Köra fram till trafikljus på höger sida om bilar - Har du fått böter?

1000kr kostade det mig att passera på höger sida i samma fil (endast ett körfält i varje riktning). Det var vid ett obevakat övergångställe, fanns inget "vårdslöst" i det hela men inte heller nåt att diskutera. Bara betala :)

Är ju inte riktigt samma sak som att glida förbi köer vid trafikljus, alla vet ju att det är förbjudet med omkörning vid övergångsställen :fakta. Kan tänka mig att det var helt lugnt men det är väl en sån grej dom ser lite hårdare på eftersom det ofta går fotgängare på övergångsställen :)

Är ju inte riktigt samma sak som att glida förbi köer vid trafikljus, alla vet ju att det är förbjudet med omkörning vid övergångsställen :fakta. Kan tänka mig att det var helt lugnt men det är väl en sån grej dom ser lite hårdare på eftersom det ofta går fotgängare på övergångsställen :)

Visst är det så. Ser det som att jag är den första som betalar trängselavgift i Fagersta.. Håller mig i Hufvudstaden fortsättningsvis.

Visa poliser är lite hårda av sig. Jag blev stoppad för massa år sen när jag med cykel skjutsade i väldigt lugn mäkig takt på cykelbana. Jag brukar inte tycka att polisen ska prioritera annat men just det kändes fjantigt. :va

Visa poliser är lite hårda av sig. Jag blev stoppad för massa år sen när jag med cykel skjutsade i väldigt lugn mäkig takt på cykelbana. Jag brukar inte tycka att polisen ska prioritera annat men just det kändes fjantigt. :va

Nu ska vi inte tala om hur mycket fel cyklister gör... Det behövs en hård satsning mot deras rödkörningar och hur de förbiser trafikregler.

Har kört om en del polisbilar vid köbildning och ingen har brytt sig. Tror det har mycket med att göra vad man kör för hoj. Kör man sporthoj tror alla snutar det är ghostrider om man har svart skinnställ och svart hoj. De önskar bli "snuten som satte dit ghostrider".

Blir ju ibland som jag i sakta mak glider förbi kön till höger om alla och korsar heldraget i processen.
Till och med glidit upp till höger och ställt hojen snett framför polisbilen med framhjulet över linjen.
(såg inte att det var en polisbil längst fram före det var försent ;) )

De brott mot Trafikförordningen (1998:1276) som man gjorde sig skyldig till var:
man hittar dessa på
http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/Trafikforordningen/

Fösta brottet:
052 Otillåten omkörning av annat fordon till höger/vänster (kostnad 1000:-)

Andra brottet:
Brottskod: 026A Otillåtet körfältsbyte (kostar 1000:- )
alt
Brottskod: 028A Överskridit spärrområde (kostar 1500:- )
alt
Brottskod: 029A Överskridit spärrlinje (kostar 1500:- )

Tredje brottet:
Brottskod: 044A Ej följt bestämmelse om fordonsplacering (kostar 500:- )

Fjärde brottet:
Brottskod: 123A Underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon
anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra
inte onödigtvis störs............................................................. 1000:-

Men polisen följde bara efter ett tag för att sen glida förbi i bussfilen! lite senare .

Den generella uppfattningen med de poliser jag pratat med (då de inte varit på trafiktjänst) om just den typen av körning är att det är ok så länge du tar det väldigt lungt och i övrig visar hänsyn till trafiken.
Två sa tom att så gör de själva så de kör hoj privat ;)

Det beror lite på omständigheterna.

Vid köbildning om hastigheten är under 70 så får man passera andra fordon på både vänster och höger sida. Då räknas det inte som omkörning.
Detta under förutsättning att det kan ske på ett säkert sätt.

Dvs du får glida upp på högersidan förbi kön vid ett rödljus under förutsättning att det kan ske på ett säkert sätt utan onödiga risker. Du får heller inte köra över några heldragna linjer eller spärrfält samt du får inte passera över stopplinjen. Men generellt så får du passera om du kan.

