Körkort 2010

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Betalade 700 för 1:an och kommer betala 3500 för 2:an. Hutlöst dyrt men det ska göras.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
jag fick en förklaring till varför det skiljer så mkt.

om man ska ha risk2 måste varje enskild tarfikksola investera rätt mkt pengar och i princip ungefär lika mkt oavsett hur stor du är.
Så gillinge som köpte 12 nya hojar och 30 uppsättningar kläder + hjälmar, bygge nya lokaler mm räknar ju med ca 2500-3000 elever/år.

en mindre skola kanske har 500 elever/år men med samma investeringskrav - det ger ett högre pris för konsumenten. Dessutom måste dom hitta ett övningsområde.. eller hyra.

Det är alltså inte de andra som är dyra utan Gillinge som är väldigt billig.... Eftersom Gillinge är unika, dom ska ju tillgodose hela storsthlms elever på risk2 både för bil och mc kan dom hålla låga priser.

... men tycker personligen att det är väldigt mkt pengar som ska ut..
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Uppkörningsställen.

Är det nån som har lite info om olika uppkörningsställen.
jag bor i sörmland och ska köra upp snart men hört att Nyköping är värdelöst - bedömningarna är godtyckliga och förändras beroende på vilket humör inspektören är på?

kan man välja helt själv var man ska köra upp?

finns det andra ställen i sörmland? Hur är Tulllinge?
 

Blomkvist_86

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2009
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha XT 600 E
Är det nån som har lite info om olika uppkörningsställen.
jag bor i sörmland och ska köra upp snart men hört att Nyköping är värdelöst - bedömningarna är godtyckliga och förändras beroende på vilket humör inspektören är på?

kan man välja helt själv var man ska köra upp?

finns det andra ställen i sörmland? Hur är Tulllinge?

Har du hört det av de som inte klarade körkortet.

Du kan ju boka uppkörning vart du vill. Det går att köra upp här i Eskilstuna, men kan inte tro att det är lättare.
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Har du hört det av de som inte klarade körkortet.

Du kan ju boka uppkörning vart du vill. Det går att köra upp här i Eskilstuna, men kan inte tro att det är lättare.

Jo fast det är ju ingen hemlighet att vissa kontrollanter är petigare än andra, och finns kanske inte så många på vissa ställen i landet och då tjänar man nog faktist på att byta stad och ha en chans på att få schysstare uppkörningskontrollanter
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Har du hört det av de som inte klarade körkortet.

Du kan ju boka uppkörning vart du vill. Det går att köra upp här i Eskilstuna, men kan inte tro att det är lättare.

jag har har hört det av både folk som kuggat och av de som klarade sig plus från folk som är ännu mer insatta.
Att bedömingarna i nyköping är ojämna.

handlar inte om att jag vill ha det "lättare", utan jag vill bli bedömd på ett rättvist sätt. Om man har specifika krav ska dessa framgå tydligt för alla innan ett prov.

utryck som: lagom fort, ganska långsamt, osv funkar inte. Exemplet med han som kuggade pga av att han körde för nära konerna är ett bra exempel. Det står ingenstans att man i den banan måste ha en viss radie på kurvtagningen. Om man klarar banan utan att slå ner konerna, hålla rätt hastighet, klara vändningen, samt korrekt inbromsning så bör man få godkänt. Hört att en blev kuggad för att hon körde för sakta under krypkörningen.

Att det är rättvist blir viktigt när det kostar flera tusen att köra upp.

nåja - jag siktar på Tullinge. Slutet maj blir det.
 
Last edited:

Ametu

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2010
Ort
Kalmar
Hoj
-94, Honda Nsr 125
jaha idag gjordes Risktvåan på Syab i Kalmar. Gick smärtfritt (Dock var man 3700 kr fattigare), var väldigt kul och OTROLIGT lärorikt!:)

För er som inte gjort den än och tänker "fan tänk om jag inte kör/bromsar tillräckligt bra och dom kuggar mig", kan glömma det. Det hela går ut på skaffa egna värderingar om vad man klarar och inte klarar i trafiken.
Det var alltid valfri hastighet utifrån vad man ansåg att man klarade.

