Köra jorden runt utan pengar?

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Skit i att planera!

Starta en youtubekanal, köp en hoj och ett startkapital på 10 brax, sen drar du.

En välplanerad resa som är organiserad köper nog inget intresse för allmänheten.

Vi vill ha kaos! Sväng förbi Surahammar på din väg, jag bjuder på mat och sovplats:rock
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Kanske inte är samma lika men tältade hela Filippinerna ända som kostade var dykningen typ brände 15lax på 2 månader. Dock inte lagligt men ett sätt att leva billigt. Kan säga att jag inte levde som en luffare då utan gjorde det mesta sevärdheterna.


Spara ihop 50k sen kommer du en jävla bit folk är vänliga på vägen också. Hae själv planerat en sånär resa men tänkte ha ca 200k i reskassan
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag orkade inte läsa hela tråden men om du ger dig ut i stora vida världen så kan jag bjuda på en pizza när du kommer till Limmared :krama
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Sitter och klipper lite film från de enorma mängderna film vi gjorde under 6 veckors resan... :) tänkte bara kolla, finns något intresse för att glo på en sån? Isf ska jag ladda upp den här när jag är färdig. Pöss
 

drummerrob

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2014
Ort
Örebro
Hoj
2002 Triumph Speed Triple, 2007 Triumph Speed Triple
Klart sugen på att se filmen!
Har läst hela denna tråd och de flesta länkar som presenterats här och fått helt nytt perspektiv på drömresan.

Satt också fast i tänket från Long Way Round osv att man måste ha en stor stark och mäktig hoj. Nu är jag helt inne på att köra en bensinsnål/driftsäker 125:a så långt den tar mig.
Min egen plan är att spara ihop 70K-10K och sen åka så långt jag tar mig och om jag gillar't är det bara att stanna någonstans och ta ett jobb för att fortsätta när man har ekonomin igen.

Tackar er input i denna tråd som fått mig på andra tankar och TS, lägg gärna upp filmer från cykelresan!
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Sitter och klipper lite film från de enorma mängderna film vi gjorde under 6 veckors resan... :) tänkte bara kolla, finns något intresse för att glo på en sån? Isf ska jag ladda upp den här när jag är färdig. Pöss

Ja det kan vara kul att se. :)


Kolla vad som krävs för att få pengar från Youtube om du inte redan har koll på det. Lägger du upp dina klipp där och det blir många visningar kanske det kan räcka till något kul? :)
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Det är väl bara att sälja ut det man skaffat sig under livet om man nu har något att sälja och sedan ge sig iväg.Finns ju dom som även tagit sig runt jorden med ströjobb i diverse länder.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Liten update...
Köpte ju en cykel och i helgen vart det största trippen någonsin (15 mil) en tur till söderåsen för camping och vandring :)

Här finns lite bilder för den som är intresserad.
https://steckmaestro.imgur.com/all/
:va:crash:brynad:hihi:rofl Är 15 mil den längsta tur du tagit och du vill åka jorden runt :D Jag är lika gammal som dig och jag kör "aldrig" kortare än 20 mil för att jag finner det meningslöst :arsele
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
:va:crash:brynad:hihi:rofl Är 15 mil den längsta tur du tagit och du vill åka jorden runt :D Jag är lika gammal som dig och jag kör "aldrig" kortare än 20 mil för att jag finner det meningslöst :arsele
Eller så tittar du på bilderna och ser att det faktiskt, som han skriver, gäller cykel. Men du kanske aldrig cyklar kortare vändor än 20 mil? :gnissla

Däremot är jag lite fundersam på vad 6-veckorsresan var för en resa. Jag hoppas det inte tog 6 veckor att cykla 15 mil. :näsblod
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Jag har själv varit väldigt intresserad av att göra något motsvarande, men för mig blev det en lightversion där jag körde working holiday visa i Australien, köpte hoj när jag landade och körde runt där nere och äventyrade i fyra och en halv månad. Viss dokumentation finns här (bläddra dig bakåt i sidorna för att komma till nyare material)

Inspirationstips för långa äventyrsresor finns här;
1. Ewan MacGregor - The Long way Round (london - new york (den långa vägen genom ryssland)
2. Ewan MacGregor - The Long way Down (london - kapstaden på Bmw 1200gs)
- Båda dessa är seriösa produktioner med stoor budget och säkerhetsteam, läkare och översättare som hänger med på resan. Man kan dock ta det man vill ifrån det och lära sig en hel massa saker. DVD-filmerna från deras resor finns att köpa här om man vill betala för det. Men jag menar - hur döfett är det inte att se Obi Wan Kenobi glida runt på hoj genom Sibirien på "the road of bones" eller äta fårtestiklar i ett tält med ett gäng vildar?
3. Alex Chacon - Expedition south - Youtube-länk
4. Continental Drift - London till Sydney på KTM Adventure Youtube-länk

Alex Chacon var i mina ögon extremt modig, körde sin gamla trotjänarhoj rätt ner igenom sydamerika utan några team, bestyckad med en gopro och en begränsad budget. Hans bakgrund är som fotograf eller något i den stilen, så det hjälpte honom nog en hel del att få upp intresset.

Continental Drift var två random dudes som måste haft kontakter med KTM då de (som jag förstått det) blev sponsrade med hojar.

Nummer ett att tänka på när det gäller att göra en äventyrsresa genom världen är att det är omöjligt, eller i alla fall fantastiskt mycket svårare att göra det utan planering eftersom så fort du åker utanför EUs gränser behöver ha godkänt visum, rätt stämplar i passet och rätt orsak för att åka in i landet för att ens släppas in. Ryssarna är fördjävliga och i Kina får du inte ens åka motorcykel genom landet utan ett följefordon på fyra hjul.

Om du är ute efter sponsring så skulle mitt tips vara att börja i liten skala med att göra lite videobloggar, testa på videoredigering och undersöka hur populärt det blir. När du väl har fått upp något etablerat så kan du antingen ha turen att något företag ringer dig och erbjuder en sprojlans beämve om du dokumenterar din resa genom Ukraina, men mer sannolikt är att du själv behöver ta kontakten och ligga på.

Jag spekulerade själv väldigt mycket kring mitt dokumenterande och vad jag egentligen ville uppnå. Jag hade en GoPro-kamera med mig och försökte efterhand mata in innehåll som kunde vara matnyttigt för folk som ville göra motsvarande resa efter mig. Var ska man bo, hur funkar det med hojköp, hur är människorna och så vidare.

Kan jag hjälpa till med något mer är det bara att citera inlägget så jag hittar tillbaks eller skicka ett PM!

I övrigt; rubber side down mate!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sitter och klipper lite film från de enorma mängderna film vi gjorde under 6 veckors resan... :) tänkte bara kolla, finns något intresse för att glo på en sån? Isf ska jag ladda upp den här när jag är färdig. Pöss

Yepp, under förutsättning att filmen inte blir längre än 5 min. Blir snabbt segt att kolla på ändlösa klipp från nån hjälmkamera... :)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Yepp, under förutsättning att filmen inte blir längre än 5 min. Blir snabbt segt att kolla på ändlösa klipp från nån hjälmkamera... :)

Kommer nog göra en extended edition med alla minnen som blir typ 80 minuter lång eller något och en 5 minuters klipp till alla som inte "orkar" se allt ;) 6 veckor är en ganska lång tid. Knappa 2 minuter per dag resande eller mindre = 80 minuter :eek:
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
:va:crash:brynad:hihi:rofl Är 15 mil den längsta tur du tagit och du vill åka jorden runt :D Jag är lika gammal som dig och jag kör "aldrig" kortare än 20 mil för att jag finner det meningslöst :arsele

Första "helgtrippen" med cykel blev ca 15 mil. Totalt var denna resa ca 75 mil på cykel för min del innan jag fick problem med knä:et. Sen vandrade vi och körde bil samt åkte lite tåg genom Europa :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Första "helgtrippen" med cykel blev ca 15 mil. Totalt var denna resa ca 75 mil på cykel för min del innan jag fick problem med knä:et. Sen vandrade vi och körde bil samt åkte lite tåg genom Europa :)
Om du gjorde det på en trampcykel är jag imponerad! :Bugar
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top