Köra in hojen på dyno, flera hästars skillnad

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Det är väl ingen nyhet längre att det finns folk som tror att den bästa inkörningen är hård inkörning, riktigt hård inkörning. Den här australiensaren som äger Maxpower motorcycles har kört in cirka 30 hojar på dynon (enligt honom) och sen haft kundhojar som varit inkörda på gatan och sett resultat som visar att precis alla hojar som han kört in på dynon ger alltid mer effekt än de som är inkörda på gatan.

Kolla själva på hans videos:

http://www.youtube.com/user/maxpower9773

Givetvis finns det alltid brister. Dynomätningar varierar mycket dag från dag, men när man får samma resultat om och om igen, där det faktiskt pekar med god marginal att hårt inkörda hojar har mer effekt kan man nästan dra en slutsats.

Min nästa nya hoj vill jag gärna köra in hårt när jag ser detta. Finns det någon mer här i Sverige som haft samma möjligheter att bänka många hojar och sett någon skillnad?

Och ja hans dyno verkar visa höga siffror, men han påstår att vanligt inkörda hojar visar för lågt. Dessutom är vi ju intresserade av skillnaden mellan en kundhoj som körts in på gatan och hans egna inkörda hojar - så länge det är samma dyno så funkar det att se effektskillnad mellan hojarna iaf, även om toppeffekten är några procent för hög på samtliga dynos.
 
Last edited:
Jörgen Karlsson har väl gjort någon liknande variant, inte superhård men absolut inte mjäkig inkörning om du läser hans tråd.
 
Problemet med "vanlig" inkörning är oftast att dom slänger i helsyntet olja som gör att ringarna inte bäddar in ordentligt. Tror helt klart på att man får en liiite högre kompression (hk) om man kör in en motor med mineralolja ett 50-tal mil på bänk eller gata och sedan byter till helsyntet.
 
Mmm, sök på "Motoman" här på forumet så hittar Du femtioelva trådar om inkörning, för- och nackdelar med hans metod vs fabrikens rekommendationer. Länk till hans sida hittar Du här: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Sammanfattningsvis finns inget som förbjuder att Du kan fixa en bra inkörning på gata heller, det gäller bara att ha nerver att våga. Den metod jag använder och som många förordar följer väl normalt och sunt förnuft och bygger på att dagens motorer byggs med fina toleranser och levereras med bra olja:

1 - starta upp hojen och låt den bli varm.
2 - ut och accelerera med ca 50% gaspådrag, upp till 50-60% av maxvarv (9-10 k RPM) ett antal repor, motorbromsa med helt avslagen gas ned till 2-3k RPM mellan reporna.
3 - öka successivt gaspådrag och varvtal, först 75% och därefter 100%, däremot håller jag varvtalet något under maxvarv till slutet av turen.
4 - segdra aldrig, undvik konstant gas bara för att klara av kilometrar.
5 - efter ca 8-10 mil och ett antal fullgasrepor brukar jag anse inkörningen klar, därefter håller jag mig fortsättningsvis under maxvarven till första oljebytet är gjort. Puritanerna byter olja efter dessa 8-10 mil, men det är jag för snål för - efter femtio mil brukar oljan vara fräsch i alla fall.

Jag undviker även konstanta gaspådrag utan låter hojen antingen accelerera eller motorbromsa fram till första service.

Jag har aldrig haft ett motorhaveri eller onormalt slitage i varken bilar eller mc där ovanstående metod använts. Och när motorcyklarna körts i bänk eller testats mot märkessyskon har de normalt presterat riktigt bra.

Men sök själv, läs på och bilda Dig en egen uppfattning, det är ju till syvende och sist Du själv som ska leva med maskinen:)
 
Last edited:
Med "hård" inkörning menar man att man skall köra med höga trottelöppningar så ofta det går men utan att varva eller segdra. Målet är att få högt tryck i förbränningsrummet så att kolvringarna "spänns ut" så mycket det går så att de kan slipas in mot cylinderväggarna.
Om man kör med lågt tryck i förbränningsrummet (mesande på gasen) och kombinerar detta med helsyntetolja, som Killerwhale poängterar, så blir friktionen så låg att ringarna inte slipas in och man får tryckfall över ringarna, med mindre effekt och ökad oljeförbrukning som följd.
 
Körde in min hoj enligt samma metod som Roffe beskrev och det har fungerat utmärkt för mig. Ringarna håller tätt och den ger hög effekt även i snål bänk (MC-Xpress bänk).

Köra in hårt betyder som sagt inte att spöa skiten ur hojen och ligga och nöta på varvstopp eller något sånt. "Hård" inkörning är bara en mer bestämd inkörning för att se till att man hela tiden har så högt ringtryck som möjligt för att få ringarna att sätta sig så bra som möjligt.
 
Nya motorcylar har ju redan på fabrikens testcell körts först en transient körcykel avslutad med en fulleffektsmätning, bla för att sätta ringarna. Så inkörningsstrategi för ringar är mer för oss som sätter ihop en motor i egen regi.

Det som ständigt missförstås med den "hårda metoden" är att det är omväxlande högt gastryck/motorbroms som föreskrivs. Och när har man då högst gastryck, jo vid max fyllnadsgrad, dvs vid vridmomentmax. Så man behöver inte heller dra till varvstopp.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?236918-Inkörning-av-ny-motor-(Break-in-Secrets)
 
Last edited:
Det som ständigt missförstås med den "hårda metoden" är att det är omväxlande högt gastryck/motorbroms som föreskrivs. Och när har man då högst gastryck, jo vid max fyllnadsgrad, dvs vid vridmomentmax. Så man behöver inte heller dra till varvstopp.
En tanke slog mig.

Hur ska man göra med tvåtaktare där vridmax ofta sammanfaller med effektmax? Är höga varv på något sätt skadliga när man kör in ringar?
 

Bifogat

  • DYNO1.jpg
    DYNO1.jpg
    143.5 KB · Visningar: 117
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top