Körkortet bortblåst!

Chrille skrev:
Helt ensam har du all rätt att köra ihjäl dig, men hur ofta har någon blivit av med lappen när de varit på en i sanning öde vägsträcka?
Det hände mig på revingerakan, 3 km lång ödslig spikrak väg på kvällen...

Fri fart på vissa vägar hade vi i sverige för många år sedan, det funkade inte då och lär inte funka nu heller med tanke på att en modern sporthoj lätt gör 250 blås, att släppa farten fri vore som att sänka ta bort alkoholskatten, det hade kostat samhället miljarder dom första åren, men iof så skulle en viss självsanering inträffa och som sagt är tidigare så kostar rehabilitering mer än om folk omkommer.

Vi som pyslar med RR får en annan inställning till säkerhet eftersom detta ofta diskuteras hur säkerheten kan förbättras på våra motorbanor, när man sen adderar faktorer som finns i trafiken i form av mötande bilar, stenar, träd, älgar och annat farligt så funderar man ju på hur fan man vågar köra hoj i trafik, många slutar därför köra på gatan och fokuserar allt till bankörning, dock inte jag för jag är dum nog att fortsätta gasa på gatan trots alla risker.

Zilversurfer skrev:
Du är just nu en jobbig Småläning, det VAR ironi, jag fattar att ni INTE ska köra på VÄGRENEN alltid.

Sen att du i 1:sta stycket skriver att man INTE ska köra på vägrenen, men i 2:ra stycket skriver du att det är OK. Det är väl en självklarhet att det beror på omständigheterna.

Mvh//ZS
Först och främst vill jag påpeka att jag INTE är en smålänning! Jag bor i HALLAND! :7peta

Jag skriver dessutom inte att det OK att köra på vägrenen, jag skriver att jag gör det ibland, när jag bedömer att det är riskfritt att göra det.

Chrille skrev:
Med vilken rätt kör du olagligt (och jag också för den delen)

Med vilken rätt kör vi för fort. Med vilken rätt höjer vi insatsen i fråga om risk för våra medtrafikanter?

Helt ensam har du all rätt att köra ihjäl dig, men hur ofta har någon blivit av med lappen när de varit på en i sanning öde vägsträcka?
Med vilken rätt utsätter du dina medtrafikanter för risker över huvud taget? För att talet 90 står på en skylt?

I idealsamhället utsätter vi inte varandra för risker. I praktiken gör vi det. De fartgränser vi har är någon form av kompromiss mellan de krav vårt samhälle kräver för att kunna existera och de krav på personlig säkerhet vi ställer. Kompromissen hade lika gärna kunnat vara 70 km/h på motorväg. Det hade sparat några liv. Eller 50. Det hade sparat ännu fler liv. Med vilken rätt kör du fortare än 20 km/h i stan trots att du därmed höjer insatsen i fråga om risk för våra medtrafikanter? Varför förespråkar du inte den hastigheten?

Dvs, det enda du förespråkar är egentligen att man inte skall köra fortare än vad som står på skyltarna. Ingenting annat.

Chrille skrev:
Våra lagar är det inget fel på när det gäller trafiken - det är vi idioter som inte klara följa dem som är problemet. Hade vi kunnat sköta oss i trafiken så hade kanske hällften så många dött, vi hade inte behövt kameror och hade kunnat köra fort som fan när vi var ensamma på vägen och inte riskera något.

Se på storstäderna - folk kör som idioter, dör som flugor och sen skriker man när polisen vill sätta upp en övervakningskamera? Patetiskt....

Att vi dör som flugor är väl rätt så jätteöverdrivet.. det spelar ingen roll hur bra vi hade kört polisen vill fortfarande ha pengar, folk kör alltid för fort, hastigheterna har ju sänkts sedan -70 talet men bilarna har blivit bättre,

Vi kan nog inte komma överens här, kör du lagligt så fortsätter jag köra för fort!

/Felix

Bingo skrev:
Dvs, det enda du förespråkar är egentligen att man inte skall köra fortare än vad som står på skyltarna. Ingenting annat.
Exakt! Varför det ska vara så svårt att inse är ett mysterium för mej..... :rolleyes:

Nr:18 skrev:
Att din frihet att köra för fort måste inskränkas får du acceptera så länge det finns fler än du i trafiken.
Fan, nu är ni där igen. Det enda ni säger är att man skal följa hastighetsgränserna. Varför surrar ni om risker, medtrfikanter osv när det bara är det ni säger?

Du svarade förresten inte på min fråga tidigare i tråden.

Han har säkert någon släkt i Småland, inte f*n visste jag att han bodde i Halland ( hade förträngt det )

Mvh//ZS

GSXR1100R skrev:
Halland för f-n inte Småland, tänk om någon kallar dig Sörmlänning.

Last edited:
Felix skrev:
Att vi dör som flugor är väl rätt så jätteöverdrivet.. det spelar ingen roll hur bra vi hade kört polisen vill fortfarande ha pengar, folk kör alltid för fort, hastigheterna har ju sänkts sedan -70 talet men bilarna har blivit bättre,
...

Som flugor är inte överdrivet när man lägger till gående och cyklister som ju också är trafikanter.

Bilarna har blivit bättre. De har blivit otroligt mycket säkrare! .....i lagliga farter!

För när vi börjar snacka olagliga farter så kommer en faktor in som ingen bilfabrikant i världen kan bygga bort - fysiken regler. Dessa är, hör och häpna, desamma som på 70-talet.

Kör du i 100 och något händer så kanske du får ner farten till 70 innan det smäller och har ganska goda möjligheter att överleva. Kör du i 120 kanske du får ner farten till 100 när det smäller och du är med största sannolikhet död.

Bingo skrev:
Fan, nu är ni där igen. Det enda ni säger är att man skal följa hastighetsgränserna. Varför surrar ni om risker, medtrfikanter osv när det bara är det ni säger?

Eftersom du var mer intresserad av att debattera min debatteknik än ämnet beslöt jag att skita i att besvara frågan.

Bingo skrev:

Du har fingret på den ömma punkten igen, dessa gossar är livrädda att göra något annat än det som står i stora blå boken, oavsett om det är rätt eller fel, lagom hastighet får vägen, väglaget och trafiken bestämma.. inte någon skylt som vägverket dängt upp..

Bingo skrev:
..

Fåstaviga ord för att öka chanserna till förståelse:
Kör lagligt så blri det inte så farlig i trafiken. Riskerna minskar om folk följer lagen. Det gäller även i fråga om hastighet.

Last edited:
Felix skrev:
Du har fingret på den ömma punkten igen, dessa gossar är livrädda att göra något annat än det som står i stora blå boken, oavsett om det är rätt eller fel, lagom hastighet får vägen, väglaget och trafiken bestämma.. inte någon skylt som vägverket dängt upp..

FEL IGEN??!? Jag säger:
Trafikanter klarar inte att fatta sådana beslut själva. Detta talar statistiken om för oss klart och tydligt.

Lagen är inte perfekt, men vi är för dumma för att bestämma själva.

Med vilken rätt kör vi för fort?!?

Aha !! det är alltså inte OK, men du gör det ibland? Vaför gör du det, om du inte tycker det är OK..det kan möjligvis inte vara för att visa varandra hänsyn i trafiken och underlätta framkomlighet? Du är så himla kluven, håll på en sak, så är begreppen enklare att reda ut, iallafall för mig.

Skit samma, hej då

Mvh//ZS

Nr:18 skrev:
Först och främst vill jag påpeka att jag INTE är en smålänning! Jag bor i HALLAND! :7peta

Jag skriver dessutom inte att det OK att köra på vägrenen, jag skriver att jag gör det ibland, när jag bedömer att det är riskfritt att göra det.

Felix skrev:
Den där skylten dom dängt upp är högsta tillåtna hastighet! Inte nån godtycklig siffra som man själv ska modifiera efter eget tycke. Lagom hastighet är som du skriver nåt som väglag o dyl bestämma, men det är fortfarande så att högsta hastigheten får man inte själv bestämma, det är den som står på skylten. Det handlar inte om att vara livrädd för att göra nåt annat än det som står i boken, det handlar om att låta bli att gnälla på polisen när det i själva verket är ens egna tillkortakommanden man borde gnälla på.

Fakta:
Nästan 30% av alla olyckor där minst en person dör har en alkohol eller drogpåverkad förare. 150-200personer/år

Tror det var i vi bilägare dom skrev att undersökningar visat att ca 10% av olyckorna sker på grund av för hög hastighet. Detta skulle om det är representativt för dödsolyckorna ge att ca 50-60 dödsolyckor/år i trafiken sker på grund av för hög hastighet.

I samma artikel skrev dom även om användandet av bilbälten. Om alla skulle använda bilbälten skulle fler liv än detta kunna sparas. En annan sak som kan verka lite Chockerande är att yrkeschaufförer är de som enligt undersökningar är sämst på att använda bältet. Sen kanske en del idioter till långtradarchaufförer inte tror sig behöva bälte men faktum är att man är extra utsatt i dessa då rutan är konstruerad för att ytterst lätt fall ut av säkerhetssjäl VILKET även då chauffören kan göra.

Till nr:18
Måste fråga en besserwisser som dig nr:18 hur du bär dig åt om du kör 18000mil i tjänst så ger det på 225 arbetsdagar (365-helger=265-semsester=240-storhelger=ca225arbetsdagar) 80mil/dagen en arbetsdag är 8h lång=100km/h i snitt!!!! Detta är utan last tid. Bara körning. Eller kör du 4500-6500mil privat för att komma ner i 80km/h och lastar/lastar av på din fritid och fikar i farten för att hinna med denna körsträcka. Använder du alltid bälte? Hoppas det, annars tycker jag inte du ska yttra dig om vad idiotisk all fortkörning är. Men visst du har rätt i att ökad hatighet leder till ökade risker, men detta beror på vad man jämför med.

Sen ska det även noteras dessa trafikdöda på 500-600/år hjälper till att rädda livet på många som ligger och väntar på organ på våra sjukhus. Synd bara att inte alla har orkat fylla i sina doneringskort, detta är för mig en självklarhet.

Sen tycker jag det är kul att påvisa för alla moraltjärringar en sådan sak som att rökning varje år tar 8000personers liv. Varav 800 dör pga passiv rökning, barn vars föräldrar röker. Folk som jobbar inom krogmiljö. Vanligt folk på krogen. Fått höra någon gång om du inte gillar röken kan du ju hålla dig från krogen… Gillar man inte farten kan man ju hålla sig från vägen…

Några frågor till alla.
Hur många ggr har ni blivit stannad (eller sett polisen ha en) för alkoholkontroll? (jag två ggr under 30000mil)
Hur många ggr har ni blivit stannad för bälteskontroll (eller sett polisen ha en)? (jag noll ggr under 30000mil)
Hur många ggr har ni blivit stannad (eller sett polisen ha en) för fortkörnig? (jag xxx ggr under 30000mil)

Tycker det finns bättre saker att lägga våra begränsade resurser på en på trafikövervakning av hastighet.

Chrille skrev:
Få staviga ord för att öka chanserna till förståelse:
Kör lagligt så blri det inte så farlig i trafiken. Riskerna minskar om folk följer lagen. Det gäller även i fråga om hastighet.
Vilket banalt svar. Det blir inte farligt. Hur farligt bir det då? Räcker det? Motormännen motionerar varje år om en sänkning till 80 km/h på landsväg. Motionen går alltid igenom praktiskt taget enhälligt. Idén måste tilltala dig. För om vi sänker hastigheten dig så minskar riskerna. Eller du vill kanske sänka till 50?

Det finns andra värden i livet än att undvika risker.

Zilversurfer skrev:
Aha !! det är alltså inte OK, men du gör det ibland? Vaför gör du det, om du inte tycker det är OK..det kan möjligvis inte vara för att visa varandra hänsyn i trafiken och underlätta framkomlighet? Du är så himla kluven, håll på en sak, så är begreppen enklare att reda ut, iallafall för mig.

Skit samma, hej då

Mvh//ZS
Klart som fan att man försöker underlätta! Därmed inte sagt att jag låter nån trycka ut mej i vägrenen. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Här ska du få en guide till att förstå mej:
1. Trafiken är ingen lekplats
2. Måste du leka så gör det på din egen arbetsplats, på min är det för farligt
3. Torskar du för fortkörning, lipa nån annanstans, det var ditt eget fel!
4. Inse att polisen bara är mäniskor, med ett arbete som dom måste sköta
5. Har man synpunkter på hur polisens prioriteringar ser ut så kan man påverka politikerna, det är dom som sätter ramen för hur polisen ska jobba

Helt riktigt Chrille..men jag har smällt mellan H-burg & Bremen A1 i strax över 200 och jag lever. Faktum är att alla klarade sig. En Lastbil gick ut i Ytterfil ( 3 filer) och klämde mig mot räcket. Dock han jag få ner farten, men bilen var skrot skall leta fram bilder detta var 1994 så det var länge sedan.

Men visst fart dödar, inget snack!!! Men ingen ( jo min fru ) ska inte tala om hur fort jag får köra, förhoppningsvis har jag lite självbevaresle drift och inte drar järnet där det finns risk att orsaka en olycka med 3:de part inblandad.

Chrille skrev:
Kör du i 100 och något händer så kanske du får ner farten till 70 innan det smäller och har ganska goda möjligheter att överleva. Kör du i 120 kanske du får ner farten till 100 när det smäller och du är med största sannolikhet död.

Bingo skrev:
Vilket banalt svar. ...

När jag ger tydliga svar om vad jag verkligen menar så förstår ni ju inte.

Jag vill inte sänka hastighetsgränserna. Jag vill inte ha mer övervakning.

Tyvärr måste vi sänka hastigheterna och öka bevakningen för att alltför många av oss är idioter som inte orkar läsa på tillräckligt mycket om farorna i trafiken för att kunna göra vettiga bedömningar om när avvsteg från reglerna kan göras utan att riskera andras liv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT