Köra ifrån bylingen

Kuritas skrev:
Det finns ju 3 miljarder trådar om att köra ifrån polisen i olika scenarion.


Ja... varför då starta en till?

Meningslös tråd!

Sen var det onödigt att dra in den olyckan i diskussionen eftersom ingen vet hur el varför det gick som det gick...

MVH
 
DanneP skrev:
Ja... varför då starta en till?

Meningslös tråd!

Sen var det onödigt att dra in den olyckan i diskussionen eftersom ingen vet hur el varför det gick som det gick...

MVH

Ehr... Omkommen polisman vid förföljandet av icke stannande trafikant tyckte åtminstonde jag var en ny vinkel som tålde att diskuteras.

Och det kvittar hur olyckan gick till, det är väl ingen som tvivlar på att olyckan inte hade skett just där och på just det sättet om inte polisen hade behövt jaga efter BMWn. Därmed inte sagt att BMW-föraren har något juridiskt ansvar, men måhända ett moraliskt? Det är det jag försöker komma fram till.

Du tycker att tråden är meningslös. Jaha. Det tycker inte jag.
 
Kuritas skrev:
Ehr... Omkommen polisman vid förföljandet av icke stannande trafikant tyckte åtminstonde jag var en ny vinkel som tålde att diskuteras.

jaja... det kanske var meningen med trådstarten... men att svaren skena åt annat håll!

då förstår jag och håller med lite mera...

MVH
 
Kan vi vända på det hela och fundera på polisen.

Om jag var polis så skulle jag inte riskera mitt liv för att jaga fatt en gammal sunkig BMW som jag redan stoppat femtioelva ggr tidigare samma sommar.

Rättsystemet släpper ju ut dessa rötägg som begår trafikbrott efter 5 minuter igen ju utan straff.....

Varför ska man då offra sig som polis????? Undrar vad det är/var som driver dem till att försöka uträtta stordåd?
 
En i sammanhanget totalt irrelevant fundering är om inte många av åtminstone de unga nyutexaminerade polisaspiranterna upplever det lite som en jackpot när någon försöker sticka...

Kan bara tänka mig in i situationen utifrån mitt eget perspektiv (dock inte polisperspektiv måste tilläggas)... Jag har stått och skjutit med min lilla laserpistol i hellregnet i fyra timmar, jag fryser och är allmänt uttråkad. Plötsligt är den nån tomte som vill testa lyckan och försöker smita.

Nu plötsligt händer någonting i alla fall, jag får dra ut på vägarna och jaga en "buse". Han (under den förutsättning att han är en omogen slyngel som mig själv vilket man ju får hoppas att han inte är) borde rimligtvis få en kick motsvarande den som den jagade upplever. Det är ett faktum att det ger en kick att bli jagad/jagas, samma känsla kan upplevas under bankörning.
 
Last edited:
#acke# skrev:
En i sammanhanget totalt irrelevant fundering är om inte många av åtminstone de unga nyutexaminerade polisaspiranterna upplever det lite som en jackpot när någon försöker sticka...

Kan bara tänka mig in i situationen utifrån mitt eget perspektiv (dock inte polisperspektiv måste tilläggas)... Jag har stått och skutit med min lilla laserpistol i hellregnet i fyra timmar, jag fryser och är allmänt uttråkad. Blötsligt är den nån tomte som vill testa lyckan och försöker smita.

Nu plötsligt händer någonting i alla fall, jag får dra ut på vägarna och jaga en "buse". Han (under den förutsättning att han är en omogen slyngel som mig själv vilket man ju får hoppas att han inte är) borde rimligtvis få en kick motsvarande den som den jagade upplever. Det är ett faktum att det ger en kick att bli jagad/jagas, samma känsla kan upplevas under bankörning.
De där har det diskuterats om många gånger och polisen har svarat "att dom gör allt" för att sålla bort dom på polisskolan. Sen slinkar väl garanterat en del igenom men polisjakter händer nog inte så ofta att dom är värda att sitta o vänta på som polis.
 
Nr:18 skrev:
Nej. Ingen motsättning i citaten. Nu skulle jag aldrig dra snuten, i min ungdom har jag försökt och misslyckats.
Som sagt, det beror på förutsättningarna.....

Säg inte att du skulle stanna om du möter polisen på en motorväg och de har 3 km till nästa avfart, isåfall tillhör du de riktiga undantagen.
 
Och hur stor del av ansvaret för olyckan får de som lade planerna för räls/väg korsningen?
 
FUBAR skrev:
Kan ingen fråga BRASSARN vad han hade gjort??? :gnissla

Till synes borta betraktar jag numera dig stillsamt sittanades på min pinnstol, sakta strykandes de mer vitala delarna av det röhåriga svinets späda kroppshydda.

