Körkortsfråga (25 kw)

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Tjenare

Jag tog lätt mc (125 cc) för nått år sedan.

Nu fyller jag 18 i juni och givetvis ska jag ta tung också, tung med "begränsning" hehe eller va det heter ;)

Har lite frågor angående det. Numera måste man ju köra upp även för detta kort! Fast man har lätt! men det är bara uppkörning så det är väl inte så jobbigt, köra kan man så, är väl bara boka uppkörning? Ska ställa upp koner och repetera banorna med den nya hojen, kör i trafiken kan man ju så är väl inga problem.

Har då lite frågor:

1. Jag har tänkt köra upp som privatist eftersom jag har tagit mc kör kort en gång och kan köra. Nu är det bara med en tyngre hoj. Alltså, är det någon som haft lätt kort och sen kuggat på det tunga? Känns ju hel lökigt, man får köra med sin lätte men inte den tunge i trafiken ^^ Tror ni det går bra helt enkelt eftersom jag redan har lätt? Banorna fixar jag lätt me den tunge

2. Man får väl köra upp med egen hoj? Har en 750 jag tänkt köra upp med. Man ska väl inte låna eftersom jag är privatist? måste man låna från VV hoppas jag inte!!

3. Tänkte boka uppkörning långt innan, så jag får det så snabbt som möjligt. Fyller år den 25 juni, tänkte boka då. Kan man även boka in flera uppkörningar för jag måste verkligen ha kortet snabbt.

Hoppas ni kan hjälpa mig :)

Måste du inte göra dom nya riskutbildningarna innan du får köra upp för "A med begränsning"?

Jag har uppkörning på a begr på torsdag. Hade A1 sedan innan och tyvärr så måste du göra risk1 och risk 2 också:huvet

Jag har uppkörning på a begr på torsdag. Hade A1 sedan innan och tyvärr så måste du göra risk1 och risk 2 också:huvet

Nej det måste jag inte gjorde dom förra året innan jag tog lätt mc.

Det blir nog inget problem.

Lågfarten är rätt lurig med sporthoj, jag fick lite extra marginal när jag körde upp på min :)

Det där e jag lite orolig inför alltså. Jag hade tänkt köpa en sporthoj och köra upp med den också. Det är inga problem på en er-6 eller f800r. Men de har ju väldigt generös svängradie.

Är det bara träna så går det eller?

Jaha så du är så ny på hoj. då är det ju lugnan:tummenupp

Kört 125cc cross sen 13 års ålder :O

Men btw grabbar, tror ni jag klarar det?

Jag har hört att inspektörerna gärna vill sätta dit privatister, särskilt dom som kör upp på sporthojar som jag ska göra.

När jag tog det lätta var det inga problem men då körde jag ju upp för körskola på en "snäll" maskin.

Jag har alltså kört upp innan, och klarat det på en lättare hoj, är ju ingen skillnad tycker jag iaf, och jag kan hantera den tunge.

Problemet är ju bara om man stöter på en riktig översittare till inspektör som ska "sätta en på plats" för att man kör sporthoj osv är orolig för det

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden