Körkort 2011

Någon snäll person som orkar dela med sig av några bra/enkla tips att tänka på vid uppkörningens trafikdel?:tummenupp

Kör tryggt och lungt, följ trafikregler, ha god uppsikt utan att göra dig till och ha goda säkerhetsmarginaler. Gör man det och kan hantera hojen så är uppkörningen inga problem.

Poängen är att övningsköra såpass mycket att man faktiskt kan köra avslappnat och säkert i trafiken.
 
Jag har lite funderingar kring min uppkörning. Jag är bokad i Skövde 4/5 med egen hoj, som jag tyvärr inte haft större möjligheter att öva på. Men jag övningskör nu i Göteborg med en hoj som jag trivs bra med... Så funderar nu på om jag ska boka om min uppkörning till Göteborg istället (och betala extra för att använda körskolans hoj).
Någon som har erfarenheter eller något att säga om uppkörningen på dessa olika platser????
 
Jag har lite funderingar kring min uppkörning. Jag är bokad i Skövde 4/5 med egen hoj, som jag tyvärr inte haft större möjligheter att öva på. Men jag övningskör nu i Göteborg med en hoj som jag trivs bra med... Så funderar nu på om jag ska boka om min uppkörning till Göteborg istället (och betala extra för att använda körskolans hoj).
Någon som har erfarenheter eller något att säga om uppkörningen på dessa olika platser????

Kan bli knivigt i manöverbanan om du inte har koll på hur din egna
hoj beter sig i mycket låga farter.. Just sayin
 
Då har man bokat in uppkörning nästa vecka på tisdag (26/4). HOPPAS FAN att det går denna gången, förra gången var ju bara..... förstår fortfarande inte, inte kan man ligga i 70 km/h på motorvägen.. bara för min 125 inte orkar köra förbi 3 långtradare.. aja

Nästa vecka ska jag logga in här med kortet i hand !!! :) :yoparty :yoparty

Wish me luck

När kör ni andra upp?
 
.

Själv har man gjort Risk1 och har bokat in mig på intensivkurs i Hallstahammar hos körkortexpress.se, någon som har erfarenhet av dom ?

Har aldrig kört hoj, men kört lite cross och kanske 1000 mil på crossmoppe för några år sedan. När jag frågade körskolan om det var lugnt att ta en intensivkurs utan att ha kört mc så sa hon att det brukar aldrig vara något problem så länge man inte är spetälsk :gnissla

Vad tror ni är det möjligt att fixa sig uppkörningsduglig på 5 dagar.. 12 lektioner... ?
 
Jag har lite funderingar kring min uppkörning. Jag är bokad i Skövde 4/5 med egen hoj, som jag tyvärr inte haft större möjligheter att öva på. Men jag övningskör nu i Göteborg med en hoj som jag trivs bra med... Så funderar nu på om jag ska boka om min uppkörning till Göteborg istället (och betala extra för att använda körskolans hoj).
Någon som har erfarenheter eller något att säga om uppkörningen på dessa olika platser????

Jag skulle tveklöst kört upp på den hoj jag var mest bekant med. Manöverproven är de svåraste momenten på uppkörningen, behövs inte mycket för att man skall klanta till det, sen tror jag inte att det gör någon större skillnad var man kör upp.

Enda slutsatsen jag kan dra är att jag körde upp för bilkort i Skövde 1994 och MC i Vänersborg 2009 fast jag bor i Göteborg och det gick fin fint på första försöket bägge gångerna så det kanske finns en fördel med att göra uppkörningen där man inte är bekant med vägar etc. och kanske därmed lite mer på alerten.

Skövde är en stad som jämfört med GBG har en väldigt okomplicerad vägtrafik men det finns det ju både för och nackdelar med.
 
Själv har man gjort Risk1 och har bokat in mig på intensivkurs i Hallstahammar hos körkortexpress.se, någon som har erfarenhet av dom ?

Har aldrig kört hoj, men kört lite cross och kanske 1000 mil på crossmoppe för några år sedan. När jag frågade körskolan om det var lugnt att ta en intensivkurs utan att ha kört mc så sa hon att det brukar aldrig vara något problem så länge man inte är spetälsk :gnissla

Vad tror ni är det möjligt att fixa sig uppkörningsduglig på 5 dagar.. 12 lektioner... ?

12 lektioner ska absolut räcka. Får du dessutom gnugga i 5 dagar så sitter det ju istället för att dutta på. Jag tog lappen med 5 dubbellektioner på drygt 3 veckor. Tyckte teorin var värst, analyserade sönder frågorna istället för att bara svara. Jag trodde varenda fråga var en slamkrypare vilket dom naturligtvis inte är.
 
12 lektioner ska absolut räcka. Får du dessutom gnugga i 5 dagar så sitter det ju istället för att dutta på. Jag tog lappen med 5 dubbellektioner på drygt 3 veckor. Tyckte teorin var värst, analyserade sönder frågorna istället för att bara svara. Jag trodde varenda fråga var en slamkrypare vilket dom naturligtvis inte är.

