Köra jorden runt utan pengar?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
...med en viss skillnad (inga värderingar mot resesugna sporhojare), Hagenblad har ett track record, det är en hårding på riktigt, stor verkstad, lite snack.

Och han verkar ha kommit en rätt lång bit i planering och anskaffning av det han behöver också. Vilket ju gör folk lite mer pigga på att ytterligare sponsra projektet.

Hade det inte varit för att jag inte gillar värme hade jag köpt en plats i lastbilen DiRecKt!
 

Dubble0zero

Medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
04 BMW R1100S, 07 BMW G650XCountry
Jag ska inte påstå att jag är någon reseguru på nått sätt, men det lilla jag har rest har i alla fall visat mig att den svåraste biten är att faktiskt komma iväg. När man väl har börjat så löser sig allt på nått sätt, det kommer inte att gå som man har tänkt sig, men med rätt inställning så blir det bra endå.

Angående att kombinera jobb med MC intresse så finns det en väldigt inspirerande tråd på advrider här: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=808437
Det passar ju förstås inte alla, men det är ett exempel på hur man kan resa som inte brukar lyftas fram så ofta.
Med TS IT bakgrund så kanske det är nått att fundera på inför framtiden.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Coolt, hur länge har du varit ute och vad brukar du ta med dig för teknik?
Tänkte eventuellt köpa en extern laddare så man kan fylla upp sin mobil med el 3-4 gånger på en laddning. Då har man lite längre turer mellan hostellet eller strömtillfällena.

Eftersom jag kommer cykla med en kompis så kommer vi troligen dela på tält annars tänkte vi kolla in lit olika butiker. Köpt cykeln nu så ska ut och köra några dagsetapper och beställa hem all extra utrustning de kommande månaderna.

3 veckor är det längsta jag varit ute. Jag har en billig solcellsladdare men den är helt värdelös och jag vet inte om den nånsin har fungerat för mig.

Jag har egentligen 3 tips om man kokar ner det hela.

1, du behöver otroligt lite kläder med dig. 2 par kalsonger, 2 linnen eller t-shirts, ett par shorts osv. Alla grejer som du tänker "det här kan jag ju behöva om det skulle bli si eller så" går fetbort, det kommer aldrig att hända.

2, Skaffa ett eller två par cykelbyxor med vaddering, och smörj in röven med en bra salva i slutet av varje dag för att undvika skavsår.

3, Våga ta kontakt med människor, det leder till de mest otippade händelseförlopp. Själv fick jag en medcyklare i en 76 årig Uzbekistansk man under ett par mil, sedan vände han och cyklade hem igen. Fantastiskt härlig snubbe! En annan dag blev jag hembjuden på mat och sovplats, dusch och tvättmöjligheter hos ett äldre par. Mannen körde motorcykel också, och visade i gamla tidningar och berättade. I garaget hade han flera projekt igång.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Provcyklat cyklarna i 2 stycken turer nu, den första mitt i natten typ genom hela Malmö ut till under öresundsbron och den andra gick från Ystad till Ales Stenar och sen tillbaka (ca 45 km).

Hade en jävla smärta i benen efter det andra passet (ca 20 km i motvind) och då utan packning så det känns som om jag måste träna upp mig lite.

Men är det någon som kan svara på vad man ska köpa för lås?.
Har inte vågat parkera cykeln ute alls! Vill gärna kunna ta cykeln till havet (på dagstid) eller för den delen skolan och låsa fast den under några timmar utan att den är "borta" när jag kommer tillbaka. Sen tänkte jag fråga hur ni låser fast cykeln medans ni är ute och reser om ni t.ex. bor på vandrarhem/hostel osv inne i stan.

Tacksam för info!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Köp ett bygellås att dra igenom ramen och ett cykelställ eller annat. Det borde räcka men vill du safea så kör två lås. Inget bygellås från biltema bara.

Ang smärtan i benen så är det viktigt att du ställer in sadelhöjd och vinkel ordentligt. Under mina första dagar så domnade kuken av efter 3-4mil i sadeln så att det blev en omvänd spökrunk, sedan insåg jag att sadeln skulle lutas en liten gnutta framåt. Samma med sadelhöjd, du ska ha sadeln högt, mycket lättare att trampa då.
Ang. träning så ska det inte behövas jättemycket, ifall du inte är en komplett tjockis som aldrig rört dig en meter i ditt liv. Jag vet cyklister som kört jorden runt utan någon som helst träning inför resan. Men cykla 1-2mil ett par fyra gånger i veckan så är det lugnt. Vill du hårdträna så kör 8mil tre gånger i veckan typ.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Tror jag kan skrapa ihop pengar till en ordentlig allrounder hoj och tillhörande utrustning (kanske 100k?)

Sen måste jag dock ha pengar till soppa och föda under resans gång.

Med risk för att någon redan påpekat detta - du har råd att åka jorden runt om du skippar 1200gs och köper en betydligt billigare hoj. Omöjligt att åka jorden runt på en 125a med minimal budget? Knappast.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?260070-Jorden-runt-p%E5-YBR-under-5-%E5rs-tid
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Ska ju ha en hoj vilken bondläpp som helst kan laga också. Och den ska kunna gå på terpentin... Fan o sitta med kass soppapump på en stäpp i Kazakstan, 60 mil till nånting öht...
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Se allt positivt!

Du är juh bara 22 skippa pluggandet. Se till att få tag i ett jobb säsong dra iväg å rensa fisk eller något
Spara ihop till en billig xt660z packa ihop allt du har sälj allt onödigt

Man lever juh bara 1ggr
Se bara till att du njuter av resan
Fanns en kille på advrider.com som sålde allt han hade och drog
Det går om man vill !

Det viktiga är att du hinner med det innan familj hus .....och måsten ..:huvet

Själv så längtar man iväg å drömmer sig bort men men har man familj så måste cashen in
+ att man vill juh inte vara borta från familjen för länge
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Har inte läst tråden, men en kompis gav sig ut på cykel för välgörenhet. Dom gick plus minus noll ur egen ficka och samlade inte pengar till rent vatten i afrika. Se om du kan få ihop något liknande.


http://www.mynewsdesk.com/se/wateraidsverige/news/kapstaden-aer-naadd-58186
Men det står ju att de passerade sitt mål på 100000 insamlade kronor till WaterAid?
Fattar inte "gick plusminus noll ur egen ficka och samlade inte pengar..."

Nåja, är väl egentligen oviktigt. Otroligt starkt gjort att cykla hela den vägen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
"gick plusminus noll ur egen fick och samlade IN pengar..."

Så ska det såklart stå, ett simpelt litet (men roligt) felskutt på tangentbordet av Areschoug.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Var sjävklart tryckfelsnissen som hoppade runt på telefonen! Har dessutom för mig att dom slog målet på 100,000kr med en bra bit!
Tilläggas bör är att tjejen är diabetiker, helt sjukt starkt jobbat. Rasmus är fallskärmsjägare :yoparty
 

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Det som jag framför allt oroar mig över är inställningen att målet i livet är att ha ett dötråkigt 9-5 jobb. Ha inte det. Plugga något annat som du brinner för istället. Det största hotet för dig är ett astråkigt jobb, skaffa ett kul jobb som du kan tänka dig att jobba med under lång tid utan att bli uttråkad.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Det som jag framför allt oroar mig över är inställningen att målet i livet är att ha ett dötråkigt 9-5 jobb. Ha inte det. Plugga något annat som du brinner för istället. Det största hotet för dig är ett astråkigt jobb, skaffa ett kul jobb som du kan tänka dig att jobba med under lång tid utan att bli uttråkad.

Med denna anledningen har jag valt en döende branch med dåliga pengar, maskiningenjör FTW :banana
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top