Körkortet bortblåst!

Zilversurfer skrev:
... Men ingen ( jo min fru ) ska inte tala om hur fort jag får köra, förhoppningsvis har jag lite självbevaresle drift och inte drar järnet där det finns risk att orsaka en olycka med 3:de part inblandad.


INGEN ska berätta för mig hur jag ska ta ut pengar på banken.....

Jag vet inte om du är smart nog för att klara av den avvägningen men alltför många är det inte.

Sverigedemokraterna får röster i riksdagsvalet och ni tror att svenskar är smarta nog för fri fart?
 
Chrille skrev:
FEL IGEN??!? Jag säger:
Trafikanter klarar inte att fatta sådana beslut själva. Detta talar statistiken om för oss klart och tydligt.

Lagen är inte perfekt, men vi är för dumma för att bestämma själva.

Med vilken rätt kör vi för fort?!?
Bara du kan hävda att din norm är rätt och någon annans norm är fel. Försök fatta att det finns en del för vilka riskminimering inte är allt annat överordnat.
 
Är du helt förvirrad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Här ska du få en guide till att förstå mej:
1. Trafiken är ingen lekplats
Har jag sagt det ?

2. Måste du leka så gör det på din egen arbetsplats, på min är det för farligt
Jag leker inte på din arbetplast, din arbetsplats är i hytten!!!

3. Torskar du för fortkörning, lipa nån annanstans, det var ditt eget fel!
Har jag lipat, när jag blev av med kortet??

4. Inse att polisen bara är mäniskor, med ett arbete som dom måste sköta
Har jag någonsin sagt något annat???

5. Har man synpunkter på hur polisens prioriteringar ser ut så kan man påverka politikerna, det är dom som sätter ramen för hur polisen ska jobba
Har jag haft några som helst synpunkter på Polisens arbete ???

Nu får du F*n skärpa dig. Kom inte och påstå saker som jag aldrig har sagt.
 
GSXR1100R skrev:
....när man sen adderar faktorer som finns i trafiken i form av mötande bilar, stenar, träd, älgar och annat farligt så funderar man ju på hur fan man vågar köra hoj i trafik, många slutar därför köra på gatan och fokuserar allt till bankörning, dock inte jag för jag är dum nog att fortsätta gasa på gatan trots alla risker.

Risker? Med LGF-skylt på ryggen riskerar du väl näppeligen mer än ett blåmärke (kanske även ryggskott)?
 
Markus Thorén skrev:
Fakta:


Till nr:18
Måste fråga en besserwisser som dig nr:18 hur du bär dig åt om du kör 18000mil i tjänst så ger det på 225 arbetsdagar (365-helger=265-semsester=240-storhelger=ca225arbetsdagar) 80mil/dagen en arbetsdag är 8h lång=100km/h i snitt!!!! Detta är utan last tid. Bara körning. Eller kör du 4500-6500mil privat för att komma ner i 80km/h och lastar/lastar av på din fritid och fikar i farten för att hinna med denna körsträcka. Använder du alltid bälte? Hoppas det, annars tycker jag inte du ska yttra dig om vad idiotisk all fortkörning är. Men visst du har rätt i att ökad hatighet leder till ökade risker, men detta beror på vad man jämför med.
Var skrev jag att det var i tjänsten? Först och främst kan jag tala om att jag kör personbil 5000 mil/år, lastbil 13-14000/år. En arbetsdag för en arbetstagare är 8 timmar, men eftersom jag är arbetsgivare jobbar jag 9 timmar körtid plus 3-4 timmars lastning och lossning/dag. Semester har jag ca. 2 veckor/år, dessutom kör jag på lördagar och söndagar oxå,periodvis. Bälte använder jag naturligtvis, inte för att det har med denna debatten att göra.
 
Bingo skrev:
Bara du kan hävda att din norm är rätt och någon annans norm är fel. Försök fatta att det finns en del för vilka riskminimering inte är allt annat överordnat.

se mina tidigare inlägg. Det är uppenbart vad som behövs för att minska olyckorna på vägarna i Sverige dvs bättre laglydighet. När inte det funkar får man ta till hårdare regler.

Har jag sagt att jag vill ha de så? Jag vill en sak, men det är inte detsamma som ger oss en säkrare trafik. Helst skulle jag vilja ha lagstadgade prov på trafiksäkerhet en gång per år med bildrika föreläsningar i samma veva. DET hade gjort effekt!
 
Okej lite felformulerat, Ingen här skall tala om för mig hur fort jag skall köra. Det är som sagt Polisens arbete...och inte små poliser på ett forum.

Mvh//ZS

Chrille skrev:
Jag vet inte om du är smart nog för att klara av den avvägningen men alltför många är det inte.

nog för fri fart?
 
Zilversurfer skrev:
Men ingen ( jo min fru ) ska inte tala om hur fort jag får köra...
Dagens bästa. Ingen av er är min fru :D
 
Zilversurfer skrev:
Är du helt förvirrad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Här ska du få en guide till att förstå mej:
1. Trafiken är ingen lekplats
Har jag sagt det ?

2. Måste du leka så gör det på din egen arbetsplats, på min är det för farligt
Jag leker inte på din arbetplast, din arbetsplats är i hytten!!!

3. Torskar du för fortkörning, lipa nån annanstans, det var ditt eget fel!
Har jag lipat, när jag blev av med kortet??

4. Inse att polisen bara är mäniskor, med ett arbete som dom måste sköta
Har jag någonsin sagt något annat???

5. Har man synpunkter på hur polisens prioriteringar ser ut så kan man påverka politikerna, det är dom som sätter ramen för hur polisen ska jobba
Har jag haft några som helst synpunkter på Polisens arbete ???

