Köra mc utan A kort ?

Status
Ej öppen för fler svar.
Än värre vore om man orsakade en allvarlig trafikolycka, betvivlar att någon föräkring skulle funka vid ett sådant tillfälle.

Trafikförsäkringen gäller.
Din trafikförsäkring gäller om en minderårig påtänd knarkare utan körkort snor din bil och kör på någon, varför skulle den inte gälla om man kör sitt eget fordon utan körkort?

bättre att skaffa en kompis att övningsköra med slipper du vara orolig för snuten finns alltid någon som ställer upp :tummenupp

"Jag skulle vara tacksam om någon visste vilka påföljder det blir om man kör mc med bara B-kortet och blir stoppad av polisen ?"
Troligtvis krashad hoj och eventuellt några brutna ben. I värsta fall döden.
Kan man inte köra så ska man inte köra.

Jag håller på att ta kort nu och det enda jag köra själv (utan farsan på hoj bakom) är längs en grusväg som går nere hos dom. Lite över 1 km ensam väg med 3 hus i en klump längst ner. Perfekt att köra lite och öva på men tanken har ju kommit att svänga in på nästa grusväg. Ska nog ringa och se med dom vad dom säger, eller kanske till och med fråga deras granne. Han är ju polis... :)

Någon längre färd skulle jag dock aldrig våga mig på. Inte ens tänka tanken.

Din trafikförsäkring gäller om en minderårig påtänd knarkare utan körkort snor din bil och kör på någon, varför skulle den inte gälla om man kör sitt eget fordon utan körkort?

Vet faktiskt inte, antog bara.
Enklaste sättet att få veta måste ju ringa till F-bolaget och fråga.

Du har helt rätt att trafik försäkringen gäller, men om det skulle vara som situationen du besktiver ovan el som ämnet vi diskuterar, att bara köra utan kort, Så har försäkringsbolaget rätt att kräva in alla kostnader från den denne. dvs. Kan bli en ganska dyr historia :näsblod (kan ju bara gissa vad det skulle kosta om man "råkade" invalidisera ngn..... :gnissla )

De som babblar om direkt indraget körkort vet inte vad de pratar om.

I första steget för du dagsböter.
andragången får du dagsböter igen,, om du inte gjort ngt helt idiotiskt på det.
tredje gången så tar de bkortet.

Detta är info från Polisen då jag har frågat dem via telefon. =)

Så lite övningskörning kan du juh ta med polarna.
Men skulle du som sagt bli stannad så blir det dyyyyrt.
Då hade körskola heltplötsligt vart *billigt*

Klarar du inte ens av ta ett körkort vet jag egentligen inte om du ens borde hålla i styret på en hoj.

Klarar du inte ens av ta ett körkort vet jag egentligen inte om du ens borde hålla i styret på en hoj.

Hörru :7peta läs tråden innan du skriver. Killen håller ju på och ta kortet, är det nån som påstått att han inte klarar det???
Sen är det ju ingenting som säger att man är superbra på att köra bara för att man har kortet. Troligvis är det så, men det är långt ifrån säkert.

Du har helt rätt att trafik försäkringen gäller, men om det skulle vara som situationen du besktiver ovan el som ämnet vi diskuterar, att bara köra utan kort, Så har försäkringsbolaget rätt att kräva in alla kostnader från den denne. dvs. Kan bli en ganska dyr historia :näsblod (kan ju bara gissa vad det skulle kosta om man "råkade" invalidisera ngn..... :gnissla )

Dom har rätt att kräva tillbaka en del (max X basbelopp, jag har för mig att det var runt 30 000) vilket dom tydligen aldrig gör.
(Allt enligt en tidigare tråd med samma frågeställning)

Om bara dom som VET svarade på FRÅGOR, och inte folk som bara SPEKULERAR.

(OBS, jag VET ingenting annat än vad jag har LÄST i andra trådar, vilket skulle kunna vara SPEKULATIONER, för såna är det gott om på SH)

Sen att det är jävligt dumt att köra utan, det kan man ju påpeka ändå.

Fan va gött det hade varit om polisen hade tagit förare utan rätt körkort för fordonet, klippt alla behörigheteroch sett till att den personen ALDRIG får ta körkort igen. på grund av korkade handlingar som att köra utan körkort

Jag har faktiskt frågat en snut om detta och enligt han så fick man böter första gången, vet ej hur mycket. Men då skulle man ha en clean record. Om det skulle inträffa fler gånge så kunde det sluta med finkan men det krävs nog rättså mycket, tror nog han ville skrämmas lite.

5:e gången utan körkort är det finkan 1 månad som gäller.:)

ang försäkring och dylikt så gäller trafikförsäkringen trotts att föraren inte innehar körkort..

men, om det klassas som vårdslöshet i trafik, el dyl. så gäller den däremot inte, å andra sidan så gäller den inte under dem förutsättningarna ens om du har körkort.

så samma regler ang trafikförsäkringen, dem andra kan du glömma.
men sannorlikheten att det klassas som vårdslöst är väl större om du inte kan visa att du har behörigheten/kunskapen som krävs.

Killen håller ju på och ta kortet, är det nån som påstått att han inte klarar det???
Nej

Sen är det ju ingenting som säger att man är superbra på att köra bara för att man har kortet.
Nej, absolut inte. Jag menade aldrig att ngn blir superbra på att köra upp, jag skulle vilja påstå att körkortsutbildningen är undermålig, speciellt m a p högfartsövningar. Därav poängen; anser man sig inte kapabel till att köra upp för ett mc-kort så gör man nog bäst i att låta bli att experimentera på egen hand i trafiken.

Last edited:
Jag tror ju inte att man blir sämre på att köra hoj bara för att man blir av med körkortet. Det man bör vara mer uppmärksam på är ju vart det finns bommar och liknande trånga passage där inte en polisbil kan komma förbi :D Fast i ditt fall så har du ju inte fått kortet än så du gör nog bäst i att vänta. Undrar hur många som skrivit här som kört med trimmade mopeder? Dom klassas väl också som mc?

ang försäkring och dylikt så gäller trafikförsäkringen trotts att föraren inte innehar körkort..

men, om det klassas som vårdslöshet i trafik, el dyl. så gäller den däremot inte, å andra sidan så gäller den inte under dem förutsättningarna ens om du har körkort.

så samma regler ang trafikförsäkringen, dem andra kan du glömma.
men sannorlikheten att det klassas som vårdslöst är väl större om du inte kan visa att du har behörigheten/kunskapen som krävs.

Alla skriver olika.. Det hela regleras av trafikförsäkringslagen.

Trafikförsäkrignen gäller även vid vårdslöshet... Max självrisk som försäkringsbolaget får ta ut är 1/10 basbelopp...

Dom fallen den inte gäller är vid rattfylla, om försäkringsbolaget kan bevisa att olyckan beror på fyllan.. eller om du har haft uppsåt, typ siktar och kör på något för du är förbannad eler så...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back