Köra mc utan A kort ?

Status
Ej öppen för fler svar.

Des666

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
triumph daytona t595 år 98
Jag skulle vara tacksam om någon visste vilka påföljder det blir om man kör mc med bara B-kortet och blir stoppad av polisen ?
Böter? Ryker lämpen om man har sådan för MC? i så fall hur länge ?
Hittar ingen bra information själv på nätet, så jag hoppas någon annan vänlig själ kan hjälpa mig =)

Har du otur kan du bli av med lämp och b kort...

Kan vara av samma anledning som jag har... inget kort.. : )

Jag övningskörde lite själv när jag höll på med mitt kort vilket jag inte kan rekommendera faktiskt, man var hela tiden orolig att man skulle bli stannad i fart/blåskontroll eller på annat sätt komma i kontakt med lagens långa arm, ett ständigt nervöst kikande i backspeglarna gjorde att halva nöjet med körningen försvann. självklart beroende på vad man är för person, är man en riktig jääla Outlaw så kanske det passar. + Att det kommer finnas folk i din omgivning som miss tycker, jag hade ett gäng gnälliga grannar....:gnissla Vill dom ringa polisen så gör dem ju det...

Edit: Fast jag hade konstigt nog förmodligen gjort exakt samma sak igen:va

Last edited:
Olovlig körning..... du kan nog kallt räkna med indraget B-kort, indraget lämp och dryga böter

men om man har A-kort och blir stannad e det ju samma påföljd + att man får indraget A-kort med, för e ju väldigt sällan man kör mindre än 30km/h över lagstad hastighet, dock jävligt tyket att bli stannad i blåskontroll eller bli stannad en av de få gånger man kör lagligt och inte inneha A-kort

Det går inte att köra utan kort, jag har provat, körde i diket dIrEkKt. Gick hem och hämtade kortet som jag glömt på byrån, sen dess har ja inte kört i diket igen. Prova inte att köra utan att ha kortet med dig, det är ju livsfarligt ju :1pajas

Det går inte att köra utan kort, jag har provat, körde i diket dIrEkKt. Gick hem och hämtade kortet som jag glömt på byrån, sen dess har ja inte kört i diket igen. Prova inte att köra utan att ha kortet med dig, det är ju livsfarligt ju :1pajas

Jag körde också i diket DIreKcT!!11 Sen när jag kom hem och kollade på bilen hade någon dratt en KJetTInG i TAkcEt!1!! Att köra utan kort rekommenderas ICKE!

Körde en hel del olovligt innan jag fick mitt kort med..
Spanade ganska mkt i såna trådar då om vad påföljden kan bli...
Enligt "kunnigt" folk här på sporthoj verkade det som dom flesta var överens om att första gången man åker dit gäller böter. (förutsatt att du håller laglig hastighet) Andra gången ryker troligtvis både lämp till A kort + b kort...

Böter är ju en sak. Men du får riktigt stora problem om du skulle råka ut för en olycka. Speciellt om du skulle råka skada någon annan, så tänk dig för noga innan du kör utan kortet. :)

..och som man brukar skriva i idiottrådar som denna, hoppas inte du är med i, och vållande till, någon trafikolycka utan körkort. Då blir du ersättningsskylldig och får sälja ditt lilla söta :arsele i all framtid.

Skaffa körtkort. Om inte så ge fan i att köra hoj. Idiotjefvel. :mad:

EDIT: Tre likadana svar efter varandra.. Men det tåls att säga om och om igen...

Idiotisk fråga...:va
Tycker inte man skall köra utan kort... Inser du böter skadestånd och skit du får om det skulle smälla, någon blir skadad, du orsakade det, och som grädde på moset har du inget kort.. :gnissla Jag är inte lagens ängel själv men att köra utan kort el med alcohol i kroppen är över min gräns iaf..

Last edited:
Bara för att påpeka innan personangreppen blommar ut helt. Han har inte skrivit att han kör utan kort eller att han tänker göra så, utan han vill bara veta påföljden.

Jag har faktiskt frågat en snut om detta och enligt han så fick man böter första gången, vet ej hur mycket. Men då skulle man ha en clean record. Om det skulle inträffa fler gånge så kunde det sluta med finkan men det krävs nog rättså mycket, tror nog han ville skrämmas lite.

Risken att bli stoppad för kk-kontroll i skellefteåtrakten på en DR kan inte vara så överhängande, antagligen kan man köra ganska länge utan risk för laglig påföljd.
Den största påföljden är snarare den sociala, den som uppkommer när man på ett hojforum startar en tråd där man kan antas köra hoj utan hojkort. Risken att - rättmätigt - betraktas som ett förvuxet moppefucko är ganska stor.:tummenupp

Antingen gör man det i undantagsfall, och nämner det inte med ett ord till någon. Eller ännu hellre ger man fan i det helt och hållet.

Såvitt jag vet är det böter som gäller 1:a gången man stoppas.
2:a gången ryker både lämp och B-kort.
Än värre vore om man orsakade en allvarlig trafikolycka, betvivlar att någon föräkring skulle funka vid ett sådant tillfälle.

:rofl
DeSSutåm kan PÅlisen sjuTa vArnigsSSkått I huVVet i oM mann rYmer 11

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back