Körde upp utan en enda körlektion

Först, Grattis till körkortet!
Imponerande att ta det som privatist.
Jag och en kompis "övningskörde" tillsammans då vi inte hade ngn handledare. Blev 15lektioner för mig plus 50mil eget flängande.

Sen, vad spelar det för roll om man spenderat 1500kr eller 15000kr på körkortet??
Vissa köper nya hojjar hela tiden, andra köper skrothojar för en billig penning.
Som att diskutera ifall nån anlitar en målare och betalar för att få renoverat hemma ist för att måla allt själv.

För egen del hade jag inte så mkt val mot att ta lektioner på skola då jag inte kände nån som åkte MC eller hade nån handläggare.
Ser jag till kostnaden för körkortet mot allt jag lagt ut på mina MCs, försäkring, garageplatser, bensin, tillbehör, däck, service, bandagar, osv..så är den kostnaden försvinnande liten.
:klappar:klappar:klappar:klappar

Körde också upp första gången privat,
Hade tränat riktigt mycket på "banorna" och det gick utan problem...
sen ut i trafiken, ingan problem..
När jag kommer tbx, och går fram till honom, blev svaret:
Hmm.. du gör inget fel... Men ngt är inte rätt.. Det var han ända kommentar.. Kuggade
körde sedan ner till körskola, tog 4 lektioner och körde upp (gick bara igenom så jag kunde allt) och körde upp, Godkänd!
Ända skillnaden va att det stod Körskola på ryggen på mig sista gången!!

Samma sak här! Men efter 4 lektioner och uppkörning via bilskola var det inga som helst problem trots att jag då lyckades att fota i garagevändningen.

Jag är helt övertygad om att detta är ytterligare exempel på lobbyverksamheten från SBR..

Last edited:
Om uppkörningsförättaren de facto sa som du citerat är det tjänstefel. En myndighetsutövare som fattar beslut av denna typ måste motivera beslutet.

Jag skulle kontakta vägverket och redogöra för hur det gick fel.

Var för övrigt och skrev kunskapsprov för behörighet B idag: 62/65 :):)

Jo, jag vet.. men det va vad han sa men han. Han kunde inte säga att jag hade gjort ngt fel, men skrev ngt om uppmärksamhet.. Det kan man aldrig säga imot..

men nu är det skit samma.. har ju kortet:D
tog 3-4 lektioner så dom såg att ja kunde allt, sen uppkörning..

Haha typ flax xD Lånar tråden lite...

Kollar dom på uppkörningen så att man kör miljövänligt också?

Ja, de kollar vilken växel (de tittar hur foten rör sig) du ligger på och hur du accelererar, samt att du har koll på trafiken så du inte maxar-på till korsningar och rondeller där det står bilar å väntar... dvs planera körningen.

Jag körde oxå upp 100% privat. När jag körde upp så var det enbart jag i gruppen som inte gått på skola och det var bara jag som klarade mig den dagen.

Jag hade kört med 4:a handledare. Hade 24 års trafikerfarenet med bil.

Jag tror mig inte vara någon fena på MC. Men jag tror att med rätt attetyd, rätta handledare så ger det mer att lägga pengarna på typ SMC's kurser när man fått lite erfarenhet än att lägga dem på skola bara för att nå nivån att klara kortet.

Jag undrar hur många här som kritiserar privatister som kör rent i lagliga hastigheter?
Själv så har jag då ett helt grönt kort men har ännu inte varit uppe i över 100km/h och tar det jä... försiktigt.
Jag söndagskör alltså och hoppas överleva på den attetyden tills jag har mer erfarenhet. Mina pengar kommer om något år som sagt hamna hos SMC.

Last edited:
Jag körde oxå upp 100% privat. När jag körde upp så var det enbart jag i gruppen som inte gått på skola och det var bara jag som klarade mig den dagen.

Jag hade kört med 4:a handledare. Hade 24 års trafikerfarenet med bil.

Jag tror mig inte vara någon fena på MC. Men jag tror att med rätt attetyd, rätta handledare så ger det mer att lägga pengarna på typ SMC's kurser när man fått lite erfarenhet än att lägga dem på skola bara för att nå nivån att klara kortet.

Jag undrar hur många här som kritiserar privatister som kör rent i lagliga hastigheter?
Själv så har jag då ett helt grönt kort men har ännu inte varit uppe i över 100km/h och tar det jä... försiktigt.
Jag söndagskör alltså och hoppas överleva på den attetyden tills jag har mer erfarenhet. Mina pengar kommer om något år som sagt hamna hos SMC.

Får erkänna, ingen farthållare här, förutom utanför skolor och i tätorter såklart.. Körde upp som privatist med 4 lektioner med Farsta Trafiksskola.
Eftersom jag i princip aldrig kört motorcykel tidigare, så kände jag för att lägga jag mina pengar på SMC Sporthojskurs steg1. Som sagt tidigare var det väldigt hög medelålder på kursen, vilket får mig att fundera över SMC marknadsföring. De måste ha missat den grupp som är mest utsatta och som drar upp skadestatistiken, nämligen de som kör sporthoj och är mellan 20-35år. Skulle velat se ännu fler "yngre" förare. Kan ju dock finnas diverse andra förklaringar då de "yngre" förarna kanske inte känner att ekonomin finns, eller att de helt enkelt prioriterar det. Men jag anser att SMC bör se över detta och försöka få ihop något samarbete med VV som gör att de kan få fler unga att utbilda sig via SMC eller liknande på diverse bandagar. Ett exempel vore ju att vid godkänd uppkörning få ett erbjudande om bandag eller liknande, så att antalet olyckor och inlägg i "minneslunden" kan minska..

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!