Körkort 2010

Är det nån som ska köra risk 2 på Gillinge imorrn?
Jag ska köra kl 10, och är lite små nervös.. men dom flesta verkar ju tycka det är helt lugnt.. Ska bli kul i alla fall :)
Berätta sen hur det gick och vad du tyckte var lätt/svårt. Jag ska göra R2 den 24. Maj och vill ha mer input från nån som precis gjort den.
Lycka till Ullis.
 
Är det nån som ska köra risk 2 på Gillinge imorrn?
Jag ska köra kl 10, och är lite små nervös.. men dom flesta verkar ju tycka det är helt lugnt.. Ska bli kul i alla fall :)

Utbildningen bör ju vara likadan överallt i landet så jag säger följande: var lugn. Det är inget märkvärdigt. Kan du köra hoj på ett någorlunda bra sätt så är det inga problem. :)
 
Hade uppkörning för tung förra veckan... Allt gick galant, manöverprov, broms o.s.v. Men så kuggar dom mig för spårvalet, att jag höll mig för mycket i mitten av vägen och skulle använda hela körfältet... Lagom tarvligt, får dom ens göra så?:huvet:gnissla
 
Hade uppkörning för tung förra veckan... Allt gick galant, manöverprov, broms o.s.v. Men så kuggar dom mig för spårvalet, att jag höll mig för mycket i mitten av vägen och skulle använda hela körfältet... Lagom tarvligt, får dom ens göra så?:huvet:gnissla

Dom kuggade mig för samma sak för ca 2 veckor sen.... fast det gällde bara på kurvig väg för min del.... skulle göra kurvorna så raka som möjligt....
dvs använda hela körfältet... sen måste man ju använda hela körfältet vid svängar i o korsningar tex....
 
Jag har fått för mig att dom är jäkligt noga med att kolla just hur man ligger i fälten osv vid kurvtagning och korsningar m.m.. så tips är att läsa på de avsnitten i boken innan uppkörning om ni inte kört med körskola!
 
Är dom kinkiga på hastigheten..... eller handlar det bara om kontroll..

Ja de är kinkiga på hastigheten. Max 4-4,5 km/h skulle jag tro i lågfarten. Och inte under 50 i högfarten.

När jag körde upp så blev jag tillsagd under lågfarten att jag körde för fort.
En annan kille bliv tillsagd när han körde högfarten att han körde för långsamt. Och när vi stod avsides så sa han att han höll 45 km/h och undrade hur inspektören kunde ha en sådan koll.
 
Last edited:
Tyvärr funkar inte länken?

Jag går bara på det jag sett på uppkörningar/hör från provgubbarna och lärare på skolan. :)

Felaktig information gynnar inte personer som vill ta körkortet oavsett vad man tror sig hört eller sett.

Länken fungerar på dagtid om man har acrobat reader installerad och internet explorer. Prova med at högerklicka och "spara länk som...". Jag har varit med i Västerås, Barkarby och Tullinge(många kompisar som vill ta hojlapp) och samtliga tillämpar exakt det som står i författningsamlingen.
 
Felaktig information gynnar inte personer som vill ta körkortet oavsett vad man tror sig hört eller sett.

Länken fungerar på dagtid om man har acrobat reader installerad och internet explorer. Prova med at högerklicka och "spara länk som...". Jag har varit med i Västerås, Barkarby och Tullinge(många kompisar som vill ta hojlapp) och samtliga tillämpar exakt det som står i författningsamlingen.

Det är ju precis det jag säger..

1 Högfarts bana
2 Lågfarts banor
 
Ja de är kinkiga på hastigheten. Max 4-4,5 km/h skulle jag tro i lågfarten. Och inte under 50 i högfarten.

När jag körde upp så blev jag tillsagd under lågfarten att jag körde för fort.
En annan kille bliv tillsagd när han körde högfarten att han körde för långsamt. Och när vi stod avsides så sa han att han höll 45 km/h och undrade hur inspektören kunde ha en sådan koll.

Har hört att man ska hålla 48-49 på högfarten:rolleyes:
 
Dom kuggade mig för samma sak för ca 2 veckor sen.... fast det gällde bara på kurvig väg för min del.... skulle göra kurvorna så raka som möjligt....
dvs använda hela körfältet... sen måste man ju använda hela körfältet vid svängar i o korsningar tex....

Utveckla gärna! Skulle inte vara roligt att kugga på sånt.
 
övningsfält

är det nån som har koll på var det finns bra ställen att öva högfartsbanan på..

Bor i Trosa, vet att det finns i Nyköping, men finns det norrut, dvs södertälje, sthlm hållet?
Kanske Nyköping är bäst - nån som vet??

Har bara kunnat öva på delmomenten för sig, vill testa hela banan då det börjar närma sig....

Testade förresten ett tips härinne om att hasa med rumpan över sadeln vid krypövingarna - funka kanon för mig. Tackar för tipset..
 
Ja de är kinkiga på hastigheten. Max 4-4,5 km/h skulle jag tro i lågfarten. Och inte under 50 i högfarten.

