Köra ifrån bylingen

Joeni skrev:
Njae, det där är ju inte sant!
Det är ju "inte omöjligt" att man kör i en hastighet som innebär att man förlorar lappen i mer än 12 månader (inte 100% säker på antal månader..rätta mig, om fel jag har). Detta har väl som följd att du måste ta om dina körkort.

OBS! Jag menar inte att det är en vettig anledning att smita.

Har själv aldrig smitit.
Vad jag märkt själv iaf.

har för mig att det krävs ganska grov vårdslöshet i trafik för att bli av med kortet längre än 12 månader.. bara fortkörning räcker nog inte..

blacktriple skrev:
Varför nämnde du det då? :va

När ska folk lära sig att hålla tyst om sina dumheter?

Tänkte mer på att jag inte ska avsöja vad jag hade för klädsel. Det kan ju vara allt från naken till nära på full utrustning. Jag sa ju aldrig det värsta heller.

ozto skrev:
har för mig att det krävs ganska grov vårdslöshet i trafik för att bli av med kortet längre än 12 månader.. bara fortkörning räcker nog inte..

Ja när det ändå är uppe, hur fort behöver man köra? Om det nu som sagt räcker med fortkörning.

51 på 30 väg ger 3 månader
94 på 50 väg ger 3 månader

Var gränserna går det vet jag inte. Någon som läst "Fortkörarbibeln" eller vad det nu var den hette? Alla böter och gränser står uppradade i den. Följde med någon motortidning.

Eller måste man komma upp på försök till smitning, grov vårdslöshet i trafik samt rattfylla?

Last edited:
ja. varför inte, beror på vad det gäller dock. inte kan jag kontrollera deras körning+ diverse oförutsedda händelser, det får väl dom göra själva, övermod är en dålig engenskap. rejsa mot tåg såna dumheter :näsblod

har bara blivit jagad av polisen en gång, då drog jag dom (med skjuts faktiskt) fast det va flera år sen dock. det är nog bara sköj o känna lite riktigt adrenalin nån gång ibland, eller kan man ju söka spänning genom att titta på tv eller nåt. kan bara konstatera att man kan dö precis när som helst av precis vad som helst, det är livsfarligt att leva.

EisernPferd skrev:
kan bara konstatera att man kan dö precis när som helst av precis vad som helst, det är livsfarligt att leva.

Ja att dö är ju det enda som är självklart här i livet så varför bekymra sig om det? Förr eller senare händer det ju. :)

Den som poliserna följde efter strax innan olyckan, har anmält sig till polisen för han mådde så jäkla dåligt. Han blev vittne till olyckan.

Ystads allehanda

Varför följde polisen efter? jo, misstanke på olovlig körning, vårdslöshet i trafik och nu får han för smitning från olycksplats.

Hoppas han tänker efter nästa gång han har blåljus efter sig.

Har man inte gjort något så har man inte heller något att frukta.Ystads allehanda

EisernPferd skrev:
ja. varför inte, beror på vad det gäller dock. inte kan jag kontrollera deras körning+ diverse oförutsedda händelser, det får väl dom göra själva, övermod är en dålig engenskap. rejsa mot tåg såna dumheter :näsblod

har bara blivit jagad av polisen en gång, då drog jag dom (med skjuts faktiskt) fast det va flera år sen dock. det är nog bara sköj o känna lite riktigt adrenalin nån gång ibland, eller kan man ju söka spänning genom att titta på tv eller nåt. kan bara konstatera att man kan dö precis när som helst av precis vad som helst, det är livsfarligt att leva.

Så du skulle bara rycka på axlarna om din iver att slippa indraget körkort ledde till att en annan person dog? Du är en vacker människa! :klappar

Hur många poliser dör per polisjakt. Jag skulle tippa på väääääldigt få. Ska man ta tag i själv o bli en bättre människa så finns det bättre ställen att börja på.

HanneZ skrev:
Hur många poliser dör per polisjakt. Jag skulle tippa på väääääldigt få. Ska man ta tag i själv o bli en bättre människa så finns det bättre ställen att börja på.

Ledsen om min hypotetiska diskussion stör dig.

Kuritas skrev:
Ledsen om min hypotetiska diskussion stör dig.
Har jag skrivit att den stör mig? Jag menade bara på att om EN polisman dör i en polisjakt så är det en fis i rymden jämfört med t.ex. hur många vägarbetare som dör per år. Självklart är det lika tragiskt för familj o vänner.

Kuritas skrev:
Så du skulle bara rycka på axlarna om din iver att slippa indraget körkort ledde till att en annan person dog? Du är en vacker människa! :klappar

Nånstans i din "hypotetiska diskussion" måste man väl ändå väga in orsak, verkan och adekvat kausalitet... tycker du inte?

Ger man sig in i leken får man leken tåla :gnissla

Väldigt svår fråga att svara på igentligen, om man visste att det skulle gå åt helv för polisen så solklart nej.skulle jag stanna och kolla så att allt är ok om jag såg att bylingen körde i diket eller dylikt -japp.

Man tar ju en risk om man kör ifrån dom. men dom tar också en risk om dom följer efter en. Dom måste själva bedömma om det är "värt" det,samma gäller för oss.

:tummenupp

Freddola skrev:
Finns väll alltid en risk att polisen kör ihjäl sig lr någon annan när du försöker köra ifrån dom?

Stämmer. Så fort jag bestämmer mig för att inte stanna så riskeras mitt, polisens och omgivningens liv.

Dock förstår jag inte riktigt frågan. Skulle det finnas något speciellt tillfälle på polisen skulle riskera att köra ihjäl sig? Man tänker ju inte precis på det inte ens när man passerar en järnvägsövergång.
Men, å andra sidan så skulle jag stanna om jag sett polisbilen bli mosad av ett tåg.

Allmänt..
Dra för att slippa böter? Nej.
Dra för att behålla körkortet? Beror på omständigheterna.
Det har hänt en gång, men det var inte så mycket "dra" i det hela. Jag höll 200+, körde om polisbil, och släppte inte på gasen. Han började blinka, men kom aldrig ifatt.

Ukiwaza skrev:
Adekvat kausalitet det samband som föreligger mellan en skada och en handling (eller underlåtenhet)

Ok... Ungefär som att "Polisman dog DÄRFÖR ATT tåget körde in i honom från sidan"? Då kan jag hålla med om att graden av adekvat kausalitet i fallet "Polisman dog därför att misstänkt förövare försökte köra ifrån honom" är avsevärt lägre.

Men fråga dig själv: Om du hade kommit hem och parkerat din röda BMW med gröna fälgar på garageuppfarten och vetat att OM du hade gjort saker och ting annorlunda så hade polismannen varit i livet. Hur hade du tagit det? Axelryckning med åberopan av adekvat kausalitet?

Som sagt, jag säger inte åt någon att köra sakta för att spara poliser, jag bara resonerar om hur man skulle må OM det otäcka hade hänt. En del hade säkert skitit i det. Jag hade inte gjort det.

Du vet inte på förhand vad din jakt kommer leda till, du gör ju en snabb bedömning om du har någon chans att komma undan och om du vågar ta chansen.

Sen kan du givetvis ha som regel att du alltid stannar när polisen blinkar åt dig eller som regel att alltid dra även om de bara får syn på dig.

Kuritas skrev:
Ok... Ungefär som att "Polisman dog DÄRFÖR ATT tåget körde in i honom från sidan"? Då kan jag hålla med om att graden av adekvat kausalitet i fallet "Polisman dog därför att misstänkt förövare försökte köra ifrån honom" är avsevärt lägre.

Men fråga dig själv: Om du hade kommit hem och parkerat din röda BMW med gröna fälgar på garageuppfarten och vetat att OM du hade gjort saker och ting annorlunda så hade polismannen varit i livet. Hur hade du tagit det? Axelryckning med åberopan av adekvat kausalitet?

Som sagt, jag säger inte åt någon att köra sakta för att spara poliser, jag bara resonerar om hur man skulle må OM det otäcka hade hänt. En del hade säkert skitit i det. Jag hade inte gjort det.

Ok OK OK "Jag är oskyldig" :rofl :rofl :rofl

Jag stannar ALLTID när jag blir stoppad. Fast jag har aldrig blivit stoppad för att jag har kört över gällande hastighet så böter och körkort har aldrig varit i fara... Konstigt va? ;)

Nu skall jag bekänna en ungdomssynd... Jag har försökt att dra en gång, då på moppe och med skjuts. Det gick inte bra kan jag säga och poliserna var inte glada :fakta

Att stanna om man märker att poliserna kör av vägen borde vara en självklarhet. Vänd på det... Tänk om någon kör av vägen och poliserna kör vidare med en axelryckning och säger bara "Ja han körde fortare än vad han klarade av". Nej en polis skulle stanna, larma och ge den hjälp som behövs om som han skulle klara av. Inte åka hem och parkera polisbilen...

//Kj

KJECOP skrev:
Jag stannar ALLTID när jag blir stoppad. Fast jag har aldrig blivit stoppad för att jag har kört över gällande hastighet så böter och körkort har aldrig varit i fara... Konstigt va? ;)

Nu skall jag bekänna en ungdomssynd... Jag har försökt att dra en gång, då på moppe och med skjuts. Det gick inte bra kan jag säga och poliserna var inte glada :fakta

Att stanna om man märker att poliserna kör av vägen borde vara en självklarhet. Vänd på det... Tänk om någon kör av vägen och poliserna kör vidare med en axelryckning och säger bara "Ja han körde fortare än vad han klarade av". Nej en polis skulle stanna, larma och ge den hjälp som behövs om som han skulle klara av. Inte åka hem och parkera polisbilen...

//Kj

Hmmm BMW Gummikuh

Varför blanda in polisen och allmänheten i disskusionen?

Fråga er istället hur många skruvar personer som smiter saknar. :död

Vad som får så jävla många människor att tro/tycka att det är ok att smita från sitt ansvar.

Varför så jävla många människor tycker det är helt ok att inte STÅ för sin imbicilla dummhet till att börja med.

Blir ju för fan värre år för år, snart skiter alla i allt, inte så konstigt att det ser ut som det gör utanför ytterdörren.

Folk som verkar sätta i system att bete sig hur som helst när det "bara är att dra" har jag ingen som helst tolerans än mindre respekt för.

Att säga att "polisen av egen fri vilja valde att följa efter och får därför räkna med att kanske dö på kuppen" är så...... :död Ett typiskt argumen för att rättfärdiga ett betende som man VET är fel.

EDIT. Ok om man gör det en gång när man är ung o dum...och LÄR sig något av det. Är ju en viss skillnad på att smita i 40-50 km/h och i 200-300 km/h

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back