Körkort 2005

hola!!!!


två snabba frågor:

Är det någon som blivit kuggad pga. blinkers glömska? typ glömt att stänga av?

Ska hyra en BMW 850R inför min uppkörning då jag kör upp privat, HUR GÖR MAN SÄKERHETSKONTROLL PÅ EN MC MED KARDANDRIFT???

//Wacom :va
 
Wacom skrev:
hola!!!!


två snabba frågor:

Är det någon som blivit kuggad pga. blinkers glömska? typ glömt att stänga av?

Ska hyra en BMW 850R inför min uppkörning då jag kör upp privat, HUR GÖR MAN SÄKERHETSKONTROLL PÅ EN MC MED KARDANDRIFT???

//Wacom :va

Hm är det olja i kardanen kanske? Isf kolla den
finns nog inget annat att göra vad jag vet
 
Wacom skrev:
hola!!!!


två snabba frågor:

Är det någon som blivit kuggad pga. blinkers glömska? typ glömt att stänga av?

Ska hyra en BMW 850R inför min uppkörning då jag kör upp privat, HUR GÖR MAN SÄKERHETSKONTROLL PÅ EN MC MED KARDANDRIFT???

//Wacom :va

Ingen lär bli kuggad enbart på grund av att man glömt stänga av blinkers. Ingen lär bli kuggad för bara en enstaka grej (såvida man inte gör något urbota dumt då), ser körningen bra ut lär de ha överseende med några småmissar. Jag glömde min blinkers på efter en korsning under uppkörningen, han sa bara åt mig ganska snabbt att stänga av den, inte mer med det.

Varför frågar du förresten? Om du vet med dig att du är dålig på att stänga av blinkers är det bara att sitta och trycka på knappen konstant under körning... hihi
 
Begynner å bli nervös og har massor av frågor....

Noen som har kjört opp i Karlstad?
Skal gå opp som privatist i Karlstad, men kjenner ikke byen.

Er det en svår by at kjöra opp i? Noen spesielle meningar om at kjöra opp i Karlstad? Tenke å ta bilen og kjøre x antall ganger rundt om kring i Karlstad en helg eller no...

Hvordan er konbanan at kjöra med en R bike?
Må man kunne konbanan utantill, eller blir man forklart hvordan man skal kjöra?
Noen steder i Norge sitter oppkjörningsmannen bak på, andre steder kjörer han bak...Hva gjör man i Sverige?

På forhånd takk for svar :)
 
haxzter skrev:
Begynner å bli nervös og har massor av frågor....

Noen som har kjört opp i Karlstad?
Skal gå opp som privatist i Karlstad, men kjenner ikke byen.

Er det en svår by at kjöra opp i? Noen spesielle meningar om at kjöra opp i Karlstad? Tenke å ta bilen og kjøre x antall ganger rundt om kring i Karlstad en helg eller no...

Hvordan er konbanan at kjöra med en R bike?
Må man kunne konbanan utantill, eller blir man forklart hvordan man skal kjöra?
Noen steder i Norge sitter oppkjörningsmannen bak på, andre steder kjörer han bak...Hva gjör man i Sverige?

På forhånd takk for svar :)

Vet inte mycket om karlstad, tyvärr. Men om du aldrig kört konbanan förut och ska köra den med R-hoj så kan det nog bli svårt.
Skulle rekommendera att du övar så mycket du kan på konbanorna hemma (alla 4) så att dom sitter och du klarar dom varje gång.

Uppkörningsförättaren sitter antingen på egen motorcykel eller i en bil.
 
iceaway skrev:
Vet inte mycket om karlstad, tyvärr. Men om du aldrig kört konbanan förut och ska köra den med R-hoj så kan det nog bli svårt.
Skulle rekommendera att du övar så mycket du kan på konbanorna hemma (alla 4) så att dom sitter och du klarar dom varje gång.

Uppkörningsförättaren sitter antingen på egen motorcykel eller i en bil.

Har vært ute og trent på konbanan i hela dag, med en ZX6R.
Det går veldig bra, men det er en ting som jeg lurer litt på....
Se bild nedentil, det er bare 4x8 meter at venda på i slutet, er det en feil på min bild eller er det så i virkligheten oxo?

Det virker som at 4x8 meter er litt lite og det er ganske svårt med en R-hoj.
Nå har jeg trent på grus....Så det blir vel litt anderledes på en asfalt bana.
Vil gjerne høre deres meninger om plassen at venda på i slutet av banan.

En annan ting på fig.3-4. Hvor det står "STOPP" på 2 steder.
Hva menes med dette? Hvordan skal man stoppe?
 

Bifogat

  • konbana.JPG
    konbana.JPG
    41.6 KB · Visningar: 151
haxzter skrev:
En annan ting på fig.3-4. Hvor det står "STOPP" på 2 steder.
Hva menes med dette? Hvordan skal man stoppe?

