Körde upp utan en enda körlektion

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Sen finns det ju andra anledningar till varför man bör köra med skola... dem är faktiskt inte bara till för att lära dig klara av uppkörning utan lär dig även saker du absolut behöver veta när du börjar köra på egen hand! Uppkörning är ju bara till för att kontrollera att du kan börja på den riktiga övningskörnigen.... på egen hand!

Men men alla är väl olika och har olik bakgrund/erfarenhet av mc innan dem har kortet så självklart är det inte samma för alla

Håller helt med! När jag ser många köra skulle vilja säga tvärtemot ts och uppmana folk till att ta många fler lektioner!
Speciellt när jag ser andra biltrafikanter tänker jag flera gånger om dagen att det är alldeles för lätt att ta körkort idag tydligen!

Trådskaparens lite pupertala inställning delade jag också när jag var 18 och tog körkort, tog ingen körlektion på bil och få lektioner på hoj. Nu tänker jag annorlunda, en kompis till mig sa något tänkvärt förra året när han tog kort. Jag citerar " Jag tar så många lektioner jag hinner, det är ju inte bara kortet jag vill ha, jag vil lära mig köra hoj ordentligt, det är ju mitt LIV jag investerar inte pengar."
 

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Ort
Stuvsta
Hoj
KTM 990 SMT -09
Kräver bra handledare, lärde mig en hel del teknik på körskolan även om det blev några lektioner..
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Håller helt med! När jag ser många köra skulle vilja säga tvärtemot ts och uppmana folk till att ta många fler lektioner!
Speciellt när jag ser andra biltrafikanter tänker jag flera gånger om dagen att det är alldeles för lätt att ta körkort idag tydligen!

Trådskaparens lite pupertala inställning delade jag också när jag var 18 och tog körkort, tog ingen körlektion på bil och få lektioner på hoj. Nu tänker jag annorlunda, en kompis till mig sa något tänkvärt förra året när han tog kort. Jag citerar " Jag tar så många lektioner jag hinner, det är ju inte bara kortet jag vill ha, jag vil lära mig köra hoj ordentligt, det är ju mitt LIV jag investerar inte pengar."

Man lär sig inte köra på körskolan, man lär sig konbanor, kontrollerad bromsning och placering i trafiken. Vill man lära sig svänga får man gå en SMC-kurs.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det kostar ju ganska mycket att kugga på uppkörningen oxå så e det inte bättre att vara på säkra sidan?

.

Jämfört med vad? En dubbelt så dyr lektion?

Måste skratta åt alla kommentarer som börjat grassera på SH, typ:

"grattis, nu får du lära dig köra också"

Snacka om att ta på sig storebrors byxor...

Han han ju klarat de av staten uppsatta krav för att framföra mc, släpp det nu....
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jämfört med vad? En dubbelt så dyr lektion?

Måste skratta åt alla kommentarer som börjat grassera på SH, typ:

"grattis, nu får du lära dig köra också"

Snacka om att ta på sig storebrors byxor...

Han han ju klarat de av staten uppsatta krav för att framföra mc, släpp det nu....

Uppkörningen kostar 1500 spänn ?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Uppkörningen kostar 1500 spänn ?

Det stämmer och en körlektion på tre timmar kostar 1200:- på tex Farsta trafikskola. En uppkörning tar ca 20-40 minuter för 1500:- så nog kan det vara värt att ta nån körlektion.

Men som någon sa, han har klarat körkortet so what's the deal...
 

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Tackar! Och Grattis till er andra också :)

Det kanske inte framgick att jag hade lagt ner många timmar på att träna på alla moment. OCH att jag verkligen kunde dom. Men när jag skulle köra upp så gick det inte helt hundra pga nervositet. OCH att uppkörningsförättaren såg att jag kunde hantera hojen, och fattade att folk blir nervösa varje dag på banan.

Men jag håller med att nu får jag ÄNTLIGEN lära mig köra hoj!
Jag kommer ju ha mera tid å träna nu när jag ÄNTLIGEN kan köra hur mycket jag vill! :D (Fattar inte att man INTE får övningsköra ensam... Känns farligt att ha 90 kg å släpa på + att ansvara för ett liv till)

Pubertal tråd? hehe jag är 36... men tack för komplimangen... (kan nämna att jag brukar få visa leg på bolaget också)

Så hur mycket det kostade? Har inte räknat så noga men kanske 2000, för alla avgifter. Plus att jag fick köpa en hoj för 11 000 och serva den för 4 000. Och sedan har man ju fått bjuda på lunch varenda gång man har övningskört ;)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Värt för alla i allmänhet och några i synnerhet att tänka på är att körkortet i sig inte är ett kvitto på att man kan är en duktig hojförare.

Tog 4 lektioner i trafikskola. Hade säkert kunna klarat mig utan (körde oxå mkt privat och har tidigare erfarenhet). Men de lektionerna känns som väl investerade pengar.

Efter att ha kört hoj ett par månader så kör jag BKK med SMC och inser att det finns massor att lära sig/öva på.

Tänk på att du med största sannorlikhet även har missat viktig kunskap/teori genom att inte gå körskola.

Som någon redan skrivit. Kör lite gokartbana med SMC för att få lära dig köra "på riktigt".

Det kommer att vara värt det den dagen något oförutsett händer.