Nize det låter bra det.. men fan vilka teori böcker körde du ? jag har mc boken.. som ja tyckte sög totalt.. sen Du och jag i trafiken teori... sen har jag TEO på datorn samt iKörkort Mc på iphonen.. tycker att många frågor man får på dom olika programmen finns inte ens med i teori boken.. så ah man får vell gå på kännsla helt enkelt.. hur många MC frågor är det på teoriprovet igentligen ? alltså om hur varma kolvarna blir etc.. sånna där skit frågor...
 
aa, men det är ändrat i år, man måste ha gjort risk 1:an och risk 2:an före du kan ens boka teorin.. blir bara värre å värra, och nästa år är det 25-årsgräns för tung hoj!

Stämmer detta? :confused: Någon som kan länka då jag inte kan hitta nåt om det på körkortsportalen. Brorsan ska nämligen ta kortet nästa år tänker han men han är bara 23 år då och måste göra det i år i så fall.....
 
Min MC saknar centralstöd. Antar att det är obligatoriskt för säkerhetskontrollen?
 
Last edited:
Stämmer detta? :confused: Någon som kan länka då jag inte kan hitta nåt om det på körkortsportalen. Brorsan ska nämligen ta kortet nästa år tänker han men han är bara 23 år då och måste göra det i år i så fall.....

Vad jag har läst är att det blir tungt vid 24 års ålder om du inte har något kort tidigare och att de reglerna börjar gälla vid 2014. så det skanog inte vara några probs för brorsan :tummenupp


Sitter med 10 lektioner kvar, risk2 troligen 3/5 och sen får vi senär uppkörning blir.
Jävla jobbigt att köra helt utan någon som helst trafikvana. :mad:
 
Jag har lite funderingar kring min uppkörning. Jag är bokad i Skövde 4/5 med egen hoj, som jag tyvärr inte haft större möjligheter att öva på. Men jag övningskör nu i Göteborg med en hoj som jag trivs bra med... Så funderar nu på om jag ska boka om min uppkörning till Göteborg istället (och betala extra för att använda körskolans hoj).
Någon som har erfarenheter eller något att säga om uppkörningen på dessa olika platser????

Körde upp i Gbg för 2 år sedan. Inga problem. De som säger att det är svårare i Gbg än på annat håll har nog bara förberett sig dåligt.
Jag plumpade mig till och med på lågfarten men blev ändå godkänd.

Min slutsats. Boka om til Gbg och ta kortet på dne cykel du övar med.

Mvh
Andreas
 
Min MC saknar centralstöd. Antar att det är obligatoriskt för säkerhetskontrollen?

Centralstöd är sannolikt inte obligatoriskt. Men du lär få det jobbigt om dom ber dig kolla glapp i svinglagret.
Stoppa in huvudet under sätet å lyft hojen med nacken när du kollar glappet...:yoparty:banana:D

Stämmer detta? :confused: Någon som kan länka då jag inte kan hitta nåt om det på körkortsportalen. Brorsan ska nämligen ta kortet nästa år tänker han men han är bara 23 år då och måste göra det i år i så fall.....

Mjaoeeaa... typ...
Jag var tvungen att ha risk 2:an bokad innan jag fick boka teorin. Antar att man resonerar att ingen bommar risk 2:an. Kan inte begripa hur man ska kunna missa risk 2:an. Den som inte klarat risk2:an ska belönas med en medalj. Det måste ju vara en bedrift att bränna den...
 
Last edited:
Jag tog kortet förra sommaren och jag fick inte skriva teorin innan jag gjort tvåan, men jag fick boka den. Hade tvåan bokad dagen innan teorin och trafikskolan rapporterade in den som avklarad samma dag. Dagen efter var det inga problem att skriva teorin.
 
Jag har bokat risk 2:an 17 maj. i sandviken. någon mer som ska göra då?
Det står "Riskutbildning 2 ska ligga i slutet av din utbildning för det gäller att ha mycket bra förkunskaper."
Jag kan köra mc BRA. men vad menar dom med mycket bra.. är den svår?
nått jag måste tänka på innan?
 
Jag har bokat risk 2:an 17 maj. i sandviken. någon mer som ska göra då?
Det står "Riskutbildning 2 ska ligga i slutet av din utbildning för det gäller att ha mycket bra förkunskaper."
Jag kan köra mc BRA. men vad menar dom med mycket bra.. är den svår?
nått jag måste tänka på innan?

Det är INTE svårt! Handlar bara om att få igång risktänkandet, men endast simpla övningar.

Lycka till!
 
Risk2 är en jäkligt rolig utbildning tycker jag.
Det är mycket bromsövningar från olika hastigheter, lite kurvteknik. Praktisera skymd sikt osv.

Lyssna på instruktören och ha skoj är mina tips :)
 
Jag har bokat risk 2:an 17 maj. i sandviken. någon mer som ska göra då?
Det står "Riskutbildning 2 ska ligga i slutet av din utbildning för det gäller att ha mycket bra förkunskaper."
Jag kan köra mc BRA. men vad menar dom med mycket bra.. är den svår?
nått jag måste tänka på innan?

Njae, räcker väl med att kunna koppla och växla i princip. Grejen är väl att det är svårare att till sig exemplen med olika risksituationer och dylikt om man inte har kört en del i trafik.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top