Körkort 2011

Tänkte bara lägga till lite hur det går för mig :)

Jag hade en till lektion idag, bestämde att det blir risktvåan nästa vecka och så teori+ uppkörning så fort jag kan få tider.

Jag tycker fortfarande det är lite svårt att göra kon banan med u-sväng i gåfart. Men så fort jag får bilen såld kan jag köpa en hoj att öva på själv :D
 
Tänkte bara lägga till lite hur det går för mig :)

Jag hade en till lektion idag, bestämde att det blir risktvåan nästa vecka och så teori+ uppkörning så fort jag kan få tider.

Jag tycker fortfarande det är lite svårt att göra kon banan med u-sväng i gåfart. Men så fort jag får bilen såld kan jag köpa en hoj att öva på själv :D
den är svårt, jag har testat den idag och den är pain in the ass, måste öva mer, uppkörning 23 Maj
 
den är svårt, jag har testat den idag och den är pain in the ass, måste öva mer, uppkörning 23 Maj

23 Maj, härligt!
Då blir det förhoppningsvis hoj lagom tills sommaren börjar på riktigt :)

Det var iofs första gången någonsin jag testade den idag, så körde cirka 30-40min och nötte den.

Jag har en fråga till ni som kan mc's här, jag övningskör på en BMW f800r, hur är dessa att hantera? Anses de vara lätta eller svåra?
Om man jämför med typ en sporthoj såsom CBr 600, GSX-R 600 ZX6R?
 
Körde risk 2an igår och 2 timmar senare skrev jag teori provet. Lite chansning men klarade båda iaf. Sen till uppkörningen, är KTM Superduken en bra hoj att köra?

Mvh
 
...
Jag har en fråga till ni som kan mc's här, jag övningskör på en BMW f800r, hur är dessa att hantera? Anses de vara lätta eller svåra?
Om man jämför med typ en sporthoj såsom CBr 600, GSX-R 600 ZX6R?

Nu har jag inte provkört just F800R, men vad jag läst och sett är det nog en lätthanterlig hoj och garanterat smidigare att brottas med på konbanan jämfört med någon sporthoj. Lycka till med övandet! :)
 
Hej!

På korkort.se står det att hastigheten på lågfartsdelen enbart ska regleras med kopplingen. Man får alltså inte använda sig av fotbroms/gas? Ibland händer det att man hamnar i en knepig situation där man "måste" använda broms/gas för att rätta till motorcykeln. Underkänns man då?

Mvh
Sam
 
Last edited:
Hej!

På korkort.se står det att hastigheten på lågfartsdelen enbart ska regleras med kopplingen. Man får alltså inte använda sig av fotbroms/gas? Ibland händer det att man hamnar i en knepig situation där man "måste" använda broms/gas för att rätta till motorcykeln. Underkänns man då?

Mvh
Sam

Nej man underkänns inte pga att man blir tvungen att använda gas eller broms för att "rädda upp" en situation. Det är inget NASA-test som en del tror. :)
 
Övningskört en heldel me farsan, men nu åker han bort i 2v. Fan vad jobbigt, spec när man ser att det ska bli toppen väder nästa vecka. Men redan lyckats köra ca 50mil. Jag har bara kört privat, men fick beröm av en körskole-lärare som var där när jag körde låg & hög-farts konbanan med farsan. Känner att allt sitter riktigt bra faktiskt, enda jag oroar mig med konbanan är hur det kommer se ut med krypkörningen när man är nervös som fan. Haha. Risk2an ska jag göra på tisdag, sen teori och sen uppkörning. Underbart! :)
 
Är det "inspektören" som väljer vilken sida man ska köra börja på låg- och högfartsdelen?

Vilken hastighet är lämplig i serpentinen på högfartsdelen? Några tips?
 
Hej!

På korkort.se står det att hastigheten på lågfartsdelen enbart ska regleras med kopplingen. Man får alltså inte använda sig av fotbroms/gas? Ibland händer det att man hamnar i en knepig situation där man "måste" använda broms/gas för att rätta till motorcykeln. Underkänns man då?

Mvh
Sam
Syftet med kon banan (den långsamma) är att du ska kunna fram föra mc´n i gång fart. Då med hjälp från koppling och ev broms. Hastigheten ska vara så att ev en person ska kunna gå bredvid dig utan att behöva små springa. Alltså du får använda både koppling och broms för att lyckas med detta. Lycka till och öva på:tummenupp

Glömde att säga att du ska ha kontroll på cykeln under tiden, så inga 8000rpm och åka runt och slira på kopplingen utan helt lungt på (i stort sett tomgång) Ut och öva nu:tummenupp
 
Last edited:
När jag körde upp så var det en före mig, och han satte ner foten 1 gånger (på den långsamma delen) och han klarade sig! men det kan nog vara väldigt olika mellan bedömningarna!
 
Någon snäll person som orkar dela med sig av några bra/enkla tips att tänka på vid uppkörningens trafikdel?:tummenupp
 
Någon snäll person som orkar dela med sig av några bra/enkla tips att tänka på vid uppkörningens trafikdel?:tummenupp

Var så ostressad som möjligt och gör inga dumma misstag. ;)
Och skulle det misslyckas första försöket är det inte hela världen.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top