Men Grattis till lappen! :) :tummenupp
 
  • Gilla
Reaktioner: JBG

( Bassen )

Proud Member
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Västmanland
Hoj
Ingen hoj den här sommaren heller...
Tycker det är värt att ta några lektioner i alla fall, även om man tycker att man kan själv. I längden tror jag att man vinner på det.

Grattis till kortet!!! :)
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Det stämmer och en körlektion på tre timmar kostar 1200:- på tex Farsta trafikskola. En uppkörning tar ca 20-40 minuter för 1500:- så nog kan det vara värt att ta nån körlektion.

Men som någon sa, han har klarat körkortet so what's the deal...

Min uppkörning tog 10h (i spöregn).. haha ;D
Vi började kl.06.00 med att köra från trafikskolan från helsingborg, ut mot Ängelhoms flygplats. Där fick vi värma upp till kl.08.00 innan killen från vägverket kom och presenterade sig och visade banan oså..
Sen körde vi bana ute i ängelholm fram till kl.11.00, vi var 7 pers och jag var sist ut. Efter det körde 2 pers upp på vägen tillbaka från Ängelholm-Helsingborg. Sen skulle VV killen har lunch från 12-13.00. Sen skulle vi köra stadskörning inne i Helsingborg, ca 30 min per elev. Och jag var sist. Så jag hade mitt kort ungefär 16.10 eller nånstans där. :yoparty

5st körlektioner och 10 distansprov som jag gjorde på jobbet när jag var uttråkad. 1 uppkörning och 1 uppskrivning. :)

Topic: Grattis!
 

mxnissen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Landskrona
Hoj
cbr 954 2003?
Grattis :D
Tog en lektion på körskola för att se vad han skule säga. Tur att jag gjorde det kan jag säga!
Jag hade kört lågfartsbanan i "normal" hastighet istället för krypande. Tur att han sa att man skulle köra sakta, annars hade jag ju kört som tusan på uppkörningen hehe.

Uppkörning nästa vecka väntar, nervositeten är väl det som kan spöka, annars ska de gå fint.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Körskolor är privata, har inte ett skit med statens körkortsprov att göra.

Ett skapat behov, helt klart.

Som affärsidé är det ju briljant, pungslå osäkra människor på stålar UTAN att behöva lova ett skit.

-Jaha, du lade ner 20" men missade uppkörningen? Tuff shit wanker...

Vissa betalar för självhjälp via "livscoachar" också, så visst finns det behov.

Men jag anser att körskolor är framförallt för gamla kärringar, osäkra och folk utan förutsättningar för att vistas i trafiken.

Jo, jag tog en "testlektion" faktiskt. Trevlig kille, hävdade att min hoj inte gick att köra garagevändningen med, ansåg att jag kanske klarar uppkörningen dagen efter, kanske inte....

Bortkastade stålar onekligen..

Skulle körskola vara ett krav hade staten krävt det.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Alla ni med negativa kommentarer märker man att det svider på er att ni pungade ut en jävla massa pengar.

Vad lärde ni er bättre på körskolan som jag eller person som skapade sin tråd inte lärt oss? för man inte gått körskolan betyder det inte att man tränat de moment som man ska träna på för att klara uppkörningen.

En polare till mig tog körkort samtidigt som mig, pungade ut 25 000kr på lektioner och sedan klarade han det, jag la ut 25 000kr på en egen hoj och tränade privat och klarade det. Två säsonger har vi hunnit köra och han har redan hunnit bromsa omkull sig samt kört av i diktet. Alltså förbrukat 1 hoj per säsong. Och då har jag under den tiden ägt vassare hojar men klarat mig mycket väl. Och av det jag sett av hans körning så har han inte lärt sig så mycket av sin körskolelärare. Kan helt ärligt säga att jag kör mycket bättre än honom utan att skryta, och blir bättre för varje mil jag kör.
 
Last edited:

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Alla ni med negativa kommentarer märker man att det svider på er att ni pungade ut en jävla massa pengar.

Vad lärde ni er bättre på körskolan som jag eller person som skapade sin tråd inte lärt oss? för man inte gått körskolan betyder det inte att man tränat de moment som man ska träna på för att klara uppkörningen.

En polare till mig tog körkort samtidigt som mig, pungade ut 25 000kr på lektioner och sedan klarade han det, jag la ut 25 000kr på en egen hoj och tränade privat och klarade det. Två säsonger har vi hunnit köra och han har redan hunnit bromsa omkull sig samt kört av i diktet. Alltså förbrukat 1 hoj per säsong. Och då har jag under den tiden ägt vassare hojar men klarat mig mycket väl. Och av det jag sett av hans körning så har han inte lärt sig så mycket av sin körskolelärare. Kan helt ärligt jag kör mycket bättre än honom utan att skryta, och blir bättre för varje mil jag kör.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :)

Dessutom var det enda jag missade egentligen (på att inte ta lektioner), var att inte ha bromsberedskap på bakbromsen, trotts att jag läst en djävla massa körteknik. Resten berodde ju bara på nervositet å stelhet.

Ibland när jag övningskörde, råkade det vara en körskolelärare som tittade när jag övade på banan... det mest frekventa ha sa till mig var: det ser bra ut :) + att jag fick ett råd eller två.

Grattis!
Kom ut till Rörken på söndags morgon då :tummenupp

Ja, jag ska försöka ta mig dit nånting, om jag orkar kliva upp ur sängen så tidigt i gryningen. Har fortfarande som mål att bli bättre på att köra :yoparty
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top