Du skall helt enkelt stanna och sätta ned "rätt" fot i marken. Stå en sekund, sedan gasa vidare enligt banan. :)
 
AxlySM skrev:
Du skall helt enkelt stanna och sätta ned "rätt" fot i marken. Stå en sekund, sedan gasa vidare enligt banan. :)
Ok. Altså höyre fot i marken?
Hva med avstanden på 4x8 meter, vet du noe om denne?
Erfaring med R-Hoj?

Takk
 
haxzter skrev:
Ok. Altså höyre fot i marken?
Hva med avstanden på 4x8 meter, vet du noe om denne?
Erfaring med R-Hoj?

Takk

Den enda begränsningen som finns är 4m efter den sista konen. I "höjdled" finns det ingen begränsning.
 
iceaway skrev:
Den enda begränsningen som finns är 4m efter den sista konen. I "höjdled" finns det ingen begränsning.
ok, så hvis jeg trener og klarer 8x4 meter etter konen som bilden viser, da skal jeg være trygg....kanskje. :)

kommer til at kjöra opp med R-Hoj, kanskje ikke beste valget, men....
 
haxzter skrev:
ok, så hvis jeg trener og klarer 8x4 meter etter konen som bilden viser, da skal jeg være trygg....kanskje. :)

kommer til at kjöra opp med R-Hoj, kanskje ikke beste valget, men....

Det går säkert bara du övar :)
har du provat på högfartsbanorna?
 
Haxzter: Jag va också lite fundersam. Finns det hojar som inte GÅR att klara manöverbanan med?

Så jag frågade en uppkörningskille på VV, och fick svaret; Sålänge du planerar din körning och svänger med fullt styrutslag kan dom inte kugga dig för att du kör utanför linjen
 
Hmm, okay takk det hörtes bra ut.
4 meter er litt i minste laget, 5 går bra.

Högfart skal jag öva på i morgon, hvis jeg finner et sted å øve.
Er ikke så mange industri områder rundt her jeg bor. :(
Men finner nok noe. Er högfart svår?

Var noen som fortalte meg at man ikke får bruke broms på lågfart,
er dette sant?
 
haxzter skrev:
Hmm, okay takk det hörtes bra ut.
4 meter er litt i minste laget, 5 går bra.

Högfart skal jag öva på i morgon, hvis jeg finner et sted å øve.
Er ikke så mange industri områder rundt her jeg bor. :(
Men finner nok noe. Er högfart svår?

Var noen som fortalte meg at man ikke får bruke broms på lågfart,
er dette sant?

Det beror på vilken sorts hoj man har. Jag tyckte högfarten var lite knepig på min, men det är ju en suzuki intruder.

Du får använda fotbromsen lite om det behövs för att sakta ner.
 
haxzter skrev:
Hmm, okay takk det hörtes bra ut.
4 meter er litt i minste laget, 5 går bra.

Högfart skal jag öva på i morgon, hvis jeg finner et sted å øve.
Er ikke så mange industri områder rundt her jeg bor. :(
Men finner nok noe. Er högfart svår?

Var noen som fortalte meg at man ikke får bruke broms på lågfart,
er dette sant?

Jag övade 30 minuter på båda högfartsdelarna tillsammans, de är skitlätt i jämförelse med krypkörningen
 
ok, men hvordan er det når man kommer og skal kjöra opp. Må man legge alle banorna på minnet, eller forklarar VV killen hvordan man skal kjöra på konbanan?

Lurer også på hvordan jeg skal få testet styr lager etc. uten midtstød på mc'en.
Hmm.....
 
haxzter skrev:
ok, men hvordan er det når man kommer og skal kjöra opp. Må man legge alle banorna på minnet, eller forklarar VV killen hvordan man skal kjöra på konbanan?

Lurer også på hvordan jeg skal få testet styr lager etc. uten midtstød på mc'en.
Hmm.....


Tjao du ska ju kunna banorna, men det förklaras på vv hur du ska köra!

Jag hade inte heller centralstöd på min 125a, jag fick rycka i gaffelbenen "så gott det går"


Sätt dig på hojen och rulla lite och tryck in bromsen hårt. Förklara att du inte kände något glapp! Det är nog enda sättet på en såpass tung hoj
 
haxzter skrev:
ok, men hvordan er det når man kommer og skal kjöra opp. Må man legge alle banorna på minnet, eller forklarar VV killen hvordan man skal kjöra på konbanan?

Lurer også på hvordan jeg skal få testet styr lager etc. uten midtstød på mc'en.
Hmm.....

Styrlagret kan du testa genom att hålla fram bromsen och pumpa hojen samtidigt som du håller ena handen på styrkronan.. De kräver inte att man ska kunna göra alla saker om man inte har c-stöd, så man får göra så gott det går. Alla banorna går vv-gubben igenom innan du ska köra. Han visar hur hela provet går till innan varje moment.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top