För övrigt tror jag nog du med största sannolikhet redan vet vad som är den korrekta handlingen i ovan omtalade diskussion! För att ytterligare klargöra detta, följer nedan en handlingsplan för liknande situationer:

Då du är, eller kan tänkas bli, förföljd, eller ens misstänker att du KAN vara förföljd: Smäll rullen i botten!!!! Smäll i allt lägre växlar tills dess att rätt varvtal uppnås, dvs fullt skrikande varvbryt!!!!
Växla därefter upp allt eftersom varvtalet antyder att sjunka något!! Målet är att hålla nosen på kl 12 eller däröver HELA TIDEN!!! och observera att detta är kritiskt ur kewlhetsfaktor!!! :yoparty :yoparty :yoparty

Då du uppnåt högsta möjliga hastighet, håll då den!!!! Bromsa aldrig!!! Inte för något!!!! Bromsar man minsta lilla, eller släpper av på gasen, då är du rikskass!!! Stannar du så är det ett direkt nederlag, och du bör skämmas!!!

6:an skall endast nyttjas på full gas, och helst i kombination med så vågat körbeteende som möjligt!! Chansa hellre att komma före i korsningen än att väja eller bromsa.

Vidare bör nämnas att motorcykeln SKALL härdas och pressas till sina yttersta gränser och lite till, helt enkelt bara BRASSA på fullt varvbryt, å dra i hela helvet och mata i växel efter växel, tills det helt enkelt inte går att blåsa fortare!! Aldrig under 200 knyck på 2 hjul, företrädes vis på fram- eller bakhjul!!!!! :yoparty Aldrig samtidigt!!
Dessutom bör det alltid slira eller kana, på det däck som har kontakt med den asfalt som i samma ögonblick skrynklas till långa svarta ringelormar!!!

Eventuella trakasserier mottages tacksamt via PM. Tack på förhand!

MVH BRASSARN
 
Kuritas skrev:
Så du skulle bara rycka på axlarna om din iver att slippa indraget körkort ledde till att en annan person dog? Du är en vacker människa! :klappar

har jag inte sagt, klart att man skulle fundera över det. du verkar va personligt involverad på nåt sätt här så jag antar att du är polis.
det är mycket om och om om i dina resonemang. men till skillnad från dej så finns det inga om imin värld det finns bara verkligeheten o den sker ju nu as we speak. tänk om nån kör för fort o polisen följer efter i 20km/h mer på en motorväg o han som smiter kör 4 mil o av nån anledning så skickar usa iväg en tomahawkmissil just då, som dimper ner i fel världsdel precis på polisbilen oj oj,dom dog av vilken anledning?? du glömmer helt bort att saker sker hela tiden som varken du jag eller nån annan har kontroll över så är det. jag gråter inte pga dom svältande/döende barnen i afrika ej heller om dom skulle va här i sverige. dock tycker jag det är störande att det dör folk men det är knappast mitt problem. jag har fullt upp med o leva själv, jag kan tyvärr bara ta ansvar för mitt eget liv. välkommen till verkligheten där saker händer
 
Last edited:
om vi istället vänder på resonemanget o antar att dom i den flyende bilen dog när dom krockade med tåget (vilket är en fullt sannolikt) dog dom för att tåget körde på dom eller för att polisen jagade dom eller för att dom körde för fort?? hade polisen känt sej skyldiga?? nej knappast inte (för dom flydde ju...)
 
Kuritas skrev:
Det finns ju 3 miljarder trådar om att köra ifrån polisen i olika scenarion. Med olyckan i Skåne i färskt minne känner jag för att omformulera frågan lite:

Skulle du försöka köra ifrån polisen för att slippa böter eller indraget körkort om det fanns en risk att förföljande polis körde ihjäl sig själv eller någon annan i jakten?


Den är jobbig men vafan det går ju rätt fort att dra dom så.
massa bilar och lite slalom inget jag är stolt över men dom hade inte en sportslig. men e dom hack i häl så stannar jag, nu va dom typ 5 bilar längre bak. och allt gick så fort. :fatta!
 
Grrrooov skrev:
Ja när det ändå är uppe, hur fort behöver man köra? Om det nu som sagt räcker med fortkörning.

51 på 30 väg ger 3 månader
94 på 50 väg ger 3 månader

Var gränserna går det vet jag inte. Någon som läst "Fortkörarbibeln" eller vad det nu var den hette? Alla böter och gränser står uppradade i den. Följde med någon motortidning.

Eller måste man komma upp på försök till smitning, grov vårdslöshet i trafik samt rattfylla?

Jag skulle tro att det går åt upprepade rattfyllor eller vårdslöshet eller grova varianter dom...
 
EisernPferd skrev:
men till skillnad från dej så finns det inga om imin värld det finns bara verkligeheten o den sker ju nu as we speak.

God riskbedömning bygger just på begreppet "om". Om det kommer en mötande bil på andra sidan krönet - ligger jag rätt placerad då? Om bilen i korsningen kör rakt ut framför mig - hinner jag stanna då? På ditt resonemang kring en värld av verklighet och utan "om" kan man få intrycket av att du kör tills det kraschar.

För övrigt tror jag inte att du förstår vad jag menar med tråden, och jag har inget hopp om att med ringa medel få dig att förstå. Så jag lägger ner.
 
jag tycker god riskbedömning bygger på vett, självklart kör man inte på fel sida av vägen till jobbet tex för man vet ju att det kommer bilar på andra sidan. men tänk om det kommer en bil på fel sida när jag kör på rätt tänk om, ja gör det det så gör det det men det händer inte så ofta så man ens behöver fundera på det, så menade jag. over and out
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top