Köra fram till trafikljus på höger sida om bilar - Har du fått böter?

Är det kö får man stå i kö, så enkelt är det.

Skulle inte göra det då personer som kör sick-sack mellan bilarna och tränger sig redan är skadade en trappa upp. Sådana hojåkare brukar inte bli långvariga i trafiken. Synden straffar sig själv.

Jag tror att du är ett lite troll, för så inskränkt resonemang som du för gör bara de här killarna :banana

Är det kö får man stå i kö, så enkelt är det.

Skulle inte göra det då personer som kör sick-sack mellan bilarna och tränger sig redan är skadade en trappa upp. Sådana hojåkare brukar inte bli långvariga i trafiken. Synden straffar sig själv.

Omvändelse under galgen?

Last edited:
Jag gör inte det ofta själv, men när jag jobbar och kör mycket i Malmö så spelar det mig mindre roll. Nu kör jag lastbil så det finns inte en chans i världen att en mc skulle vara i vägen för mig eftersom dom oftast är vid nästa ljus innan jag ens börjat rulla.

För ett par månader sedan gled jag dock upp bredvid en bil på högersidan, när jag kollade in i rutan såg jag att det var en civil polis så jag slog på blinkers och svängde höger istället och spelade oskyldig! :)

När det gäller vissa inlägg om bokstavtrogen laglydnad på hoj - vet jag att det är trams då jag dagligen ser merparten av hojarna sicksacka mellan filerna (även omkörning på höger sida på enfilig väg), tränga sig före vid rödljusen, köra i bussfil & givetvis för fort. Jag gör också så det har blivit kutym här att köra så.
Sån är jag

Vad har något av detta med mig att göra?
Troll.

Tragiskt att vuxna(?) människor inte kan följa satta regler och lagar. Sedan kan man ju fråga sig om vissa av er har köpt körkortet på postorder? Ni vet ju uppenbarligen inte vilka regler och lagar som gäller. Borde vara svårare att ta kortet, det är uppenbart.

Stolpskott finns det gott om i trafiken men dessa brukar dock sållas ut rätt snabbt. Antingen kör man ihjäl sig eller så förlorar man kortet.

Last edited:
Tragiskt att vuxna(?) människor inte kan följa satta regler och lagar. Sedan kan man ju fråga sig om vissa av er har köpt körkortet på postorder? Ni vet ju uppenbarligen inte vilka regler och lagar som gäller. Borde vara svårare att ta kortet, det är uppenbart.

Stolpskott finns det gott om i trafiken men dessa brukar dock sållas ut rätt snabbt. Antingen kör man ihjäl sig eller så förlorar man kortet.

Finns gott om stolpskott i forumet också *wink wink*

Det är ej olagligt att passera på höger sida i köer i sverige om det finns mer än 1 körfält.

Detox: man kanske inte ska köra om på höger sida men hur farligt är det vid ett trafikljus?
Paragrafryttare ska ingen vara i trafiken, det står t.o.m i teorin. Då är din kommentar mer allvarlig även om du troligtvis aldrig skulle göra det:
"Kommer det någon när jag kör firmabilen så får jag lust att öppna dörren. PANG! "Oj, jag såg dig inte", skulle jag då ljuga personen rakt upp i ansiktet för att sedan skratta högt inombords"

Du bör tänka efter för din egen skull ifall du blir så provocerad istället för att visa mognad och tolerans. Dessutom måste du underlätta för någon som bryter mot reglerna.

Att få lust att göra en sak kontra att verkligen göra slag i saken är två vitt skilda saker. Paragrafryttare? Tja, vissa av oss har karaktär, andra är stolpskott.

Tragiskt att vuxna(?) människor inte kan följa satta regler och lagar. Sedan kan man ju fråga sig om vissa av er har köpt körkortet på postorder? Ni vet ju uppenbarligen inte vilka regler och lagar som gäller.

Regler? Du är vit som snö va. Aldrig ens ett litet piratkort eller laddat ner film eller musik från någon obskyr sida, aldrig en hastigetsöverträdelse, aldrig missat att stanna helt vid en stoppskylt, aldrig fält ner solskyddet när du passerat en fartkamera?

I Belgien har man till och med insett att man underlättar trafikläget genom att tillåta att hojarna tar sig fram på sidorna. Ta förresten en tripp från Charles du galle in till Paris så förstår du vad jag menar och vart vi är påväg i vår storstad också.

Såna som du som ens tänker tanken att öppna dörren bara för att jävlas, är de som är den verkliga faran i trafiken. Kan nästan slå vad om att du också är en sån som vid kö på t.ex. E18 mot Norrtälje (där det skiftar mellan en och två filigt) lägger dig i omkörningsfilen bara för att bromsa upp så ingen kan köra förbi och "tränga sig in" när det går tillbaka till en-filigt igen.

Att få lust att göra en sak kontra att verkligen göra slag i saken är två vitt skilda saker. Paragrafryttare? Tja, vissa av oss har karaktär, andra är stolpskott.

Nej, jag tror inte heller du skulle göra det men du tjänar på att inte bli förbannad och bry dig så mycket.
De få gånger jag kört har jag ändå upplevt att det är väldigt många som vill släppa förbi mig och då har jag inte ens haft tanken på att köra om och det är så man ska fungera i trafiken.

Last edited:
Det finns två sorters fordon man viker åt sidan o släpper fram i trafiken: Utryckningsfordon och MC :rofl

Varje morgon kör jag en kort sträcka i bussfil och tränger mig före köerna på både in och utsidan. Har endast varit med om att någon blivit lack en endaste gång och då var det en snubbe som inte ville släppa in mig men tryckte mig in i allafall :-). Då bytte han fil körde upp brevid och kollade surt på för att sedan dra på utav fan och köra som värsta biltjuven :-). Sen känns det som att det är många fler som vill raca när man bytt från Motard till sporthoj (kanske blev man förväxlad med en moppe innan).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph