Köra på vått underlag,

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Det kanske finns en tråd om detta, men jag lyckas inte bemästra sökfunktionen så jag kan finna en tråd om detta.

Anyway, min fråga är, kanske lite banal, men hur kör ni då det regnar/precis har regnat.
Jag kör väääldigt försiktigt. Jag vet att man ska passa sig för brunnslock och de vita markeringarna.
Jag upplever dock att det släpper väldigt lätt i rondeller och skarpa kurvor (Ex, korsningar).
Är det jag som nojjar för att det känns som det släpper eller är det att ta det väldigt lugnt när det är fuktigt ute?

När man kör bil kan man ju testa när det släpper, ingen fara.. Men om man ska göra det på MC så lägger man ju sig, och det vill jag undvika :)

Tack för mig :tummenupp

Just det ja, mina däck är ej slitna. Nya för denna säsongen. :)

MVH
Rasmus

du är inte ensam om denna "dumma" noja, jag har visserligen bara haft mitt körkort i 5 timmar.. men har samma känsla när jag var ute å rejsade i regnet!

Luta in kroppen extra mycket i kurvorna när det är blött, det tycker jag fungerar jäkligt bra för mig iaf :) Detta bidrar alltså till att du kan ha hojen mer upprätt precis som goshow var inne på.

Rätt eller fel? Är det fel, så sitter det i huvudet på mig..

Håller med helt och hållet! Jag blir också harig som f-n när det är vått ute. Tror det normalt sett är hyfsat bra grepp även när det är vått men om man tittar ner i vägbanan ser man som oftast olje/bensinfläckar i vägbanan. Ligger man bakom bilar är det väldigt ofta det droppar lite ur avgasröret av bensin som inte förbränts.

På en torr vägbana blir denna droppe just bara en liten droppe ner i asfalten. Vid blöt vägbana brer droppen ut sig och bildare en större oljefilmsblaffa på vägbanan.

Misstänker att det kan vara en av orsakerna till att det ibland släpper?:confused:

Jag kör typ som vanligt men skippar att gasa max från stillastående och att tvärnita.

Edit: För att förtydliga lite, jag kör typ som vanligt, men inte aggressivt :tummenupp

Last edited:
Passa på att utnyttja vätan och träna på hårda inbromsningar med därpå följande hjulsläpp. (Kolla i backspegeln först och träna bara på raksträckor.)

När älgen dyker upp framför dig och du panikbromsar på dig hjullåsningar så kommer du vara glad att du redan tränat på det några hundra gånger.

Min erfarenhet är att det känns värre än vad det faktiskt är...
Känns som det jazzar å kränger mkt men man kan svänga rätt mkt ändå.
Kliver man på med gasen för tvärt ut ur böjarna får man härliga häng :)

Har du bara vettiga däck så kan du köra nästan likadant som på torrt väglag. Bara du inte producerar riktigt lika hårt.

Jag klota ju för ett par veckorsen i regn, kan tänka mig att jag kommer att vara ännu försiktigare i framtiden. Men är det bara jag eller känns den "röda" asfalten som den halaste asfalten?
Hur gör ni när ni bromsar, 90% fram 10% bak i torrt väglag men --% fram --% blött?

Nu när det har varit torrt en lång period blir det superhalt när det kommer lite regn på vägen. Jag är alltid väldigt försiktig vid regn, och gillar det inte alls. Men trots det så fick jag ett framhjulssläpp i en rondell i kanske 20 km/h (knapp styrfart) och sedan 300 meter senare på påfarten till motorvägen släppte det på 3an med bara lätt gaspådrag på lågt varv. Så halt har jag aldrig upplevt det förr förutom någon gåmg då man som hojtörstande yngling gav sig ut när det var skitkallt och fick uppleva frosthalka med sporthoj.

Så att det är bättre grepp än man tror är ingen regel som man kan lita på. Jag tror alltid att det är skithalt när det är blött, men den här gången (förra veckan) var det ytterligare mycket halare än jag hade kunnat föreställa mig. Troligtvis mest pga mängder av pollen och damm på vägbanan.

Hur gör ni när ni bromsar, 90% fram 10% bak i torrt väglag men --% fram --% blött?

Vid behov så bromsar man alltid så hårt det går med båda hjulen utan att låsa dem. Det är ju omöjligt att nämna procentsiffror då varje inbromsning är unik.

Vid behov så bromsar man alltid så hårt det går med båda hjulen utan att låsa dem. Det är ju omöjligt att nämna procentsiffror då varje inbromsning är unik.

Det har du rätt i.
Svårt det där, måste ha många mil i kroppen innan man kan bemästra vått väglag/panikbromsning, en rackarns stor dos körvana och kyla.

Håller med helt och hållet! Jag blir också harig som f-n när det är vått ute. Tror det normalt sett är hyfsat bra grepp även när det är vått men om man tittar ner i vägbanan ser man som oftast olje/bensinfläckar i vägbanan. Ligger man bakom bilar är det väldigt ofta det droppar lite ur avgasröret av bensin som inte förbränts.

På en torr vägbana blir denna droppe just bara en liten droppe ner i asfalten. Vid blöt vägbana brer droppen ut sig och bildare en större oljefilmsblaffa på vägbanan.

Misstänker att det kan vara en av orsakerna till att det ibland släpper?:confused:

Haha, tror du på riktigt att det rinner bensin ut avgasröret på bilar? :näsblod Inte en chans att motorn skulle häva ur sig så mycket bensin, och inte en chans att den skulle existera mer än några sekunder i avgasröret. Det du ibland ser kommer ut ur avgasröret på bilar är vatten, jag tror ACn producerar en del kondensvatten som dumpas i avgasröret, och så är väl vatten en förbränningsprodukt från motorn också om jag inte är helt fel ute.

Jag klota ju för ett par veckorsen i regn, kan tänka mig att jag kommer att vara ännu försiktigare i framtiden. Men är det bara jag eller känns den "röda" asfalten som den halaste asfalten?

Ja, det verkar som att den röda är helt galet hal ibland. Kunde dra hjulspinn med något så klent som min rd125 i säkert 30 meter på vissa röda partier när det regnade. :yoparty Skulle vara kul att höra vad detta kan bero på. Jag tror att de röda stenarna är större och hårdare än det vanliga gruset som finns i "grå" asfalt, och att detta medför att det blir stora blankpolerade ytor av dom.

Har nyligen bytt till tung mc, på 125an brukade jag bromsa som vanligt. Släpper det så släpper det, det brukar gå att reda upp. Nu tycker jag dock med xr600an att det är väldigt bekvämt och tryggt att motorbromsa.

Jo det är halt när det är blött, jag la hojen igår.
Kommer in i en 90graders kurva, sen precis innan ser jag att det är ett brunnslock precis där jag tänkte köra, bromsar ner dodgar brunnslocket och får till en bra sväng ändå.
Sen när jag ska räta upp hojen och börja köra rakt så ligger jag helt plötsligt på asfalten.
Inget extra gaspådrag utan jämnt drag mjukt och försiktigt genom hela kurvan och när jag ska räta upp.
PANG!
Efter några meters glidande så befann jag mig mitt i vägbanan jävligt förvånad och lite förvirrad. Vad fan var det som hände?

Hade precis åkt från verkstaden och det sista han sa var, kör försiktigt. Ja visst självklart sa jag.
Brukar aldrig säga det...

Tillbaka till verkstaden då.
Enligt min chef så är den norska asfalten jävligt mycket halare, men ändå jag har ju kört rätt mycket i regn här så jag trodde jag hade koll.

Summa summarum, även fast du tror du har koll så har du förmodligen inte det, var alltid på din vakt och kör försiktigt på blött underlag.

Tack för era svar.
Trodde jag var nästan ensam om att känna att det var så halt, kanske mest pga. oerfarenhet.
Jag tycker även att det är svårt att veta var gränsen går i torrt underlag. Men där känns det som man har lite mer kontroll och att greppet inte släpper på samma sätt som i regn.
Rondellkörning kör jag nästan löjligt långsamt i.

Förhoppningsvis lär man sig gränserna ju mer mil man får i sig.

Tack igen :)

Växla ner, vrid på fullt innan Rondellen/svängen så tar du den med ett kontrollerat släpp på bakdäcket helt enkelt, istället för att få den överaskningen att det släpper mitt i svängen? :näsblod

Växla ner, vrid på fullt innan Rondellen/svängen så tar du den med ett kontrollerat släpp på bakdäcket helt enkelt, istället för att få den överaskningen att det släpper mitt i svängen? :näsblod

Härligt! Det ska jag testa :tummenupp
Har aldrig kört med spinn eller liknande. Men kan ju bli en härlig upplevelse :yoparty

Rätta mig om jag har fel men visst är det så att det inte är själva vattnet från regnet som är halt utan allt jävla skit som blir vått ((:D)) tex löv, skit från träd osv

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!