Körkort 2005

Har en liten pyttefråga, ska nämligen köra upp tis den 30'e denna månad. Undrar lite hur man skall kolla vid höger/vänstersväng, fått lite olika bud så jag tänkte få det klart för mig här. Skall man kolla båda backspeglarna + döda vinkeln åt båda håll vid vänster resp. högersväng, el fungerar det som vid bilkörning att du kollar den spegeln sen döda vinkeln åt det håll du skall svänga? Sen svänga vänster i rondell, hur kollar jag då? Alla jag frågat säger olika så... :confused:
 
TjReal skrev:
Har en liten pyttefråga, ska nämligen köra upp tis den 30'e denna månad. Undrar lite hur man skall kolla vid höger/vänstersväng, fått lite olika bud så jag tänkte få det klart för mig här.
Sväng höger: spegel, dödavinkel, blinkers, placering.
Sväng vänster: Har du trafik bakom dej ska du inte svänga vänster, får inte bli ståendes vid mittlinjen. Åk till nästa väg, busshållsplats och vänd och gör en höger sväng detta gäller på 70 och 90 vägar. Annars gör du på samma sätt som vid högersväng.
Att vrida på huvet och kolla döda vinkeln är VIKTIGT.

Lycka till :)
/marie
 
Sväng höger: spegel, dödavinkel, blinkers, placering.
Sväng vänster: Har du trafik bakom dej ska du inte svänga vänster, får inte bli ståendes vid mittlinjen. Åk till nästa väg, busshållsplats och vänd och gör en höger sväng detta gäller på 70 och 90 vägar. Annars gör du på samma sätt som vid högersväng.
Att vrida på huvet och kolla döda vinkeln är VIKTIGT.

Lycka till :)
/marie
Virkelig? Hvis man har trafikk bak, skal man da fortsette til man kommer til et sted der man kan snu? Hmm....den hadde jeg kommet til at missa på.
 
Last edited:
somebody skrev:
Sväng vänster: Har du trafik bakom dej ska du inte svänga vänster, får inte bli ståendes vid mittlinjen. Åk till nästa väg, busshållsplats och vänd och gör en höger sväng detta gäller på 70 och 90 vägar. Annars gör du på samma sätt som vid högersväng.
Att vrida på huvet och kolla döda vinkeln är VIKTIGT.

Lycka till :)
/marie

Fick lära mig att på 90-väg skall man gå in till höger och släppa förbi alla andra, och sedan svänga som vanligt. Annars var det bara att stanna i mitten om det behövdes.
Nu behövde jag inte praktisera det på uppkörningen, så jag vet inte vad farbror Kontrolant hade sagt.
 
Ska man kolla döda vinkeln när man svänger hö/vä på landsväg? :va Har aldrig jag gjort.. Slår bara en kik i spegeln innan jag blinkar
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ska man kolla döda vinkeln när man svänger hö/vä på landsväg? :va Har aldrig jag gjort.. Slår bara en kik i spegeln innan jag blinkar


man ska inte göra det om deet är 70 väg eller snabbare så vitt jag vet men man ska ha uppsikt i speglarna väldigt långt innan man svänger.
 
haxzter skrev:
Noen som har teori test CD som man kan ladda hem.
Eller er det noen bra tester på netet?

Ett tips är att hålla dig till boken för att inte råka ut för ytinlärning för mycket, väldigt vanligt fenomen när det kommer till teoriproven

finns ett test på www.korkort.com
 
Nu börjar det närma sig, efter 7 lektioner, 2 bandagar och 1 licenstagning så väntar man nu på sin uppkörningstid.
Ser ut som att man tar en lektion nån vecka innan uppkörning bara för att kolla av eftersom man inte har chans att köra privat.

Hur klarar alla av sin nervositet, kommer ju skaka så att jag inte kan köra eller nåt
 
Sväng höger: spegel, dödavinkel, blinkers, placering.
Sväng vänster: Har du trafik bakom dej ska du inte svänga vänster, får inte bli ståendes vid mittlinjen. Åk till nästa väg, busshållsplats och vänd och gör en höger sväng detta gäller på 70 och 90 vägar. Annars gör du på samma sätt som vid högersväng.
Att vrida på huvet och kolla döda vinkeln är VIKTIGT.

