får man enbart köra om på höger sida när det är fråga om köbildning eller vänstersvängande. Läste om det för någon månad sedan. Iofs verkar olika källor säga olika saker. Jag fick också skäll av en polis för just omkörning i höger körfält för en drös år sedan. Ingen böter däremot.

Om det är lägre än 70 km/h i begränsning så håller man ju däremot den fil som passar bäst för resmål.

Last edited:
Finns inga regler för smita-förbi-mellan-bilarna-omkörningar att luta sig mot om du blir stoppad. Det enda du behöver tänka på är väl att undvika heldraget och spärrområden (grus/halt) och försöka låta bli att bli påkörd av bilister. Och håll nere farten. 70 km/h är ingen bra idé om bilarna ligger i 5km/h. Håll ett påslag på ca 10-15 km/h, så hinner bilisterna se dig innan du brölar förbi och snuten kommer tycka att du är frisk i huvet och så slipper du bli stoppad. Funkar för mig iaf.

Förtydligande: Om snuten tycker du är vårdslös när du klämmer dig förbi övriga trafikanter så kommer de vilja stoppa dig. Spelar ingen roll om du kör förbi på höger eller vänster sida.

Last edited:
Hittade mer ...

Fritt att välja körfält - men svårare att byta.
På vägar med minst två körfält i samma riktning och med högsta hastighet 70 km/tim eller lägre gäller följande:

- Man får fritt välja körfält och måste sedan hålla sig till detta.
- Man får köra om till höger.
- Man får byta körfält vid omkörning och när man ska stanna, parkera eller svänga av vägen.

Detta betyder att så länge man ligger kvar i sitt körfält behöver man i första hand hålla uppsikt på fordonen framför i samma körfält.

3 kap. 7 § (fjärde stycket)

"- - - På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." *

3 kap. 9 §

"- - - I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning." *

3 kap. 31 §

"Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. *
Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng. - - - "

Snygg inklippning av lagtext, då slipper jag den.

Det lagtexten säger är:
Vid två eller fler filer och om skyltad hastighet är max 70km/h så får man göra omkörningar på båda sidor.
Dvs vid köbildning så är det lagligt att "smita" mellan köerna.

Dock är det som Benevolensky säger
att tycker farbror blå att du är vårdslös (dvs har för hög hastighet i förhållande till bilarna i kön) så vill de plocka dig för just "vårdslöshet i trafik"

Eftersom detta med att det är lagligt att "små smita" mellan bilkörena gör att polisen oftast dessutom släpper på regeln att (på de flesta ställen) hojar inte får köra i bussfilen.
Varför detta då?
Jo det är säkrare för alla trafikanter om hojåkarna åker (om än olagligt) i bussfilen än (lagligt) mellan bilarna.
Dessutom är det ytterst ytterst sällan en hoj hindrar en buss då hojåkaren kör i en bussfil.
MEN kommihåg att har polisen i fråga inte fått till det kvällen innan och därmed är på uruselt hummör .... då spelar det ingen roll ... då vill polisen i fråga sätta dit dig för allt :P

Det som är speciellt med tvåhjulingar är att de kan passera ett annat fordon i samma körfält, det som kallas lane splitting.

Enligt en trafikpolis jag snackade med i somras är det "egentligen" inte tillåtet att öht passera ett annat fordon i samma körfält , vare sig till vänster eller höger, men så länge det inte handlar om slalomåka och allmän vårdslöshet så är det inget man prioriterar.

Jag har aldrig suttit i en bilkö med hojen, det finns inte. Men så håller jag ned farten också...Essingeleden en måndagmorgon, då får man fan hålla koll....:gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park