Köra iväg med låset kvar i bromsskivan...

Jag parkerar så att jag måste backa ut hojen - ledandes. Då kan man bara rulla hojen långsamt med låset i. Ja, men rullar ju sällan så fort när man ska backa.

Det eller krumpslang låter ju faktiskt som en riktigt bra idé.
 
Jag måste vara riktigt usel på att leta på ebay,, jag letade länge där och kom inte fram till vad du hittade AnteF..
Men jag är ju inte speciellt rutinerad på mc:n. Är det vanligt att man köper slityta och "navet" separat? Jag har gjort mos av "navet" och krökt "slitytan" rätt rejält.
Detta hände när jag jobbade med cykeln så jag hade tagit ut den och den stod på gatan med ett tillfälligt lås ditsatt medans jag arbetade med andra grejor på den. Skulle provköra och vips vart det inget kvar av vänster fram skiva plus hastighetsmätarvajern..

Man blir så trööttt på sig själv..
 
Mitt skivlås har larm så om jag reser cykeln med låset i tjuter det tills jag har tagit bort det.

Det är ett sådant jag lås jag normalt har. ett Abus och det var inne i huset så jag tog ett skitlås som jag hade i källaren och bara satte dit tillfälligt. Skall slänga det redan i morgon så det inte händer igen..
 
Det är ett sådant jag lås jag normalt har. ett Abus och det var inne i huset så jag tog ett skitlås som jag hade i källaren och bara satte dit tillfälligt. Skall slänga det redan i morgon så det inte händer igen..

Okej, Abus är det jag har också. Men det är bra, släng skiten så blir det billigare i längden :tummenupp
 
Om man nu varit klantig som många andra o råkat få skivan något, något sned...det märks lite enbart när man fisbromsar, är det ok att köra med en sån skiva? eller måste man byta direkt???
 
Om man nu varit klantig som många andra o råkat få skivan något, något sned...det märks lite enbart när man fisbromsar, är det ok att köra med en sån skiva? eller måste man byta direkt???

Bättre att byta än att upptäcka att man borde gjort det i samband med en kris-situation.

Jag har bytt skivor 4 ggr :död
 
Ett bra tips e att parkera hojen med framhjulet mot en vägg lr nåt som gör att du måste backa ut hojen. Då kommer du märka om du glömt låset utan att d gör någon skada.
 
Trådbump! :hej

Jag råkade köra iväg med skivbromslåset i igår.
Jag hade fäst det i den del som håller fast bromsskivan i navet, och den "ekern" fick sig en liten törn.
Hojen rullar och det verkar inte vara något som tar i, jag dubbelkollade t om med AVA Mc om det var okej att köra så, vilket det var.

Dock är det så att detta var andra gången jag kör min nya motorcykel och nu upplever jag att bromsgreppet tar olika vid olika tillfällen (går att dra in olika långt).
Är detta inbillning tro eller kan det ha hänt nåt i samband med min fadäs?
Oerhört tacksam för svar då jag tänkte ta en lite längre tur i helgen om vädret tillåter.
 
Trådbump! :hej

Jag råkade köra iväg med skivbromslåset i igår.
Jag hade fäst det i den del som håller fast bromsskivan i navet, och den "ekern" fick sig en liten törn.
Hojen rullar och det verkar inte vara något som tar i, jag dubbelkollade t om med AVA Mc om det var okej att köra så, vilket det var.

Dock är det så att detta var andra gången jag kör min nya motorcykel och nu upplever jag att bromsgreppet tar olika vid olika tillfällen (går att dra in olika långt).
Är detta inbillning tro eller kan det ha hänt nåt i samband med min fadäs?
Oerhört tacksam för svar då jag tänkte ta en lite längre tur i helgen om vädret tillåter.

Utan att vara expert tycker jag det låter som att det kan vara en aning skevt. Om skivan/navet är något skevt så kommer klossarna och kolvarna i bromsarna att skjutas in längre än vanligt vid körning, vilket borde leda till att man får trycka in handtaget längre när det väl är dags att bromsa. Kanske det det bara obalans i vissa hastigheter eller så och därav att det blir lite längre ibland och kortare ibland.

Men det är bara en gissning som sagt. Kan också vara så att du känner efter extra mycket och därför inbillar dig att det är så.
 
Jävla skitlås - undra hur många procent av landets bnp...skivskadorna.....

har provkört alla varianter av:crash
Gasen i botten i väg,gasen i botten me prisvinnande framåtvolt,gasen i botten, smack , skivan så skev så jag fick ta av oket o sätta fast de me kattstrypare på gaffelbenet och köra i väg - den här va bra - ha oket lossna sen o dingla in bland ekrarna....skev fälg också:3freak

Ett sätt och undvika det är att sätta låset så det tar emot direkt om man glömt det.
 
Jag fick ett bra tips:
Sätt alltid låset så det "sitter fast" när du ska åka, ska du tex framåt så sätter du det klockan 11 så det är still, ska du backa ut så sätter du det klockan 1 så att hojen inte rör sig.
På det sätter blir skadorna mindre om det väl blir någon när du försöker åka iväg med hojen.
 
Min lösning: Skit i skivbromslås. Varför?

1. Det stoppar inga tjuvar.

2. Det kan stoppa mig väldigt brutalt.

3. Det är en irriterande pryl att hantera varje gång jag parkerar eller skall iväg. Två ggr. per körning alltså.

Jag byter en halvstor risk att kracha, och ett återkommande irritationsmoment, mot en liten risk att få betala extra självrisk. Jag tycker det känns som en vettig trade of för mig.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top