Köra iväg med låset kvar i bromsskivan...

Jo, det stämmer. En skiva givetvis.
Nu har jag inte haft tid att kika på hojen sen igår kväll (sent) och kommer nog inte hinna idag så jag får återkomma till tråden till helgen kanske.

Men jag funderar på om nåt kan ha hänt med bromvätskan? Det kan inte vara så att den läcker efter det här och skapar någon sorts brist på tryck i bromsgreppet?

Nope.

Har gjort samma sak två gånger :3freak

Köp Abus larmlås, piper till om man skulle sätta sig på hojen innan man tar låser av. :fakta

Skall man använda Loctite gänglåsning på bromsskivans bultar?

Jag kör med loctite. Är den för stark så får man blåsa me pistol, ingen big deal. Kör loctite på alla skruvar jag rör på hojen. Man kör ju Ducati...

Tack för alla tips jag fick igår om vad som kan ha hänt med min hoj.
Nu har jag vart nere och känt lite på den och det fel jag kan hitta är att bromsen tar senare än tidigare.
Vid första inbromsningen jag gör kan jg klämma åt bromshandaget mer än efteråt då trycket pumpats upp.
Men så fort det går en stund utan att jag bromsar sjunker trycket igen och bromsen tar senare igen.
Vad kan set bero på och vad kan jag göra åt det?

Får nog kolla så bromsoket ser ok ut, att bromslinan inte läcker/läckt. Kanske är möjligt att få in luft i systemet om det fått sig en riktig känga? Eller att där är en läcka. Men oberoende av orsak, första grejen är att kolla så allt ser ut att vara i ordning och du kan prova att hålla inne bromsen en längre tid för att se om du tappar tryck. Lufta bromsen/arna.

Återstår problemet får man ju ta det därifrån, då är antagligen ngt sönder eller i fel position efter smällen så det inte håller 100 tätt, om man får ägna sig åt lite spekulation :musik

Tack för alla tips jag fick igår om vad som kan ha hänt med min hoj.
Nu har jag vart nere och känt lite på den och det fel jag kan hitta är att bromsen tar senare än tidigare.
Vid första inbromsningen jag gör kan jg klämma åt bromshandaget mer än efteråt då trycket pumpats upp.
Men så fort det går en stund utan att jag bromsar sjunker trycket igen och bromsen tar senare igen.
Vad kan set bero på och vad kan jag göra åt det?

Så ser det ut om skivan är lite skev. Det måste till asmycket för att ett monobloc ok ska få sig en törn och luft kan du inte få in från en dag till en annan med en skivbromsfadäs emellan. Det krävs inte mycket för att skeva en bromsskiva, speciellt om ekern blir sne.

Ännu mer kött på benen nu, efter samråd (över telefon) med två MC-firmor kan jag nog konstatera att skivan
är böjd. Värre än så verkar det inte vara. AVA-MC ville ha ca 5500:- för en ny skiva.
Min fråga blir väl om jag kan komma billigare undan?
Ni som har koll, var kan jag hitta en ny skiva som passar, och måste jag ta hänsyn till den andra skivan på framhjulet vid inköp? Måste jag byta båda?
Dom ville ha 500:- för montering så det låter ju inte så farligt. Men jag vill ju tro att det går att köpa bromsskivan billigare någon annanstans.

Last edited:
Ett gummiband runt bromshantaget- styret fungerar bra, omöjligt att köra iväg:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT