Köra på vått underlag,

Code:
Solid snake Citat:
Inskickat av Tuxedo  
Håller med helt och hållet! Jag blir också harig som f-n när det är vått ute. Tror det normalt sett är hyfsat bra grepp även när det är vått men om man tittar ner i vägbanan ser man som oftast olje/bensinfläckar i vägbanan. Ligger man bakom bilar är det väldigt ofta det droppar lite ur avgasröret av bensin som inte förbränts. 

På en torr vägbana blir denna droppe just bara en liten droppe ner i asfalten. Vid blöt vägbana brer droppen ut sig och bildare en större oljefilmsblaffa på vägbanan.

Misstänker att det kan vara en av orsakerna till att det ibland släpper? 

Säg efter mig: kondensvatten.

-Kondensvatten! Så var det gjort men vad hjälpte det:va
 
Hala rondeller? Välkommen till jkpg.. När dom la asfalten i rondellen jämte munksjöbron använde dom för mycket av det som gör asfalten hård troligtvis pga snåla politiker :mad:. Hård = mindre fäste. Det är därför det kommit upp 30 skyltar där, det var både bilar och mc som inte klarade sig. Jag sladdade ut ordentligt när det regnade en gång..

Problemet finns på flera ställen i stan.

Än värre var väl ändå rondellen vid e4:an södra infart till jkpg? Snacka om att den var hal innan dom för ett par år sedan ruggade ytan lite. Vet inte vad dom använt för material men det ser ju ut som betong.
 
Än värre var väl ändå rondellen vid e4:an södra infart till jkpg? Snacka om att den var hal innan dom för ett par år sedan ruggade ytan lite. Vet inte vad dom använt för material men det ser ju ut som betong.

Tänkte nämna den men orkade inte skriva mer för tillfället. Dom gjorde ett par mil med samma typ av beläggning(sfel?) någonstans söderut i länet och då var det både bilar och mc som körde i diket när det började regna. som höll skyltad hastighet.
 
Då har jag precis kommit hem efter vad som skulle bli årets sista mc-tur, bara för att köra och tvätta av hojen... Gick omkull på blöt kullersten. Som tur var gick allting bra med mig, inga skador och inga skador på någon medtrafikant heller. Mig veterligen var det bara en gubbe som såg hur jag välte, jag reste mig snabbt upp och signalerade att allting var bra.

Jag gjorde ett för hastigt filbyte på kullerstenen (ingen trafik runtomkring mig). Jag tror att jag bara nuddade frambromsen när hojen plötsligt lade sig. Inte en chans att man kan rädda situationen i ett sådant läge det gick otroligt fort.

Nu måste bromspedalen bytas och det blev skrapskador på kåporna. Jag tar det med mig som en stor lärdom och kommer i framtiden vara mycket mer försiktig när det är blött ute.

PS. Självklart var det här ett mycket klantigt nybörjarmisstag av en som fått lite hybris.

/ lagomlagom
 
Då har jag precis kommit hem efter vad som skulle bli årets sista mc-tur, bara för att köra och tvätta av hojen... Gick omkull på blöt kullersten. Som tur var gick allting bra med mig, inga skador och inga skador på någon medtrafikant heller. Mig veterligen var det bara en gubbe som såg hur jag välte, jag reste mig snabbt upp och signalerade att allting var bra.

Jag gjorde ett för hastigt filbyte på kullerstenen (ingen trafik runtomkring mig). Jag tror att jag bara nuddade frambromsen när hojen plötsligt lade sig. Inte en chans att man kan rädda situationen i ett sådant läge det gick otroligt fort.

Nu måste bromspedalen bytas och det blev skrapskador på kåporna. Jag tar det med mig som en stor lärdom och kommer i framtiden vara mycket mer försiktig när det är blött ute.

PS. Självklart var det här ett mycket klantigt nybörjarmisstag av en som fått lite hybris.

/ lagomlagom

Skönt att det gick bra med dig och skapligt för hojen. :krama
Som du märkt är det lätt hänt, oavsett om man är nybörjare eller haft kortet i många år, har jag hört..
Fuktig vägbana och låg temperatur är ingen bra kombination om man åker 2hjuling, lägg sen till kullersten till ekvationen och ja.. :näsblod
 
Back
Top