Körkort, köp av hojj, tips och råd!

http://www.blocket.se/vi/15451892.htm?ca=13_s

Den kan du få classic försäkring på hos bilsport å mc, ja ändra det året ja tog kort till i år 2008 då hamna ja på 1644 eller 2084 m tilläggsförs. Så billigare kan det knappast bli? Hur driftsäker den e har ja ingen aning om. Lycka till!


EDIT: Hojar äldre än 20 är kan du få classicförsäkring på=SNORBILLIGT!!!



E inte alla hojar me mer än 900 kubik kukförlängare :arsele :D

Haha kör ellre de än en moppe :D
 
Vill först bara säga en sak... FAN vilket bra forum snabb hjälp, sakliga och mycket trevliga, tummen upp.

Jag skulle nog titta på Suzuki GSX 750 istället för halvrisiga högar från 80-talet.

http://www.blocket.se/vi/15656179.htm?ca=11_s

En sån där lärde jag mig köra på och den skulle fungera utmärkt som förstahoj i en eller två säsonger när du tagit kortet. Många körskolor har den och du kan köpa till skydd för styre och ram från Suzuki rätt så billigt tippar jag (körskolorna använder det på sina). Den är även rätt "clean" i utseendet och frågar du mig så tycker jag den är snygg.

Jag började själv privat på en risig Yamaha XJ från 1982. Det fungerade, men så här i efterhand skulle jag köpt en modernare hoj redan då. Den där yamahan kostade en hel del att fixa till när jag körde. Men är du händig så. :-)

I övrigt är det troligen lite skillnad på konstruktionen rent generellt. Lite har ändå hänt på 15 år. Bromsarna är bättre osv.

Så, rådet är: Lägg lite mer pengar på en modernare hoj. Det tjänar du igen på sikt. SOm jag sade, jag ångrade att jag inte köpte en sådan och började på istället....
 
Last edited:
135 kg... KONBANAN KAN BLI ETT PROBLEM.. Min polare vägde 120 och han hade lite problem att ta kortet.:gnissla

Vi kan väl säga att när sommaren är slut väger jag inte 135 längre... Gått ner drygt 40kg på 6mån redan så... :gnissla

http://www.blocket.se/vi/15451892.htm?ca=13_s

Den kan du få classic försäkring på hos bilsport å mc, ja ändra det året ja tog kort till i år 2008 då hamna ja på 1644 eller 2084 m tilläggsförs. Så billigare kan det knappast bli? Hur driftsäker den e har ja ingen aning om. Lycka till!


EDIT: Hojar äldre än 20 är kan du få classicförsäkring på=SNORBILLIGT!!!





E inte alla hojar me mer än 900 kubik kukförlängare :arsele :D

Finns några som redan påpekat detta, läs även mitt inlägg ovan ditt så ser du att jag tänker i dom banorna.

Jag skulle nog titta på Suzuki GSX 750 istället för halvrisiga högar från 80-talet.

http://www.blocket.se/vi/15656179.htm?ca=11_s

En sån där lärde jag mig köra på och den skulle fungera utmärkt som förstahoj i en eller två säsonger när du tagit kortet. Många körskolor har den och du kan köpa till skydd för styre och ram från Suzuki rätt så billigt tippar jag (körskolorna använder det på sina). Den är även rätt "clean" i utseendet och frågar du mig så tycker jag den är snygg.

Jag började själv privat på en risig Yamaha XJ från 1982. Det fungerade, men så här i efterhand skulle jag köpt en modernare hoj redan då. Den där yamahan kostade en hel del att fixa till när jag körde. Men är du händig så. :-)

I övrigt är det troligen lite skillnad på konstruktionen rent generellt. Lite har ändå hänt på 15 år. Bromsarna är bättre osv.

Så, rådet är: Lägg lite mer pengar på en modernare hoj. Det tjänar du igen på sikt. SOm jag sade, jag ångrade att jag inte köpte en sådan och började på istället....

Den där Suzukin ser ju helt okej ut, men då är vi tillbaka till försäkringsträsket igen, kan ju knappast classicförsäkra den där :huvet
 
Nu är jag jävligt förvirrad... ju mer jag har kollat på försäkringar ju mer har jag slitit mitt hår... Men hejhopp så ringer jag IF märkesförsäkring och får fram följande:


http://www.blocket.se/vi/12877171.htm?ca=2_s
Honda NTV650
Märkesförsäkring Honda Via IF
Årspremie, 4360 detta är då helförsäkring/helår med ersättning för passagerarskador + att man får låna ut hojjen...
Alltså lite över 360kr/månad allt inräknat...

HUR ÄR DETTA MÖJLIGT?? Billigt som faaan alltså, jag satt bara och väntade på vad haken var... det kom ingen.

EDIT: Ska åka och klämma lite på den nu kl 17 ute i Sävar som ligger en bit utanför umeå, tydligen hade Norrlands MC fullt i butiken så en av säljarna hade tagit hem ett par hojjar till sitt garage, därav denna. Det som stör mig något otroligt är att den inte har 50cc till så man kan få köra upp på den... Attans också. Men ser ut att vara rätt lik en CB750 så man kanske får låna en sådan...
 
Last edited:
Tror 23 är yngsta åldern för att få en giltig off road försäkring från bilsport o mc. Försäkrade min gamla XT 600 där för 2000 per år i centrala malmö.

Samma grej där, minimal förlust o köra en säsong, du kan förlänga säsongen/köra året runt o den ser bara snyggare ut då den blivit lite skitig. Ja just det ja, gör inget om du vurpar ett par ggr, ger bara mer charm. Riktigt bra att köra konbana med, enda "negativa" är väl att allt o alla förväntar att du ska dra upp den på bakhjulet hela tiden. Synd o göra dem besvikna ;)

Ps, XT fick elstart from -91

XT

http://www.blocket.se/vi/15503136.htm?ca=20_s (Elstart)

http://www.blocket.se/vi/15566174.htm?ca=20_s
(e en -87a, läge o pruta än mer)

Dr (se o rs modellen har elstart)

http://www.blocket.se/vi/15597140.htm?ca=20_s (650 rs)

http://www.blocket.se/vi/15591813.htm?ca=20_s (650 rs)

http://www.blocket.se/vi/15550376.htm?ca=20_s (Dr 650, kul, kul, kul)

http://www.blocket.se/vi/15408652.htm?ca=20_s (dr big, har elstart)

XR

Ingen elstart, men så kul man kan ha med kläderna på

http://www.blocket.se/vi/15462954.htm?ca=20_s 86a, 15"

http://www.blocket.se/vi/15191903.htm?ca=20_s 87a, 17"

http://www.blocket.se/vi/15130302.htm?ca=20_s 90a, 16" (pruta)
 
Jag vill ändå slå ett slag igen för de luftkylda 8-ventilarna som jag tidigare nämnde. Det skilljer ofta en hel del mellan servicekostnaderna och åker man mycket kan det bli tusenlappar under en säsong. Alltså är det av samma dignitet som försäkringar.

Jag tror föresten jag ger 3800:- för hel hel på min ZR-7S -02 hos Bilsport och MC.
 
Tror 23 är yngsta åldern för att få en giltig off road försäkring från bilsport o mc. Försäkrade min gamla XT 600 där för 2000 per år i centrala malmö.

Samma grej där, minimal förlust o köra en säsong, du kan förlänga säsongen/köra året runt o den ser bara snyggare ut då den blivit lite skitig. Ja just det ja, gör inget om du vurpar ett par ggr, ger bara mer charm. Riktigt bra att köra konbana med, enda "negativa" är väl att allt o alla förväntar att du ska dra upp den på bakhjulet hela tiden. Synd o göra dem besvikna ;)

Ps, XT fick elstart from -91

XT

http://www.blocket.se/vi/15503136.htm?ca=20_s (Elstart)

http://www.blocket.se/vi/15566174.htm?ca=20_s
(e en -87a, läge o pruta än mer)

Dr (se o rs modellen har elstart)

http://www.blocket.se/vi/15597140.htm?ca=20_s (650 rs)

http://www.blocket.se/vi/15591813.htm?ca=20_s (650 rs)

http://www.blocket.se/vi/15550376.htm?ca=20_s (Dr 650, kul, kul, kul)

http://www.blocket.se/vi/15408652.htm?ca=20_s (dr big, har elstart)

XR

Ingen elstart, men så kul man kan ha med kläderna på

http://www.blocket.se/vi/15462954.htm?ca=20_s 86a, 15"

http://www.blocket.se/vi/15191903.htm?ca=20_s 87a, 17"

http://www.blocket.se/vi/15130302.htm?ca=20_s 90a, 16" (pruta)

Mjo, har nu också börjat kolla på lite mer Offroadare... de ser ju rätt trevliga ut, iaf om man kollar in några BMW, jävligt billig försäk bmw också. Dock är ju de där yamahaerna du visar mer eller mindre mopeder ^^ Det ser i alla fall så ut på bilderna.

Kollar vi Suzukimodellerna börjar det närma sig, dock så är det ju samma problem med att ingen är över 700cc så jag måste köra upp med nån hojj jag inte är van vid, möjligtvis att jag kan träna lite på farsans intruder innan och köra upp på den? Verkar inte vara så vanligt med offroads över 650.

Det där med cc är ju inget superhinder, bara ett irritationsmoment, i dagsläget handlar det väl mer eller mindre om något i stil med
http://www.blocket.se/vi/15573581.htm?ca=2_s&last=1
Eller
http://www.blocket.se/vi/12877171.htm?ca=2_s&last=1

Skillnaden på dessa två är ju rätt stor, när jag kollade försäk på BMWn så låg den på 2 520 kr medans hondan ligger på 4300 något.
Skiljer dock ca 8k inköp på de två.
Bmwn har 5 år mindre på nacken och cirka 4000mil mindre kört. Hur resonerar man? Vilken är roligare? vilken passar MIG bättre, dvs som någon skrev tidigare kan konbanan bli svår om man väger en hel del för mkt, är det lättare på en offroad?

Vill bara tacka återigen för att ni hjälper mig med alla hjärnspöken jag får :dummer , jag hinner ju ändra mig 6ggr/dag som läget är nu.


EDIT: Hittar fler BMW
http://www.blocket.se/vi/15360516.htm?ca=2_s BMW F 650 -98 3200mil
http://www.blocket.se/vi/15446296.htm?ca=2_s BMW F 650 -98 2800mil GRÄSLIG färg, den går bort...
 
Last edited:
Dom där två sista DR 800 kan ju vara något, ska bara kolla upp försäk på dom, får bli när jag slutar jobbet vid 14tiden
 
Vill först bara säga en sak... FAN vilket bra forum snabb hjälp, sakliga och mycket trevliga, tummen upp.

Av de där tre du länkar till tycker jag hondan är vackrast, de två andra ser sådär ut tycker jag, och jag vill köra en hojj jag känner tycke för, dock har jag inte sett hondan IRL så jag ska inte säga för mkt. Men varför lägga nästan 10k extra för den där hondan istället för den jag länkade till? Visst, den är en 83 mot min som var -81, dock så är det massa nytt på -81an, trevlig säljare som verkar ha haft god hand om den under de år han ägt den, sen är det nära umeå så jag kan kika på den lättare.

Vad talar för 83an istället för 81an? Någon viktig del som byttes eller liknande där emellan?

Tja smaken är ju som baken...säg att du med lite prut måste betala 5-7000 kr mer för den röd-vita. Det tycker jag en nyare 900 i det skicket def. är värd. Och det står ju att det är mkt nytt på 900an också.

Kan inte modellerna i detalj men helt klart är att CB 750 inte var någon försäljningsucce ens när det begav sig: den var törstigare, tyngre och klenare än konkurrenterna. Den dag du byter upp dig har du garanterat mer chans att göra en bra affär om du sitter på en fräsch original 900 än en omlackad 750.
 
Den där Suzukin ser ju helt okej ut, men då är vi tillbaka till försäkringsträsket igen, kan ju knappast classicförsäkra den där :huvet

Jag är ju inte allt för gammal och bor i Sthlm och fick helt ok premier när jag testade på den där. Men visst, du lär ju inte få den för 2 papp om året som jag fick för min überrisiga Yamaha XJ på Bilsport och MC.

Men jag tippar att du skulle få runt 4-5 papp per år för den där. Den räknas som en rätt billig hoj att försäkra så som jag förstått det. :tummenupp
 
AnteF, kollar man på typ BMW F650 så är försäkringarna löjligt billiga. Har hittils bara hittat en här i umeå/västerbotten, den ser bra ut förutom att färgen är förjävligt gräsligt ful,

http://www.blocket.se/vi/15446296.htm?ca=2_s
Mkt dålig bild men ni ser iaf färgen, spygul.

http://www.blocket.se/vi/15381252.htm?ca=2_s Hittade en F650cs -02 strax under 2000mil men det är för mkt pengar för mig.

Sen måste jag börja räkna på vad kortet kommer kosta, blir ju knappast gratis. Tänker ju köra som privatist men en och annan lektion måste man ju ta. Någon som vet var man kan få tag på begade böcker? Hittar inga på tex blocket.. bara till bil, det finns väl MC teoriböcker?

EDIT: Hittade nu denna annons: http://www.blocket.se/vi/15143010.htm?ca=2_s Och det är samma hojj, jag tog nämligen kort på den när jag var och kollade, den hade också reggnr SYE382... Men hade gått närmare 2000mil, undrar vad som är på G här igentligen.
 
Last edited:
AnteF, kollar man på typ BMW F650 så är försäkringarna löjligt billiga. Har hittils bara hittat en här i umeå/västerbotten, den ser bra ut förutom att färgen är förjävligt gräsligt ful,

Hehe, jag har faktiskt ägt en F650 funduro (årsmodell 99) i fyra år. Perfekt starthoj. Men djäkligt ryckig i motorgången. Dock har det blivit bättre på de senare modellerna med insprutning. Min med förgasare var djäkligt kinkig under 3000 varv tyvärr. Men man lärde sig köra den efter hand.

Fördelarna med den är att den inte kostar något i försäkring, servicen är tokbillig (bara en cylinder att fixa med) och att körställningen är väldigt upprätt och skön för en nybörjare. Samt inte minst, de håller värdet bra, jag tappade bara 3000 spänn i värde på fyra säsonger. Helt otroligt.

De gula är fula som fan. Jag hade en röd, som tur var. :D
 
DR 800, 20 000kr, hade jag haft stålarna hade jag slagit till direkt, men så har jag också en böjelse för storstånkor.

http://www.blocket.se/vi/15704531.htm?ca=20_s

Suzuki GSX 550 EF, 10 000kr, låga mil, helkåpa, snygg, ser större ut än den är. Jag började min karriär på en sådan, o kan prata mig varm i timmar för dem. Samma grundkonstruktion i motorn som Honda CB, Kawa Z serie och de större Suzuki GSX. O har välellägesindikator o bensinmätare.

http://www.blocket.se/vi/15703155.htm?ca=20_s

Kawasaki ER 5 -98, 17 500kr. Billigare än så får du inte en så ny cykel. Så vanlig så den är ovanlig var Bikes sammanfattade recension på denna. Kan väl ses som nutidens CB 750. En mc, rakt upp o ner. Gjorde min första uppkörning på en sådan, mycket lättkörd, underhållande o trevlig bekantskap. Fastän den är så ny lär den bara tappa minimalt, om något alls.

http://www.blocket.se/vi/15702570.htm?ca=20_s
 
Något som gör mig sugen på DR800 är just att det är en 800, dvs man kan köra upp med skiten och slippa behöva köra upp med någon annans hojj, right?

Men då ska jag bara kolla upp försäkringen på den, BMW har väl ingen liknande hojj med över 700cc...?

Måste ju få hojjen till umeå på något sett också... Sett att vissa försäljare ordnar med leverans, typ http://www.blocket.se/vi/15680890.htm?ca=2_s&last=1
Den kan ju också vara något... ska bara kolla försäkringen som sagt, återkommer.
 
Kanske att det blir den där DR800an som jag länkade till ovan, men i så fall enbart trafikförsäkring... 2700 eller något skulle det gå på. Men då kan jag köra upp med den! Det känns nästan viktigt. Åsikter välkommna! Du webgringo verkar ha koll på DR800orna

HOJJEN I ANNONSEN ÄR SÅLD fick jag nyss veta.
 
Last edited:
Kolla off road/enduro försäkringar. Ganska högt för självrisk för o få ut plast vid vurpa, men det kan det vara värt o få stöld o dyl. Plast går o modda, o blir den inlöst så blir den inlöst. Lite repor e charmigt. ;)

Få upp till umeå. *hmm* Shit, har redan en sådan deal på G då värmen kommer så varför inte. Betala soppa mat o dylika omkostnader så kör jag upp den åt dig.
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top