Körkort 2010

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Högfarten, 50kmh.

jaha jag trodde du menade krypen...på 50-banan förstår jag, man ska visa att man kan hantera hojen i högre hastigheter dvs du ska svänga mer...gunga hojen fram och tillbaka typ så de kan se tydligt att du kan köra slalom med god marignaler i 50...minns hur jag tragglade det där :D tills den satt finfint men hejarns vad det gick och vad hojen krängde...det var tiiiider det;):tungan

meeen jag tycker inte du skulle ha blivit kuggad bara fått en påpekande.
 
Last edited:

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Nu borde de första kirrade uppkörningarna börja rulla in. :) I övermorgon har jag haft A1 i ett år. Och i september kommer jag tillbaka hit till körkortstråden för då blir det A-beg!
Heja er så länge! :tummenupp
 

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kungsängen
Hoj
r1 03a
Teoriprov

Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.

1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?

2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?

3.Du har heldragen linje på din sida.Vad får du köra om?

4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.

5.Vilket ämne tar katalisatorn bort?

6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?

Skulle vara tacksam för all hjälp.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.

1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?

2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?

3.Du har heldragen linje på din sida.Vad får du köra om?

4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.

5.Vilket ämne tar katalisatorn bort?

6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?

Skulle vara tacksam för all hjälp.

Hade du fel på alla dessa frågor? Vad svarade du?

1. Antagligen båda, eller? :va
2. 18
3. Vet ej, står säkert i boken. Skulle gissa på traktorer och sånt.
4. Nya däck vill de nog ha som svar.
5. Kväveoxider tror jag.
6. Skulle tro att även detta står i boken men jag hade gissat på att köra lugnt när den är kall.

Hoppas det är till någon hjälp iaf :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
5. Kolväten (förbränns i katalysatorn)

Saxat från Wikipedia "För avgasrening på vanliga personbilar med bensinmotorer används så kallade trevägskatalysatorer, med förmåga att reducera halterna av kolväten, kolmonoxid och kväveoxider."

Båda hade rätt, men du hade nog mest rätt eftersom kolväten nämns först :p
 

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.

1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?

2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?

3.Du har heldragen linje på din sida.Vad får du köra om?

4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.

5.Vilket ämne tar katalisatorn bort?

6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?

Skulle vara tacksam för all hjälp.
Håller med svaren innan (till viss del)

4. Hade för mig att svaret var den hastighet/uppsikt man har.
5. En trevägskatt tar bort: CO, HC och NOx (kolmonoxid, kolväten och kväveoxider).
6. Starta o kör direkt.
 

Tanja

Guest
SmiiX:

USCH, vad surt!!!

Beklagar verkligen... Hur kan man kugga nån för det? Okej om man kör för sakta men att köra för nära kornerna? :confused:
Låter juh helt sjukt!!!

Har du bokat en ny uppkörningstid?
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Tja,Jag gjorde teoriprov i tisdags och fick underkänt.Har en ny tid imorgon och har plugat lite mer nu.De frågor som jag kommer ihåg på provet som jag fortfarande är lite osäker på så jag tänkte ställa här ifall nån kan hjälpa med det.

1.Du åker på blöt väg och måste kanske bromsa kraftit.Vilken broms använder du?Fram?Bak?Båda?

2.Du har vana att köra motorcyckel.Hur gammal måste du vara för att ha passagerare?16?18?20?21?

3.Du har heldragen linje på din sida.Vad får du köra om?

4.Vad är det som gör det säkras i trafiken?Nya däck?abs bromsar?sen var det nåt mer alternativ men kommer inte ihåg mer.

5.Vilket ämne tar katalisatorn bort?

6.När motorn är kallt så jobbar inte katalisatorn efektiv.vad gör du för att det ska bli så bra som möjligt för miljön?Startar och halvgasar i nån minut?Startar och kör direkt?startar o låter den gå på tomgång i nån minut?

Skulle vara tacksam för all hjälp.

1, mer fram n bak
2. 18
3. du får köra om om du inte passerar heldragen linje
4. köra defensivt
5. tar bort alla ämnen UTOM koldioxiden.
6. startar och kör direkt.

tog teroin idag hade alla dom frågorna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kom just hem från Riskutbildningen del 1.

Började med att vi satte oss ner, sedan fick vi dela in oss i kategorier om vad vi hade för avsikt att köra: sporthoj, touring, custom, offroad, osv.

Sen började då själva "Riskutbildningen". Borde nog ha kallats Riskupplysning då 99% handlade om olycksstatistiken och hur den sett ut under 2000-talets början. Det togs upp vilka som var de allra vanligaste olyckorna, skälet till dessa och hur man kan förebygga dom. Droger, alkohol, trötthet, osv togs också upp.

Gick igenom hur man gjorde en snabb säkerhetskontroll av en MC och lite allmänt kring detta.

För mig kändes det som 700kr för en upplysning om hur man tänker efter före så jag tyckte det var fyra timmar slöseri med tid för värdelöst vetande.

