Körkort 2010

Har ringt trafikverket 1 gång per dag nu i 2 veckor.

Är första uppkörningen för mc i UMEÅ den 25 maj?
Dom kan inte se på sina datorer om det finns någon tidigare.

2 och en halv vecka känns långt bort!
 
Det är jätte lätt, det är bara att gå in på VV och boka!! Det finns inget som säger att man måste ha gjort risk 2:an innan man bokar men man måste ha gjort risk 2:an för att få skriva teorin däremot, två helt olika saker!

Precis dom frågar när man ska göra risk2an och så får man ett datum efter det. Men man måste klara risk2an innan man får göra provet ändå.
 
Frågade innan men fick inget svar så frågar igen :)


Är här någon som har kört upp på en sporthoj och har något att säga om det? Avrekommenderas det strongt?


Grattis alla som har tagit körkort. Om ni undrar så är jag inte ett dugg avundsjuk :gnissla
 
Denna fråga var otroligt irriterande på mitt teori prov, och jag fick fel.

Det är fyra bilder, där en mc förare släpper av en passagerare och det dom undrar är vilket läge som är okej för avstigningen.

Situation 1. Före övergångställe
Situation 2. Efter övergångställe
Situation 3. Före korsning
Situation 4. Efter korsning (bredvid en kiosk)

Vad är rättt?
 
Denna fråga var otroligt irriterande på mitt teori prov, och jag fick fel.

Det är fyra bilder, där en mc förare släpper av en passagerare och det dom undrar är vilket läge som är okej för avstigningen.

Situation 1. Före övergångställe
Situation 2. Efter övergångställe
Situation 3. Före korsning
Situation 4. Efter korsning (bredvid en kiosk)

Vad är rättt?

jag skulle vilja säga(eftersom inga meter talas om) 2 OCH 4. kan ha fel...men de känns mest vettigt :)
 
jag skulle vilja säga(eftersom inga meter talas om) 2 OCH 4. kan ha fel...men de känns mest vettigt :)

Efter korsning tycker jag inte är så smart. Om det kommer en bil som svänger höger i korsningen så kanske han inte hinner se dig och kör in i dig :)

Eller?
 
Denna fråga var otroligt irriterande på mitt teori prov, och jag fick fel.

Det är fyra bilder, där en mc förare släpper av en passagerare och det dom undrar är vilket läge som är okej för avstigningen.

Situation 1. Före övergångställe
Situation 2. Efter övergångställe
Situation 3. Före korsning
Situation 4. Efter korsning (bredvid en kiosk)

Vad är rättt?

Situation 2

Har ringt trafikverket 1 gång per dag nu i 2 veckor.

Är första uppkörningen för mc i UMEÅ den 25 maj?
Dom kan inte se på sina datorer om det finns någon tidigare.

2 och en halv vecka känns långt bort!

Skulle snarare säga att det är en bra tid. Förra året hade vissa väntetid i 3 månader.
 
Last edited:
Denna fråga var otroligt irriterande på mitt teori prov, och jag fick fel.

Det är fyra bilder, där en mc förare släpper av en passagerare och det dom undrar är vilket läge som är okej för avstigningen.

Situation 1. Före övergångställe
Situation 2. Efter övergångställe
Situation 3. Före korsning
Situation 4. Efter korsning (bredvid en kiosk)

Vad är rättt?

Hej fick också den på provet och svarade situation 2. Klarade provet och det fanns inte med bland dom frågorna som var fel, så antar att det e rätt svar
 
Ja då e i alla fall r1 klar, r2 och teoriprov bokat lång väntetid :(
Men hur som .... har lite frågor om r2 hur går det till ?

Man börja med lite info möten och sen får man köra sig lite varm på någon lånehoj ?
Sen när man kommer till själv övningarna så e det instruktioner på hur dom vill man
bromsa/gasa sig genom kurvorna ?

Någon som gjort det nyligen och kan ge lite lugnande info på hur det går till och hur dom vill man kör för att klara sig ?
 
R2 på tisdag kl13:00. Ska bli spännande.

Hoppas vädret är lika bra som idag också...
 
Oroa er inte!!!

Ja då e i alla fall r1 klar, r2 och teoriprov bokat lång väntetid :(
Men hur som .... har lite frågor om r2 hur går det till ?

Man börja med lite info möten och sen får man köra sig lite varm på någon lånehoj ?
Sen när man kommer till själv övningarna så e det instruktioner på hur dom vill man
bromsa/gasa sig genom kurvorna ?

Någon som gjort det nyligen och kan ge lite lugnande info på hur det går till och hur dom vill man kör för att klara sig ?

Tja, jag var också nervös inför risk tvåan.
Men det inget att oroa sig för, det bara roligt :)
Jag gjorde risk tvåan på gillinge och då lånade vi deras hojar (Honda hornet 600 med ABS). Precis som du sa så började det hela med att vi satt och pratade och gick igenom lite olika saker, så som vad våra förväntningar på risk tvåan var och så…
Och allmänt bakgrunden till att risk tvåan har blivit införd.
Sen så fick man låna mc kläder om man ville, men jag trivs bäst i mina egna =)
Sen så fick vi köra runt på Gillinge banan, och ”känna” på motorcyklarna.
Därefter fick vi göra bromstest och då var de en person som bromsade och det tre övrig (man är bara 4 personer åt gången) skulle gissa var den personen skulle komma att stanna. Sedan blev det broms övningar för alla, och så fick vi prova olika metoder när man tar en kurva typ mot styrning och så. Och sen körde vi ganska många vänster kurvor.
Sedan hade dom även med en bil…. Och när man såg att bakljusen började lysa på bilen så skullen man stanna. Då fick man se hur lång reaktions tid man hade. (Det fanns korner uppställda som man själv kunde se efteråt hur ens reaktionsförmånga var.
Risk tvåan är inget man ska oroa sig för. Det mest att man ska inse sina egna begränsningar.
Men jag måste säga att Gillinge får en stor ELOGE av mig, kan klart rekommendera dom starkt, lätt att få tid, kostar enbart 1925:- Och han som höll i den var otroligt bra.
Jag frågade varför det var så mycket billigare än många andra, fick då svaret att det är för att Gillinge äger ju banorna man kör på och därmed har ingen dyr hyr kostnad för bana, + lite andra grejer.
Men som sagt risk ettan gjorde jag på Gotland, det kändes som att det gav mig inte mycket. Men risk tvåan var väldigt givande och rolig, i alla fall på Gillinge :D

kolla in:

www.gillinge.se
Lycka till med era körkort :banana
 
Tack för ett bra svar .. Ja nervös kommer man nog bli .. vill ju inte riskera att totalt missa r2 när man bokat teorin efter :P

Alltså, att göra bort sig på risk tvåan krävs nog ganska mkt :)
Självklart ska man ha kört lite innan, så att man kan hanter en mc någelunda, och så att man kan och vågar typ bromsa i 70 km/h men dom bedömmer ju inte dig så som på uppkörningen.
Se bara till att ta med leg och ett gott humör så kommer det att ordna sig :) Som sagt det inget du behöver oroa dig för! Lägg den kraften på att plugga på teorin istället :D
 
Tack för ett bra svar .. Ja nervös kommer man nog bli .. vill ju inte riskera att totalt missa r2 när man bokat teorin efter :P

Om du sumpar risk 2:an så ska du nog inte ta kortet! ;) På 2:an var det första gången jag körde en gathoj (har kört cross i ett antal år innan dock). Fort som fan har det gått för mig med kortet, gjorde Risk 1:an 16:de april och den 6 maj klarade jag uppkörningen! Jag känner mig rätt så stolt över min målmedvetenhet :yoparty
 
Jag ska nog ta 2 lektioner och övningsköra privat ganska mycket. När tycker ni att jag ska ta lektionerna? I början, en i början, en i slutet eller båda några dagar innan uppkörningen? Jag tror att det sista alternativet är bäst, vad tror ni?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top