Köra på vått underlag,

Ja dels så är det ju asfalten som förlorar en del av sin friktion då den blir våt, precis som att det alltid är kullersten som är det sämsta underlaget när man får frågorna på teoriprovet. Dålig friktion.

Utöver det så kan man ju även få vattenplaning vilket helt enkelt betyder att däcket inte har någon kontakt med körbanan.

Vad jag vet så är ju blanka däck det bästa att köra med då det har mest väggrepp. Tills det börjar regna då förstås.

Sist när jag var på Kinnekulle ring så ösregnade det och jag fick köra 6 pass med sjukt mkt vatten på banan.

Fint tänkte jag och körde på, de första varven var sjukt lungna, försiktiga och stela. Därefter slog jag tankarna ur huvudet och tyckte att "visst fasen har man mer grepp än man tror".
Mycket riktigt, började slappna av, för varje varv jag la så gick farten allt mer upp.
Det gick fint ända tills jag skulle ut på depårakan och gick på gasen lite för "kraftigt" vilket resulterade i släpp och hjulspinn. :-)
Det redde ut sig och varven efter blev sjukt stela igen...

Passet efter tyckte jag, att sitta på hojjen var som att sitta på en arg katt... det spottade och fräste... inget flyt och släpp överallt.... stel som en pinne och förbannad gick jag i depå när passet var slut.

Tror att det kallas hjärnspöken... :gnissla

Skitkul hade jag ändå denna dag, och visst fick man lära sig att hänga ut mkt mer än vid torr asfalt. Det var ett måste.

Mitt råd, ta en bankurs och hoppas att det regnar... du kommer att få mkt mer förtroende för hojjen. :tummenupp

//T

Det blir sämre friktion med vatten på vägbanan, sedan blir däcken nedkylda och greppar sämre pga. det.

De som farligast när det precis börjar regna. Regnar det lite är det farligt halt. Regnar de mycke o regnat en stund så har regnet spolat en hel del skit som bidrar till de hala.

De kan vara ganska bra fäste när de regnar beroende på vad de för asfalt under och hur länge de regnat, men man får fortfarande passa sig där de tjockt me vatten så man itne får vattenplaning :D

Edit: Ja ska villigt erkänna att ja ändå e ganska nojig när de regnar. Ja kör helst inte. Tycker att hela charmen försvinner så fort de börjar regna.

Haha, tror du på riktigt att det rinner bensin ut avgasröret på bilar? Inte en chans att motorn skulle häva ur sig så mycket bensin, och inte en chans att den skulle existera mer än några sekunder i avgasröret. Det du ibland ser kommer ut ur avgasröret på bilar är vatten, jag tror ACn producerar en del kondensvatten som dumpas i avgasröret, och så är väl vatten en förbränningsprodukt från motorn också om jag inte är helt fel ute.

Oavsett om det är vatten eller inte är jag rätt säker på att det i vattnet även finns rester av oljeprodukter som på en blöt asfalt bildare ne större oljefilmshinna än om asfalten är torr. Att alla bilar skulle förbränna 100% i cylindrarna tror jag är att ställa en allt för stor tilltro till motorernas effektivitet. En hel del slaggprodukter sugs ut i samband med avgasutblås.

Går naturligtvis inte att jaämföra rakt av men ta en titt i vattnet bakom en båtmotor.

Att tro att ac:n dumpar vatten i avgasröret skulle väl hyfsat snabbt äta rör... ta en titt under bilen när den stått still och ac:n släpper kondensvatten. Är inte från avgasröret utan direkt under motor/ac.

Min teori och den behåller jag tills den är överbevisad! Så de så! :yoparty

Oavsett om det är vatten eller inte är jag rätt säker på att det i vattnet även finns rester av oljeprodukter som på en blöt asfalt bildare ne större oljefilmshinna än om asfalten är torr. Att alla bilar skulle förbränna 100% i cylindrarna tror jag är att ställa en allt för stor tilltro till motorernas effektivitet. En hel del slaggprodukter sugs ut i samband med avgasutblås.

Går naturligtvis inte att jaämföra rakt av men ta en titt i vattnet bakom en båtmotor.

Att tro att ac:n dumpar vatten i avgasröret skulle väl hyfsat snabbt äta rör... ta en titt under bilen när den stått still och ac:n släpper kondensvatten. Är inte från avgasröret utan direkt under motor/ac.

Det du ser rinna ur avgasröret är vatten med små mängder sot i.

Jag klota ju för ett par veckorsen i regn, kan tänka mig att jag kommer att vara ännu försiktigare i framtiden. Men är det bara jag eller känns den "röda" asfalten som den halaste asfalten?
Hur gör ni när ni bromsar, 90% fram 10% bak i torrt väglag men --% fram --% blött?

Jag upplever att den rödaktiga är bra mycket halare. Åkte nu i veckan i lite duggregn och startar efter ett rödljus på svart asfalt ca 50 meter innan röd asfalt har lagts. Jag ökar inte gaspådraget nämnvärt men så fort jag kom över på den röda släppte det helvete och jag höll på att klota. Innan den röda var det klockrent fäste bör tilläggas. Har märkt av detta tidigare med bil.... mycket märkligt.

Jag klota ju för ett par veckorsen i regn, kan tänka mig att jag kommer att vara ännu försiktigare i framtiden. Men är det bara jag eller känns den "röda" asfalten som den halaste asfalten?
Hur gör ni när ni bromsar, 90% fram 10% bak i torrt väglag men --% fram --% blött?

Nej ,det e inte bara du. Fick släpp på framvagnen med en BMW 525 på den röda asfalten i Ronneby...

JAg kör också som vanligt när det regnar, håller även lätt 140 på motorvägen, MEN:
-Jag undviker vitmarkeringar.
-Jag har Dunlop Roadsmart, vilka funkar riktigt bra i väta
-Jag försöker att inte bromsa under lutning (men gör det i fall det behövs)

Annars har jag upplevt det som att man kan luta sig ordentligt utan att det släpper. Visst, man får lätt hjulspinn med en literklubba , men det e allt.

Sluta noja nu. Eller har du fel däck ? Hala sportdäck som bara funkar på bana vid rätt arbetstemp ?

Håller med helt och hållet! Jag blir också harig som f-n när det är vått ute. Tror det normalt sett är hyfsat bra grepp även när det är vått men om man tittar ner i vägbanan ser man som oftast olje/bensinfläckar i vägbanan. Ligger man bakom bilar är det väldigt ofta det droppar lite ur avgasröret av bensin som inte förbränts.

På en torr vägbana blir denna droppe just bara en liten droppe ner i asfalten. Vid blöt vägbana brer droppen ut sig och bildare en större oljefilmsblaffa på vägbanan.

Misstänker att det kan vara en av orsakerna till att det ibland släpper?:confused:
Säg efter mig: kondensvatten.

Hala rondeller? Välkommen till jkpg.. När dom la asfalten i rondellen jämte munksjöbron använde dom för mycket av det som gör asfalten hård troligtvis pga snåla politiker :mad:. Hård = mindre fäste. Det är därför det kommit upp 30 skyltar där, det var både bilar och mc som inte klarade sig. Jag sladdade ut ordentligt när det regnade en gång..

Problemet finns på flera ställen i stan.

[besserwisser]

Det som droppar ur avgasrören är kondensvatten. Bildas när varma avgaser (som faktiskt har ganska högt vatteninnehåll) möter kalla motorkomponenter samt ett kallt avgassystem. Det är samma princip som när det immar då du andas varm, fuktig luft på ett kallt fönster. Kondensationen försvinner när avgasröret blivit helt varmt. Efter upprepade korta körningar så fylls till slut bakre ljuddämparen med kondensvatten och det börjar droppa ut. Bilar som bara kör korta sträckor tenderar käka bakre ljuddämpare, eftersom de rostar sönder pga kondensvattnet.
Skulle det droppa bränsle ur avgasen så är nått jävligt fel.

AC.n på min Seat har sitt kondensutlopp strax ovanför avgasröret, så det ska droppa ner på detta och förångas, istället för att droppa ner på marken. Men som du själv säger, så leder man inte AC.n kondensutlopp in i avgasröret - det vore bara konstigt.
AC.n bildar kondensvatten pga samma princip, den varma fuktiga uteluften passerar ett kallt element. På den kalla ytan kondenserar då fukten i luften. Därför kan också luften i ett rum/en bil med AC kännas torr.

[/besserwisser]

Last edited:
JAg brukar köra mjukare, bara, och inte lägga ner så mycket. Sen vara lite extra uppmärksam på hur det känns.

Nojig nojig..är bara förnamnet för mig med, gillar inte att köra i regn, kanske för att jag gått omkull en gång i regn..Kan jag så undviker jag.

Men det är bra för lära sig hantera hojen rätt och få en fin bra gaskontroll

Men har hört en regel om att det inte är halt förrän det är riktigt blött på backen.

Röd asfalt är skräcken.

Annars ska det vara värst när det precis börjat bli blött, då har inte skiten hunnit rinna av vägen utan det är bara en blandning av diverse ämnen som gör allt för att minska friktionen. Allt som hamnat på vägen sen senaste rejäla skuren + vatten=halare än när det är torrt. Då ska man ta det lite lugnt. Ligga mellan bilarnas hjulspår är ingen höjdare heller när det är blött för där är det oftast mest olja osv.

Men det är skönt efter att det regnat satan, då har vägarna fått sin lilla rengöring.

Nån som kört i regn med bridgestone BT016? Jag tycker fan dom är läskiga när det är torrt.. ingen känsla alls

Jag och brorsan ska köra på Knutstorp med SMC på söndag. Alla vädertjänster lovar regn (typ mellan 5-25 mm). Är lite orolig för att pressa på bana i regn...

Röd asfalt

Fotnot:
Den röda asfalten består av bergsämnet porfyr vilket skapar en mycket starkare slityta än vanlig grå asfalt. På grund av detta så blir även den röda asfalten halare. Men förutom starkare yta så blir det ett bättre grepp under vintern med dubbdäck och dylikt.

Fotnot:
Den röda asfalten består av bergsämnet porfyr vilket skapar en mycket starkare slityta än vanlig grå asfalt. På grund av detta så blir även den röda asfalten halare. Men förutom starkare yta så blir det ett bättre grepp under vintern med dubbdäck och dylikt.

Så onödigt, är väl inte många som åker båge på vintern :hihi
Kan det vara så att den är billigare? känns som om det bara blir mer o mer av den röda.

Röd asfalt och vita streck brukar jag passa mig för men i övrigt så tycker jag det är mest skoj.. på sitt sätt. Visst brunnslock aktar jag väl mig för fast jag har aldrig fått någon ahaupplevelse på dem alls men det är o andra sidan inget att sikta på heller. Det är ett sjujäkla bett i Pilot Road däcken när det är blött, kört/kör både med 2 och 3 men inte testat 3´an fram ännu men kommer åka på om allt verkar bra inom några hundra mil. Naturligtvis kliver jag inte på fullt lika hårt vid nedlägg när det är blött men nog går det att gasa alltid, har dock testat mig fram så jag provar inte med vad jag anser maximalt direkt från start med en för mig ny typ av däck.

Slitaget får man även tänka på, dagen då jag skulle byta ut 2´an mot 3´an var det kanske 1mm kvar på mitten, röd asfalt och ett rödljus jag hade aningar om att det skulle slå om till grönt. Mycket riktigt när jag har något 20-tal meter kvar slår det om, stilla står en morgontrött bil när jag kliver på och råkar spinna förbi. Hade hållit moderat tempo hela sträckan innan, ni vet sådär lagom fort för att visa bilisterna att man inte behöver ligga 20 under hastighetsbegränsningen bara för att det regnar :tummenupp Vid rödljuset gick det spikrakt som det skulle, hade varit beredd att friktionen förmodligen inte skulle vara optimal och höll hojen stadigt när jag råka väcka den slummrande bilisten. Även vid Knixkörningarna har jag fått tummen upp av instruktörer när vi kört i regn, det är skoj med bra våtgrepp helt enkelt.

Sen kan det skita sig ändå, körde i lugnt tempo när något jänkarjärn av nyare modell skulle visa musklerna. Drygar mig lite och gäspgestikulerar medans jag gasar iväg från stillastående ifrån skorven och även vid nästa pådrag. Det går inte i någon speciell hastighet när en förhållandevis mjuk/lätt kurva kommer närmare, jag skärper mig lite och ska lägga ned...SVISCH jag far ut i högerfilen och bilen får förmodligen stå på bromsen och makar även sig ut mot bussfilen. Fattar fortfarande inte riktigt va farao som hände, torrt väglag 12-13 grader, ingången till kurvan var väl kanske inte optimal men den var o andra sidan inte särskilt snäv och jag bara dansa ut åt höger. Några km innan hade jag farit över ett misstänkt mörkt parti i en kurva så jag kan ju ha haft diesel eller något annat skit på däcken men det är bara spekulationer. Bilen blinka irriterat med helljusen med all rätt, jag sträckte handen vickande med antydan om att det där var vanskligt och inte ok. Skämdes vidare och släppte artigt förbi bilen med blinkers o allt ;) Kan bara tacka att det var en vaken förare som kunde köra och läsa situationen snabbt, det var helt och hållet jag som gjorde bort mig.

Började en ban-dag på Falkenberg i fjol med hällregn. Första tanken var att "helvete...", men det var förvånansvärt vad bra grepp det var ändå. Givetvis är det till att köra mjukt och inte brassa helvet.

På samma sätt avslutades en ban-dag på samma bana för några veckor sedan. Finfint väder på förmiddagen och sen började det droppa. Banan blev då såphal :gnissla och en stackare bara kasade av banan i en kurva.

Fick förklarat att när det börjar regna så lyfts damm och partiklar upp och lägger sig ovanpå den nya vattenhinnan - detta är mycket halt! När det sedan regnat en stund och dammet spolats bort så är det bar' å åk.

Så , mina €0,02:
- Ta det lugnt när det börjar regna.
- Ta det lugnt i rondeller, framför allt sådana som ligger invid tankställe (somliga har tydligen inget tanklock? *skvätt* :brinnerup)
- Kör mjukt
- Öva gaskontroll i kurvor samt öva bromsteknik (köp en håjj med ABS)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!