Körkort 2009

vicool

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 900 -01
Jag tog mitt körkort för ca 3 veckor sedan, efter att ha missat uppkörningen 2ggr hösten 2008. Var skitförbannad på mig själv, var ett nervöst vrak, men övning ger som bekant färdighet.
Hösten 2008 var jag inte redo, våren 2009, efter MYCKET övande privat, så var jag redo. Köpte mig 10 plastkoner och körde, och körde och körde...
Uppkörningen gick som en dans, fick tom beröm på något moment. Och såhär i efterhand minns jag knappt hur jag körde, jag bara körde, på den lilla rutin jag hitills fått. Ingenting är omöjligt, bara olika svårt, lycka till!!
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag tog mitt körkort för ca 3 veckor sedan, efter att ha missat uppkörningen 2ggr hösten 2008. Var skitförbannad på mig själv, var ett nervöst vrak, men övning ger som bekant färdighet.
Hösten 2008 var jag inte redo, våren 2009, efter MYCKET övande privat, så var jag redo. Köpte mig 10 plastkoner och körde, och körde och körde...
Uppkörningen gick som en dans, fick tom beröm på något moment. Och såhär i efterhand minns jag knappt hur jag körde, jag bara körde, på den lilla rutin jag hitills fått. Ingenting är omöjligt, bara olika svårt, lycka till!!

jag ahr tränat en hel del med men jag känner mig aldrig tillräckligt bra, de tär problemet. jag skrev ju teorin den 7 maj så om jag kuggar nu i sommar och inte ska skriva upp igen då måste jag köra upp innan 7maj 2010:/ hinmner man träna nått innan då? i april...vi får se..... en dag i taget.

grattis till din lapp:)



EDIT: måste fråga tycker ni att konbanan(lågfart) är svårare att (kryp)köra och svänga om hojen bara har lite bensin i tanken jämfört med full tank?
 
Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
tack ja jag försöker tänka att jag hinner med fler uppkörningar i år så om jag kuggar på första så är det som det ska vara;) men klara jag mig är det ju givetvis en bonus, men vi får se vad det blir då den dagen...

Bra tänkt. Gör så att köerna till uppkörningarna blir längre så att dem som verkligen är redo för uppkörning får vänta ännu längre. Kanonidé:tummenupp

Självklart kan man göra misstag och bli kuggad för det, men det låter som på dig att du tänker försöka med en uppkörning, utan att känna dig redo:va :död
 
Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
EDIT: måste fråga tycker ni att konbanan(lågfart) är svårare att (kryp)köra och svänga om hojen bara har lite bensin i tanken jämfört med full tank?[/QUOTE]

Jag har upplevt en liten skillnad när tanken är så pass slut att den i princip är tom, var kanske 5 minuters körning kvar, då blir det hackigare på lågfarten, och även högfarten vid vändningen vill jag minnas...
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Bra tänkt. Gör så att köerna till uppkörningarna blir längre så att dem som verkligen är redo för uppkörning får vänta ännu längre. Kanonidé:tummenupp

Självklart kan man göra misstag och bli kuggad för det, men det låter som på dig att du tänker försöka med en uppkörning, utan att känna dig redo:va :död

Ja vill man slänga 1.500 spänn åt helvete så är en uppkörning man tror man kommer kugga det bästa sättet!
+ lite till om man kör med en skolas hoj.
 

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
jag ahr tränat en hel del med men jag känner mig aldrig tillräckligt bra, de tär problemet. jag skrev ju teorin den 7 maj så om jag kuggar nu i sommar och inte ska skriva upp igen då måste jag köra upp innan 7maj 2010:/ hinmner man träna nått innan då? i april...vi får se..... en dag i taget.


Utifrån vad du skrivit här om hur ofta du kör så kommer det nog gå bra. Du ska klara konbanorna (nån fot nånstans gör inget så länge de ser att du kan hantera cyklen i så låg hastighet) och ute i trafiken visa att du kan hantera motorcyklen skapligt och inte vara en fara för dig själv eller andra. Du ska i hela taget visa att du lärt dig grunderna och sen själv kan fortsätta att lära dig.
Jag körde inte alls ofta innan jag körde upp då ingen av mina handledare hade egen hoj utan det blev nån runda varannan vecka, max, när de lyckades låna sig till en. Tränade även en del själv på konbanorna där en av mina handledare stod brevid. Sen körde jag ca 1gång/vecka (nån gång med 2 veckor mellan) på skolan, tror det blev 6 lektioner (2 i trafik) eller något och sen körde jag upp. Jag kände mig inte alls redo vad gäller banorna då jag är en stor perfektionist när det gäller mig själv :gnissla. Jag satte ner foten snabbt en gång och fick inte alls till svängarna så snävt som jag innan lyckats med men jag blev ändå godkänd! Sen trafiken gick galant, man kan ju trafikreglerna från att ha kört bil så det är väl mest placering och sånt man ska lära sig, och att inte vara rädd för att lägga hojen ner i kurvorna, men det sa min lärare att jag verkligen inte var :D.
 
Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-5
Ja vill man slänga 1.500 spänn åt helvete så är en uppkörning man tror man kommer kugga det bästa sättet!
+ lite till om man kör med en skolas hoj.


Men ojsan vad spydigt det blev, det känns lite onödigt. :rolleyes: Här ska vi vara snälla och krama varann :krama Jag känner igen mig i de tankarna helt, jag känner mig på ett sätt inte ett dugg mogen (och emellanåt känner jag att jag kör minst lika säkert och korrekt som de flesta jag ser på vägarna så jag borde bli godkänd...) och ibland tänker jag att det är lika bra att räkna med att kugga för att 1: inte bli så förbannat besviken 2: kunna slappna av och därmed öka chansen att klara mig. För jag vet att det till 99% är nerverna som är även mitt problem. Körskoleläraren sa när jag berättade att jag bokat en tid i mitten av juli att NEJ det går ju inte, du är ju nästan klar, var bara att boka om så nu har jag uppkörning nu i veckan. Det är väl bäst att lita på att körskoleläraren (alt. handledarna) som sett en massa elever kan avgöra om man är mogen eller ej?
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Bra tänkt. Gör så att köerna till uppkörningarna blir längre så att dem som verkligen är redo för uppkörning får vänta ännu längre. Kanonidé:tummenupp

Självklart kan man göra misstag och bli kuggad för det, men det låter som på dig att du tänker försöka med en uppkörning, utan att känna dig redo:va :död

jag kommer aldrig vara redo om man ska gå efter mina mått mätt tyvärr...för jag tror man måste vara perfekt för att klara uppkörningen men mina handledare och min man säger det går bra för mig, lite för harig med högfartsbanan men träna träna är det som krävs.:rolleyes:



Idag föll en ny pollett ner nu när jag inser att jag MÅSTE ju ta lågfartsbanan med vidare svängar för annars fixar jag den bara på övningstället men inte nån annanstans inkl uppkörningsstället:/ och nu FATTAR jag att man VERKLIGEN ska hålla upp blicken- sikta på sista konan...envis som jag varit glor jag mer ner än upp:tungan så jag klarar den rätt ofta....och ÄNDÅ tycker jag att jag är rätt kass:huvet så typiskt mig.....

har provat att ta högfartsbanan i 50 helvete vilken skillnad från 40 till 50! ibland gick det så gott som och ibland skit..lite för feg i att svänga, där är problemet, ni vet höftgungningen...jag vet hur jag ska göra men jag vågar inte svänga kraftigare...men det kommer väl, så nu ska jag försöka öva bara på högfartsbanan och inte så mycket på lågfarten för den sitter allt....bara tipprädslan som spökar ibland:gnissla

en undran till Örebroare: när ni åkte till uppkörningen fick ni värma upp innan även om ni inte hade handledare med er? eller får man fint stå bredvid och titta på?

Utifrån vad du skrivit här om hur ofta du kör så kommer det nog gå bra. Du ska klara konbanorna (nån fot nånstans gör inget så länge de ser att du kan hantera cyklen i så låg hastighet) och ute i trafiken visa att du kan hantera motorcyklen skapligt och inte vara en fara för dig själv eller andra. Du ska i hela taget visa att du lärt dig grunderna och sen själv kan fortsätta att lära dig.
Jag körde inte alls ofta innan jag körde upp då ingen av mina handledare hade egen hoj utan det blev nån runda varannan vecka, max, när de lyckades låna sig till en. Tränade även en del själv på konbanorna där en av mina handledare stod brevid. Sen körde jag ca 1gång/vecka (nån gång med 2 veckor mellan) på skolan, tror det blev 6 lektioner (2 i trafik) eller något och sen körde jag upp. Jag kände mig inte alls redo vad gäller banorna då jag är en stor perfektionist när det gäller mig själv :gnissla. Jag satte ner foten snabbt en gång och fick inte alls till svängarna så snävt som jag innan lyckats med men jag blev ändå godkänd! Sen trafiken gick galant, man kan ju trafikreglerna från att ha kört bil så det är väl mest placering och sånt man ska lära sig, och att inte vara rädd för att lägga hojen ner i kurvorna, men det sa min lärare att jag verkligen inte var :D.

TACK TACK verkligen!!!! så skönt å läsa verkligen. jag är perfektionist så till den grad att jag ALDRIG duger elelr kan nått i mina ögon mått mätt. jag sätter konbanan oftast, nån gång fot ner när jag "hajar" till elelr bara inbillar mig att jag inte har balans fast jag ahr det. ELLEr om jag inte tittar upp så jag kommer för snävt.
jag har vilat i 6 dagar pga att jag körde konstant och helt enkelt körde slut på mig själv, så idag har jag kört och det gick enligt min man och handledaren rätt bra..men jag sa- sådär går det väl....

så skönt att lkäsa att du känt som jag känner för jag ahr världens idé om at tjag måste vara helt perfekt för att inte bli kuggad :brinnerup vem fasiken är det?:tungan

så tack, jättemycket tack!:krama
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
har provat att ta högfartsbanan i 50 helvete vilken skillnad från 40 till 50! ibland gick det så gott som och ibland skit..lite för feg i att svänga, där är problemet, ni vet höftgungningen...jag vet hur jag ska göra men jag vågar inte svänga kraftigare...men det kommer väl, så nu ska jag försöka öva bara på högfartsbanan och inte så mycket på lågfarten för den sitter allt....bara tipprädslan som spökar ibland:gnissla

Du använder väl dig av motstyrning när du kör högfarten? Om inte, så ut och öva på det på en raka.... ger bra mycket mer styrrespons än att gunga på höfterna.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Men ojsan vad spydigt det blev, det känns lite onödigt. :rolleyes: Här ska vi vara snälla och krama varann :krama Jag känner igen mig i de tankarna helt, jag känner mig på ett sätt inte ett dugg mogen (och emellanåt känner jag att jag kör minst lika säkert och korrekt som de flesta jag ser på vägarna så jag borde bli godkänd...) och ibland tänker jag att det är lika bra att räkna med att kugga för att 1: inte bli så förbannat besviken 2: kunna slappna av och därmed öka chansen att klara mig. För jag vet att det till 99% är nerverna som är även mitt problem. Körskoleläraren sa när jag berättade att jag bokat en tid i mitten av juli att NEJ det går ju inte, du är ju nästan klar, var bara att boka om så nu har jag uppkörning nu i veckan. Det är väl bäst att lita på att körskoleläraren (alt. handledarna) som sett en massa elever kan avgöra om man är mogen eller ej?

det är just så jag tänker, jag skulle bli så jäkla ledsen om jag blev kuggad så du anar inte, så jag tänker hellre att okej jag fixar nog inte första gången meeeen då vet jag hur uppkörningen går till...alltså jag är väldigt perfektionsit och på det har jag kontrollbehov och att inte veta hur exakt en uppkörning går till gör mig helhispig, att berätta för mig hur den går till hjälper inte för jag måste ju se HUR den görs JUST där....så ja hellre att jag "spolar" 1500kr och ser hur det går till och blir jag godkänd på kuppen så är det ju helkalas....men som sagt jag vågar inte lita på att jag inte blir kuggad:rolleyes:

tack för ditt inlägg, stödet behövdes, TACK och jag håller tummarna för dig, du fixar det finfint:)

Du använder väl dig av motstyrning när du kör högfarten? Om inte, så ut och öva på det på en raka.... ger bra mycket mer styrrespons än att gunga på höfterna.

menar du när man sänger och man gör motlut dvs jag svänger vänste rmen lutar mot höger? tror jag gör det men ack alldelse för lite...typ knappt- stel som en fiolsträng är jag :gnissla
ska testa på en raka mer nästa gång jag kommer ut på hojen(förhopningsvis imorgon) tack för tipset!!:)
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
menar du när man sänger och man gör motlut dvs jag svänger vänste rmen lutar mot höger? tror jag gör det men ack alldelse för lite...typ knappt- stel som en fiolsträng är jag :gnissla
ska testa på en raka mer nästa gång jag kommer ut på hojen(förhopningsvis imorgon) tack för tipset!!:)

Ja precis. det har väl tipsats tidigare om "Full Kontroll" här i tråden men den är iaf väldigt läsvärd vad gäller just kontroll över mc:n.... Går att ladda ned här :

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1160
 

vicool

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 900 -01
Om du har uppkörningstid 13:15 så står konerna uppställda redan från 08:15 då första uppkörningarna drar igång. Jag var där 3h innan och körde, ta med kaffe-termos!

Lite tips sen, håll blicken högt och sitt inte stel när du kör lågfarten, rör på arslet och skapa motvikt.

