Köra utan generator

Bosse.B

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Funäsdalen
Hoj
Yamaha R6 -02, Yamaha yzf 450 -05
Är det någon som vet hur länge man kan köra en R6 med bortplockad generator utan att behöva ladda batteriet?
 
Beror väl på hur bra batteriet är :va
Jag körde en gammal volvo 745 ca 1,5 timma utan generator, men då vet jag inte hur bra batteriet var iof.. om det kan vara till hjälp?!
 
Om du beskriver hur du tänker använda hojen när generatorn är bortplockad, kan folk nog ge en fingervisning. Nu är frågan mest "hur långt är ett snöre"?
 
Svaret är enkelt. Snörets längd är dubbelt så långt som hälften. Men allt handlar om vad du skall driva. skall du använda lyse? om inte o du bara skall köra tex racing uta lyse o blinkers så kan du säkerligen klara både två och tre timmar utan problem. Det som drar ström på en hoj är startmotor och belysning.

Bättre svar än detta kan du nog inte få
 
Gatbruk=glöm det

Race=R6 med sprut drar en hel del kräm och du skall inte satsa på att du kommer mer än ett pass utan att ladda batteriet mellan.
 
Gatbruk=glöm det

Race=R6 med sprut drar en hel del kräm och du skall inte satsa på att du kommer mer än ett pass utan att ladda batteriet mellan.

Men han har förgasare.

Du kan ju koppla bort generatorn och montera en ampermeter i serie med plus eller minuskabeln och variera varvtalet så kan du se cirkus hur många ampere den drar.

Skulle tro att ditt batteri är på 9Ah.

18A = 30 min

4,5A= 120min

Du fattar själv:)
 
Last edited:
Jag ska på licenskurs snart och funderar lite på hur det kommer att gå utan generator, är det mycket körning på kurserna? Klarar man sig med ett extra batteri?
 
Men han har förgasare.

Du kan ju koppla bort generatorn och montera en ampermeter i serie med plus eller minuskabeln och variera varvtalet så kan du se cirkus hur många ampere den drar.

Skulle tro att ditt batteri är på 9Ah.

18A = 30 min

4,5A= 120min

Du fattar själv:)

Det stämmer inte riktigt.

Lastar man batteriet kraftigt kommer en del att utvecklas till värme - inne i batteriet.

Man kan garanterat ta ut 1 amp under 9 timmar eller 2 amp under 4,5 timma innan spänningen sjunkit till 10,5V.
Men lastar man batteriet kraftigt med hela kapaciteten på en timma eller 2 så får man inte ut allt.
 
Dels vikt och dels tar den ju lite effekt. Fast frågan är ju om det inte jämnar ut sig iom att man får längre spänning i hojen, och framför allt över tändsystemet, utan den? :va

Är det en förgasarcykel så har den CDI system så är det helt skilt från övriga hojens elsystem och är självförsörjande så i det fallet behövs ström bara till startmotor och ev bränslepump.
 
Varför inte bara ta med en förlängningssladd och laddare?
Och sen ställa bilen så nära ett hus som möjligt.
 
är de så stor vikt vinst att ta bort generator å bara åka med batt? väger inte batt mer än generatorn?
 
Är det en förgasarcykel så har den CDI system så är det helt skilt från övriga hojens elsystem och är självförsörjande så i det fallet behövs ström bara till startmotor och ev bränslepump.

Men rimligtvis måste det väl finnas en tändspole också. Den drar väl ström. Jag har i alla fall inte varit med om någon bensinmotor som inte haft minst en tändspole. Sjunker spänningen på matningen (vilket den gör om man kör med bara batteri och ingen generator) så sjunker spänningen på strömmen som går till tändstiften och följdatligen får man lite sämre gnista. Frågan är väl mest om man sparar mer på generatorns vikt och att det motståndet försvinner eller om man förlorar ännu mer på att gnistan blir lite sämre.
 
är de så stor vikt vinst att ta bort generator å bara åka med batt? väger inte batt mer än generatorn?

Det var rätt vanligt när dessa cyklar raceades i SS att man demonterade generatorn eller körde med kittgenerator. Reglerna föreskrev att man skulle kunna starta cykeln med startmotorn efter race men det var också den enda förbrukaren man hade.
Tändningen är självförsörjande så det är ev bränslepump och instrument som kräver kräm vilket lätt kan täckas av en vanlig NIMh acc på 300g. När man sen skulle göra provstart vid den tekniska inspektionen gällde det att det slog igång direkt...
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top