Körkort 2008

biker-bandit

www.banditmovie.org
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Hayabusa 2008, Suzuki B-King
TEORIPROV!! ett bra tips till alla som ska skriva teori prov och som köpt cd skivan med teorifrågor från körskolorna,

Frågorna ÄR ÄNDRADE från i år (2008) och alla frågor gäller inte längre, vissa frågor som 2007 är svaret ändrat på idag, som tex:

Hur mycket fördelas broms kraften mellan fram och bakbroms?

A: 80% fram och 20% bak
B: 50% fram och 50% bak
c: 40% fram och 60% bak

Rätt svar enligt 2007 års cd skiva från körskolorna skall vara A, 80% fram och 20% bak,
Men på teoriprovet förra veckan som jag fick 52 på och minimun är 52 (godkänt) Fick jag exakt denna fråga, och då fanns inte svars alternativet med (det som skulle vara rätt 2007).

Detta meddelar inte trafikskolorna av en lustig anledning när dom säljer skivan.

jag får 110% rätt på alla frågor på skivan men alltså på teoriprovet i år är svars alternativen ändrade.

Så ni vet=)
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
Den där skivan är bara skit:mad:
Vissa frågor är som sagt gamla och felaktiga.
Har ni köpt den på skolan så be att få lämna tillbaka den.

TEORIPROV!! ett bra tips till alla som ska skriva teori prov och som köpt cd skivan med teorifrågor från körskolorna,

Frågorna ÄR ÄNDRADE från i år (2008) och alla frågor gäller inte längre, vissa frågor som 2007 är svaret ändrat på idag
 

körkort 2008

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
kawa
Bokade tid för 1 min sen,
30e april i tullinge tar jag lappen!!

Hoppas du fixar det. Jag skall värma banan den 24e april åt dig!!!

Bokade tid för 1 min sen,
30e april i tullinge tar jag lappen!!

Ja men de borde inte vara så hemskt svårt att göra så.

Jag har laddat ner lite grejer från nätet! 0 Kr
Körkortstillstånd 220 kr
handledare 2 st= 340 kr
Teoriprov 220 Kr
Uppkörning 1500 kr

tot 2280 kr

Så är jag totalt korkad som tror att ja kan klara de på under 2500 kr:yoparty ??

och då ska ni veta att jag knappt sett en hoj på bild :huvet

Haha! Jag känner igen kalkylen! Hade tänkt precis samma sak. Skall man räkna med att det kostade att köpa motorcykeln är dock frågan...:)?
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Den där skivan är bara skit:mad:
Vissa frågor är som sagt gamla och felaktiga.
Har ni köpt den på skolan så be att få lämna tillbaka den.

TEORIPROV!! ett bra tips till alla som ska skriva teori prov och som köpt cd skivan med teorifrågor från körskolorna,

Frågorna ÄR ÄNDRADE från i år (2008) och alla frågor gäller inte längre, vissa frågor som 2007 är svaret ändrat på idag






Är det så svårt att quote;ta rätt? :rolleyes: :)
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
Nytt 2008

Till Er som ska ta kortet i år:)

Har lite glada nyheter angående högfartsdelen och Er plånbok:)
Den högfartsbanan som har undanmanövern i mitten(den lätta) kommer INTE att användas 2008.Och det ska gälla hela Sverige.
Så nu kommer Ni att spara några kronor:)
 
Last edited:

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Har teoriprovet avklarat sedan juli förra året, och har tänkt att börja med körlektioner nu (har ej kört innan). Har inte tagit lektioner innan pga av att jag ville ta tung mc kort (fyller 21 nu i maj).

Någon som har tagit lektioner i Göteborg och kan rekommendera någon bra trafikskola för nybörjare?

Jag kan rekomendera Kramérs Trafikskola. De gör saker och ting ordentligt och har tokigt trevliga lärare :)
 

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Vill tipsa er som nöter med teorin och snart ska visa er vara värdiga mc-förare.
Jag provade lite olika program och svårighetsgraden varierade kraftig.
Skrev provet nu i måndags och gick därifrån med 64 korrekta svar.
Det som var överlägset bäst var det prov som finns på str:s hemsida får man betalar 14kr per prov:
http://www.str.se/Korkort/E-tjanster/Korkortstest/

Vissa frågor på provet var identiska och andra var väldigt lika.
Lycka till!
Själv har jag min första körlektion imorgon så jag hoppas snö och is håller sig borta från stockholmsområdet
 

jockepuck

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Hagfors
Hoj
Snart R1/cbr954
Hoppas du fixar det. Jag skall värma banan den 24e april åt dig!!!





Haha! Jag känner igen kalkylen! Hade tänkt precis samma sak. Skall man räkna med att det kostade att köpa motorcykeln är dock frågan...:)?


Ja skrattar de kan man nog oxå göra.. Håller på att leta cyckel nu och de är inte de lättaste. Men har kommit ner lite mindre alternativ. Ska kolla på en r1:a till veckan.
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Till Er som ska ta kortet i år:)

Har lite glada nyheter angående högfartsdelen och Er plånbok:)
Den högfartsbanan som har undanmanövern i mitten(den lätta) kommer INTE att användas 2008.Och det ska gälla hela Sverige.
Så nu kommer Ni att spara några kronor:)

hur menar du att det är glada nyheter att dom plockat bort den lättaste högfartsbanan? Samt hur tjänar man pengar på det?
Missade jag ironin?
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
hur menar du att det är glada nyheter att dom plockat bort den lättaste högfartsbanan? Samt hur tjänar man pengar på det?
Missade jag ironin?

Du slipper träna in 2 banor,det va så jag mena:)
Kan man den som är lite svårare så hanterar du hojen bättre vid en liknande situation i trafiken.:tummenupp vilket gör att du kanske hinner svänga undan istället för att krocka.Och det sparar du pengar på:tummenupp men ännu viktigare kanske...ditt liv:)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Uppkörning 23/4 (eller var det 24/4, minns inte helt...) i Barkarby :)

Jag kom en dag för sent till min uppskrivning, fan va ledsen jag var då, särskillt när körskolan sa att det inte skulle finnas tider förens efter 2-3 månader.

Men så ringde jag vägverket och fick en ny tid veckan därpå iställlet :tummenupp Så jäkla gött! :yoparty
 

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Jag kör upp den 8 maj 8:45 i tullinge och har R6an väntandes på parkeringen där, så om ngn kör upp samma dag och vill åka lite så är jag på =)
 

sQeeker

Fullt ös medvetslös
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Öland
Hoj
KTM 640 -04
Bestämde mig en kväll för att ta körkortet ( A-beg ) och började plugga, bokade en uppskrivningstid kort därefter och klarade det med 1 poängs marginal :D
Nu har jag köpt mig en hojj och ska börja övningsköra så fort vädret tillåter! Förhoppningsvis får jag kortet innan sommarn!
 
Last edited:

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Är det den 23 så kanske vi ses....skall vara där 08.15......får väl hoppas på att stockholmstrafiken inte ställer till det..

Jag ska oxå köra upp den 23e april. men lite senare, kl 13 eller nått sånt. Får hoppas att vi alla 3 klarar uppkörningen.

vad tycker ni om att övningsköra själv, med andra ord riskera att åka dit för olovlig körning? Får hojen levererad nästa vecka och funderar på att snurra lite med den (försiktigt såklart) innan uppkörningen, om snön försvinner... Har ingen att övningsköra med så det måste bli själv. Är det stor risk att bli stoppad om man håller sig till små bakgator? Någon som själv gör på detta vis?
Det är inte första gången som jag kör i trafik så det är mest för att få rutin till uppkörningen.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top