Samma sak på högfarten, ta kommando över hojen, våga vik ner och utnyttja kraften.

Bra ställen att öva på är ju gamla ASG-parkeringen (Norra Örebro), samt ut efter Glanshammarsvägen, en avstickare med lång raka asfalt.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Om du har uppkörningstid 13:15 så står konerna uppställda redan från 08:15 då första uppkörningarna drar igång. Jag var där 3h innan och körde, ta med kaffe-termos!

Lite tips sen, håll blicken högt och sitt inte stel när du kör lågfarten, rör på arslet och skapa motvikt.

Samma sak på högfarten, ta kommando över hojen, våga vik ner och utnyttja kraften.

Bra ställen att öva på är ju gamla ASG-parkeringen (Norra Örebro), samt ut efter Glanshammarsvägen, en avstickare med lång raka asfalt.

aha japp tid 13,15! maken säger att det var låst när han skulle köra upp förra året samm tid hade han 13,15? just för at tingen skulle ha möjlighet att öva en massa.

ska hålla dina tips i minnet och försöka vicka mer på arslet under träningen:) jag bor 4mil från Örebro så jag kör mest ute vid Linnebäck om du vet vart det är ;)
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Fick mitt i Onsdax (17/6) gött....

jag med :) var tog du det? ja tog de i göteborg :)

Uppkörning imorgon, fy fan vad nervös jag är! Hoppas allt går bra! Grattis till alla er som tagit den i år!

vi håller tummarna för dig! Antar att du e bra nervös nu? Jag minns själv hur apnervös jag va kvällen innan men ta de bara lugnt o få ur alla tankar ur skallen så ska du se att de går galant! lycka till! Det ryktas även om kanon väder veckan som kommer :) JUST DO IT! :tuttar
 
Last edited:

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Ort
Skärblacka
Hoj
Yamaha R6 -03
usch nu är man nere i botten och skvalpar runt igen..blää..inte kört hoj på snart en vecka, försökt vila de två första dagarna var ren pina, hade ju världens abstinens:( nu börjar jag plötsligt få ont i magen för jag ska troligen ut och köra hoj imorgon, fan jag önskar jag kunde plocka bort nervositet och dåligt självförtroende ur min kropp, då vore livet jäkla mycket enklare :)

kollat lite på youtube om hur man gör säkerhetskontrollen för lager för elen kan jag....och nu fattar jag lite bättre vilket lager kollas hur:)

men jag önskar jag vore klar för det här tar kol på mig ju....stressad till 110%:gnissla

känns ibland som att jag kan konbanan och högfartsbanan kan jag ju ta i runt 40km/h så jag ska klara det...men just nu känns som jag kan nada....så jäkla psykande.... jaja.....alla säger at tjag kommer fixa uppkörningen dne 7 juli...jag funderar varje dag på om jag ska räkna med att bli kuggad elelr byta tid....bah.....fan jag vill ju ha min lapp nurå!:brinnerup

Du fixar det, du är ju grym som bara den :). Men om du kommer på hur man ska plocka bort nervositeten så säg till, behöver jag :D, dax för manöverbanan igen idag (pirr i magen), kan ju inte gå sämre än sist i alla fall :D
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Du fixar det, du är ju grym som bara den :). Men om du kommer på hur man ska plocka bort nervositeten så säg till, behöver jag :D, dax för manöverbanan igen idag (pirr i magen), kan ju inte gå sämre än sist i alla fall :D

absolut så fort jag vet så infar jag! och du med ifall du kommer på var on/offknappen till nervositeten sitter:D

precis varit ute en repa, tog lågfarten på 3dje gången för jag kom för fort fram först, sen svängde jag för lite så jag fick ingen bra ingång till vändningen men sen satte jag den, men jag klarar den bäst om jag börjar från vänster. då det blir vänstersvängvändning först. sitter i skallen högersväng nu då jag tippade två gånger åt just det hållet blä:(

träna undanmanövern shit säger jag bara...om jag håller 50 så tappar jag gasen i serpentinen, bromsar för tidigt och växlar ner och sen slutbromsar igen vid slutet alldeles försent och sen kommer jag inte runt i vändningen utan en fot ner när jag gör vänster vändningen kommer int eupp i 50 I serpentinen tillbaks....försöker öva i 45 för att få det att funak, 40 vet jag funkar rätt bra, högervändingen går inte alls...utan det blir typ till att backa och krångla....så den är jag mest bekymrad över nu annars är jag idag rätt nöjd-

HÖR NI DET :D:D:D:D:D jag "rätt nöjd":banana hahaha
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top