Rätta mig om jag har fel men visst är det så att det inte är själva vattnet från regnet som är halt utan allt jävla skit som blir vått (D)) tex löv, skit från träd osv
Ja, typ asfalten som blir blöt.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rätta mig om jag har fel men visst är det så att det inte är själva vattnet från regnet som är halt utan allt jävla skit som blir vått (D)) tex löv, skit från träd osv
Haha, tror du på riktigt att det rinner bensin ut avgasröret på bilar? Inte en chans att motorn skulle häva ur sig så mycket bensin, och inte en chans att den skulle existera mer än några sekunder i avgasröret. Det du ibland ser kommer ut ur avgasröret på bilar är vatten, jag tror ACn producerar en del kondensvatten som dumpas i avgasröret, och så är väl vatten en förbränningsprodukt från motorn också om jag inte är helt fel ute.
Oavsett om det är vatten eller inte är jag rätt säker på att det i vattnet även finns rester av oljeprodukter som på en blöt asfalt bildare ne större oljefilmshinna än om asfalten är torr. Att alla bilar skulle förbränna 100% i cylindrarna tror jag är att ställa en allt för stor tilltro till motorernas effektivitet. En hel del slaggprodukter sugs ut i samband med avgasutblås.
Går naturligtvis inte att jaämföra rakt av men ta en titt i vattnet bakom en båtmotor.
Att tro att ac:n dumpar vatten i avgasröret skulle väl hyfsat snabbt äta rör... ta en titt under bilen när den stått still och ac:n släpper kondensvatten. Är inte från avgasröret utan direkt under motor/ac.
Min teori och den behåller jag tills den är överbevisad! Så de så!![]()
Jag klota ju för ett par veckorsen i regn, kan tänka mig att jag kommer att vara ännu försiktigare i framtiden. Men är det bara jag eller känns den "röda" asfalten som den halaste asfalten?
Hur gör ni när ni bromsar, 90% fram 10% bak i torrt väglag men --% fram --% blött?
Jag klota ju för ett par veckorsen i regn, kan tänka mig att jag kommer att vara ännu försiktigare i framtiden. Men är det bara jag eller känns den "röda" asfalten som den halaste asfalten?
Hur gör ni när ni bromsar, 90% fram 10% bak i torrt väglag men --% fram --% blött?
Säg efter mig: kondensvatten.Håller med helt och hållet! Jag blir också harig som f-n när det är vått ute. Tror det normalt sett är hyfsat bra grepp även när det är vått men om man tittar ner i vägbanan ser man som oftast olje/bensinfläckar i vägbanan. Ligger man bakom bilar är det väldigt ofta det droppar lite ur avgasröret av bensin som inte förbränts.
På en torr vägbana blir denna droppe just bara en liten droppe ner i asfalten. Vid blöt vägbana brer droppen ut sig och bildare en större oljefilmsblaffa på vägbanan.
Misstänker att det kan vara en av orsakerna till att det ibland släpper?![]()
Oavsett om det är vatten eller inte är jag rätt säker på att det i vattnet även finns rester av oljeprodukter som på en blöt asfalt bildare ne större oljefilmshinna än om asfalten är torr. Att alla bilar skulle förbränna 100% i cylindrarna tror jag är att ställa en allt för stor tilltro till motorernas effektivitet. En hel del slaggprodukter sugs ut i samband med avgasutblås.
Går naturligtvis inte att jaämföra rakt av men ta en titt i vattnet bakom en båtmotor.
Att tro att ac:n dumpar vatten i avgasröret skulle väl hyfsat snabbt äta rör... ta en titt under bilen när den stått still och ac:n släpper kondensvatten. Är inte från avgasröret utan direkt under motor/ac.
Min teori och den behåller jag tills den är överbevisad! Så de så!![]()
Fotnot:
Den röda asfalten består av bergsämnet porfyr vilket skapar en mycket starkare slityta än vanlig grå asfalt. På grund av detta så blir även den röda asfalten halare. Men förutom starkare yta så blir det ett bättre grepp under vintern med dubbdäck och dylikt.
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |