Köra ifrån bylingen

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Det finns ju 3 miljarder trådar om att köra ifrån polisen i olika scenarion. Med olyckan i Skåne i färskt minne känner jag för att omformulera frågan lite:

Skulle du försöka köra ifrån polisen för att slippa böter eller indraget körkort om det fanns en risk att förföljande polis körde ihjäl sig själv eller någon annan i jakten?

Kuritas skrev:
Det finns ju 3 miljarder trådar om att köra ifrån polisen i olika scenarion. Med olyckan i Skåne i färskt minne känner jag för att omformulera frågan lite:

Skulle du försöka köra ifrån polisen för att slippa böter eller indraget körkort om det fanns en risk att förföljande polis körde ihjäl sig själv eller någon annan i jakten?
jobbig fråga.... :mad:

Kuritas skrev:

Nej..Hellre ett indraget körkort än att ngn riskerar att förolyckas.

Finns väll alltid en risk att polisen kör ihjäl sig lr någon annan när du försöker köra ifrån dom?

Freddola skrev:
Finns väll alltid en risk att polisen kör ihjäl sig lr någon annan när du försöker köra ifrån dom?
och hur smart är det att riskera andras liv? tänk om nån idiot eller polis körde ihjäl ditt barn eller famlijemedlem.. bara för att ingen stannade.. :va

Dom liksom du bör ju inse vad en sån katt o råtta lek kan resultera i, Verkar ju finnas gott om naiva sporthojsåkare som tror dom är odödliga :va

Dom har väll ett riskfylt yrke, det har dom ju själva valt, om nu polisen anser att det är lämpligt att köra i 300 för att följa efter någon som flyr så har han ju gjort det beslutet själv som är minst lika dummt som för han som drar.

Jag skulle inte vilja ha det på samvetet att han dött för han följt efter, men det var ju ingen som tvingat honom heller.

Ne jag skulle antagligen stanna.

som om allt finns det alltid två sidor på ett mynt.
även fast en idiot försöker dra ifrån en polis, vilket e dumt, så bör inte polisen ta onödiga risker för det.
att en skyldig slipper undan är bättre än att en osyldig blir indragen.

Mares skrev:
som om allt finns det alltid två sidor på ett mynt.
även fast en idiot försöker dra ifrån en polis, vilket e dumt, så bör inte polisen ta onödiga risker för det.
att en skyldig slipper undan är bättre än att en osyldig blir indragen.
Bra sagt.!! :klappar

Sen så kan ju faktiskt köra ifrån polisen på ett relativt säkert sätt om man har mc och dom bil.
Finns många ställen där bilar inte kommer fram som en mc gör.
Eller t ex en tom och fin motorväg.

Om vi fortsätter vidare då.
Du sätter iväg från polisen, ni två ensamma på någon ganska enslig väg en sen sommarkväll/natt, du ser i backspegeln/hör att polisbilen brakar in i ett träd/pelare/räcke och blir stillastående.
Vänder du om eller brassar du vidare och ringer 112 anonymt?

Problematiken polisen brottas med är följande:

Om dom följer efter trots att du ökar och ökar för att hinna ifrån dom utsätter både du och dom andra för fara.

Men o andra sidan kan dom inte heller bara skita i att jaga då det i allmänhetens ögon kommer verka slappt och att det blir helt ok att köra ifrån polisen.

Så jag tror att de flesta jagar tills det börjar närma sig en gräns där polisen anser att det inte finns någon chans att stoppa framförvarande utan överhängande risk för olycka.

Att poliserna som omkom / skadades i ovan nämnda olycka inte avslutade jakten innan katastrofen var ett faktum beror med största sannolikhet på att dom ansåg att det fortfarande gick inom relativt säkra farter. Det enda som inte var så lyckat var tåget.

Tror inte att någon olycka skett i en kurva längre fram iaf, utan att den obevakade tågkorsningen var den enskilt största faktorn till olyckan - med bommar hade den troligen aldrig inträffat!

my 2 cents

//Anders

Kuritas skrev:

Varje gång någon drar ifrån "haffa" så finns det en risk att någon kan råka illa ut!! Bra dumt... :kocko

Det osar lite dubbelmoral i tråden!
Helt plötsligt så kör alla 50km/h på 50 väg.
Då är ju problemet löst!
Inte en enda sporthojsåkare som åker lite
for fort eller riskerar något på något sätt.

ocke skrev:
Det osar lite dubbelmoral i tråden!
Helt plötsligt så kör alla 50km/h på 50 väg.
Då är ju problemet löst!
Inte en enda sporthojsåkare som åker lite
for fort eller riskerar något på något sätt.
Och vips så har vi en ny moraltråd. Man kan aldrig debattera detta ämne utan att nån ska komma dragandes med argumentet att "Fan va ni är dubbelmoralister, ni tjör ju oxå för fort!" När man försöker dra snutan måste man överväga alternativen; Är det värt att dö för sitt körkort? Kan jag klara mej på nån teknikalitet? Har dom nån tillförlitlig mätning på mej? Jag kör själv för fort ibland, däremot skulle jag aldrig ens försöka att dra snuten, helt enkelt för att det finns för många okända faktorer om man skulle försöka.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back