Köra strypt?

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Jag köper en 25kW reggad 600 och rycker strypningarna och kör ihjäl mig?

;D, men endå vill ju ha en grym hoj! www.sporthoj.com?

Om jag ska ha en offroad eller liknande kan jag ju lika gärna köpa en 250cross och köra är hemma i bushen! Vilket jag redan gör! Utan körkort!
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Var vänlig sök lite i forumet innan du postar en ny tråd. Kryllar av info om detta ämne.
Det som sagt hittills i denna tråd kan jag inte hålla med om. Jag har mellankort fram tills maj i år.

Jag citerar mig själv från http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=26914&highlight=25kw

"Ärsch, för lite fakta som har framkommit.
Enkelt, du köper inte en båge som är 25kw, du stryper en starkare hoj det är alltid så det funkar. Bry dig inte ens om att leta efter en mellanklass hoj som original.

Vad som begränsas är varvtalet, du kommer inte kunna varva ur fler växlar än 1an och 2an, resten kommer gå som skit när du försöker varva. Vilket då följdaktligen gör att desto större cc hoj du stryper desto bättre kommer det gå. Stora motorer behöver inte så mycket varv för att prestera, små hojar som stryps går icke bra.

De bästa hojarna att strypa prestanda (lite beroende på hur man ser det) mässigt sett är nog custom hojarna, för dem går ändå bara på låga varv.

Den vanligaste formen av strypning är brickor i insugen, vilket gör att hojen inte får in tillräckligt soppa/luft och orkar därför inte varva ur. Skall du strypa så sikta på en hoj med större motor.

Dock, så håller jag med vissa som tidigare sagt att strypta hojar går helt okey, för det gör dem. Ingen hästspark i häcken och toppfarten kommer icke vara som den "skall" vara men nog fan är det körbart, framför allt då du antagligen inte har någon mc vana från tidigare (nej lätt mc går inte riktigt att jämföra).

Lycka till!"


//Fredda
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
landen skrev:
Jag köper en 25kW reggad 600 och rycker strypningarna och kör ihjäl mig?

;D, men endå vill ju ha en grym hoj! www.sporthoj.com?

Om jag ska ha en offroad eller liknande kan jag ju lika gärna köpa en 250cross och köra är hemma i bushen! Vilket jag redan gör! Utan körkort!

Köra ihjäl dig kan du göra på vad som helst, men att ha 100 hästar brukar underlätta för de flesta. Varför inte ändra frågeställningen i första posten? Du vill inte veta det du fråga igentligen, det du vill höra är att det är helt ok att köra ostrypt trots mellankort. Det vill 99,9% av alla som frågar liknande frågor här. Tydligen är folk inte motorcykelintresserade utan sporthojsintresserade, allt annat är skit. Vad är viktigast, att ha en grym hoj eller kunna hantera den? Inte för att en cbr 600 är det ultimata poserredskapet iofs. Svara bara på en sak, varför är det en så otrolig tanke att köra något annat än racehoj de första åren? Jag körde offroadhoj med mellankort, min polare körde en Rf600. Jag körde ifrån honom när vägen svängde.Din jämförelse att köra 250 cross mot en 650 offroad, det är två skilda typer av hojar.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
jag har strypt min cbr, och det blev tråkigt. toppfarten blev ca 160 km/h och draget försvann också. det gick att köra och ha kul, men klart det är roligare med en ostrypt. :fakta

men att säga att en strypt cbr är rent trafikfarligt stendöd är dumt, och inte sant. oljekyld, har du kört en strypt cbr? var du en trafikfara då? :rolleyes:

