Köra iväg med låset kvar i bromsskivan...

Min lösning: Skit i skivbromslås. Varför?

1. Det stoppar inga tjuvar.

2. Det kan stoppa mig väldigt brutalt.

3. Det är en irriterande pryl att hantera varje gång jag parkerar eller skall iväg. Två ggr. per körning alltså.

Jag byter en halvstor risk att kracha, och ett irritationsmoment, mot en liten risk att få betala extra självrisk. Jag tycker det känns som en vettig trade of för mig.

Försäkringen kräver det.
Det håller noobtjuvarna borta.
 
@ JohanGustavson

Skruva av skivan och lägg den mot en plan yta. Bör ge dig en indikation på om den är skev eller ej.

Alternativt kan du använda en indikatorklocka:

http://www.youtube.com/watch?v=2GaYqJYhCB0
 
Last edited:
Min lösning: Skit i skivbromslås. Varför?

1. Det stoppar inga tjuvar.

2. Det kan stoppa mig väldigt brutalt.

3. Det är en irriterande pryl att hantera varje gång jag parkerar eller skall iväg. Två ggr. per körning alltså.

Jag byter en halvstor risk att kracha, och ett återkommande irritationsmoment, mot en liten risk att få betala extra självrisk. Jag tycker det känns som en vettig trade of för mig.

Vadå självrisk ? HUr kan försäkringen veta att du inte hade lås ?
 
Varje gång du kör iväg med låset i skivan så ska du slå yxan i armen.
På så sätt så har du garanterat en påminnelse för varje tillfälle som du sent glömmer :näsblod

Nytänkande ! Det gillar ja ! Själv ger jag det gamla beprövade rådet ...


Lösningen är att du har ett gäng med skivor hemma plus en i ryggan när du tjör ! När du så sabbar en skiva med låset byter du bara till en ny. Dessutom är det inte så farlit - bara frambromsen slutar ju funka och du har bakbroms oxå. Du klarar dig fram till nästa besiktning !
 
Trådbump! :hej

Jag råkade köra iväg med skivbromslåset i igår.
Jag hade fäst det i den del som håller fast bromsskivan i navet, och den "ekern" fick sig en liten törn.
Hojen rullar och det verkar inte vara något som tar i, jag dubbelkollade t om med AVA Mc om det var okej att köra så, vilket det var.

Dock är det så att detta var andra gången jag kör min nya motorcykel och nu upplever jag att bromsgreppet tar olika vid olika tillfällen (går att dra in olika långt).
Är detta inbillning tro eller kan det ha hänt nåt i samband med min fadäs?
Oerhört tacksam för svar då jag tänkte ta en lite längre tur i helgen om vädret tillåter.


Jappp..har du kollat med AVAmC då är det gaRaNtI att det går att tjöra-ingenfara ! :tummenupp

Det kunde ha hänt med fadäset. Blir skivan skev, alltså en skev skiva för att skit skivbromsen tog i skivan så kan kolvarna gå in lite olika djupt. Har haft så vid olika sabba skivan tillfällen. Om bromshandtaget går in djupare, testa att pumpa med den ett par ggr i ett annat hjulläge. Tar den då direkt efter pumpandet, har du nog en lite skev skiva. Det är inte så bra. Det borde AVA MC inte godkänt !
 
Last edited:
Om bolaget frågar så säger jag som det är. Din premie stiger alltså inte eftersom jag inte fuskar.

Aha..så om du hade ljugit om bromsen skulle min premie gå upp ? Fastr den går ju upp ändå för din knarr blivit stulen av någon noob som annars skulle va tvungen att ha en pickup med sig...och behövt lyfta upp den, hojen alltså. Så då stiger väl premien ändå.
 
Jappp..har du kollat med AVAmC då är det gaRaNtI att det går att tjöra-ingenfara ! :tummenupp

Det kunde ha hänt med fadäset. Blir skivan skev, alltså en skev skiva för att skit skivbromsen tog i skivan så kan kolvarna gå in lite olika djupt. Har haft så vid olika sabba skivan tillfällen. Om bromshandtaget går in djupare, testa att pumpa med den ett par ggr i ett annat hjulläge. Tar den då direkt efter pumpandet, har du nog en lite skev skiva. Det är inte så bra. Det borde AVA MC inte godkänt !

Jag frågade bara över telefon igår.
Men vågar jag köra såhär eller ska låta hojen stå?
 
Försäkringen kräver det.
Det håller noobtjuvarna borta.

Min försäkring kräver inte skivlås. Försäkringsbolagen brukar ha typ dubblerad självrisk om hojjen bara har ett godkänt lås. I mitt fall 3000 kronor. Skivlås gör det väl lite svårare för joy ride noobs. Men den riktiga Joy ride stoppern är startspärren. Skivlåset är inte värt besväret enl. min uppfattning. Skall man ha fler lås än styrlås/startspärr, så är det kjetting med förankring som gäller anser jag.
 
Bara du vet hur mycket skev den är och hur det känns. Jag hade just en sådan eker incident på min 1098 och där bankade jag lite på ekern och rätade ut den en smula med en gummihammare och sen körde jag tills...nästa gång jag fuckade upp skivan helt med ett lås och då bytte jag.

Andra ggr var de så skeva att när jag körde hem var jag tvungen att pumpa 3-4 ggr innan de tog ens i vissa lägen.

Kan de bli skevare av hård körning och värme om de en gång deformerats ?

Frambroms är typ...det viktigaste du har på knarren, känns det inte 100% - byt, så du inte får en liten överaskning någon gång. Åk till verkstad och kolla på plats.
 
När man väl börjat misstänka att något inte stämmer maler det konstant i skallen när man kör. Min ÅSIKT är att klart man kan köra den, företrädesvis till ett ställe där man kan få det kollat. Att ge sig ut på tur med inspirerande körning är inte så kul när man inte litar på hojen till 100%. Det är ju en perfekt ursäkt att skaffa ett nytt verktyg: indikatorklocka. Finns på Biltema, kan inte uttala mig om kvaliten dock.
 
Aha..så om du hade ljugit om bromsen skulle min premie gå upp ? Fastr den går ju upp ändå för din knarr blivit stulen av någon noob som annars skulle va tvungen att ha en pickup med sig...och behövt lyfta upp den, hojen alltså. Så då stiger väl premien ändå.

Nu fattar jag inte. Bromsen?? Inget lås i skivan -> hel broms, eller? Du kanske menar skivbromslås?

Jag tänkte så här: Om jag håller tyst/ljuger om saknat skivlås så får jag ut ersättning som jag inte är berättigad till. Det är du med och betalar för.

1. Det är väl ändå skåpbil som gäller vid hojstöld nu för tiden. Därmed blir skivlåset ointressant.

2. Om noob- tjuven mot förmodan inte känner igen en startspärr så lyckas han rulla hojjen 100 meter sedan ger han upp när han inser att hojjen inte går att tjuvkoppla och slänger hojjen åt sidan. Visst, dyra skador kan det bli, men hur vanligt är detta stöldfall egentligen?
 
Last edited:
Min försäkring kräver inte skivlås. Försäkringsbolagen brukar ha typ dubblerad självrisk om hojjen bara har ett godkänt lås. I mitt fall 3000 kronor. Skivlås gör det väl lite svårare för joy ride noobs. Men den riktiga Joy ride stoppern är startspärren. Skivlåset är inte värt besväret enl. min uppfattning. Skall man ha fler lås än styrlås/startspärr, så är det kjetting med förankring som gäller anser jag.

Jag är rätt säker på att det står att de knackar av 25% av det uppskattade värdet på hojen i mitt avtal, vilket inte känns helt okej. Jag har oftast en kätting också, men den är lite otymplig att släpa runt på, så då får ett lås räcka när jag är ute på längre turer.
 
Min lösning på det hela blev ett par nya järnskivor från S-racing. Hyfsat billiga - och sedan kastade jag mig över ett par begagnade då det dök upp på blocket.
Så nu kan jag knäcka skivorna en gång ivf och ändå ha till ett byte.

Mina järnskivor lär dock ta gaffeln med sig om jag skulle göra om samma bravad igen:hihi
 
Min lösning på det hela blev ett par nya järnskivor från S-racing. Hyfsat billiga - och sedan kastade jag mig över ett par begagnade då det dök upp på blocket.
Så nu kan jag knäcka skivorna en gång ivf och ändå ha till ett byte.

Mina järnskivor lär dock ta gaffeln med sig om jag skulle göra om samma bravad igen:hihi

Vågar jag byta skivor själv? :rodnar
 
Har hört att man bara gör detta misstag en gång men jag vet inte om det stämmer. Fixa en färgstark wire/kabel/rep som går från låset till styret.
 
Ja, det är bara att ta det försiktigt. Men på min gamla hoj hade de låst fast insexskruvarna som höll skivan med något klet från helvetet:död
Tror jag drog av två eller tre av skruvarna då jag bytte. Men det finns ju lösningar på det med.

Bara se till att allt åker tillbaka i samma ordning som det togs av. Jag kvaddade även en liten plastpryttel till hastighetsmätarn som kostade en förmögenhet att ersätta. Lägg direkt något i oken som gör att de inte trycks ut av misstag bara då de är av.
 
Finns ett gult bromslås-vajer-reminder ala gul telefonsladd på biltema för typ 30 riksdaler! :tungan
 
Vågar jag byta skivor själv? :rodnar


Japp..och det är väl EN skiva du kan byta. Tar typ ...inte så lång tid. Jag gjorde det på min 1098 för några månader sen och på min SF förra sommaren. Det du måste ha är ett STABILT depåstöd fram (och gärna, men inte nödvändigtvis bak). Går också att hänga upp hojen i taket med remmar faktiskt om du har krok. Resten är piece of pie.
 
Japp..och det är väl EN skiva du kan byta. Tar typ ...inte så lång tid. Jag gjorde det på min 1098 för några månader sen och på min SF förra sommaren. Det du måste ha är ett STABILT depåstöd fram (och gärna, men inte nödvändigtvis bak). Går också att hänga upp hojen i taket med remmar faktiskt om du har krok. Resten är piece of pie.

Jo, det stämmer. En skiva givetvis.
Nu har jag inte haft tid att kika på hojen sen igår kväll (sent) och kommer nog inte hinna idag så jag får återkomma till tråden till helgen kanske.

Men jag funderar på om nåt kan ha hänt med bromvätskan? Det kan inte vara så att den läcker efter det här och skapar någon sorts brist på tryck i bromsgreppet?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top