Körkort 2010

är det nån som har koll på var det finns bra ställen att öva högfartsbanan på..

Bor i Trosa, vet att det finns i Nyköping, men finns det norrut, dvs södertälje, sthlm hållet?
Kanske Nyköping är bäst - nån som vet??

Har bara kunnat öva på delmomenten för sig, vill testa hela banan då det börjar närma sig....

Testade förresten ett tips härinne om att hasa med rumpan över sadeln vid krypövingarna - funka kanon för mig. Tackar för tipset..


Körkortscenter har bana ute vid gamla sjösasågen om du åker promillestigen "kustvägen" in till Nyköping, dock låst med grindar.

Sen finns det ute på brandholmen men vet inte om det är öppet för allmänheten eller om det är låst därmed, har inte varit där än o kollat.

Dock kan jag rekommendera att ringa till körkortscenter o prata med dem, väldigt bra personer att göra med. Ha dock inte så hög volym på telefon om du ringer till kontoret. :)
 
Uppkörningen närmar sig (den 18:e) :) och kan inte släppa en fundering jag har. Om man väljer att inte göra en vänstersväng från typ 90 väg (bilar bakom osv) och ska vända någonstans, är det ok att vända direkt i en korsning till t.ex. en liten väg åt höger? eller ska man vända på en mindre korsning längre in på den mindre vägen :va
 
Någon som vet någon uthyrare i gbg trakterna som kan hyra ut en hoj godkänd för uppkörning till tung mc? Jag är under 24år också. Verkar ju vara omöjligt att hitta någon? Körskolorna här omkring vill ju inte hyra ut sina heller. Sjukt att det ska va så krångligt.
 
Någon som vet någon uthyrare i gbg trakterna som kan hyra ut en hoj godkänd för uppkörning till tung mc? Jag är under 24år också. Verkar ju vara omöjligt att hitta någon? Körskolorna här omkring vill ju inte hyra ut sina heller. Sjukt att det ska va så krångligt.

Kan du inte gå direkt genom VV? Låter orimligt om du inte har möjlighet att köra upp pga att du saknar fordon.

När jag tog lastbil gick det utmärkt!
 
Så då va kortet klart :)

Jarla dom blodsugarna tyckte att jag behövde 15 timmar till!
 
Så då va kortet klart :)

Jarla dom blodsugarna tyckte att jag behövde 15 timmar till!

Grattis, :yoparty ut och kör med dig nu och sitt inte framför datan. :tungan
Ett tips för att blir en bättre och säker förare är att åka på SMC's knix kurser samt att kolla på filmen Twist of the wrist 2.

Fullt ös och bli inte medvetslös :krama
 
Uppkörningen närmar sig (den 18:e) :) och kan inte släppa en fundering jag har. Om man väljer att inte göra en vänstersväng från typ 90 väg (bilar bakom osv) och ska vända någonstans, är det ok att vända direkt i en korsning till t.ex. en liten väg åt höger? eller ska man vända på en mindre korsning längre in på den mindre vägen :va

Går det att vända säkert så är det nog inga problem alls, såvida det inte sitter ett förbud mot U-sväng där. Är det tajt med plats så backar du bara lite och får "rätt vinkel" på hojen.
 
Var i Nyköping och övade på högfartsbanan idag. Brandholmen funka bra, uppmålat i asfalten så det vara bara att tuta och köra. Började regna men det var bara nyttigt, nu vet jag att det går att nita i 90 med.. bara ta det lite lugnare.

Körde med skolan igår, 3:e lektionen. NU bokar vi uppkörning sa han så förhoppningsvis är kortet i hamn om några veckor.
 
Var i Nyköping och övade på högfartsbanan idag. Brandholmen funka bra, uppmålat i asfalten så det vara bara att tuta och köra. Började regna men det var bara nyttigt, nu vet jag att det går att nita i 90 med.. bara ta det lite lugnare.

Körde med skolan igår, 3:e lektionen. NU bokar vi uppkörning sa han så förhoppningsvis är kortet i hamn om några veckor.

Skönt att de inte försöker mjölka dig på pengar iaf :) Lycka till :tummenupp
 
JÄVLA PISSRUNKHELVETE om jag får uttrycka mig milt sagt. Blev kuggad åter igen PGA spårval, allt annat gick galant.
Senast så höll jag mig ju i mitten av körfältet för jag tänkte att dom tyckte det skulle vara säkert. Men nu denna gång tog jag ut kurvorna och använde hela körfältet, men det var tydligen inte heller okej. Kan man överklaga detta på något vis eller liknande? Jag är inte miljonär och detta börjar bli dyrt och dra ut på min tid, samt att det är förbannat frustrerande... SKJUT MIG
 
JÄVLA PISSRUNKHELVETE om jag får uttrycka mig milt sagt. Blev kuggad åter igen PGA spårval, allt annat gick galant.
Senast så höll jag mig ju i mitten av körfältet för jag tänkte att dom tyckte det skulle vara säkert. Men nu denna gång tog jag ut kurvorna och använde hela körfältet, men det var tydligen inte heller okej. Kan man överklaga detta på något vis eller liknande? Jag är inte miljonär och detta börjar bli dyrt och dra ut på min tid, samt att det är förbannat frustrerande... SKJUT MIG

Asså va fan :huvet Sa han hur du skulle göra istället då?
 
Bokade du privat? Verkar som de kuggar lättare då, kompisen kuggade två ggr när han bokade privat men klarade när körskolan bokade.

Har inte ens börjat övningsköra :tungan

Sorgligt om det är så, det står ju att det ska vara rättvist :confused:
 
Bokade du privat? Verkar som de kuggar lättare då, kompisen kuggade två ggr när han bokade privat men klarade när körskolan bokade.

Har inte ens börjat övningsköra :tungan

Sorgligt om det är så, det står ju att det ska vara rättvist :confused:

Att privatister kuggas oftare än körskolelever beror nog mer på att privatisterna missar fler detaljer i sin förarutbildning än vad körskoleleverna gör. Detaljer som kan verkar vara en piss i havet men tillräckligt viktiga för att man skall få lämna provplatsen utan ett körkort.
 
Bokade du privat? Verkar som de kuggar lättare då, kompisen kuggade två ggr när han bokade privat men klarade när körskolan bokade.

Det tycker jag inte, vi var tre stycken som körde upp när jag körde upp. jag var totalt privatist, killen som kugga för att han inte ens kunde LEDA en mc var nybliven delägare till en bil och mcskola och den tredje en ung tjej hade också kört privat men ingen stadtrafik så hon kuggade tyvärr pga att hon inte vågade hålla hastigheterna som gällde i stan.
jag klarade mig trots rivning av en kon i lågfartsbanan. Han sa inget om att jag kört privat utan tyckte bara att jag var väldigt detaljnoga, och det poängterade han och sa att han gillade det skarpt för han var själv noga med detaljer.

så jag säger det igen till er som ska ta mckortet att studera ordentligt i boken och fokusera och var NOGA med detaljerna för de ser allt(inspektörerna).

OM du gillar att hålla mitten i körfältet-Fine- gör det när du FÅTT mckortet men innan du har lappen var superdupernoga med detaljerna för det är dom man lättare glömmer och kuggar på :/

Lycka till!

Att privatister kuggas oftare än körskolelever beror nog mer på att privatisterna missar fler detaljer i sin förarutbildning än vad körskoleleverna gör. Detaljer som kan verkar vara en piss i havet men tillräckligt viktiga för att man skall få lämna provplatsen utan ett körkort.

ja DET däremot tror jag på- som jag skrev- detaljerna :D
 
Last edited:
spårval

Det blir ganska intressant läsning om man tittar bakåt i trådarna vad gäller spårval vid uppkörning. Flera härinne nämner att man INTE ska ligga i mitten utan något till höger, några hävdar det motsatta. Min MC-bok säger mitten men försöka göra kurvorna raka..min körskolelärare säger att man ska ligga i den "ljusgrå strängen mellan spåren".. Någon har fått kritik för att motstyra och lägga ner hojen i kurvorna. Någon fått kritik för att inte göra det.

antingen så beskriver folk sina misstag vid uppkörningen på ett felaktigt sätt .. eller .. så är bedömingarna ojämna. Eftersom jag inte ha någon som kan åka med mig till en uppkörning måste jag betala körskolan för det, alltså kostar en uppkörning mig runt 3000 kr. Trist om det blir fler ggr...

Finns det nån härinne som med 100 % säkerhet kan säga vad som gäller....??
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top