Nu får du F*n skärpa dig. Kom inte och påstå saker som jag aldrig har sagt.
Men ge dej nu! Läs tråden en gång till från början. Jag har inte skrivit att du har sagt dessa grejor, jag talar bara om hur jag tänker. Du tyckte ju att jag var svår att förstå så jag skulle hjälpa dej på traven. Det var mina åsikter jag skrev ner, inte dina!
 
Zilversurfer skrev:
Okej lite felformulerat, Ingen här skall tala om för mig hur fort jag skall köra. Det är som sagt Polisens arbete...och inte små poliser på ett forum.

Mvh//ZS
Men det är ju det tråden handlar om! Den startade med att nån kille öste skit på polisen för att dom gjorde sitt jobb!
 
Nr:18 skrev:
Men det är ju det tråden handlar om! Den startade med att nån kille öste skit på polisen för att dom gjorde sitt jobb!

Precis, jag har aldrig klagat på Polisen och kommer aldrig att göra det, men den fortsatta diskussionen har spårat ut lite.
 
Gör det då UTAN citat:

Nr:18 skrev:
Men ge dej nu! Läs tråden en gång till från början. Jag har inte skrivit att du har sagt dessa grejor, jag talar bara om hur jag tänker. Du tyckte ju att jag var svår att förstå så jag skulle hjälpa dej på traven. Det var mina åsikter jag skrev ner, inte dina!
 
Chrille skrev:
INGEN ska berätta för mig hur jag ska ta ut pengar på banken.....

Jag vet inte om du är smart nog för att klara av den avvägningen men alltför många är det inte.

Sverigedemokraterna får röster i riksdagsvalet och ni tror att svenskar är smarta nog för fri fart?
Nu låter du som den dåre jag vet at du inte är. Sansa dig.
 
VV skriver i sin nollvision sid 9 att "de flesta dödsolyckor orsakas av misstag eller felbedömningar. Medvetna regelbrott orsakar en relativt liten del av dödsolyckorna"
Jag blev faktiskt förvånad av det.
 
Bingo skrev:
Nu låter du som den dåre jag vet at du inte är. Sansa dig.


Banken var bara en ordlek på ZS variant.

I övrigt menar jag allvar:
Svensken är för obildad, dum och ointresserad för fri fart.
Svensken är, till och med, för obildad, dum och ointresserad för total yttrandefrihet.

Detta menar jag på blodigt allvar när vi talar om kollektivet Svensken.

Svensken klarar för h-e inte ens att parkera lagligt...
 
Chrille skrev:
se mina tidigare inlägg. Det är uppenbart vad som behövs för att minska olyckorna på vägarna i Sverige dvs bättre laglydighet. När inte det funkar får man ta till hårdare regler.

Har jag sagt att jag vill ha de så? Jag vill en sak, men det är inte detsamma som ger oss en säkrare trafik. Helst skulle jag vilja ha lagstadgade prov på trafiksäkerhet en gång per år med bildrika föreläsningar i samma veva. DET hade gjort effekt!

Det låter klokt låt oss gödsla med överskottet i stadskassan, man kan ev. snabbutbilda fler trafikpoliser, att sköta en laserpistol kan inte vara så herrans svårt! och för dessa som ej kan sänka farten (läs sporthojsförare) behöver vi socialistiska fostringsläger där de som glömt bort den sanna läran kan påminnas! Jantelagen bör för övrigt predikas varje morgon..

/Felix
 
Zilversurfer skrev:
Gör det då UTAN citat:
Men läs innantill, så här stod det i inlägget:
Här ska du få en guide till att förstå mej:

Sedan följer 5 punkter till att förstå mej bättre. Att jag citerade dej var för att tydliggöra att det var till dej jag vände mitt inlägg, sorry om det missuppfattades.
 
supernaut skrev:
VV skriver i sin nollvision sid 9 att "de flesta dödsolyckor orsakas av misstag eller felbedömningar. Medvetna regelbrott orsakar en relativt liten del av dödsolyckorna"
Jag blev faktiskt förvånad av det.

De krockar och olyckor jag har sett (även en dödsolycka) berodde på att föraren saknade hjärna (gisnningsvis) inte på farten...
 
Felix skrev:
Det låter klokt låt oss gödsla med överskottet i stadskassan, man kan ev. snabbutbilda fler trafikpoliser, att sköta en laserpistol kan inte vara så herrans svårt! och för dessa som ej kan sänka farten (läs sporthojsförare) behöver vi socialistiska fostringsläger där de som glömt bort den sanna läran kan påminnas! Jantelagen bör för övrigt predikas varje morgon..

/Felix

Vi behöver bara fler banor, du har ingen rätt att vädra ur din hoj när du vill på allmän väg. Var glad om du ges en möjlighet.

En riktig trafiksäkerhetskurs hade gjort skillnad. De flesta går genom livet och tror att de kan något bara för att de har körkort. De har fel!

EDIT/Dessutom hade en säkerhetsutbildning varit fan så mycket billigare än mitträcken, kameror, hastighetskontroller osv
 
Last edited:
Chrille skrev:
Vi behöver bara fler banor, du har ingen rätt att vädra ur din hoj när du vill på allmän väg. Var glad om du ges en möjlighet.

En riktig trafiksäkerhetskurs hade gjort skillnad. De flesta går genom livet och tror att de kan något bara för att de har körkort. De har fel!

EDIT/Dessutom hade en säkerhetsutbildning varit fan så mycket billigare än mitträcken, kameror, hastighetskontroller osv
Med tanke på vad ett genomsnittligt körkort kostar så tycker man det borde bakats in då... men pengarn går väl till att hålla igång den kartellbildning som VV och körskolorna håller på med..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top