Körkort, köp av hojj, tips och råd!

Vilket bolag gav dig 6400 på trafik för den?
Kollar man på IF's hondaförsäkring klassas den som street 1 (kan kolla klasserna på https://sec.if.se/ifnt2/vehiclecollectionWebSite/Default.aspx?marke=ho). Vilket borde ge 5640 helförsäkrat hos if (trafikzon 1-2, dubbelt pris 35-49 år).

Edit: den hojen du kollade på senast nu (CB750) kan du ju annars classica-försäkra hos bilsport-mc för drygt 1600 för helförsäkring eftersom den är äldre än 20 år. Kollade pris på mig där, nyss fyllda 22 år och bor precis utanför göteborg. 1644 helförsäkrat, 2084 om jag ville ha något trygghetstillägg.

Last edited:
Nu har jag bytt tankebanor lite, tror nästan det blir en billgare hojj nu i sommar så man kör in sig lite, sen byta till nästa sommar. Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/vi/15627197.htm?ca=2_s
Vad räknas denna som i länken som skrevs ovan mig?

Sitter just nu och väntar på att få komma fram till fb för att kolla pris, det bör ju vara lite billigare iom att den har några år på nacken.

EDIT: Okej, har tydligen fått allt om bakfoten... denna var ju dyr som bara den, trafikförs gick på 6400 medans vissa andra jag kikat på legat på ca 2(då är det nyare hojjar)

Så äldre hojj är inte = billigare som jag enfaldigt trode. attans

EDIT2: Så, vad ska jag då köpa som första hojj om det ska vara billigt inköp, billig försäk och drift... går det ens? Eller bästa kombinationen av dessa 3, vilken sorts hojj pekar det på? Ingen glidare hoppas jag.

Har du prövat med ett annat försäkringsbolag? vissa är ju totalt väck. Dom ville ta 8000kr för trafik till farsans gamla Suzuki DR650, och samma hoj på morsan 800kr för trafik.

Vilket bolag gav dig 6400 på trafik för den?
Kollar man på IF's hondaförsäkring klassas den som street 1 (kan kolla klasserna på https://sec.if.se/ifnt2/vehiclecollectionWebSite/Default.aspx?marke=ho). Vilket borde ge 5640 helförsäkrat hos if (trafikzon 1-2, dubbelt pris 35-49 år).

Edit: den hojen du kollade på senast nu (CB750) kan du ju annars classica-försäkra hos bilsport-mc för drygt 1600 för helförsäkring eftersom den är äldre än 20 år. Kollade pris på mig där, nyss fyllda 22 år och bor precis utanför göteborg. 1644 helförsäkrat, 2084 om jag ville ha något trygghetstillägg.

Den där försäkringen verkar vara något för mig, fick precis samma som du. Det får mig ju att undra... vad är haken? :va

Ändrar jag fråN Classica till Basförsäkring blir priset helt plötsligt närmare 18.000kr, Classica verkar ju vara "the way to go" helt enkelt.

Nu har jag bytt tankebanor lite, tror nästan det blir en billgare hojj nu i sommar så man kör in sig lite, sen byta till nästa sommar. Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/vi/15627197.htm?ca=2_s

Sitter just nu och väntar på att få komma fram till fb för att kolla pris, det bör ju vara lite billigare iom att den har några år på nacken.

EDIT: Okej, har tydligen fått allt om bakfoten... denna var ju dyr som bara den, trafikförs gick på 6400 medans vissa andra jag kikat på legat på ca 2(då är det nyare hojjar)

EDIT2: Så, vad ska jag då köpa som första hojj om det ska vara billigt inköp, billig försäk och drift... går det ens? Eller bästa kombinationen av dessa 3, vilken sorts hojj pekar det på? Ingen glidare hoppas jag.

Den kostar runt 1600:- hel/hel Classica försäkring hos Bilsport/Mc.

Fordonet ska vara låst med två skilda godkända lås. På hemorten ska fordonet nattetid förvaras i låst utrymme t ex garage, förråd eller källare (utrymmet ska ha fyra väggar, tak och låst dörr).

Jag körde även upp på en CB900F -80 och det gick bra(privatist) men den är ju inte någon Hornet eller ER6 då tjänstevikten ligger på ca. 250kg och har "gummiram" :D

Men ska du övningsköra med den så föreslår jag att du köper motorbågar till den, för den är BRED över motorn och motorkåperna är det första som tar i om man tappar den.

Last edited:
Den där försäkringen verkar vara något för mig, fick precis samma som du. Det får mig ju att undra... vad är haken? :va

Ändrar jag fråN Classica till Basförsäkring blir priset helt plötsligt närmare 18.000kr, Classica verkar ju vara "the way to go" helt enkelt.

Har säkert med avtalen att göra. Gjorde en snabbtitt på vad som gäller för classica och för bas. På basförsäkring så får man tydligen låna ut hojen. Det står inte om man får eller itne får det på på Classica, men en chansning är väl att man inte får detta då det inte är så jättevanligt (har jag fått uppfattning om). Och på Classica så får man heller inte modifiera så värst mycket på hojen, även om de tillåter att man ändrar vissa saker.

Jag skall ha hojjen till att LÄRA mig köra, thats it, när jag kan det blir det säkerligen annan hojj, till nästa sommar tex.

Någon här som råkar ha ägt eller kört en CB750 från tidigt 80-tal? Åsikter osv?

Last edited:
Honda cb 750 = Volvo 240

Skottsäker, stabil o kan uppfattas som lite tråkig. Skiljer inte mycket på en 80 talare o en 90 talare. 70 talaren har kickstart, annars inte allt för stor skilnad. Iofs, lite undrande vilket år den fick överliggande kamaxel, kan vara där i brytet 70/80, den du tittar på lär ha det åtminstoned. Rad4a, måttligt effektuttag, byggd för o användas. Varit en favorit hos körskolor i en evighet, vilket tyder på lättkördhet och hållfasthet. I mitt tycke en perfekt nybörjarhoj. För 15 loppor kan du inte gå fel, du får tillbaka pengarna vid försäljning.

WebGringo: Något sådant där är också mitt resonemang, sen är det helt nya däck på den, nya bromsar fram o bak. + de andra nytt som stod i annonsen.

Han sa att den gärna ville ha en kilometer eller så innan den blivit riktigt varm, det antar jag är vanligt? Den tar väl inte stryk av att man kör den ca 5km till jobbet fram å tillbaka på dagarna antar jag. Hur ligger förbrukningen till hos dessa?

WebGringo: Något sådant där är också mitt resonemang, sen är det helt nya däck på den, nya bromsar fram o bak. + de andra nytt som stod i annonsen.

Han sa att den gärna ville ha en kilometer eller så innan den blivit riktigt varm, det antar jag är vanligt? Den tar väl inte stryk av att man kör den ca 5km till jobbet fram å tillbaka på dagarna antar jag. Hur ligger förbrukningen till hos dessa?

Hade en 900 -80, ( samma grundmotor som 750) drar ca 0,8, lite tjuriga på värmen i motorn, sen går de som tåget . länge.
De hade några barnsjukdommar. Startmotorkransen svag, rasslar det vid start, då är det dags att byta.
Kamkedejdrivningen...noga med tomgångsvarv, annars rycker å rasslar det. Kolla att det inte skramlar i toppen, det sitter en lite kedja mellan avgas och insugskam, den har en egen spännanordning som folk glömmer att justera.
samma med den långa kedjan.
Har man lite högre tomgång, ca 1200-1500 brukar det funka utan skrammel.

Dyra reservdelar, å svårare att få tag i numera.

Kolla på suzuki gs 1000, 1100 e eller 750 samma årsmodell som hondan.

bättre grejor, kanske lite dyrare hoj.

0.8, det tkr jag låter ganska mycket, nästan som en bil ju :)

Gillar inte riktigt utseendet på Suzuki vid dom årsmodellerna, därmot tkr jag hondan e läcker.

Lägg till ett par lappar så kan du få köpa min xj 900. Samma grundkonstruktion som hondan, men lite mer hästar, o kardandrift, dvs underhållsfritt.
Samma från 82 till nutid i stort sett, åtminstoned motormässigt. De döpte om dem till diversion på 90 talet, men som sagt, i stort sett samma cykel.

Det här med försäkringar är en djungel, det fick jag erfara förra året då jag tog kortet. Ska du ha en honda är det deras märkesförsäkring via IF som blir överlägset billigast och då är det dessa priser som gäller och inget annat (http://www.hondamc.se/homc/templates/Page____5379.aspx). Glöm Bilsport-Mc helt och hållet.. har du inte haft kortet i 5 år eller mer är dom inget alternativ, eller va inte för mig iaf, men jag ville ha en ny hoj :P

Jag skall ha hojjen till att LÄRA mig köra, thats it, när jag kan det blir det säkerligen annan hojj, till nästa sommar tex.

Någon här som råkar ha ägt eller kört en CB750 från tidigt 80-tal? Åsikter osv?

Min körskola hade en CB750.

Var väldigt lättkörd tyckte jag, manöverproven var enkla på CB'n.

6400??? Det är ju rena rånet, vilket bolag pratade du med??

Så, nä du har inte fått det om bakfoten...äldre hojar ÄR billigare att försäkra. Den där kan du ju Classicaförsäkra, tror Bilsport och MC kan ha rätt bra premier.

Jo den kombinationen går att hitta om man letar lite (beror iofs vad du menar med billig in inköp) men räkna kallt med att en äldre hoj kräver mer underhåll och reservdelarna är inte alltid så billiga som man kanske skulle kunna tro.

Jag rekommenderar att du kikar lite på Suzukis motsvarande modeller: gsx 750/1100. De kan ha lite tjuriga elsystem men motorerna är enormt slitstarka. För 15-20k kan du definitivt hitta ett fint ex, satsa gärna på en hoj som är så nära originalskick som möjligt. Det finns många omlackade, hobbytrimmade bushojar därute och är du inte en klippa på att meka så skulle jag undvika dom.

Några exempel:

750
http://www.blocket.se/vi/15627312.htm?ca=15_s

Storebrorsan
http://www.blocket.se/vi/15501434.htm?ca=15_s

Fast den här Hondan var rätt fin också...bra puts :D
http://www.blocket.se/vi/15421877.htm?ca=15_s

Last edited:
Vill först bara säga en sak... FAN vilket bra forum snabb hjälp, sakliga och mycket trevliga, tummen upp.

Av de där tre du länkar till tycker jag hondan är vackrast, de två andra ser sådär ut tycker jag, och jag vill köra en hojj jag känner tycke för, dock har jag inte sett hondan IRL så jag ska inte säga för mkt. Men varför lägga nästan 10k extra för den där hondan istället för den jag länkade till? Visst, den är en 83 mot min som var -81, dock så är det massa nytt på -81an, trevlig säljare som verkar ha haft god hand om den under de år han ägt den, sen är det nära umeå så jag kan kika på den lättare.

Vad talar för 83an istället för 81an? Någon viktig del som byttes eller liknande där emellan?

Classica försäkringen verkar ju helball, dock läs:
På hemorten ska fordonet nattetid förvaras i låst utrymme t ex garage, förråd eller källare (utrymmet ska ha fyra väggar, tak och låst dörr).
Vet inte om jag har tillgång till ett låst utrymme här där jag bor, har det hos mina föräldrar men där kan jag ju inte ha den varje natt? Sen kommer man ju förmodligen inte åberopa försäkringen på en hojj som är värd lite över 10k, jag tar ju classica försäkringen för att komma billigt undan. Kan man ändå teckna classica även om man inte kan låsa in den varje natt?

OT: Fick igenom bilen idag på besiktningen UA så nu ska den säljas. Saab 95 2.0t(ltt) -00 precis slagit några km över 13.000mil. En pärla, intresserad? Hör av er.

På de där 80-tals hojarna kan gummidetaljer torkat och behöva bytas ut. MC delar är inte billiga och ska man lämna till verkstad drar det snabbt iväg. Ibland kan det vara längre levranstider och i värsta fall kan det vara svårt att få tag i. Om jag vore du skulle jag titta på Honda Seven Fifty 00-02 eller Kawasaki ZR-7 (ZR-7S).

135 kg... KONBANAN KAN BLI ETT PROBLEM.. Min polare vägde 120 och han hade lite problem att ta kortet.:gnissla

Jag började min "karriär" på en Yamaha XJ600 (Diversion). Billig i inköp, driftsäker som tusan och riktigt bra föräkring. Finns med både kåpa och utan.

http://www.blocket.se/vi/15451892.htm?ca=13_s

Den kan du få classic försäkring på hos bilsport å mc, ja ändra det året ja tog kort till i år 2008 då hamna ja på 1644 eller 2084 m tilläggsförs. Så billigare kan det knappast bli? Hur driftsäker den e har ja ingen aning om. Lycka till!

EDIT: Hojar äldre än 20 är kan du få classicförsäkring på=SNORBILLIGT!!!

e inte allt under 900 cc moppe :D

E inte alla hojar me mer än 900 kubik kukförlängare :arsele :D

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...