Körde upp utan en enda körlektion

pesbob

Nybörjare
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6N, Suzuki GSX 750
Tja!

Hade uppkörning i går. Var nervös som fan under kryp/balans-körningen. Tänkte att nu går det åt helvete. Men det blev inga problem, jag hade ju övat som fan. *pust*

Men när det var dags för höghastighetsbanan så gick det åt helvete på vägen tillbaka... kom helt galet, och låste bakhjulet (vid inbromsningen) så man fick värsta sladden, men som tur var så fixade jag till det. Sade till uppkörningsförättaren att jag var nervös. Men det var bara till att göra om. Den här gången gick det bättre, fast det är ju medlut på banan i Uppsala (vilket jag tydligen glömt bort) så jag hade lite väl hög hastighet när det var dags att bromsa, men det blev en godkänd kontrollerad bromsning.

Då var det dags för bromsning från 70. Råkade låsa gasen så motorn varvade typ 4000 varv medans jag bromsade hehe. Jag sa till uppkörningsförättaren att jag var lite nervös. Så det var till och göra om. Och det gick bra. Även 90 bromsningen gick utan problem.

Men när jag kollade på de 2 andra som körde höghastighesbanan så såg det ut som om de körde den i typ 35-40 km/h! Ioförsig hade det börjat regna lite, men det såg löjligt sakta ut! Jag hade ju matat på med 61 på min mätare vilket är typ 49-50 riktig hastiget vilket i sin tur är typ 55 på en "normal" bilhastighetsmätare. Men dom 2 andra blev också godkända.

Sen var det dags för trafik vilket blev lite stelt och kallt i regnet, men det ända som var dåligt var lite kurvteknik och att jag inte hade högerfoten på bromsen i beredskap... vilket jag inte hade en aning om att man ska ha... kan inte ha det sa jag, för då kommer jag åt bromsen hela tiden. Men han förklarade att den går ju att justera. Ahaa sa jag. Men jag blev godkänd... utan att ha tagit en enda körlektion på trafikskola. Men jag hade inte klarat det utan Sporthoj.com! Fick fett med bra tips å råd här.

Så jag ville bara tacka för det :) Och uppmana flera att inte ta för många körlektioner ;)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Gratulerar :) tog kortet också utan att ta hjälp av nån trafikskola :)
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Det kostar ju ganska mycket att kugga på uppkörningen oxå så e det inte bättre att vara på säkra sidan?

Helt säker kan man ju aldrig vara men jag tycker det låter som du hade en hel del tur med omkörningar och ursäkter.

En kille som körde upp samtidigt som mig kuggade för låst bakhjul på 70 och han fick inte köra om.
Så hade du bott i Halmstad kanske du inte hade haft kortet nu?

Behöver man köra med körskolan ska man givetvis göra det.
Har man gott om pengar och har råd att chansa kan man ju testa utan.

Men Grattis i alla fall och kör försiktigt.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Sen finns det ju andra anledningar till varför man bör köra med skola... dem är faktiskt inte bara till för att lära dig klara av uppkörning utan lär dig även saker du absolut behöver veta när du börjar köra på egen hand! Uppkörning är ju bara till för att kontrollera att du kan börja på den riktiga övningskörnigen.... på egen hand!

Men men alla är väl olika och har olik bakgrund/erfarenhet av mc innan dem har kortet så självklart är det inte samma för alla
 
Last edited:

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Svedala
Hoj
The Bimmer Killer
Körde också upp första gången privat,
Hade tränat riktigt mycket på "banorna" och det gick utan problem...
sen ut i trafiken, ingan problem..
När jag kommer tbx, och går fram till honom, blev svaret:
Hmm.. du gör inget fel... Men ngt är inte rätt.. Det var han ända kommentar.. Kuggade
körde sedan ner till körskola, tog 4 lektioner och körde upp (gick bara igenom så jag kunde allt) och körde upp, Godkänd!
Ända skillnaden va att det stod Körskola på ryggen på mig sista gången!!
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Hade jag varit dig hade jag sprungit till SMC bönat o bett att få gå lite kurser i hantering av MC då du inte verkar helt säker på hojen - grattis till körkortet iaf :jisses
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
jag har kör konbanerna osv med min R1a och klarat det trafiken är ju svår att öva på själv utan körkort och någon som kan. De ända jag behöver träna in är bromsteknik. Vad mer än de ska man försöka göra själv ? är de möjligt att även jag kan klara det utan körskolan ?

Topic: Grattis !!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Gratulerar! Starkt att klara det utan körskolehjälp.
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Klarade också utan körlektioner, på första försöket. Blir annars så jäkla dyrt och det är ju lite svårare för mig att ha råd ^^
Kör försiktigt... *host*NOT*host* :D
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Verkar vara många som tar kk utan körskolelektioner.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Grattis!

Till skillnad från till synes resten här så har jag ingen övertro varken till körskola eller körkortstestet som sådant (tog själv 10-15 lektioner & 2 uppkörningar tog det).

Det är på egen hand man märker att bilar vill myrda en i varje rondell, att man lätt kan få en reptilhjärna i kurvor etc.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
"host host" Har man en bra handledare så behöver man ingen körskola. Se till att övningsköra mycket. Lägg även åtskilliga timmar på manöverbanorna så är det inte svårt att ta kortet. Ser det säkert ut vid manöverprovet så är mycket vunnet. Att kunna bromsa rätt är A och O när man kör mc. Körkortstråden här på Sporthoj ger också många tips.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Körkort visar bara att man FÅR köra, inte att man KAN...
 

Krutan08

Bulta bomben!
Gick med
26 Aug 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki GSR
Hehe, vem behöver trafikskola när lumpen hade ett skjul med hojjar som man fritt fick disponera efter tjänstgöringstid. (!! mot en deponeringsavg på 200 kr, som man fick tillbaka om manlyckades ta kortet !!)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top