Körkort 2005

haxzter skrev:
Okay, takk. Er 27 så da skal jeg altså kunne melde meg opp til teoriprov og körprov som privatist på tung mc. Hmm, låter enkelt (i forhold til hva man må igjennom i Norge).

Hmm, må jag til Karlstad for å gjöre dette eller kan det gjöras i Arvika?
Noen som vet?

Ja precis. Notera att motorcykeln måste ha en cylindervolym på minst 700cm3 och effekt på över 25kW vid uppkörning för tung mc.

Ring VV och fråga om du kan köra upp i Arvika; 0771-119119
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ja precis. Notera att motorcykeln måste ha en cylindervolym på minst 700cm3 och effekt på över 25kW vid uppkörning för tung mc.

Ring VV och fråga om du kan köra upp i Arvika; 0771-119119
Ok. takker for hjelpen!! :)
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ja precis. Notera att motorcykeln måste ha en cylindervolym på minst 700cm3 och effekt på över 25kW vid uppkörning för tung mc.

Ring VV och fråga om du kan köra upp i Arvika; 0771-119119

:fakta

När du kör upp för behörighet A (obegränsad effekt)
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW

/Emil
 
Mycket att hålla reda på, blanda inte ihop siffrorna.

· behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW


· behörighet A, begränsad behörighet
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg


· behörighet A1
- lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
 
Jeg sparer jo typ 8000-9000 kr hvis jeg tar kortet i Sverige i forhold til Norge.
Så jeg har jo råd med at prova några gångar, hvis det inte skulle gå. ;)

Men må först få hem mc (trenger til provet) + lämplighetsintyg och teoriprov.

Ser ut til at jeg ikke får tatt provene i Arvika, må til Karlstad.
Noen som har kjört opp i Karlstad som kan dele med sine erfaringer?
 
Valcic skrev:
Fick ställa upp hojen på centralstödet och gå igenom drivlina.
Missa att kolla om gasen gick tillbaks..

Grattis!!!! :tummenupp

Ska själv köra upp om en exakt en vecka, jag undrar bara vad du menade med gasen? Det har jag inte lärt mig på min körskola, det är ju bra om jag gör det man borde :crash
 
Loy skrev:
Jag har nu kört 5 dubbellektioner på trafikskolan och känner själv att jag har bra koll på det mesta, speciellt konbanorna och landsväg. Men min lärare vill att jag ska köpa 10 (!) dubbellektioner till. Han tycker att jag kör bra men vill ändå att jag ska köpa till så många. Fassan som jag har övningskört mycket med ca 100 mil tycker också att jag kör bra (han är yrkesförare) detta plus cirka 700 mil med moppe.

Ska jag satsa på att köra upp privat ? Eller tråka 10 dubbellektioner till för att köra upp den 8 oktober ?


jag tog också 5 dubbellektioner och hade ingen moppeerfarenhet men ändå sitter jag här med ett mckort i handen så satsa på privat uppkörning, går det inte kan du ta någon lektion till :tummenupp
 
Jag tog en körlektion (som inte gav ett skit tycker jag) så jag ser ingen anledning till att köra upp via körskola om man har möjlighet att köra upp privat
 
Hvordan er teori provet i Sverige?
I Norge kan det være opp til 4 riktige svar på 1 fråga, er det også slik i Sverige, eller er det bare 1 riktig per fråga?
 
haxzter skrev:
Hvordan er teori provet i Sverige?
I Norge kan det være opp til 4 riktige svar på 1 fråga, er det også slik i Sverige, eller er det bare 1 riktig per fråga?

3-4 alternativ och endast ett svar som är rätt, är det här..
 
Då satsar jag nog på privat uppkörning. Tycker att vi har gått igenom det mesta vid trafikskolan, stads och landsvägskörning, rondeller och konbanan. Allt känns helt ok, är kanske inte bäst på allt men det skadar ju inte att försöka :)

Någon som vet hur det är att köra upp i Malmö ? För det är väl där man kör om man bor i Lund ?
 
Lindgren skrev:
vart bara riktigt nyfiken hur de gått för dig om du har körkortet eller om de var nåt som inte ville sig...

vilka banor fick du köra??


Tjenare.. Glad att du frågade faktist.

Själv tycker jag att min uppkörning gick bra. Det började med kontroll av belysning, skitlätt. Krypkörning och leda hojen, skakigt pga nervositet, men det gick också skitbra. Undanmanövern gick perfekt också, även bromstesterna gick galant.

Det blev den lätta krypkörningen och lätta undanmanövern :tungan

Sen ut i trafiken, hade dagen innan haft testuppkörning med läraren i trafikskolan, vi körde nästan samma runda som det blev på uppkörningen. Av trafikskoleläraren gick det "galant" för mig, bara påminnde mig att kolla tidigare i spegel innan jag satte på blinkers.

På uppkörningen KUGGADE jag pga att jag inte gick in i vänster körfält (landsväg) vid två "s" kurvor för att få en rakare linje. Men jag hade ju gjort likadant dagen innan och bara gått in i mitten av körfältet och sen till höger vid högersvängen (fri sikt, samma kurvor som dagen innan vid "tesuppkönringen").. Men NEJ, det var fy skam antagligen. Plus att vid landsvägen så var det hus här och där med lite skymda utfarter, där tog jag bromsberedskap med fot och handbroms precis som dagen innan, men tydligen borde jag ha saktat ner mera enligt uppkörningskillen.
Detta sa han att jag gjorde pga dålig planering.

Är inte sur på uppkörningskillen, bara lite smått irriterad över att jag inte fick instruktioner att inte göra så dagen innan :( det hade kunnat göra att jag hade kortet idag..

Funderar på att boka privat uppkörning på måndag ifall trafikskolan inte fixar en inom 2 veckor.

Igår kändes det kasst, fast idag har man kommit på att man inte skall ge sig för lite motgångar, det är vid motgångarna man skall kämpa ännu hårdare :tummenupp
 
Last edited:
BrandonW skrev:
Grattis!!!! :tummenupp

Ska själv köra upp om en exakt en vecka, jag undrar bara vad du menade med gasen? Det har jag inte lärt mig på min körskola, det är ju bra om jag gör det man borde :crash

tror han syftade på att gashandtaget lätt skall gå tillbaka till ursprungsläget när man släpper det.
 
Mahti skrev:


Så instruktören menade att vid skarpa svängar på landsväg med bra sikt ska man "gena" så mycket det går över den andra körbanan om man gör en vänstersväng ?
 
Loy skrev:
Då satsar jag nog på privat uppkörning. Tycker att vi har gått igenom det mesta vid trafikskolan, stads och landsvägskörning, rondeller och konbanan. Allt känns helt ok, är kanske inte bäst på allt men det skadar ju inte att försöka :)

Någon som vet hur det är att köra upp i Malmö ? För det är väl där man kör om man bor i Lund ?

Jag bor strax ovanför lund. Och ja det stämmer, det blir malmö för din del (om du nu inte väljer nån annanstans)

Jag fick en tid i Ängelholm och där gick allting rätt till, så det blir ängelholm igen nu i sept (mellan).

Malmö är svårare, men du ska ju kunna köra där sen också så!
 
Loy skrev:
Så instruktören menade att vid skarpa svängar på landsväg med bra sikt ska man "gena" så mycket det går över den andra körbanan om man gör en vänstersväng ?

Yepp, det var vad han sa. Man skall ta kurvan så rakt som möjligt. Och bromsberedskap räcker inte när man åker förbi hus och liknande, man måste även sakta ner..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top