19 år i Sth trafiken på hoj , har aldrig blivit stoppad eller fått böter för att man har åkt mellan bilar .

Det beror lite på omständigheterna.

Vid köbildning om hastigheten är under 70 så får man passera andra fordon på både vänster och höger sida. Då räknas det inte som omkörning.
Detta under förutsättning att det kan ske på ett säkert sätt.

Dvs du får glida upp på högersidan förbi kön vid ett rödljus under förutsättning att det kan ske på ett säkert sätt utan onödiga risker. Du får heller inte köra över några heldragna linjer eller spärrfält samt du får inte passera över stopplinjen. Men generellt så får du passera om du kan.

Nja.. du får faktiskt aldrig köra om till höger när det är ett körfält i en riktning annat än när en bil framför ska svänga till vänster. Däremot stämmer det ifall det är fler körfält i samma riktning och köbildning eller 70 och under eller om körfälten leder till olika mål.

Blir ju ibland som jag i sakta mak glider förbi kön till höger om alla och korsar heldraget i processen.
Till och med glidit upp till höger och ställt hojen snett framför polisbilen med framhjulet över linjen.
(såg inte att det var en polisbil längst fram före det var försent ;) )

De brott mot Trafikförordningen (1998:1276) som man gjorde sig skyldig till var:
man hittar dessa på
http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Trafikboter/Trafikforordningen/

Fösta brottet:
052 Otillåten omkörning av annat fordon till höger/vänster (kostnad 1000:-)

Andra brottet:
Brottskod: 026A Otillåtet körfältsbyte (kostar 1000:- )
alt
Brottskod: 028A Överskridit spärrområde (kostar 1500:- )
alt
Brottskod: 029A Överskridit spärrlinje (kostar 1500:- )

Tredje brottet:
Brottskod: 044A Ej följt bestämmelse om fordonsplacering (kostar 500:- )

Fjärde brottet:
Brottskod: 123A Underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon
anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra
inte onödigtvis störs............................................................. 1000:-

Men polisen följde bara efter ett tag för att sen glida förbi i bussfilen! lite senare .

Den generella uppfattningen med de poliser jag pratat med (då de inte varit på trafiktjänst) om just den typen av körning är att det är ok så länge du tar det väldigt lungt och i övrig visar hänsyn till trafiken.
Två sa tom att så gör de själva så de kör hoj privat ;)

1200:- fick jag för 1 år sedan när jag körde om en civilpolis i högra körfältet, han låg och möööösa under hastighetsbegränsning. Det är ju helt ok vid filkörning i statstrafik och liknande men i det här fallet var det inte det. Exakt brottskod minns jag inte men lappen ligger och skräpar någonstans. Hade säkert gått att vinna med överklagan men 1200pix är inte värt jobbet och ta tid från pappa blå som har så lite resurser "ironi"

Jag vet att det inte är lagligt men när jag pressat mig fram på höger sida av bilen brukar jag fortsätta så att jag stannar framför bilen. Detta gör jag efter att allt för många gånger drabbats av att bilen till vänster om mig trycker gasen i botten & pressar ut mig upp på trottoaren på andra sidan korningen. Dessa ogina typer brukar anpassa farten efter min för att förhindra att jag kommer in i filen. Ställer jag mig framför minskar valmöjligheterna till att jävlas, de brukar stanna vid tuta, helljusblink, skrik & det obligatoriska fingret.
Bilen skulle teoretiskt kunna köra på mig men de flesta är räddare om sin bil än att straffa medtrafikanter. Därför skulle jag inte ställa mig framför en pundarbil.
Men det är jag.

Man får inte köra om till höger, men så länge man rullar långsamt och försiktigt för att ta pole vid ett rödljus, eller lirkar sig fram i köer, så brukar inte polisen bry sig. Klipper du förbi i 120 så lär du få problem dock. Sunt förnuft helt enkelt.

Problem? Är det inte väldigt liten chans att polisen kommer i kapp en,om man kommer i 120KM/H mellan köerna?:va

På mc kör jag hur prudentligt som helst i stadstrafik. Vinkar fram, fjäskar och tackar, allt för att skapa goodwill. Beflitar mig om att inte göra något som kan reta eller spä på redan trista attityder. Det är ju f ö outsägligt trist att köra i stan, ett ibland nödvändigt ont. Märkt att jag behåller lugnet bättre och upprörs inte i samma utsträckning av bilisters tillkortakommanden. Känns så onödigt att hamna i kläm för något som inte ens är kul.

Finns områden bättre lämpade för ehrm, rekreation...

På trampcykeln har jag kommit underfund med att jag är en sån jag hatar. En mognadsgrad t o m ovärdig en 13-åring med tveksam impulskontroll. Känslan är smått euforisk. Vad är det för fel på mig?

Många idioter finns det. Hur svårt ska det vara att ställa sig i kö och vänta som alla andra? Kommer det någon när jag kör firmabilen så får jag lust att öppna dörren. PANG! "Oj, jag såg dig inte", skulle jag då ljuga personen rakt upp i ansiktet för att sedan skratta högt inombords. Får en känsla av att personen inte skulle köra så igen efter det.

Många idioter finns det. Hur svårt ska det vara att ställa sig i kö och vänta som alla andra? Kommer det någon när jag kör firmabilen så får jag lust att öppna dörren. PANG! "Oj, jag såg dig inte", skulle jag då ljuga personen rakt upp i ansiktet för att sedan skratta högt inombords. Får en känsla av att personen inte skulle köra så igen efter det.

Så du vill hellre att köerna skulle vara ännu längre än vad dom redan är, särskilt i storstäder? :dummer

Hahaha hoppas du får chansen o gör det :tummenupp
Och att mottagaren av din dörr är påtänd av rohyphenol :krama

På mc kör jag hur prudentligt som helst i stadstrafik. Vinkar fram, fjäskar och tackar, allt för att skapa goodwill. Beflitar mig om att inte göra något som kan reta eller spä på redan trista attityder. Det är ju f ö outsägligt trist att köra i stan, ett ibland nödvändigt ont. Märkt att jag behåller lugnet bättre och upprörs inte i samma utsträckning av bilisters tillkortakommanden. Känns så onödigt att hamna i kläm för något som inte ens är kul.

Finns områden bättre lämpade för ehrm, rekreation...

På trampcykeln har jag kommit underfund med att jag är en sån jag hatar. En mognadsgrad t o m ovärdig en 13-åring med tveksam impulskontroll. Känslan är smått euforisk. Vad är det för fel på mig?

Jag vet inte om det är mer fel på dig än på andra i den av moralpanik drabbade minoriteten, som brukar väsnas när frågor av denna art dryftas. Som intar en falskt skenhelig laglydighet av fundamentalistisk karaktär & ett fördömande tonläge; som jag vet den inte lever upptill eller följer själva.

Påverkar knappast köerna nämnärt. Om det blir 2 billängder mer gör väl inget. Man vill ju snabbt fram.
:va
Det påverkar väl köerna i allra högsta grad. Det är ju inte bara 1 MC ute i rusningstrafiken en varm fredagseftermiddag i juni.
Jag ser ingen nackdel att MC, vespor och liknande "smiter" förbi om möjligheten finns. Även om jag sitter i bil i köer, just pga att det bidrar till att köerna minskar och jag kan komma hem lite snabbare..
...och själv hoppa på hojen! :yoparty

Antingen så är du inte vid sunda vätskor, har ovanligt sjuk humor eller så är det avsaknaden av hoj som gör att du av avundsjuka häver ur dig sådana stolligheter.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph