Körkort, köp av hojj, tips och råd!

Den där såg ju faktiskt helt okej ut, får göra som tidigare, kika lite försäkpriser... Återkommer

Tack för tipset Webgringo.

Folksam: 17.000/hel - Trafik 6.000
Trygghansa: 8.000/hel - Trafik 4.681
Bilsport MC: 10.900/bas - BasMC-ställ 9.800
If: 16.000/hel Halvförsäkring 5873 <---- Bäst hittils...
Länsförsäkringar: ej öppet kan inte få pris förän måndag

Känns tungt... men den har ju rätt kubik, så det kanske jag tjänar in på att jag inte behöver lära mig två olika cyklar, dvs en 650 + körskolans. Man får väl köra på körskola med sin egen antar jag..?

Vafan är det så få som skriver ut REGNR för? Hur fan ska man då kolla försäkringarna....


EDIT:
http://www.blocket.se/vi/15547872.htm?ca=2_s CB750
PRUTMÅN??? Ligger ju inte så farligt långt bort från umeå heller...
Som jag sagt tidigare... det som talar för denna är att jag tycker den är snygg, ser ut att ha bra körställning samt att jag kan KÖRA UPP PÅ DEN :yoparty Som vanligt återkommer jag med försäkringpremie som är det som kan spoilera hela rasket.
Om jag utläser IFs tabeller rätt så blir det 2180kr x 2 i försäkring för mig.
CB750 räknas som en Street 1 och jag antar att umeå inte räknas till storstad, därav blir det trafikzon 3-7, åldern på mcn är mellan 11-29 år och därmed 2180 kr. Dock är det dubbel premie upp till 24års ålder.
Klicka HÄR för att läsa tabellen och dubbelkolla ifall jag kan ha räknat rätt eller fel.

Hittade nu http://www.blocket.se/vi/15713799.htm?ca=2_s
Den kostar 5360/helår Helförs

http://www.blocket.se/vi/15666815.htm?ca=2_s
Honda CB750, kan dock inte få info från IF förens de öppnar kundtjänsten.. säkert importerad...
EDIT2: Yes, import, + att den är orginal MGRÖN enligt vv... omlackad dvs.
 
Last edited:
text

http://www.blocket.se/vi/15666815.htm?ca=2_s
Honda CB750, kan dock inte få info från IF förens de öppnar kundtjänsten.. säkert importerad...
EDIT2: Yes, import, + att den är orginal MGRÖN enligt vv... omlackad dvs.

Du har läst villkoren för IF's honda-försäkring och sett att importerade hojar måste besiktigas av en auktoriserad (honda)återförsäljare innan du kan försäkra den va? Så du inte missar det ifall det blir en import-hoj :)
 
http://www.blocket.se/vi/15547872.htm?ca=2_s Honda CB750 - 97
Nu har IF kontaktat mig och tro det eller ej så blir inte deras märkesförsäkring billigast... utan deras ordinarie eftersom man då kan ställa av den, kostnad för deras märkesförsäkring var ungefär det som jag räknat på ca 4400, då EJ avställbar.

Den vanliga försäkringen som då alltså GÅR att ställa av gick lös på 6669, en månadskostnad på 580kr, säg att hojjen är brukbar 5-6 månader så är det från 2500 till dryga 3000kr, PERFEKT!


Nu gäller det bara att få sålt den satans bilen... :va
 
Får man fråga vad du har för budget? I början av tråden kollade du på hojar som kostade 15k, nu är du uppe i 40k. Har du utrustning tex?

Regnummer skriver folk inte ut för stöldrisken. Det är rätt lätt ta reda på ägaren bor, scouta lite för att se om hojen står på samma adress och sedan slänga in hojen i en van.
 
Får man fråga vad du har för budget? I början av tråden kollade du på hojar som kostade 15k, nu är du uppe i 40k. Har du utrustning tex?

Regnummer skriver folk inte ut för stöldrisken. Det är rätt lätt ta reda på ägaren bor, scouta lite för att se om hojen står på samma adress och sedan slänga in hojen i en van.

Nu har du nog inte läst hela tråden, det började med att jag kollade på Cb600 Hornet från ca -99 och ett par kawa... sen har jag ändrat mig 100gånger eller så.

Min budget är väl min bil. Jag siktar på att få minst 56 för den. Där har du min budget. Jag kommer också öka på ett av mina lån på banken med ca 10.000 för där har jag en betaltakt som passar mig utmärkt. Kommer dock betala tillbaka ca 10.000 till min mor. Så 56 är väl min ungefärliga budget, plus ett par tusenlappar hit eller dit.

Givetvis skulle jag gärna komma bra mkt längre, men jag vill nog ha en cykel jag kan köra upp på :)
 
Last edited:
Du har kört bil ett bra tag, men det är skillnad mellan bil o mc. De flesta gör någon eller några tabbar med sin första hoj. Flesta är inga farliga grejor, tappa i garaget, bromsa omkull på lösgrus eller kommer fram till vad bromsvätska kan göra på lacken. (Det var exempel på mina nybörjatabbar men tror de flesta kan fylla på om det krävs.) Vad jag vill få sagt med detta är att det är bättre o skrapa upp en hoj för 15 000 än en för 50 000. Värdeminskningen blir markant högre i det senare fallet.
 
Ja då var bilen såld.
55k blev slutpriset för den. Köpare är en kompis och kollega och det hela görs upp imorgon.
 
Nu är kläder inköpta

Jacka 995(ord 2995) Alpinestar
Byxor 1795(ej med på bild) Vet ej ännu(beställda)
Handskar: 495
Ryggskydd 1295 Alpinestar Bionic
Hjälm 2495 Nolan

Tot ca 8500kr

 
jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att någon sorts dr blir det. (ja jag har nu säkert "mer eller mindre bestämmt mig" 12 ggr nu, men så är det.)

Har hittat några fina, både 750 och 800.

Först denna 750, renoverad, mkt gjort i motorn enligt säljaren, han rabblade upp en massa jag knappt förstod. Kan få frakt till umeå från ca 2000-2500
http://www.blocket.se/vi/15757549.htm?ca=2_s

Sen denna mkt fina Dr800 som jag inte vet mer om än det som står i annons
http://www.blocket.se/vi/15757549.htm?ca=2_s

Sen denna från -95 som verkar vara mkt gjort på, säljaren säger att mkt är gjort, nyss ordentligt genomgången och en hel del bytt, orginal avgassystem och blinkers ska medfölja
http://www.blocket.se/vi/15729991.htm?ca=2_s
Den ligger också "nära" jämfört med de andra.

http://www.blocket.se/li?ca=2_s&th=1&q=dr+800&c=6&w=3&ps=&pe=&vt=


Känns som EKO här inne :) Bara jag som skriver, har jag varit för velig och ni har tappat intresset :gnissla Jag får väl locka hit er igen på något vis. Allt som nu fattas är ju cykel och ett väder där man kan åka! Vilken av alla dessa DR cyklar som finns på blocket ser ut som säkra kort?
 
Du såg mitt PM o vad jag tycker.

Kollat lite på africa twin också, men då får du ju lägga ut dubbla stålarna, om inte mer.
 
Sen denna mkt fina Dr800 som jag inte vet mer om än det som står i annons
http://www.blocket.se/vi/15757549.htm?ca=2_s

Då har jag fått fram lite mer information om denna.

Säljaren är i själva verket en Tysk medborgare som har sommarstuga i Årjäng och det är nu alltså HAN som vill sälja den, via han i annonsen. Den har gått drygt 1800 mil och verkar vara i bra skick vad man kan se på bilderna. Tysken är i sverige ca 4veckor/år och det är alltså då han kört den. Den importerades 04 till sverige vilket får mig lite tveksam till miltalet.

Det absolut bästa vore ju ifall det är någon som har vägarna förbi Årjäng (nära karlstad) och kan slänga ett getöga på den, men de oddsen är ju inte gigantiska :( Frakt på annat sett är nog dyrt som bara fan, bussgods/dsv sa 4400+ moms= Inge köp.

Annars kan jag ju ta en minibuss som jag kan hyra billigt och åka ner nån helg, men vore inte så kul ifall den vore skräp när man väl kom fram...
 
4 veckor per år, o om han ägt den ett par år, jo milen kan stämma. O han vill väl bli av med den så smidigt som möjligt.
 
Bjöd nu 20.000 för denna:
http://www.blocket.se/vi/15778344.htm?ca=2_s

Han fick en halvtimme att tänka över budet sen försvinner det. Han sa då iaf att han förmodligen tar det.

Han tog budet, men jag fick lov att muta honom med ett kilo älgstek. :yoparty

Tidigt på söndagmorgon åker vi från umeå, beräknar att vara framme vid 12-13.

Hur fraktar man den bäst? ska ha med oss en Toyotabuss...
 
Last edited:
Grattis =)

Spännband lås fast i åtminstoned 3 punkter, gärna 4, så den inte kan röra sig. Sneställ styret i maxläge, o kör det som en punkt, en annan över sadel tex, o ja, du fattar. Tänk på att komprimera fjädringen så den inte rycker sig vid gupp o liknande.

Lyssna så motorn går jämnt o fint, ställ gärna ner tomgång lite så du hör att det itne är något trolleri där. Tickande ljud, det skulle avskräcka mig. Likaså att den har svårt o varva ut, effektsvackor o dyl. Ibland kan det bli så på en hoj med "bombom" rör, men det ser ut o sitta orginal.

Slitet drivpaket är läge o pruta en tusing till

Lycka till
 
Hur ser man att det är slitet drivpaket då? Och vad kostar det att byta?
 
Testa o dra ut ut kedjan vågrätt från bakdrevet. Kan den lyftas mer än ett par milimeter så är det snart dax för byte. Är inte tänderna spetsiga som en snygg bergstopp utan mer formade som en brytande våg är detta också ett dåligt tecken. Kan du böja kedjan i sidled otrevligt mycket är det ett tecken det med. Dock är det sista något man oftast itne kan känna av förän kedjan är avplockad.

Kostnad för byte, framdrev runt hundralappen, bak 300 till 400, o kedja 500 till 800 beroende på kvalitet.

Efter lite sökning, runt 1200 pix för nytt i paket

http://www.samsmotor.se/street/street_drivpaket2.htm

http://www.allright.eu/SE/documents/MC06_202-209_Drivpaket.pdf
(Har själv kört med JT med bra resultat, hade betalt en xtra 50 lapp för märket, men det är jag)
 
Last edited:
Kan vara bra att kolla till framdrevet ibland då det slits hårdast. Mitt var så slitet att det fattades 4 kuggar. Om kedjan hoppar av så kan motorblocket slås sönder m.m. Man kan även krascha om det vill sig illa.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top