Kan med 100% säkerhet säga (utifrån mitt perspektiv då) att Riskutbildningen del 1 inte kommer ge någon som helst kännbar effekt för att få bukt med olycksstatistiken. För att få det skulle dom ha behövt betydligt mer slafsiga och grisiga bilder på olycksplatser så dom istället för att upplysa om risker skrämmer bort folk från att ta MC kort överhuvudtaget.

Nåja, den ska göras för att jag ska få körkort så på den grunden enbart var det värt pengarna, men innehållsmässigt var den (för min del) helt värdelös.

Riskutbildning del 2 bokat in den 10:e Maj och teorin ska jag väl försöka hinna med den veckan också så jag hinner ta kortet innan jag börjar jobba i slutet av Maj.

Risk 2:an kostar här i stan 3500kr. Ocker säger jag.
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Gjorde Risk 1 för någon vecka sedan i Eskilstuna, blev faktiskt positivt överaskad av den. Visst kan man tycka att det är mycket pengar men med den statistik vi har på olyckor i Sverige så förstår jag varför de tagit fram Risk 1 och 2.

Tycker att vi gick igenom väldigt mycket och det var väldigt lite att "sitta och lyssna" istället var det vi som var aktiva i diskussionen och det kändes som att man fick upp en hel del saker som man kanske inte alltid tänkt på.

Har min Risk 2 bokad 19 maj, teoriprovet några dagar efter. Hoppas på uppkörning däromkring.

Tror jag kommer betala totalt 4250:- för Risk 1 & 2, kan man minska olyckorna och framför allt dödsolyckorna så anser jag att det är värt dom pengarna.
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Hur har ni pluggat teorin? Jag har köpt distanskurser från STR och det har gått jätte bra tyckte jag, snittade ungefär 65 rätt varje gång! Men idag när jag gjorde teorin hos VV så gick det fan inte alls bra :va Kuggade så nu måste det göras om och jag har inte tid att gå till en trafikskola och plugga eftersom att jag jobbar och har väldigt svårt att ta ledigt.. Har ni några tips på bra sidor eller liknande?
 

hpnotiq-r6

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Har nyligen gjort risk 2an med st eriks trafikskola. Jag rekommenderar starkt hos dom då det var billigt (1800) samt att läraren är hur trevlig som helst.

Vi fick köra nästan splitternya bandits i 4 timmar. Man fick bromsa effektivt, köra i kurvor med kon-hinder, och köra utan händer osv för att känna styrning. Det hela gick ut på att bli bättre medveten om de tusentals olika faror som finns i trafiken.

Kan man köra någolunda bra så kirrar man detta utan problem, dessutom får man godkänt bara man deltar.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Hur har ni pluggat teorin? Jag har köpt distanskurser från STR och det har gått jätte bra tyckte jag, snittade ungefär 65 rätt varje gång! Men idag när jag gjorde teorin hos VV så gick det fan inte alls bra :va Kuggade så nu måste det göras om och jag har inte tid att gå till en trafikskola och plugga eftersom att jag jobbar och har väldigt svårt att ta ledigt.. Har ni några tips på bra sidor eller liknande?

läs vanliga körkortsboken ett par gånger samma vecka som du skall skriva, funkar kalas, lycka till
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
läs vanliga körkortsboken ett par gånger samma vecka som du skall skriva, funkar kalas, lycka till

Visst, det funkar. Jag gjorde så själv och fick godkänt.
Men hade glömt 90% en vecka efter.
Sitter o pluggar lite nu trots att provet är avklarat, då mycket av kunskapen faktiskt behövs i körningen.
Så visst, vill man bara ha provet överstökat så är det ett bra sätt. Men vill man kunna det så får man gå lite djupare i det...
Åtminstone jag...
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Visst, det funkar. Jag gjorde så själv och fick godkänt.
Men hade glömt 90% en vecka efter.
Sitter o pluggar lite nu trots att provet är avklarat, då mycket av kunskapen faktiskt behövs i körningen.
Så visst, vill man bara ha provet överstökat så är det ett bra sätt. Men vill man kunna det så får man gå lite djupare i det...
Åtminstone jag...

absolut är det så, skulle jag skriva idag skulle jag kugga oxå, men han undra hur han skulle fixa provet, å det funkar för dom flesta, men skall man lyckas få det att sitta för livet krävs nog en läsning av boken nån gång i månaden å några år framåt, sen kan man ju alltid se fram emot nya regler så det är bara att ha boken som nattlektyr resten av livet
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
absolut är det så, skulle jag skriva idag skulle jag kugga oxå, men han undra hur han skulle fixa provet, å det funkar för dom flesta, men skall man lyckas få det att sitta för livet krävs nog en läsning av boken nån gång i månaden å några år framåt, sen kan man ju alltid se fram emot nya regler så det är bara att ha boken som nattlektyr resten av livet

Det behöver bara stanna kvar tills teorin är klar eftersom att uppkörningen snart blir! Plugga in det bättre kan jag göra efteråt men nu måste det bara in snabbt!!
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Det behöver bara stanna kvar tills teorin är klar eftersom att uppkörningen snart blir! Plugga in det bättre kan jag göra efteråt men nu måste det bara in snabbt!!

då är det bara till att läsa, läs läs å läs, sen in å skriv så är det klart, lycka till å läs ordentligt^^
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top