Många bra övningar med både broms ock kurvteknik och exempel på hur en liten ökning (5 km/h) i hastighet kunde göra att du t.ex satt i fronten på en bil eller låg sprattlandes i diket.

Så mycket nyttigt fick man med sig i ryggsäcken idag:yoparty
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
jaha idag gjordes Risktvåan på Syab i Kalmar. Gick smärtfritt (Dock var man 3700 kr fattigare), var väldigt kul och OTROLIGT lärorikt!:)

För er som inte gjort den än och tänker "fan tänk om jag inte kör/bromsar tillräckligt bra och dom kuggar mig", kan glömma det. Det hela går ut på skaffa egna värderingar om vad man klarar och inte klarar i trafiken.
Det var alltid valfri hastighet utifrån vad man ansåg att man klarade.

Många bra övningar med både broms ock kurvteknik och exempel på hur en liten ökning (5 km/h) i hastighet kunde göra att du t.ex satt i fronten på en bil eller låg sprattlandes i diket.

Så mycket nyttigt fick man med sig i ryggsäcken idag:yoparty

Var det till A1? Vad fick du köra för hoj?
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Teorin klar idag sen är uppkörningen bokad till den 6 maj!! Det rullar på nu! Dessutom är det ingen vanlig dag för idag är det min 22:a födelsedag :yoparty
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jo fast det är ju ingen hemlighet att vissa kontrollanter är petigare än andra, och finns kanske inte så många på vissa ställen i landet och då tjänar man nog faktist på att byta stad och ha en chans på att få schysstare uppkörningskontrollanter


Omöjligt att spekulera vilket län som har schystast kontrollanter.. bara att göra de!
Gör man fel får man inget kort, gör man inget fel så hittar dom inte på ngt fel heller.

NIKE -JUST DO IT:yoparty
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Teorin klar idag sen är uppkörningen bokad till den 6 maj!! Det rullar på nu! Dessutom är det ingen vanlig dag för idag är det min 22:a födelsedag :yoparty

Härligt att teorin satt nu! Grattis! Och grattis på den stora dan :) min 22a är på din upp körningsdag, så vi båda får hålla tummarna för shysst väder.. Själv kör man upp 11e, och jäklar va man längtar...
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Vad händer om man ska köra upp en dag när det spöregnar? Typ monsunregn? Ska man fortfarande ta konbanan i 50?
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Härligt att teorin satt nu! Grattis! Och grattis på den stora dan :) min 22a är på din upp körningsdag, så vi båda får hålla tummarna för shysst väder.. Själv kör man upp 11e, och jäklar va man längtar...

Tackar!! Då får vi hoppas att det är fint väder den 11e oxå! :) Jag börjar tröttna på att hojen står ute i garaget under ett Subaru "överdag" :huvet
 

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Vad händer om man ska köra upp en dag när det spöregnar? Typ monsunregn? Ska man fortfarande ta konbanan i 50?

Från körkortsportalen.se:

Manöverprovets högfartsdel ska utföras enligt bilaga 2, figur 3 i föreskriften.*Om underlaget är*vått, får förarprövaren*medge att du håller*lägre hastighet vid undanmanövern.
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Från körkortsportalen.se:

Manöverprovets högfartsdel ska utföras enligt bilaga 2, figur 3 i föreskriften.*Om underlaget är*vått, får förarprövaren*medge att du håller*lägre hastighet vid undanmanövern.

Bara undanmanövern då, inte kon-svängarna... kul^^ :)
 

800cc

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
04 Suzuki vl800
Vad händer om man ska köra upp en dag när det spöregnar? Typ monsunregn? Ska man fortfarande ta konbanan i 50?


Du ska inte hålla 50 i konbanan vid uppkörning oavsett väder, sänk till 47-48 km/h SÅ mycket lättare. Klarar du 50 när du övar så är du säker på att klara uppkörningen med den lilla hastighetsminskningen. Ett litet tips bara....:tuttar
 

MCdrive

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
YZF600R -98
Jag började köra i maj, i augusti hade jag kortet! bara att köra på! många timmar körande blir det.. Lycka till allihopa!
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top