Körkort?

MrSvahn

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2008
Hoj
ingen
Först av allt får ni ursäkta mig om den är felpostad. Jag och en kompis som båda är intresserade av att skaffa lätt mc kort satt och snackade på bussen till träningen och han hävdar att om jag tar lätt mc kort nu (16 år) får jag när jag är 18 år köra en 400cc mc på lätt mc kortet samt att man får köra vilken mc som helst vid 18 års ålder (ostrypt) medan jag har för mig att man får köra tung begränsad vid 18 årsålder men inte på lätt mc kortet.:)

Jag är lite konfunderad så uppskattar svar och hoppas att ni förstår vad jag har skrivit.

Du får väl fortfarande bara köra 125cc dock utan effektbegränsning när du fyller 18?

Så har jag förstått det IAF

Du måste köra upp för att få A begränsad om jag förstått det hela rätt.
Och när du har gjort det så får du vänta två år samt att du måste vara 21år för att det skall övergå till tungtkort.

Annars är google ett väldigt bra tips.
Sök där och du får upp följande länk:

http://www.korkortsportalen.se/

"A1 (lätt motorcykel)
motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

•har haft behörigheten under minst två år eller
•har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt ."

Detta står på körkortsportalen, 16 år för lätt mc, 18 för mellanklass och då behöver du bara köra upp om du haft lätt mc innan. När du är 20 år får du tung mc om du haft 25 kW-kort innan, annars 21 år. Att helt plötsligt få köra 400 cc när man blir 18 år med lätt mc-kort låter lite konstigt...
Det är så jag har fattat det, rätta mig om jag har fel :D

"A1 (lätt motorcykel)
motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

•har haft behörigheten under minst två år eller
•har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt ."

Detta står på körkortsportalen, 16 år för lätt mc, 18 för mellanklass och då behöver du bara köra upp om du haft lätt mc innan. När du är 20 år får du tung mc om du haft 25 kW-kort innan, annars 21 år. Att helt plötsligt få köra 400 cc när man blir 18 år med lätt mc-kort låter lite konstigt...
Det är så jag har fattat det, rätta mig om jag har fel :D
Så fattade jag oxå det som jag läst men så började han plötsligt snacka om att mna fick köra en 400cc automatiskt när man fyllde 18, bara man hade lätt mc kort. Jag sa att jag inte trodde på det men då började han snacka ännu mera (han är en sån som aldrig ger sig, måste alltid ha rätt så jag orkade inte tjafsa med honom). Precis innan pratade vi om en kompis som åkte fast för fortkörning+inflyttad/nerflyttad skylt ( Man kunde bara se översta raden, bokstäverna) då sa han att man fick flytta in skylten i hjulhuset utan att riskera böter:tungan

du måste göra en ny uppkörning när du är 18 sen för att få framföra A begränsad. annars kommer du få köra 125:a hela livet, och det är inte att rekommendera :) A obegränsad får du dock automatiskt 2 år efter att du klarar A begränsad-kortet.

lycka till!

Som många redan skrivit får du endast köra 125 kubik med max 11 kW på lätt mc-kort, oavsett ålder.

Vid 18 år får du köra upp för A begränsad, vilken efter 2 år övergår till obegränsat kort. Väntar du och ska köra upp för obegränsad måste du vara 21 år.

Du måste däremot INTE göra ytterligare teoriprov om du har lätt kort och vill uppgradera det till högre behörighet, detta vet knappt körskolorna om ibland så det kan vara bra att lägga på minnet. Endast ny uppkörning krävs.

Kul att veta är också att tar du lätt mc-kort vid 16 års ålder har du din prövotid i 2 år då och slipper den vid bilkort och tyngre MC-kort. Är ju en bonus med lätt kort.

Som många redan skrivit får du endast köra 125 kubik med max 11 kW på lätt mc-kort, oavsett ålder.

Vid 18 år får du köra upp för A begränsad, vilken efter 2 år övergår till obegränsat kort. Väntar du och ska köra upp för obegränsad måste du vara 21 år.

Du måste däremot INTE göra ytterligare teoriprov om du har lätt kort och vill uppgradera det till högre behörighet, detta vet knappt körskolorna om ibland så det kan vara bra att lägga på minnet. Endast ny uppkörning krävs.

Kul att veta är också att tar du lätt mc-kort vid 16 års ålder har du din prövotid i 2 år då och slipper den vid bilkort och tyngre MC-kort. Är ju en bonus med lätt kort.

Tack då hade jag ju rätt :D Nu ska jag bara övertyga föräldrarna om att jag får ta det :tungan

Tack då hade jag ju rätt :D Nu ska jag bara övertyga föräldrarna om att jag får ta det :tungan

Lycka till. Kör med bra argument som t.e.x att 125orna inte är så farliga som förr för nu har dom bara 11kW.
"Det är lika bra att jag får ta det nu för annars tar jag det när jag är 18 och då är maskinerna mycket snabbare" o.s.v o.s.v :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT