Körkort, köp av hojj, tips och råd!

kahn

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Såld
Börjar bli otroligt sugen på att skaffa mig motorcykelkörkort, det är alltså första hindret, sen är det ju givetvis frågan om vilken hojj man ska ha.

Jag sitter och suktar efter Honda CB 600 F, har hittat en jävligt fin från -99. Vad har ni att säga om CB600?

Jag är 23 år och kör Taxi på heltid så jag hoppas klara av kortet utan större svårigheter, dock har jag inte haft moppe eller så som många andra, har kört lite med farsans glidare ett par gånger bara, men jag har verkligen lätt för att lära mig köra olika fordon så jag hoppas bara på att kunna köra tillräckligt som privatist med farsan för att få in tekniken sen bör ju teorin inte vara så svår och uppkörning inte heller om man får in tillräckligt med mil under bältet... Har jag fel så säg till.

Vad är det för kostnader jag kan förvänta mig förutom inköp av hojj.

Försäk?
Utrustning?
Annat?

Jag är modell större så får väl försöka hitta kläder som passar i någon elefantbutik!

Måste åka och kolla på TwoWheels imorgon här i umeå bara för att se vad dom har inne.

Jag har också kollat lite på Kawasaki ER-5 eller ER-6, jag vill alltså inte ha någon skrevraket där man mer eller mindre ligger över hela hojjen, Men både hondan och kawasakin ser ut att vara mer upprätta positioner, jag har helt enkelt förälskat mig i CB600 om man ska kolla på bara bilderna, hur den är i verkligheten har jag ingen aning om!
 
honda cb har nog bibehållit sin karaktär genom alla åren.

Lugn o stadig utan större överraskningar m.a.o

försäkringen borde inte ligga så hög iom att cb inte är någon kamikazi-grej direkt.
Ring runt till Många fb o hör, kan variera vilt. står det däremot ett R på hojen skjuter det i höjden direkt.
kolla upp honda-försäkring, kan tjäna summor på den.

utrustningen kan du komma undan med ca 6-7000 till hur mycket som helst, helt upp till dig om du vill ha nyaste bling-stället eller om det räcker med noname från t.ex x3mseller.com
viktigt att du skaffar en ny (oanvänd) hjälm, bara.


teorin är ganska enkel, några frågor som är mc-specifika bara.
 
tack för ditt svar, och något R på min cykel ska inte finnas, tycker CB ser mkt trevligare ut.

Jag väger väl en 135kg så får se till att hitta utrustning som passar.

Har ni några tips på bra teoriprogram? Eller böcker?
 
mycket som uppdaterats och bytts ut på sistone med trafikregler, kör om det går så mycket som möjligt på alla program som kan "hittas" på nätet.

här finns tester som är uppdaterade att köpa för att kolla av med.

kostar inte så mycket.


storlek på skinnställ osv kan ju vara lite knepigare om man står stadigt på jorden, men de flesta märken går upp till xxl.

goretex brukar finnas med smidiga midjejusteringar om man vill köra med sånt.

:)

edit: jag skulle nog kolla efter en lite större cb, 600 kanske är i klenaste laget, en 900 skulle nog vara ganska perfekt om du kanske kör med lite packning eller skjutsar ibland.
 
Last edited:
Men blir inte försäkringen rätt mkt dyrare då? Någon vidare packning eller skjuts har jag inte tänkt mig.
 
Men blir inte försäkringen rätt mkt dyrare då? Någon vidare packning eller skjuts har jag inte tänkt mig.

Försäkringen beräknas på vikt effekt förhållande.

Kolla på Bilsport&mc försäkringar: Fyll i alla uppgifter å vilken hoj du vill kolla på. Jämför så får du se vad som passar plånboken.
http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Skulle jag vara dig så satsa på en 900/1000.

Du måste ändå köra upp på en med mer än 750cc å en viss effekt för att få stora kortet, annars blir det begränsat kk.
 
Tycker du gör helt rätt som tar MC kort! Själv hade jag aldrig haft moppe eller var intresserad av några fordon/motorer innan jag tog MC kortet. Tyckte mest jag behövde en ny hobby och ville prova ngt nytt. Nu vill man inte va utan. hehe.

Ang utrustning så finns det massor att hitta begagnat. Om du börjar spana lite nu i god tid så kan du tex få tag på schyssta och relativt nya skinnställ, handskar och stövlar till kanske 40% av nypriset. Alltid är det nån som lägger MCåkandet på hyllan. Tröttnar du själv så kan du alltid sälja sakerna för samma pengar så länge du tagit hand om prylarna. Men en hjälm borde du iaf alltid köpa ny. Både för att du inte vet hur en begagnad har hanterats plus att dom åldras och försämras med åren.

Om du vet vad du är intresserad av för hoj så kan du försöka leta upp ett reg-nummer till en sån hoj och sen kontakta lite olika försäkringsbolag och fråga vad försäkringen skulle kosta dig. Det brukar alltid va lite kul. Det kan rent av vara riktigt komiskt ibland om det är nån superdupersporthoj du är intresserad av... ;)


Tillägg... En bra början är att du laddar hem lite program från nätet ang MC-teori. Minns dock inte vad dom hette som jag hittade. :( Sen om du tycker det är tråkigt att plugga MCteori så boka en uppskrivningstid. Lovar att det går mycket bättre sen. ;)
 
Men blir inte både inköpspris samt försäkring dyrare med mer kubik, eller åtminstonde inköp om nu försäk går på vikt/effekt

Som jag skrev ovan så är jag förälskad i utseendet på Honda CB600 Hornet. Men hur den är i verkligheten har jag ingen aning om.

Så jag får inte ta MCkort obeg med en CB600? Blir det begränsat då? Ligger inte begränsningen på 375cc och 34 hästar eller något sådant?
Me no understand.

edit: Gick in på bilsport-mc länken och fick fram en summa... 25k/helår, hahaha fy satan så dyrt. Testar jag med morsans personnr så får hon 8k/helår... fy fan för att vara ung. Nyss fyllda 23.
 
Last edited:
Men blir inte både inköpspris samt försäkring dyrare med mer kubik, eller åtminstonde inköp om nu försäk går på vikt/effekt

Som jag skrev ovan så är jag förälskad i utseendet på Honda CB600 Hornet. Men hur den är i verkligheten har jag ingen aning om.

Så jag får inte ta MCkort obeg med en CB600? Blir det begränsat då? Ligger inte begränsningen på 375cc och 34 hästar eller något sådant?
Me no understand.

edit: Gick in på bilsport-mc länken och fick fram en summa... 25k/helår, hahaha fy satan så dyrt. Testar jag med morsans personnr så får hon 8k/helår... fy fan för att vara ung. Nyss fyllda 23.

Nu kan inte jag dom exakta siffrorna för begränsningen men det gör säkert någon annan, men jag vet dock att det där priset var fruktansvärt högt, antar att du kollade på en helförsäkring(?) vilket jag tycker känns lite sådär på en såpass "gammal" hoj. Sj är jag 24år, utan körkort och kör en Honda 929RR -01 och betalar hälften av vad du skulle få betala så jag kan väl kanske råda dig till att snacka med IF om deras Honda försäkring, jag har en halv försäkring/helår och får punga ut 12k/år och det borde ju inte bli dyrare med en 600. Ang. uppkörning så kan du köra upp på en polares, alt. en trafikskolas hoj (köp en lektion i manöverprov så blir det nog inte lika dyrt att hyra hojjen + att jag tror det är ganska vettigt att köra manöverbanan innan uppkörningen :tummenupp)-
 
375cc och max 25 kW effekt med högst 0,16 kW/kg gäller för A med begränsning.

Ska du ta utan begränsning måste du ha minst 700cc och även minst 35 kW effekt om jag inte minns helt fel.
 
Krav som motorcykeln ska uppfylla vid körprovet
En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte vara utrustad med automatisk frikopp*ling eller, om provet inte avser behörighet för automatväxlad motorcykel, automatisk växling. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet.

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):

Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:
Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet

står att läsa i helhet på:
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page.aspx?id=364
 
Vad finns det för liknande hojjar, alltså liknande sittställning och utseende men som har lite mer cc... över de där 700 alltså. Man kan ju låna större under själv uppkörningen men det är nog lättare om man har en hojj man känner till.
 
Men blir inte både inköpspris samt försäkring dyrare med mer kubik, eller åtminstonde inköp om nu försäk går på vikt/effekt

Som jag skrev ovan så är jag förälskad i utseendet på Honda CB600 Hornet. Men hur den är i verkligheten har jag ingen aning om.

Så jag får inte ta MCkort obeg med en CB600? Blir det begränsat då? Ligger inte begränsningen på 375cc och 34 hästar eller något sådant?
Me no understand.

edit: Gick in på bilsport-mc länken och fick fram en summa... 25k/helår, hahaha fy satan så dyrt. Testar jag med morsans personnr så får hon 8k/helår... fy fan för att vara ung. Nyss fyllda 23.

Prova med IF istället, dom har märkesförsäkring på Honda.
Jag betalar 2300 kr hel/hel per år. Iof så klassas min hoj som offroad så CB är nog dyrare. Jag är född -81 och tog kortet i juli 2007
 
ja fy jävelen vad ducati Monster var snygg, hur har jag lyckats missa den?

Dock var billigaste på blocket med mer än 600cc uppe i nästan 50k vilket är på tok för dyrt.
 
Har nu varit och kikat på ett par cyklar här i umeå, ingen CB600 dock.

Har fått kika på lite mer Offroad enduro som nybörjar hojj, de ska ligga lite billigare i försäk också enligt försäljaren, Hittade också en jacka som jag kunde få på mig (jippie) IXS 5xl eller nått sånt, 4 går säkert också men de hade ingen inne.
 
Nu har jag bytt tankebanor lite, tror nästan det blir en billgare hojj nu i sommar så man kör in sig lite, sen byta till nästa sommar. Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/vi/15627197.htm?ca=2_s
Vad räknas denna som i länken som skrevs ovan mig?

Sitter just nu och väntar på att få komma fram till fb för att kolla pris, det bör ju vara lite billigare iom att den har några år på nacken.

EDIT: Okej, har tydligen fått allt om bakfoten... denna var ju dyr som bara den, trafikförs gick på 6400 medans vissa andra jag kikat på legat på ca 2(då är det nyare hojjar)

Så äldre hojj är inte = billigare som jag enfaldigt trode. attans

EDIT2: Så, vad ska jag då köpa som första hojj om det ska vara billigt inköp, billig försäk och drift... går det ens? Eller bästa kombinationen av dessa 3, vilken sorts hojj pekar det på? Ingen glidare hoppas jag.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top