När jag körde upp så blev jag tillsagd under lågfarten att jag körde för fort.
En annan kille bliv tillsagd när han körde högfarten att han körde för långsamt. Och när vi stod avsides så sa han att han höll 45 km/h och undrade hur inspektören kunde ha en sådan koll.

håller med, vi var tre som körde upp när jag skulle ta hojkortet. Enda killen kugga direkt då han kunde inte ens hantera hojen:huvet han trodde att det var ju bara att ta mckort utan nån övning alls:död

Jag körde på undanmanövern runt 45-46 och han frågade mig vad jag höll och jag sa -50! Han sa åt mig att köra den igen och gasa liite mer, jag höll mellan 47-50 på andra och det vart kanonbra sa han:)

minns inte hastigheten på lågfarten men långsamt gick det och trots att jag råkade välta en kon och putta på en (trots enkla banan) så kunde ha se hur noggrann, lugn och koncentrerad jag var på minsta lilla detalj så han godkände mig fast jag trodde jag kuggade :gnissla

Hade uppkörning för tung förra veckan... Allt gick galant, manöverprov, broms o.s.v. Men så kuggar dom mig för spårvalet, att jag höll mig för mycket i mitten av vägen och skulle använda hela körfältet... Lagom tarvligt, får dom ens göra så?:huvet:gnissla

ja det är noga det där, jag var jättenoga med placeringen på uppkörningen, fokuserade på varenda detalj och det kunda han se, för han sa det efteråt- inspektören- att jag var detaljnoga och det gillade han skrapt. :)
man ska inte köra mitt i sin fil utan lite till höger, kolla i teoriboken så ser du hur du ska ligga och även i kurvorna för det är viktigt med.
 
Last edited:
ja det är noga det där, jag var jättenoga med placeringen på uppkörningen, fokuserade på varenda detalj och det kunda han se, för han sa det efteråt- inspektören- att jag var detaljnoga och det gillade han skrapt. :)
man ska inte köra mitt i sin fil utan lite till höger, kolla i teoriboken så ser du hur du ska ligga och även i kurvorna för det är viktigt med.[/QUOTE]

Intressant att du säger så.. för i min teoribok står det att man SKA ligga i mitten. Har MC-boken från Liber. Vore helt sjukt om det står olika i olika böcker. Finns det bara en "godkänd" bok kanske?
 
Risk 1 bokad på Nya Trafikskolan i Kristianstad den 26 maj :) Tänkte ta ca 2-3 lektioner där också. Risk 2 kostar 2500 om man går på skolan och 3500 om man inte gör det. Jag får boka in risk 2 när läraren tycker att jag kör bra. Är det stor risk att det försöker mjölka mig på pengar tror ni? Någon som har erfarenhet av dem?
 
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
12/5 Tamma, Hässleholm

DÅ kunde man skriva till sig här på denna underbara lista =)
de tråkiga med uppkörningen idag var vädret, regnade o regnade hela tiden. vi fick till och med avbryta när ja skulle göra bromsprovet för att inspektören tyckte det regnade för mycket. men efter 10min var det bara att sätta sig på hojen igen och fortsätta.
 
Utveckla gärna! Skulle inte vara roligt att kugga på sånt.

Det e inte så svårt OM någon (körskolan) hade sagt hur man ska göra.

Jag saktade in lite innna kurvorna för att sen lägga ner cyklen (motstyrning) och gasa mig ur kurvan.... EJ Godkännt

Man ska räta ut kurvorna när det är fri sikt... inte ligga i mitten av sitt fält hela tiden. Ha jämn hastighet. inte bromsa innan/under/efter kurvan... svårt att förklarar jag är ingen körlärare...
Men det va det dom kuggade mig på iallfall...
 
Risk 2

Efter riskutbildningarna iaktas kurvtagningarna väldigt noga, att man planerar körningen innan kurvan -rätt hastighet och rätt spårval i förhållande till sikt.

Första uppkörningen blev jag kuggad för att jag låg förnära konerna i slalomen på höghastbanan.. skulle ha planerat innan tyckte dom.
 
Last edited:
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
12/5 Tamma, Hässleholm

DÅ kunde man skriva till sig här på denna underbara lista =)
de tråkiga med uppkörningen idag var vädret, regnade o regnade hela tiden. vi fick till och med avbryta när ja skulle göra bromsprovet för att inspektören tyckte det regnade för mycket. men efter 10min var det bara att sätta sig på hojen igen och fortsätta.

Jag fick göra bromsprovet i ösregn förra året, en halvtimme innan hade det dessutom haglat så man var ju sådär lagom noijig över det.
Men förarprövaren sa bara att jag kunde sänka med 10km/h eftersom det var "lite" blött :p

Var dock så nervös att jag höll 95 istället för 80.
När uppkörningen var klar och jag blev godkänd frågade jag om det var nåt som han tyckte var lite sådär, då nämnde han bromsprovet, det sa han att han var lite tveksam på, bromssträckan var lite sådär, joo sa jag, jag var rätt skraj pga allt vatten.

Nämnde inte att jag höll 95 heller, men med den kollen dom har, visste han säkert om det :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top