Lycka till :)
/marie

Det är ungefär samma som jag fick lära mig. Du får aldrig bli stående vid mittlinjen eftersom det är livsfarligt. Det är stor risk att en bilist som inte ser dig påbörjar en omkörning och du slutar dina dagar som kylarprydnad. Är det bilar bakom dig får du aldrig göra en vänstersväng på 90-väg. På 70-väg fick jag lära mig att det är ok om det bara är en bil bakom och han verkar ha uppfattat att du ska svänga. Är det 90-väg eller fler än en bil på 70-väg måste du göra dig av med dem, t.ex. genom sakta ner i god tid innan och låta dem köra om dig.

Det är iaf vad jag fick lära mig på trafikskolan.
 
Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
Ska man kolla döda vinkeln när man svänger hö/vä på landsväg? :va Har aldrig jag gjort.. Slår bara en kik i spegeln innan jag blinkar


Min körlärare vill att jag ska kolla över axeln hela tiden när man svänger/byter fil. Efter en dubbellektion i stadstrafik har man nästan ont i nacken...haha

..............

Sen det här att köra upp på ett annat ställe än det som ligger närmast en. Säger jag bara att jag vill ha en tid i tex Ängelholm istället för Malmö när jag bokar det??
 
Utmärkt tråd!!

Hej allihopa....
Håller på också med mitt A-kort... :)

Måste börja med att tacka er alla som skriver här!!! SUPER information och hjälp man får här!!! Lite förvirrad blir man ibland när man läser nåt här och hörde nånting annat från sin instruktör innan :3freak

Har själv klarat teori för ett par veckor sen, och ska förhoppningsvis klara min uppkörning om 3 veckor !!! snacka om nervositet :(
 
Mahti skrev:
På uppkörningen KUGGADE jag pga att jag inte gick in i vänster körfält (landsväg) vid två "s" kurvor för att få en rakare linje. Men jag hade ju gjort likadant dagen innan och bara gått in i mitten av körfältet och sen till höger vid högersvängen (fri sikt, samma kurvor som dagen innan vid "tesuppkönringen").. Men NEJ, det var fy skam antagligen.


Låter lite konstigt :rolleyes:

Som jag fattat så ska man väl aldrig går över den andra körbanan vid kurvor på landsväg....

Man ska t.o.m inte luta sig så mycket i en vänsterkurvan så att överkroppen hamnar över mittlinjen...... även vid bra sikt...

Eller har jag fattat ditt inlägg fel??? :rolleyes:
 
ammario skrev:
Låter lite konstigt :rolleyes:

Som jag fattat så ska man väl aldrig går över den andra körbanan vid kurvor på landsväg....

Man ska t.o.m inte luta sig så mycket i en vänsterkurvan så att överkroppen hamnar över mittlinjen...... även vid bra sikt...

Eller har jag fattat ditt inlägg fel??? :rolleyes:

Måste vara en landsväg där mittlinje saknas, men lite halvtaskigt o bli 'failad' på sånt.
 
ammario skrev:
Hej allihopa....
Håller på också med mitt A-kort... :)

Måste börja med att tacka er alla som skriver här!!! SUPER information och hjälp man får här!!! Lite förvirrad blir man ibland när man läser nåt här och hörde nånting annat från sin instruktör innan :3freak

Har själv klarat teori för ett par veckor sen, och ska förhoppningsvis klara min uppkörning om 3 veckor !!! snacka om nervositet :(

Får ta och önska dig lycka till :)
 
ammario skrev:
Låter lite konstigt :rolleyes:

Som jag fattat så ska man väl aldrig går över den andra körbanan vid kurvor på landsväg....

Man ska t.o.m inte luta sig så mycket i en vänsterkurvan så att överkroppen hamnar över mittlinjen...... även vid bra sikt...

Eller har jag fattat ditt inlägg fel??? :rolleyes:

När vi körde landsväg på lektionerna var det ut lååångt till vänster i vägbanan som gällde före skarpa högerkurvor. Jag blev lite paff själv, hade fegat med att hålla mig på höger halva av vägen men det fick jag bassning för. En del kurvor gick vi ut nästan intill vänstra vägkanten inför.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top