cbren är en bra nybörjarhoj.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Anja, jag har inte kört en strypt cbr, men jag har kört en del på en strypt rf 600 vilket är i princip samma koncept som cbren. Jag överdriver inte när jag säger att min Dominator som just då hade 18kW (25hk) var piggare och mer körglad. Rfen hade exakt samma karaktär som en strypt 125a, det hände ingenting och när varvet hade stånkat sig upp mot en nivå där man trodde att det skulle börja hända något, ja då svimmade den. Varvtalsområdet, utväxlingen och motorkaraktären i en fyrcylindrig sportmaskin oavsett storlek funkar inte ihop med strypning. Motorn är byggd för att varvas, vilket strypningen ser till att den inte kan.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Att köra strypt hoj går inte! Jag försökte men det var helt meningslöst. Man brukar kalla mig för moraltant men jag slängde brickorna åt helvete..... :rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fearless skrev:
jo om dom knappar in regnummret så kan dom se det men om dom gör det så har dom väldigt lite att göra..
De kollar alla fordon de stoppar. Men det är nog mer för att kolla att om de är skattade, stulna, har körförbud osv.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Chris Ash skrev:
Att köra strypt hoj går inte! Jag försökte men det var helt meningslöst. Man brukar kalla mig för moraltant men jag slängde brickorna åt helvete..... :rolleyes:

Det är stor risk att det blir så ja, när man kört strypt i två dar tröttnar man på hur hojen går och plockar bort brickorna.
 

Diversion

Guest
Nu blir jag väl utskälld av alla men skit i det. Att lagen tillåter strypning är ett O.T.Y.G. !!!

Hur ofta ser man inte anonser: 25 kw på papperet=billig försäkring. Är den verkligen strypt så måste man om man är äldre spekulant regga om den för att köra lagligt. Är den strypt bara på papperet vilket jag misstänker många är samma sak där, om man inte vill riskera att stå utan ersättning vid en olycka.

M.a.o bara en massa onödigt byråkratitjafs. Men dom som har A begränsat då säger några kanske.

Ja vad då? Måste dom ha en R6, 600R eller liknande. Den går inte bättre strypt än en hoj som från början är avsedd att leverera 25 kW, snarare tvärtom. Alltså bara en anledning kvar till att strypa en 600SS eller större. Finns det bara en massa posers som okritiskt slukar allt Bike och liknande blaskor svamlar om (R6 suger i år gäller nya Kawamasakisuper 678xx-r som är hela 0.2 sek snabbare än fjolårsmodellen runt den och den banan) och inga genuint MC intresserade bland den uppväxande generationen?
2 år kan dom väl hålla sig innan dom köper drömhojen tycker jag.

Alternativt skulle man förbjuda strypning och höja till 32 kW t.ex.
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Anta att jag krockar med min cbr 600:a som är ostrypt utan att jag har körkort för den. Vad händer då? Jag antar att försäkringsbolaget vägrar att betala ut någon ersättning för mina kvaddade kåpor men gäller trafikförsäkringen ändå?

Om den inte gör det blir man väl skyldig att betala skadorna på bilen jag krockar med, eller?

Om trafikförsäkringen inte gäller då är det ju "livsfarligt" att åka omkring. Det skulle ju vara en katastrof om man skulle råka skada någon...
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Vad jag har hört idag på 125 avdelningen så är det att trafikförsäkringen gäller om hojen är avstrypt och då är det ju inga oroligheter. Men det är vad jag läst, jag vet inte om det är sant. Fast du får inte köra mer än 25kw när du är 18år fast ifall du vurpar med en ostrypt 600 i 18åldern så ska trafikförsäkringn gälla iaf.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har kört strypt CBR600F, och kan inte påstå att den var rent trafikfarligt slö. Visst gick det lite långsammare, men det kan väl tänkas vara vitsen med strypningen liksom. Köp en CBR600F, stryp den med ett kit från MC-kompaniet. Gör dina två hundår, plocka sen ur brickorna och regera favoritvägen. Alla småkukade posers som prompt måste ha GSX-R1000 kan slänga sig i väggen. :)
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
ALLA Hojar är trafikförsäkrade oavsett om du har fel behörighet eller ingen alls för hojen !
Den är även trafikförsäkrad om någon snor den och kör med den ! :fakta

Jag är säker på detta för förra året när jag köppte en GSX-R 600 så sket jag i att teckna någon försäkring på 1 vecka ungefär för jag skulle ändå inte köra med hojen förän jag hade strypt den !
Strypte och försäkrade den. (Och rykte ur skiten för den som undrar)
Sen kom det ett brev från Trafiksäkerhetsföreningen eller något sånt med ett inbetalningskort på lite drygt 500 spänn för att jag inte hade haft minst en trafikförsäkring i 1 vecka ungefär. Där i brevet stod en massa information om att alla hojar o bilar är trafikförsäkrade genom den Trafiksäkerhetsföreningen för att ingen ska bli utan ersättning om man kör på någon utan körkort el dyl.

Sen är det även ganska lungt med vagnskadeförsäkringen om man har plockar ur strypningarna, lättast så monterar man i dom igen innan hojen ska in på verkstad vid en eventuell vurpa. Ibland kollar dom inte ens om hojarna är strypa !
Jag vet för jag har jobbat som mekaniker på en scooterfirma där vi reparer alla möjliga scootrar...mc o mopeder.
Det är ytterst få fall som bolagen kollar om hojarna är strypta innan dom ger godkännade för reparation. Vi jobbade med massa olika bolag där så det gäller så gott som alla.
Om skadorna är mycket stora så kollar dom ibland hur skadan kan har uppkommit och om det är någon ide att reparera eller om dom överväger att lösa in hojen.

Polisen har typ noll koll på detdär med strpningar och har du 25 Kw på pappret så är det lungt !

Med andra ord....man kan köra ostrypt och var helt lugn med trafikförsäkringen och ganska lungn även med vagnskadan. :)
 
Last edited:

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Jag ska inte sticka under stolen med att jag vill ha en sporthoj för att jag tycker det är bra mycket snyggare/grymmare än en offroad eller en hoj utan kåpor. Kan hända att jag mognar med tiden :). Men eftersom min MCvana sträcker sig just till cross och att ha åkt med på kompisens Ninja så kanske det kan va vettigt att inte sätta sig på en ostrypt CBR600 med 100hk direkt, därför tänkte jag att få ut maximalt!, en snygg hoj som jag inte frestas att köra i 250 med. Så om ni förstår mig rätt så vill jag inte köra i 250, men jag vill endå att det ska gå att köra utan att nån kille på en trimmad moppe kommer och kör om mig ;).
 

Kneedrag

Guest
Min er5 (500cc) är strypt 25kw :gråta :tummenner och toppfarten som jag lyckats med är 150 km/h. toppfart utan strypning är 174 km/h läst nånstans.

Min er5 är strypt i förgasaren.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Kawa Tina skrev:
Min er5 (500cc) är strypt 25kw :gråta :tummenner och toppfarten som jag lyckats med är 150 km/h. toppfart utan strypning är 174 km/h läst nånstans.

Min er5 är strypt i förgasaren.

Min ER5 är strypt på prexis samma sätt. Skillnaden är att min gör 170km/h :va (la de i en extra bricka i din eller din fartdåre där? :hihi )
Toppfarten enl reg.beviset är 180km/h har jag för mig.


Strypt eller ostrypt ER5 är GRYMT BRA att ta körkort med, den är som klippt och skuren för detta ändamål. Men den är också som klippt och skuren att reta sin ägarinna till vansinne då samtliga andra i gruppen drar lite på rullen och försvinner i horisonten, medan man förtvivlat lägger ner en växel och frusterat nöter på rullen tills hon skriker... och ändå inte kommer ikapp... på långa vägar. :hihi
Strypt och ostrypt har fördelar och nackdelar, som allt annat.
På kurvig väg och sådant är det inga störreproblem att hänga på övriga 700-900- och 1000cc:are om man verkligen vill det och är duktig på kurvtekniken. Men väl på raksträckan.. är det mors och godbye:(
Men det man inte dör av, det härdas man av sägs det. Så de e bara å nöta på. Desto gladare ska man ju bli när man kan byta upp sig till större hoj.

Eller så kan man ju göra en uppkörning för tung hoj, om man har åldern inne d.v.s. :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det kan ju inte vara nån som klarar att åka ett längre tag utan att ta ur strypningarna. Att veta att man kan få upp till 110 hästar extra efter 30 minuters meck måste ju vara alltförfrestande. Eller?
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Rigge skrev:
Det kan ju inte vara nån som klarar att åka ett längre tag utan att ta ur strypningarna. Att veta att man kan få upp till 110 hästar extra efter 30 minuters meck måste ju vara alltförfrestande. Eller?

Det gällar att kuna kontollera dom där extra 110hk.

Lärde mig en läxa i sommras, vi är på crossbanan jag får köra en kompis KX125 01 trimmad tävlings hoj, okej det där gick fort men jag lyckades hålla mig kvar på den, efter nån timmes körning börjar jag tro att jag är elit och då kommer hans pappa med sin CR500 98. Ja klart att jag ska provköra den jag har ju kört en tävlings kawa på 125cc. Elit som jag tror att jag är så drar jag igång 500ingen och drar i väg på en bred och lång grus väg. Drar lite försiktigt på gasen och dra åt fanskapen vad den går, kändes som den bara flög iväg. Nu har jag ju övertalat mig att jag är elit och att jag tittat på en massa cross på tven och jag vet att jag kan. Kommer in i en vall på själva banan drar full gas i 2an hela helvetet brakar löst hojen drar på bakan flyger ur händerna jag landar med ryggen och slår typ ihjäl mig, sen dess har jag alltid börjar med så lite kraft som möjligt och när jag lärt mig hojen bra så flyttar jag upp till större. Saken var att jag bara körde i hjälm och cross stövlar. Kunde ha slagit in ryggen i en sten eller nåt och blivit förlamad.

Bättre att lära sig köra hoj på typ 40hk och senare försiktigt börja med dom där monstren med över 100hk.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Ja men sen när du kört en vecka eller två och ser polarna försvinna framför dig på motorvägen så blir man nog bra sugen på att plocka bort brickorna. Kan du hålla dig från det så grattis! Bra för dig.

Tur att jag är lite efter så jag kunde ta körkort för full effekt direkt.
Och om crosshistorien... jag är mållös :3freak
 

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Imorrn
Rigge skrev:
Ja men sen när du kört en vecka eller två och ser polarna försvinna framför dig på motorvägen så blir man nog bra sugen på att plocka bort brickorna. Kan du hålla dig från det så grattis! Bra för dig.

Tur att jag är lite efter så jag kunde ta körkort för full effekt direkt.
Och om crosshistorien... jag är mållös :3freak

Det med polarna, hände oxå liknande i sommras, då det här var med moppar, jag och några polare trimmar mopparna till tusen alla hjorde runt 90-100km/h sen så hade vi några som inte fick trimma och då inte gjorde det, men saken var att vi som hade trimmat inte klarade att hålla 30 på 30 vägar 50 på 50 vägar utan det var bara fullt järn över allt och dom andra som inte klarade att hängga på vart trötta på att alltid komma typ 10minuter efter oss andra.
Det var sommarlov och vädret var underbart en lång tid så några som inte hade trimmat bestämmer sig för att trimma för att kuna hålla samam tempo som vi, så dom trimmar och deras moppar börjar göra runt 80km/h. Nu är det så att vi andra lite mer rutinerade moped förare :lol, visste när det skulle bromsas och svängas osv. Så en dag drar vi runt på stan drar nästan fullt järn i kurvorna och det börjar dom ny trimmade oxå göra även fast dom precis trimmad mopparna och aldrig åkt så fort på 2 hjuligt. Det slutar med att 2 st vurpar, ena förlorar greppet i bakdäcket och ramlar och slår ihjäl moppen och sig själv, den andra drar in bak på en bil då han underskattade farten på sin moppe.


Nej nu räcker det med historier. :7peta
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top